Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, modEric säger:

Polisen: ”Sluta varna för trafikkontroller” | SVT Nyheter

 

Rent vansinne att sitta och varna andra. :chockadskeptisk:

 

 

Nu var det länge sen man blev invinkad i någon trafikkontroll... Men om jag möter någon som varnar mig för en sån, skall jag memorera regnr och sen stanna i kontrollen, oavsett om jag blir invinkad el inte, och lämna över det, så kan dem ju ringa bilisten... Mest för att göra han överraskad. :devil:

Fast om folk varnar så borde trafikolyckorna på platsen minska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast om folk varnar så borde trafikolyckorna på platsen minska.

Plus att polisen i första hand väl borde engagera sig i frågor som handlar om olagligheter? Att varna för poliskontroll är inte olagligt.

Uttalanden helt utan fingertoppskänsla i ett samhälle där polisen i stort sett rycker på axlarna åt vardagsbrottslighet som inbrott, stöld och dylikt.

Varnar du för poliskontroll, då jädrar!

Inbrottstjuv? Gäsp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast om folk varnar så borde trafikolyckorna på platsen minska.

Om fartdårarna åker fast så minskar väl olyckorna ännu mer och över längre tid.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Om fartdårarna åker fast så minskar väl olyckorna ännu mer och över längre tid.

Jag vet flera människor som kör bil utan körkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast om folk varnar så borde trafikolyckorna på platsen minska.

Fast nu var det inte trafikolyckor det hanldade om, utan polis-/trafikkontroller.

 

Skulle det däremot vara en trafikolycka man passerar, som ser lite besvärlig ut att passera, så skulle jag varna mötande, så de hinner sänka farten - jst så det inte blir fler olyckor där..

 

18 minuter sedan, Alix säger:

Plus att polisen i första hand väl borde engagera sig i frågor som handlar om olagligheter? Att varna för poliskontroll är inte olagligt.

Sist jag kollade var fortkörning och rattfylla fortf olagligt. Ser gärna att de har mer/fler kontroller. Är ett bra sätt att få fast fortkörare, rattfulla, och även andra olagligheter som kan dyka upp i sambandm ed kontrollen. Att hjälpa en fortkörare &/el en rattfull är väl i princip “medhjälp”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Fler än var tredje kör för fort. Så många kan polisen inte ta fast. Det är logistiskt omöjligt. 

Fler kameror, och fler av dem aktiva. :yeahbaby:

 

Men det är också därför det är bra om det skulle ha fler kontroller, så folk vet att de är ute lite då och då, så man inte tar för givet att det bara är att trampa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, modEric säger:

... Att hjälpa en fortkörare &/el en rattfull är väl i princip “medhjälp”.

Du gillar det inte, vilket jag har all förståelse och sympati för. Men jag ser hellre att polisen engagerar sig i beteenden som faktiskt är olagliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet flera människor som kör bil utan körkort.

Den gruppen kommer man ju också åt med mer/fler kontroller. Otroligt dumt att sitta och varna mötande då.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Du gillar det inte, vilket jag har all förståelse och sympati för. Men jag ser hellre att polisen engagerar sig i beteenden som faktiskt är olagliga.

Jag kanske var lite otydligt där ovan - men fortkörning, fyllestyrning, olovlig körning är alla exempel på beetenden som faktiskt är olagliga.

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, modEric säger:

Jag kanske var lite otydligt där ovan - men fortkörning, fyllestyrning, olovlig körning är alla exempel på beetenden som är olagliga.

Jag var nog också otydlig. Jag gillar inte att polisen engagerar sig i beteenden som är lagliga, och ventilerar detta i medierna, medan de verkar kallsinniga inför många olagliga beteenden. Denna sommar har jag läst flera artiklar där polisen har givit tillsägelser åt sådana som har grillat olagligt, ”lånat båtar” eller gått med metalldetektorer på naturreserverat fornminnesområde. Sådant gör mig mer upprörd. Antalet brott i trafiken räcker och blir över alldeles oavsett hur många som varnar för trafikkontroller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, modEric säger:

Fast nu var det inte trafikolyckor det hanldade om, utan polis-/trafikkontroller.

 

Skulle det däremot vara en trafikolycka man passerar, som ser lite besvärlig ut att passera, så skulle jag varna mötande, så de hinner sänka farten - jst så det inte blir fler olyckor där..

 

Sist jag kollade var fortkörning och rattfylla fortf olagligt. Ser gärna att de har mer/fler kontroller. Är ett bra sätt att få fast fortkörare, rattfulla, och även andra olagligheter som kan dyka upp i sambandm ed kontrollen. Att hjälpa en fortkörare &/el en rattfull är väl i princip “medhjälp”.

Trafikkontroll som motiverades med att sträckan var olycksdrabbad.

14 minuter sedan, modEric säger:

Fler kameror, och fler av dem aktiva. :yeahbaby:

 

Men det är också därför det är bra om det skulle ha fler kontroller, så folk vet att de är ute lite då och då, så man inte tar för givet att det bara är att trampa på.

Om man varnar så vet folk att de är ute...

9 minuter sedan, modEric säger:

Den gruppen kommer man ju också åt med mer/fler kontroller. Otroligt dumt att sitta och varna mötande då.

Du utgår från att de hade stannat? I vissa fall hade föraren inte gjort det, vilket hade kunnat leda till avbruten kontroll följt av farlig polisjakt. Är det trafiksäkrare än att en person som kör olovligt väljer annan väg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag var nog också otydlig. Jag gillar inte att polisen engagerar sig i beteenden som är lagliga, och ventilerar detta i medierna, medan de verkar kallsinniga inför många olagliga beteenden. Denna sommar har jag läst flera artiklar där polisen har givit tillsägelser åt sådana som har grillat olagligt, ”lånat båtar” eller gått med metalldetektorer på naturreserverat fornminnesområde. Sådant gör mig mer upprörd. Antalet brott i trafiken räcker och blir över alldeles oavsett hur många som varnar för trafikkontroller.

Tyvärr är det väl en följd av att det inte finns (el inte lika vanligt) med ordningspolis som är ute och promenera på stan, så som det gjorde mer tidigare.

 

Mer ordning- och trafikpolis, och som är ute mer, så de ökar närvaron. Det skulle ju även minska vardagsbrotten, som man även talar om. :yeahbaby:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, modEric säger:

Tyvärr är det väl en följd av att det inte finns (el inte lika vanligt) med ordningspolis som är ute och promenera på stan, så som det gjorde mer tidigare.

 

Mer ordning- och trafikpolis, och som är ute mer, så de ökar närvaron. Det skulle ju även minska vardagsbrotten, som man även talar om. :yeahbaby:

Håller helt med. Med bättre löner och arbetsvillkor så lockar man fler poliser, lärare, sjuksköterskor och läkare. Det är inte kärnfysik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Trafikkontroll som motiverades med att sträckan var olycksdrabbad.

Oavsett andledningen till kontroll, så är det fortf en kontroll och inte en olycksplats.

 

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Om man varnar så vet folk att de är ute...

Ja, och det är ju det som är det idıotiska. Det är meningen att de som inte kan köra lagligt skall fastna i en sån kontroll.

 

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Du utgår från att de hade stannat? I vissa fall hade föraren inte gjort det, vilket hade kunnat leda till avbruten kontroll följt av farlig polisjakt.

En polisjakt avbryts om den anses för farlig, spec i tätort. Hurpass farlig den blir är ju upp till den som försöker fly. Får man tag på en sån är det ju ännu bättre då det oftast handlar om mer än bara en olovlig körning.

 

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Är det trafiksäkrare än att en person som kör olovligt väljer annan väg?

Det blir trafiksäkrare om den personen åker fast. Varnar man så lär de ju välja en annan väg och kör för fort där istället, eller fyllestyr, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, modEric säger:

Oavsett andledningen till kontroll, så är det fortf en kontroll och inte en olycksplats.

 

"Risken" ökar att det fortätter att vara "inte en olycksplats".

6 minuter sedan, modEric säger:

Ja, och det är ju det som är det idıotiska. Det är meningen att de som inte kan köra lagligt skall fastna i en sån kontroll.

 

 

Om nu det är det enda syftet så kanske polisen bör uppträda lite mer diskret.

6 minuter sedan, modEric säger:

En polisjakt avbryts om den anses för farlig, spec i tätort. Hurpass farlig den blir är ju upp till den som försöker fly. Får man tag på en sån är det ju ännu bättre då det oftast handlar om mer än bara en olovlig körning.

 

Det har aldrig hänt någon olycka vid polisjakt där annan än smitaren skadats?

6 minuter sedan, modEric säger:

 

 Varnar man så lär de ju välja en annan väg och kör för fort där istället, eller fyllestyr, osv.

Varnar man så lär inte risken öka för farligt beteende just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

"Risken" ökar att det fortätter att vara "inte en olycksplats".

Risken minskar om man får bort de personer som inte kan köra lagligt. Får man 4000+ kronor i böter och kanske indraget körtkort, lär man nog tänka sig för ett par gånger innan man gasar på.

 

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om nu det är det enda syftet så kanske polisen bör uppträda lite mer diskret.

Är inte bara det, såklart. Det skall både fånga i dem som fulkör och visa att de är ute på plats i trafiken, så folk forts att köra lugnt.

 

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det har aldrig hänt någon olycka vid polisjakt där annan än smitaren skadats?

Det har det säkert gjort. Och då som ofstast att idıoten som smet, och det har säkert hänt att en polisbil voltat el så med.

 

Ännu viktigare att fort bort såna bilister från vägarna. De har inte i trafiken att göra.

 

Och du som yrkeschaufför borde väl ha sett en hel del muppar i trafiken som skulle vara bra att få bort - även gjorda dina körningar bättre/behagligare. Men det låter nästan som att du försvarar den gruppen.

 

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Varnar man så lär inte risken öka för farligt beteende just då.

Varnar man så kommer man inte åt de som skulle fatsa i kontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, modEric säger:

Risken minskar om man får bort de personer som inte kan köra lagligt. Får man 4000+ kronor i böter och kanske indraget körtkort, lär man nog tänka sig för ett par gånger innan man gasar på.

...

Har man inte körkort, men Kronofogden på autogiro, så lär man inte bry sig om sådana detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Fler än var tredje kör för fort. Så många kan polisen inte ta fast. Det är logistiskt omöjligt. 

Om tillräckligt många åker fast tillräckligt ofta så kommer många fler än de bötfällda att sluta köra för fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Telly82 säger:

Om tillräckligt många åker fast tillräckligt ofta så kommer många fler än de bötfällda att sluta köra för fort.

Jo. Men jag tror inte att det kommer att hända. Vi ser inga som helst tecken på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Jo. Men jag tror inte att det kommer att hända. Vi ser inga som helst tecken på det.

Tyvärr har du nog rätt. :( 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är störande med folk som startar bilen och sedan sitter i flera minuter och plockar med mobil och karta och papper och annat, innan de kör iväg. Tomgång en minut!!! :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Det är störande med folk som startar bilen och sedan sitter i flera minuter och plockar med mobil och karta och papper och annat, innan de kör iväg. Tomgång en minut!!! :irriteradtjej:

Om det är efter ett besök i affären, osv, så är det ju inte så bra. Men om det är t ex på morgonen och de kommer ut i bilen och skall iväg, är det riktigt bra. En stunds tomgångskörning innan man ger sig iväg gör att motorn hinner bli varm, släpper ut mindre (förbränner bättre), drar mindre (autochoken hinner hoppa ur). Den första milen är dyrast.

 

Om man sen fipplar med telefonen, eller ränner runt bilen och skrapar rutor, beror vlä på situationen. Men det är ju bättre att de fipplar med telefonen där, än när de kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, modEric säger:

Om det är efter ett besök i affären, osv, så är det ju inte så bra. Men om det är t ex på morgonen och de kommer ut i bilen och skall iväg, är det riktigt bra. En stunds tomgångskörning innan man ger sig iväg gör att motorn hinner bli varm, släpper ut mindre (förbränner bättre), drar mindre (autochoken hinner hoppa ur). Den första milen är dyrast.

 

Om man sen fipplar med telefonen, eller ränner runt bilen och skrapar rutor, beror vlä på situationen. Men det är ju bättre att de fipplar med telefonen där, än när de kör.

Det stämmer inte. Det bästa för motorer och avgasrening är att de körs under belastning. Precis som att det bästa för bromsar är att de används. 

 

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-tomgangskora-kall-motor-32198

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, modEric säger:

En stunds tomgångskörning innan man ger sig iväg gör att motorn hinner bli varm, släpper ut mindre (förbränner bättre), drar mindre (autochoken hinner hoppa ur)

Nope :)

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/kallstart-battre-an-tomgang-for-bilen-6395096

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...