Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

10 timmar sedan, Telly82 säger:

Det är när snön smälter på dagarna och fryser till is på natten.

I detta fall när smältvatten rinner ut på vägarna på dagen och fryser till is på natten.

image.gif.1241adf04c8256c5b9a137891f807696.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-20 11:57, Axelman säger:

Modern forskning visar att dubben river upp småpartiklar och sliter på vägen mer än ingen dubb. Teknikens Världs nyaste vinterdäckstest visar att dubbfritt har blivit så bra ( de bästa naturligtvis ) att de konkurrerar med dubbdäck på i stort sett alla underlag utom is där dubb fortfarande är bättre. Jag har alltid kört med kvalitetsdäck med dubb på vintern. Nästa omgång som infaller om ca tre år blir med största sannolikhet dubbfria nordiska vinterdäck.

Det är känt sedan länge så det är ingen nyhet men faktum kvarstår det blir jäkligt svårt att repa is med gummi samt att (nåt som också är välkänt sedan hur lång tid som helst) ju mindre man kör ju mindre skitar det ner. Vi måste till ett samhälle där närområdet kan försörja oss och även underhålla oss i större utsträckning än nu och satsa på mindre resande helt enkelt.

 

Elbilar och dubbfritt i all ära men det finns viktigare saker som att styra bort från konsumtions teologin där till och med förnuft och politik får ge vika för att pengarna ska fortsätta ramla i fickorna på dom som redan har så in i norden för mycket.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Proton säger:

Det är känt sedan länge så det är ingen nyhet men faktum kvarstår det blir jäkligt svårt att repa is med gummi samt att (nåt som också är välkänt sedan hur lång tid som helst) ju mindre man kör ju mindre skitar det ner. Vi måste till ett samhälle där närområdet kan försörja oss och även underhålla oss i större utsträckning än nu och satsa på mindre resande helt enkelt.

 

Elbilar och dubbfritt i all ära men det finns viktigare saker som att styra bort från konsumtions teologin där till och med förnuft och politik får ge vika för att pengarna ska fortsätta ramla i fickorna på dom som redan har så in i norden för mycket.

Jag har gjort många smarta inlägg i denna tråden som visar att jag kan mycket om frågan.  Bedöm mig inte efter ett enstaka inlägg som om jag var okunnig. Tack på förhand. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att Teknikens världs däcktester är så nära däckvetenskap man kan komma. Om deras tester visar att det finns nordiska dubbfria däck som hävdar sig mot dubbdäck är det inte tyckande utan rena fakta. Oavsett flosklar om att klösa is med gummi. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Jag anser att Teknikens världs däcktester är så nära däckvetenskap man kan komma. Om deras tester visar att det finns nordiska dubbfria däck som hävdar sig mot dubbdäck är det inte tyckande utan rena fakta.

Jovisst är det korrekt, utom i ett fall:

När väggrepp behövs som bäst, dvs på nyfrusen is så är det inget som slår dubbdäck.

Redigerad av Telly82
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig förlita sig helt och hållet på tekniken med antisladd/antispinn/ABS/ESP/"eller kalla det vad ni vill".

Jag själv har haft ytterst få bilar med modern teknik vad gäller ABS/ESP etc och lärde mig köra bil på vinterväglag utan hjälpmedel. För några år sedan fick jag lära mig att modern teknik inte alltid är det bästa. Jag har kört mycket 4-hjulsdrivet genom åren och lånade svärfarsans BMW 525i X-Drive. På en stor öde parkeringsplats ville jag testa vad den gick för och kopplade helt sonika ur alla hjälpsystem. Med Subaru Impreza WRX STi som referens så gav jag mig ut på den snötäckta parkeringen och började sladda med BMW:n. Till en början gick det helt ok men när jag lade på en riktig härlig långsladd så fick plötsligt biljäveln för sig att koppla in alla hjälpsystem och rätade upp bilen mitt i sladden...... Plötsligt hade jag en stor lyktstolpe mitt i färdriktningen ( vilken inte längre var samma riktning som jag haft sekunden innan). Som tur var hade jag sinnesnärvaron att snabbt trycka på ESP-knappen och lyckades med ett frimärkes marginal missa lyktstolpen. Det var då jag insåg att: Hellre en bil helt utan hjälpmedel och bra däck oavsett dubbat/odubbat än en bil som gör som den vill när du själv inte vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacHedda säger:

Man ska aldrig förlita sig helt och hållet på tekniken med antisladd/antispinn/ABS/ESP/"eller kalla det vad ni vill".

Jag själv har haft ytterst få bilar med modern teknik vad gäller ABS/ESP etc och lärde mig köra bil på vinterväglag utan hjälpmedel. För några år sedan fick jag lära mig att modern teknik inte alltid är det bästa. Jag har kört mycket 4-hjulsdrivet genom åren och lånade svärfarsans BMW 525i X-Drive. På en stor öde parkeringsplats ville jag testa vad den gick för och kopplade helt sonika ur alla hjälpsystem. Med Subaru Impreza WRX STi som referens så gav jag mig ut på den snötäckta parkeringen och började sladda med BMW:n. Till en början gick det helt ok men när jag lade på en riktig härlig långsladd så fick plötsligt biljäveln för sig att koppla in alla hjälpsystem och rätade upp bilen mitt i sladden...... Plötsligt hade jag en stor lyktstolpe mitt i färdriktningen ( vilken inte längre var samma riktning som jag haft sekunden innan). Som tur var hade jag sinnesnärvaron att snabbt trycka på ESP-knappen och lyckades med ett frimärkes marginal missa lyktstolpen. Det var då jag insåg att: Hellre en bil helt utan hjälpmedel och bra däck oavsett dubbat/odubbat än en bil som gör som den vill när du själv inte vill!

Min förra bil var från -83 Golf. Drog till Norge under vintern varannan vecka då jag hade flickvän där. Kan säga att man verkligen fick lära sig att vara försiktig, känna av väglaget, sakta ned ordentligt i kurvor osv. 
Så kunskap om bilkörning och rutin tror jag betyder mycket. Men vid en rondell så körde jag igenom i krypfart (dubbfria vinterdäck) sen snurrade bara bilen och vi hamnade djupt ner i ett dike. 
 

Nästa bil en Saab 9-3 Stegad med större spridare på 250Hk. I början var jag rädd när jag körde. En vanlig omkörning utan något större gaspådrag 90km/h visade mätaren sedan 160km/h, sen märkte jag att stabiliteten i bilen var extrem, inga krängningar, eller obalans. Sedan kändes det som att köra i 90 i den hastigheten. Men med tanke på olyckor, bensinförbrukningen, böter och annat så kör jag lagligt. 
Pratade med en kille sen vad gäller nya vinterdäck och dubbfria sådana. Han sa att då kan du kontakta Fonus på en gång. 
Han rådde mig att bara titta på bra dubbade premiumdäck, vilket jag skaffade till bra pris. Och Nej elektronik litar inte alls på egentligen när det är is, dock hjälper den till lite på vintervägarna. Men jag förlitar mig helt och hållet i första hand på Hur jag kör, sen om elektroniken hjälper till ser jag inte det som en nackdel och jag har alltid i åtanke att elektronik kan sluta fungera. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Jovisst är det korrekt, utom i ett fall:

När väggrepp behövs som bäst, dvs på nyfrusen is så är det inget som slår dubbdäck.

Vilket jag hävdat tidigare. Men däcktestets resultat är förvånande och jag kommer förmodligen vara den enda här som hänvisar till det och akta mig för att tycka för en gångs skull...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju också så att det går inte att förlita sig helt och hållet på däcktester. 
Jag tror inte Teknikens Värld har tagit med i kalkylen vad gäller alla olika förhållanden såsom hur däcken är efter 2-3 säsonger på olika vägunderlag. 
Sen något som är rätt intressant. Däcktester överlag, man får verkligen det vad man betalar för. Det spelar ingen roll om ett budgetdäck klarar ett test bättre än ett premiumdäck. Detta år blev jag tyvärr pga ekonomin tvungen att välja ett budget sommardäck, dess egenskaper på papperet är bättre än många premiumdäck. Men ute på vägen blev jag besviken, de förra slitna Good Year var bättre med mer stabilitet och komfort. 
Bensinförbrukningen har ökat något trots ”lägre rullmotståndet”. 
Vidare får jag räkna med att kapa av 1-2 säsonger innan nästa däckbyte. 
Så däck överlag, om man inte är i ekonomisk knipa så lägg de 3-500kr extra/däck på ett premiumdäck. De 1500-2000kr extra är värt det, med tanke på säkerhet, komfort, bränsleförbrukning och hållbarhet. 

Åter till vinterdäck. Varför ens riskera ens eget eller andras liv med dubbfria vinterdäck på is, is som alltid förekommer vintertid på vägarna, när dubbade däck bevisat är bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Nu är det ju också så att det går inte att förlita sig helt och hållet på däcktester. 
Jag tror inte Teknikens Värld har tagit med i kalkylen vad gäller alla olika förhållanden såsom hur däcken är efter 2-3 säsonger på olika vägunderlag. 
Sen något som är rätt intressant. Däcktester överlag, man får verkligen det vad man betalar för. Det spelar ingen roll om ett budgetdäck klarar ett test bättre än ett premiumdäck. Detta år blev jag tyvärr pga ekonomin tvungen att välja ett budget sommardäck, dess egenskaper på papperet är bättre än många premiumdäck. Men ute på vägen blev jag besviken, de förra slitna Good Year var bättre med mer stabilitet och komfort. 
Bensinförbrukningen har ökat något trots ”lägre rullmotståndet”. 
Vidare får jag räkna med att kapa av 1-2 säsonger innan nästa däckbyte. 
Så däck överlag, om man inte är i ekonomisk knipa så lägg de 3-500kr extra/däck på ett premiumdäck. De 1500-2000kr extra är värt det, med tanke på säkerhet, komfort, bränsleförbrukning och hållbarhet. 

Åter till vinterdäck. Varför ens riskera ens eget eller andras liv med dubbfria vinterdäck på is, is som alltid förekommer vintertid på vägarna, när dubbade däck bevisat är bättre. 

Teknikens Värld har noga definierade tester som är repeterbara och kan återskapas vilket är grund för vetenskap. TV har också testat både sommardäck och vinterdäck i halvslitna skick och har intressanta besked även där. Testerna visar att man inte alltid får det man betalar för vilket är just testernas grund och anledning. De visar också hur svårt det är att kombinera alla önskade faktorer som torrgrepp, våtgrepp, rullmotstånd, buller etc. Markerade ditt tror inte vilket är ju lite lustigt när du inte har kollat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postmodernismen stipulerar att vetenskapen, en av de stora sanningarna, ger vika för det personliga narrativet. Den egna upplevelsen och känslan äger då företräde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Axelman säger:

Jag har gjort många smarta inlägg i denna tråden som visar att jag kan mycket om frågan.  Bedöm mig inte efter ett enstaka inlägg som om jag var okunnig. Tack på förhand. 🙂

Då får du nog visa att du förstår ett större samanhang. Det är mängden mil och bilar som avgör hur mycket det skitas ner inte så mycket det som sitter på fälgen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Proton säger:

Då får du nog visa att du förstår ett större samanhang. Det är mängden mil och bilar som avgör hur mycket det skitas ner inte så mycket det som sitter på fälgen.

Läs mina tidigare inlägg. Orkar inte upprepa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Jag tror mer på erfarna yrkesförare, bilister som använt olika typer av däck under en längre tidsperiod. 

Så länge man anpassar sig till bilens, inklusive däcken, förmåga funkar det mesta. Men det finns givetvis situationer där dubbdäck behövs. Har man behov av att bedriva trafik i sådana situationer behövs helt enkelt dubbdäck.

 

/erfaren yrkesförare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Så länge man anpassar sig till bilens, inklusive däcken, förmåga funkar det mesta. Men det finns givetvis situationer där dubbdäck behövs. Har man behov av att bedriva trafik i sådana situationer behövs helt enkelt dubbdäck.

/erfaren bilist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, iMarc säger:

/erfaren bilist

Men det där blir ju bara larvigt. Så den underskriften ska då säga att du vet bättre än andra? Att ditt tyckande är mer värt än vad andra kan påstå? Ska jag behöva berätta om alla tiotusentals mil jag kört i sommar, höst, vinter och vårunderlag med bilar, pickuper, lätta last och skåpbilar? Ibland med små, medelstora och stora släp? Jag har troligen kört mer än de flesta och med fler olika fordon i alla möjliga väderleksförhållanden. Jag har kört traktorer, lastmaskiner, truckar, saxliftar, skyliftar och till och med en vespa! Vilket inte innebär att jag vet allt eller har automatiskt rätt. Men jag har en underbyggd åsikt. Utan att peta in en underskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-24 12:06, Axelman säger:

Men det där blir ju bara larvigt. Så den underskriften ska då säga att du vet bättre än andra? Att ditt tyckande är mer värt än vad andra kan påstå? Ska jag behöva berätta om alla tiotusentals mil jag kört i sommar, höst, vinter och vårunderlag med bilar, pickuper, lätta last och skåpbilar? Ibland med små, medelstora och stora släp? Jag har troligen kört mer än de flesta och med fler olika fordon i alla möjliga väderleksförhållanden. Jag har kört traktorer, lastmaskiner, truckar, saxliftar, skyliftar och till och med en vespa! Vilket inte innebär att jag vet allt eller har automatiskt rätt. Men jag har en underbyggd åsikt. Utan att peta in en underskrift.

Varför skulle jag vara bättre än andra?

Jag tycker jag är en erfaren bilist, och jag har rätt att tycka vad jag vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-24 12:06, Axelman säger:

Men det där blir ju bara larvigt. Så den underskriften ska då säga att du vet bättre än andra? Att ditt tyckande är mer värt än vad andra kan påstå? Ska jag behöva berätta om alla tiotusentals mil jag kört i sommar, höst, vinter och vårunderlag med bilar, pickuper, lätta last och skåpbilar? Ibland med små, medelstora och stora släp? Jag har troligen kört mer än de flesta och med fler olika fordon i alla möjliga väderleksförhållanden. Jag har kört traktorer, lastmaskiner, truckar, saxliftar, skyliftar och till och med en vespa! Vilket inte innebär att jag vet allt eller har automatiskt rätt. Men jag har en underbyggd åsikt. Utan att peta in en underskrift.

Sen tycker jag dina påpekanden är trakasserier. Du har klamrat dig fast i din egen åsikt som den enda sanningen och lämnar inget utrymme till andras åsikter efter som din ”sanning” är den som gäller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Varför skulle jag vara bättre än andra?

Jag tycker jag är en erfaren bilist, och jag har rätt att tycka vad jag vill. 

Ja. EXAKT. Jag tror och vet att du är en erfaren bilist. Fånigheten ligger i att liksom smyga in att "jag minsann är en erfaren bilist" som om vi andra inte vore det. Det är vad du kommunicerar med ett solostatement

/erfaren bilist

Du kanske ska tänka på vad du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Sen tycker jag dina påpekanden är trakasserier. Du har klamrat dig fast i din egen åsikt som den enda sanningen och lämnar inget utrymme till andras åsikter efter som din ”sanning” är den som gäller. 

Återigen hänvisar jag till "Jag tror inte Teknikens Värld har tagit med i kalkylen"

...

Du har ju inte läst vad de har skrivit och bygger ditt resonemang på det. När de i själva verket påvisar det motsatta. Vad tycker du då att jag ska säga/skriva??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Ja. EXAKT. Jag tror och vet att du är en erfaren bilist. Fånigheten ligger i att liksom smyga in att "jag minsann är en erfaren bilist" som om vi andra inte vore det. Det är vad du kommunicerar med ett solostatement

/erfaren bilist

Du kanske ska tänka på vad du skriver.

Jag tvivlar starkt på att du kan läsa andras tankar eftersom du är helt fel ute. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Jag tvivlar starkt på att du kan läsa andras tankar eftersom du är helt fel ute. 

Det normala är när någon presenterar fakta som tex Teknikens Världs (TV ) däcktest är att man blir intresserad av att veta mer och läser, inte säga "jag tror nåt annat" som ingen kan kolla. 

...

I detta fallet får man ju ta del av testet och om du eller någon annan har ett bättre test som visar andra resultat så berätta då om det. Sanning uppstår inte genom tyckande och det ruinerar ett möjligt samtal. 

...

Jag har haft däck som specialintresse i många år och läst många tester och i min värld håller TV högst klass med vetenskaplig metodik. Så om det inte duger var vänlig visa nåt bättre. 

...

I årets vinterdäckstest i TV så påvisade de att de bästa nordiska dubbfria däcken är riktigt bra och är mitt nästa val. Så jag har ändrat mig (!) från att vara dubbdäckstaliban till att acceptera dubbfritt efter att ha tagit del av nya fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

Det normala är när någon presenterar fakta som tex Teknikens Världs (TV ) däcktest är att man blir intresserad av att veta mer och läser, inte säga "jag tror nåt annat" som ingen kan kolla. 

...

I detta fallet får man ju ta del av testet och om du eller någon annan har ett bättre test som visar andra resultat så berätta då om det. Sanning uppstår inte genom tyckande och det ruinerar ett möjligt samtal. 

...

Jag har haft däck som specialintresse i många år och läst många tester och i min värld håller TV högst klass med vetenskaplig metodik. Så om det inte duger var vänlig visa nåt bättre. 

...

I årets vinterdäckstest i TV så påvisade de att de bästa nordiska dubbfria däcken är riktigt bra och är mitt nästa val. Så jag har ändrat mig (!) från att vara dubbdäckstaliban till att acceptera dubbfritt efter att ha tagit del av nya fakta.

Okej forumet är alltså helt och hållet baserat på ”fakta” som kanske inte är fakta, och därmed bör inte medlemmarna på forumet dela med sig av egna synpunkter, funderingar, erfarenheter då det du säger är fakta och enligt dig den enda sanningen som gäller, och får uppenbarligen inte ifrågasättas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iMarc säger:

Okej forumet är alltså helt och hållet baserat på ”fakta” som kanske inte är fakta, och därmed bör inte medlemmarna på forumet dela med sig av egna synpunkter, funderingar, erfarenheter då det du säger är fakta och enligt dig den enda sanningen som gäller, och får uppenbarligen inte ifrågasättas?

Det där är så tramsigt och det verkar som om du verkligen vill missförstå vad jag än skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...