Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du en miljon till övers, satsa på att finna ett UFO


Pocahontas

Rekommendera Poster

Mr. Mxyzptlk

Jösses, "långskallar" (och "kortskallar")

rasbiologins svenske fader Anders Retzius är tillbaka!

 

Bert Brecht skrev en pjäs på trettiotalet: Die Rundköpfe und die Spitzköpfe

(en satir över nazismen) Den tilldrar sig f.ö. i ett land som heter Yahoo!

 

(Ett ord jag tror Jonathan Swift uppfann för några obehagliga typer Gulliver mötte under någon av sina resor)

 

Det finns andra också, klantskallar och korkskallar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 140
  • Created
  • Senaste svar

Fast, 15 cm hög, atomer är väl lika stora över hela universum, då måste deras hjärnstruktur vara synnerligt välordnat och välpackat om en hjärna mindre än en katts är smartare än våra?

Fast hjärnans volym behöver inte säga så mycket om dess kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag menade det när det gäller så stora skillnader, om aliens nu har neuroner (el vad det heter) vill säga kan ju bara en viss mängd rymmas i en hjärna liten som en råttas eller katts, men aliens hjärnor kanske har nåt helt annat neuronliknande grejs som kan packas ihop mycket mera, då kan de ju va intelligentare fast med så jättesmå hjärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror på UFOn. Det är (som namnet säger) Oidentifierade Flygande Objekt (Unidentified Flying Object). De är alltså INTE identifierade som rymdskepp från en annan värld.

 

Och så fort man verkligen hittar ett UFO så är det inte längre ett UFO, Möjligen ett IFO (Identifierat Flygande Objekt).

Jo, UFO såklart. Menade nog lite, UFO, som i "UFO/Aliens" genren.

 

 

Om de inte skickar en typ apa el liknande utan skickar sig själva måste de ju va väl utvecklade intelligensmässigt, mer än oss, tänkte att all biologisk evolution borde komma fram till nåt liknande våra neuroner eller vad det heter i hjärnan och de måste väl bestå av minst ett antal molekyler och då borde ingen hjärna mindre än en katts kunna innehålla så många liknande neuroner som i våra hjärnor, tänkte det krävs väl några miljoner för att det ska kunna tänkas med... Så jag tror utomjordiskt intelligent liv som kan ta sig hit borde vara från en meter stora till ja dinosauriestora beroende på hemmaplanetens förutsättningar. Typ. :P

Fast katter är inte helt dumma i huvudet. ;) De kanske har ngn slags organisk "nano variant" av hjärna? Skall bli spännande att se vad det är han har att presentera i sin dokumentär.

 

 

 

Läs Clas Svahns artikel om saken.

 

Jag håller med honom. En utomjording (om än död) borde vara en världsnyhet, något som får vara i fokus. I stället är den bara en sidohistoria i en konspirationsteori.

 

Här ligger något begravt. Och det är troligtvis inte en utomjording.

 

 

/ Kiwi

Jo, det båder låter och verkar märkligt. Man får se vad det handlar om i filmen. Den skall ju släppas 22/4. Så får man se om det är en dokumentär eller bara en "teoritär" (kom inte på ngt bättre ord) :)

 

Å andra sidan, om han nu är f d läkare och forskare (på ngn nivå), så helt matfattigt kan det nog inte vara utan att han rikskerar att bli av med all trovärdighet. Är nog både lite skeptisk för och skeptiskt emot vad det kan vara.

 

Men som sagt, det är ett fascinerande ämne (som i outforskat område).

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror på UFOn. Det är (som namnet säger) Oidentifierade Flygande Objekt (Unidentified Flying Object). De är alltså INTE identifierade som rymdskepp från en annan värld.

 

Och så fort man verkligen hittar ett UFO så är det inte längre ett UFO, Möjligen ett IFO (Identifierat Flygande Objekt).

Om jag minns rätt från luftvärnet. I luften finns det egna, okända, främmande och fientliga flyg. Fientliga är identifierade men vår radar kunde inte göra det utan vi hanterade bara egna, okända och främmande flyg. Eget flyg skjuter man ju inte på, men de okända och främmande kunde vi skicka vidare till eldenheterna, som sedan eventuellt identifierade dem (tittade på dem) som fientliga och sköt ner dem.

Så ett oidentifierat föremål kan vara oidentifierat efter att det hittats.

 

Sedan fanns det det lite mer hemliga "Vårt flyg i luften" som betydde att attack eller spaningsflyg (attackeskadern?) rörde sig någonstans i området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om man tror på ufo'n eller inte, el är bara lite lagom halvskeptisk, så är det ett rätt facinerade ämne i a f.

Alla som behållit barnet inom sig förstår att långtifrån allt ska vara rationellt & förnuftigt, tråkigt.

Ibland gör man saker enbart för det höga nöjets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt från luftvärnet. I luften finns det egna, okända, främmande och fientliga flyg. Fientliga är identifierade men vår radar kunde inte göra det utan vi hanterade bara egna, okända och främmande flyg. Eget flyg skjuter man ju inte på, men de okända och främmande kunde vi skicka vidare till eldenheterna, som sedan eventuellt identifierade dem (tittade på dem) som fientliga och sköt ner dem.

Så ett oidentifierat föremål kan vara oidentifierat efter att det hittats.

Nja. I detta fallet var föremålet identifierat som ett flygplan. Det var ju bara ägaren som var okänd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
snowreeler

En nedslagskrater från en sönderbruten meteorit. Det är vad det är. Förmodligen kommer metallen från nedslaget då hela området började brinna och koka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt överraskande var utomjordingen en inomjording.

 

 

/ Kiwi

Fast egentligen kan det ändå va en utomjording, vad är det som säger att inte ett rymdskepp plocka upp en människa för tio-hundra tusen år sen och sen har dess barn blivit mindre och mindre i rymdmiljö eller på annan planet och sen så har de gjort ett återbesök tusentals år senare och så har nån av dem dött här av nån orsak och så har vi en liten pytte-alien med mänskligt DNA. Eller hur?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

Vi är alla utomjordingar eftersom vi lever utom jorden vi står på. Det finns förstås dom som bor i jorden. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

Är inte en vetenskaplig teori att DNA (eller nåt) kom från rymden?

Inte direkt DNA men det DNA är uppbyggt av, nämligen aminosyror som är grunden till proteiner. Sånt ska ha hittats i meteoriter vilket gett upphov till teorin om panspermiteorin eller panspermia, alltså tanken att det ska ha funnits enorma moln i rymden som bidragit till liv på jorden.

 

Här kan du läsa mer om panspermi:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Panspermi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte direkt DNA men det DNA är uppbyggt av, nämligen aminosyror som är grunden till proteiner. Sånt ska ha hittats i meteoriter vilket gett upphov till teorin om panspermiteorin eller panspermia, alltså tanken att det ska ha funnits enorma moln i rymden som bidragit till liv på jorden.

 

Här kan du läsa mer om panspermi:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Panspermi

Tja jag vet inte men jag tyckte du gav mer information än wikilänken... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Är inte en vetenskaplig teori att DNA (eller nåt) kom från rymden?

Det har väl hittats lite bakterier (eller liknande) som åkt från jorden till månen och tillbaka som överlevt en hel del extremt väder. Heter det väder ute i rymden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade för mig jag läst om virus som de hittat på asteroider, eller liknande, men det kan ju va önsketänkande av mig nu...

 

Väder på en annan planet, ja borde det väl heta, fast man kanske oftare pratar om atmosfäriska nånting ist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väder på andra himlakroppar med atmosfär, ja. Stormar på Mars, enorma cykloner på Jupiter, höga moln på Neptunus, svavelsyreregn på Venus! :D

 

Det finns även det man kallar rymdväder, som främst handlar om solens aktivitet och hur mycket solvind och annat partikel-/strålningsrelaterat som pågår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

I många Sci-Fi filmer så försätts besättningen i sk kryo-sömn för att inte åldras och behöva utstå ett vaket lidande med många års resa. Min fråga är, om det rent vetenskapligt i framtiden skulle vara överhuvudtaget möjligt med kryo-sömn utan att kroppen skadas allvarligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga, jag undrar om det finns några experiment där man med medicin el liknande fått en människa att sova - inte koma - i typ en vecka och sen sett hur han mår? Mår han som en prins eller skit vore intressant få veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...