Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, naturligtvis.

 

Om du betecknar en motorväg som två-filig och vanlig landsväg som en-filig, hur benämner du då en skogsväg där man inte kan mötas? Halv-filig? 

Attman har gemensam körbana?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, naturligtvis.

 

Om du betecknar en motorväg som två-filig och vanlig landsväg som en-filig, hur benämner du då en skogsväg där man inte kan mötas? Halv-filig? 

A-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, modEric säger:

Attman har gemensam körbana?

Det var inte svar på min fråga. Jag formulerar om den så det blir tydligare:

Hur många filer har en smal väg, där det bara ryms ett fordon i bredd, menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var inte svar på min fråga. Jag formulerar om den så det blir tydligare:

Hur många filer har en smal väg, där det bara ryms ett fordon i bredd, menar du?

Det beror väl på hur många filer fordonets bredd motsvarar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det beror väl på hur många filer fordonets bredd motsvarar?

Som cyklist hävdar jag att en skogsväg är fyrfilig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigkurrar.

 

Det är väl viktigt att man menar samma sak med samma uttryck? Så att två-filig inte betyder helt olika saker beroende på vem man diskuterar med.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

Lustigkurrar.

 

Det är väl viktigt att man menar samma sak med samma uttryck? Så att två-filig inte betyder helt olika saker beroende på vem man diskuterar med.

Jovisst.

Intressant är att en enkelriktad gata oftast är dubbelt så bred som en dubbelriktad skogsväg. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Telly82 säger:

Lustigkurrar.

 

Det är väl viktigt att man menar samma sak med samma uttryck? Så att två-filig inte betyder helt olika saker beroende på vem man diskuterar med.

Men om man tar filer vs körbanor. Om man säger 2-filig väg, jmf med väg med 2 körbanor. Så är väl den sista mer en vanlig landsväg med mötande trafik, och där en 2-filig väg anger hur många filer bilisten kan köra i? T ex som man säger en 2+1 väg. 2-filer + 1 fil (åt andra hållet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att tänka på att begreppet "fil" inte förekommer trafikförordningen. Däremot förekommer begreppen "körfält" och "körbana" upprepade gånger i samma förordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det kan vara bra att tänka på att begreppet "fil" inte förekommer trafikförordningen. Däremot förekommer begreppen "körfält" och "körbana" upprepade gånger i samma förordning.

Det nämns inte heller "rondell" eller "bilstöld" i lagboken, trots att begreppen är vanligt förekommande i språket. (Det heter "cirkulationsplats", respektive "tillgrepp av fordon" i lagboken.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Det nämns inte heller "rondell" eller "bilstöld" i lagboken, trots att begreppen är vanligt förekommande i språket. (Det heter "cirkulationsplats", respektive "tillgrepp av fordon" i lagboken.)

Petimätern: ”Tillgrepp av fortskaffningsmedel”... :D Härligt ord, fortskaffningsmedel. :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Det nämns inte heller "rondell" eller "bilstöld" i lagboken, trots att begreppen är vanligt förekommande i språket. (Det heter "cirkulationsplats", respektive "tillgrepp av fordon" i lagboken.)

Jag vet, men kan vi inte bråka om en definition i taget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Petimätern: ”Tillgrepp av fortskaffningsmedel”... :D Härligt ord, fortskaffningsmedel. :kartjej:

OK, det är ju ännu värre kanslisvenska. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet, men kan vi inte bråka om en definition i taget?

Jodå. :) 

Fast jag tänker inte bråka om någonting mera. :gaspar: :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan säga så här, i Sverige är motorvägar oftast tvåfiliga, för man kan köra i endast två filer(körfält), inte i de två filerna på mötande sida, de får man inte köra i. Så man räknar de filer/körfält som man kan köra i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Man kan säga så här, i Sverige är motorvägar oftast tvåfiliga, för man kan köra i endast två filer(körfält), inte i de två filerna på mötande sida, de får man inte köra i. Så man räknar de filer/körfält som man kan köra i.

Så både en landsväg och en skogsväg är enfilig??? Tala om begreppsförvirring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska undvika prata om filer om skogsvägar. :)

Men de är båda enfiliga, enl denna logik.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2018-08-13 på 21:26, Telly82 säger:

Det nämns inte heller "rondell" eller "bilstöld" i lagboken, trots att begreppen är vanligt förekommande i språket. (Det heter "cirkulationsplats", respektive "tillgrepp av fordon" i lagboken.)

Men Telly  tänk så fånigt det skulle låta med "Cirkulationsplatshund"........  :hihihi:

 

...eller: -"Jag har blivit utsatt för ett "tillgrepp av fortskaffningsmedel"....... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, MacHedda säger:

Men Telly  tänk så fånigt det skulle låta med "Cirkulationsplatshund"........  :hihihi:

 

...eller: -"Jag har blivit utsatt för ett "tillgrepp av fortskaffningsmedel"....... :whistling:

Javisst. Kanslisvenska låter ofta fånigt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så här har jag kört senaste gångerna då jag åkt till Hönö:

gbg.thumb.jpg.f049ce1654f5a55fc4e2490c08fba752.jpg

 

Enkelt och smidigt. Första biten efter att man länmat E20 är väl lite krokig och dan, men eft Angeredsbron är det bara fina vägar/leder. Man kommer ut (≈) vid Volvo HQ. 0 kameror!!! B):yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, modEric säger:

 

Så här har jag kört senaste gångerna då jag åkt till Hönö:

gbg.thumb.jpg.f049ce1654f5a55fc4e2490c08fba752.jpg

 

Enkelt och smidigt. Första biten efter att man länmat E20 är väl lite krokig och dan, men eft Angeredsbron är det bara fina vägar/leder. Man kommer ut (≈) vid Volvo HQ. 0 kameror!!! B):yeahbaby:

Det är väldigt många kameror på den sträckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det är väldigt många kameror på den sträckan.

Ja, slarvigt av mig... Fartkameror sitter det en hel del. Menade strafftullskameror: 0 strafftullar/passager. B):yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen: ”Sluta varna för trafikkontroller” | SVT Nyheter

 

Rent vansinne att sitta och varna andra. :chockadskeptisk:

 

 

Nu var det länge sen man blev invinkad i någon trafikkontroll... Men om jag möter någon som varnar mig för en sån, skall jag memorera regnr och sen stanna i kontrollen, oavsett om jag blir invinkad el inte, och lämna över det, så kan dem ju ringa bilisten... Mest för att göra han överraskad. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...