Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Då kan man fråga sig hur andra taxifirmor lyckas när dom köper Tesla

Tja jag vet inte men man kan tänka sig att de kanske kan ta mer betalt å köra mer i Stockholm än vad vi kan på bonnalandet? Och sen vet de egentligen vad de får betalt när de ska sälja den, de kanske räknar med att går det inte ihop så kan de alltid konka.

 

Skulle det va så bra med tesla och man tjänar pengar på det så skulle det ju synas genom att alla taxi skulle va tesla, å så är det ju inte riktigt.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Alix säger:

Ja, länkarmarna på den gamla bilen var ungefär som kokt spagetti...

Haha! Okej. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Kommer alltid finnas undantag. Jag tror inte att en Seat eller Dacia under dom bästa förhållandena kan gå så långt ?

Där får man nog plocka bort en nolla...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sevensleeper säger:

Haha! Okej. :) 

Mer specifikt behövde samtliga bussningar bytas. Det fick nästa ägare ta itu med. Fast jag misstänker att de slaktade bilen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Semmelman säger:

Men hur länge hade man mätt, det är ju skillnad på att uppskatta och tro och att sen se i praktiken i verkligheten, det brukar sällan överensstämma.

 

För dig så spelar det ingen roll att du får fakta skriven på näsan.

Du får leta reda på den informationen själv men ett tips är att följa den länk jag postade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, sevensleeper säger:

Inte många. Min gamla Saab 9-3 (1998) Turbo hade jag från 13000 mil till 36000 mil, sedan var den mer eller mindre slut.

Flesta gamla volvo-taxi säljs ju tre år gamla och de har gått drygt 30 000 mil, då är det minst lika mycket kvar i dem, minst, de är bara inkörda. En volvo-motor kan nog lätt nå över 100', det är resten som dör sakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Alix säger:

Mer specifikt behövde samtliga bussningar bytas. Det fick nästa ägare ta itu med. Fast jag misstänker att de slaktade bilen. 

Antagligen. Hur många av milen hade du ansvar för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Semmelman säger:

Flesta gamla volvo-taxi säljs ju tre år gamla och de har gått drygt 30 000 mil, då är det minst lika mycket kvar i dem, minst, de är bara inkörda. En volvo-motor kan nog lätt nå över 100', det är resten som dör sakta.

Hur mycket har de tappat i värde? För det är väl det ni pratar om också. Jag har ingen aning, jag köper och säljer sällan bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

För dig så spelar det ingen roll att du får fakta skriven på näsan.

Du får leta reda på den informationen själv men ett tips är att följa den länk jag postade.

Nä det är ingen fakta, det är beräkningar och förutsägelser beräknat på kortare perioder, eller hade du nån fakta på tio årsperiod där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

Antagligen. Hur många av milen hade du ansvar för?

100? Mitt sämsta bilköp någonsin. :lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Nä det är ingen fakta, det är beräkningar och förutsägelser beräknat på kortare perioder, eller hade du nån fakta på tio årsperiod där?

Det är väl en självklarhet att man inte kan få fakta i det här fallet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Alix säger:

100? Mitt sämsta bilköp någonsin. :lol: 

Hahaha! Okej. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Hur mycket har de tappat i värde? För det är väl det ni pratar om också. Jag har ingen aning, jag köper och säljer sällan bilar.

Tror de får runt 60-80 000 då, men osäker, inget de pratar om, eller jo förresten men jag glömmer siffror så lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Semmelman säger:

Tror de får runt 60-80 000 då, men osäker, inget de pratar om, eller jo förresten men jag glömmer siffror så lätt.

Ok! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det är väl en självklarhet att man inte kan få fakta i det här fallet. 

Nä, men då ska man inte kalla det för fakta heller om det inte är det. Det är beräkningar. Sen ofta när saker hamnar i verkligheten så inträffar en massa saker så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, Semmelman säger:

Nä det är ingen fakta, det är beräkningar och förutsägelser beräknat på kortare perioder, eller hade du nån fakta på tio årsperiod där?

 

Det här ÄR fakta. 

Skärmavbild 2018-05-20 kl. 21.14.32.png

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är data som personer som äger Tesla har matat in i ett dokument.

Visst heter man Semmelmannen så kan man hävda att dom har hittat på datan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Faktan (= empiriska resultat) är fram tills nu. Det återstår att se om de kommande 20 åren motsvarar denna projicering. Jag har ingen anledning att tro annat, men fakta är det inte.

Redigerad av Alix
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom nu Semmelmannen är så lat att han inte klarar av att trycka på en länk så får jag göra det åt honom.

Vad jag förstår så är det data som sträcker sig lite mer än 4 år och trenden på den faktiska datan visar på 1% degradering per 5000 mil. Och om du hade kollat på filmen så hade du vetat att ett Tesla batteri som inte används får en försämrad kapacitet med 0.35% per år. Då kan du räkna hur mycket det blir på 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Faktan (= empiriska resultat) är fram tills nu. Det återstår att se om de kommande 20 åren motsvarar denna projicering. Jag har ingen anledning att tro annat, men fakta är det inte.

 

Nu har jag inte sagt att projekteringen är fakta utan den kurva som jag postat är.

Den bygger på faktisk data. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är egentligen en onödigt diskussion.

För när vi har råd att köpa en elbil kommer den ha en räckvidd på 100 mil och batteriet kommer räcka i 40-50 år ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Detta är egentligen en onödigt diskussion.

För när vi har råd att köpa en elbil kommer den ha en räckvidd på 100 mil och batteriet kommer räcka i 40-50 år ?

Jag tror mer på 1000 mil och att batterierna går i arv från generation till generation... ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
31 minuter sedan, Semmelman säger:

Jo.

Vi tittade f ö på tesla för taxi, då är den dyrare än en mille en passande modell, tror 1,3-1,4 mille, det gick inte att räkna hem för oss kan jag säga (vet att de finns i sthlm några st men hos oss finns ingen åkare som skulle betala fyra ggr så mycket för en bil, vilken bank skulle låna ut till det?), och då körs ändå många mil på billig el, och den säljs efter bara 3 år. Så då undrar man om det blir ekonomi efter 10 år och jättemånga mil. Nä tesla köper man nog bara om man är rik och vill värna miljön, men ekonomiskt är det ingen hit vad jag kan förstå, då får regeringen skjuta till mer. Jag skulle vänta ett par år på de andra märkena som kommer.

 

13 minuter sedan, Semmelman säger:

Flesta gamla volvo-taxi säljs ju tre år gamla och de har gått drygt 30 000 mil, då är det minst lika mycket kvar i dem, minst, de är bara inkörda. En volvo-motor kan nog lätt nå över 100', det är resten som dör sakta.

Jag är inte helt övertygad över elbilars olönsamhet. Volvon du nämner dricker ca 6000 liter diesel per år, vilket väl kostar runt 90000 kr. En elbil äter under samma år runt 12000 kWh, vilket kostar kanske 24000 kr om du köper dyr el. Det kanske krävs lite dyrare elabonnemang om man vill kunna ladda lite snabbare hemma, att snabbladda på stan innebär ganska dyr el. Att vissa fordonsleverantörer kan bjuda på lite el har jag bortsett från.

Det innebär att "bränslekostnaden" blir ca 200000 kr lägre för elbilen under tre år. Man slipper även en del service, som oljebyte (som en avgasbil ska göra väldigt ofta om man kör 1000 mil per månad).

Sedan får man ta hänsyn till var man kan serva sin elbil, Volvoskruvare finns väl i varenda buske i det här landet?

Och kan man praktiskt köra en elbil som taxi både ett dagpass och ett nattpass utan att behöva använda dyr snabbladdning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Just nu, Alix säger:

Jag tror mer på 1000 mil och att batterierna går i arv från generation till generation... ?

Undrar när Apple kommer börja använda sådana batterier i sina prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, lappen71 säger:

Eftersom nu Semmelmannen är så lat att han inte klarar av att trycka på en länk så får jag göra det åt honom.

Vad jag förstår så är det data som sträcker sig lite mer än 4 år och trenden på den faktiska datan visar på 1% degradering per 5000 mil. Och om du hade kollat på filmen så hade du vetat att ett Tesla batteri som inte används får en försämrad kapacitet med 0.35% per år. Då kan du räkna hur mycket det blir på 10 år.

Det bygger ju på att kurvan eller försämringen är rak i ytterligare 6 år (och för köparen av bilen om tio år vill ju oxå fortsättningsvis ha en rak kurva och inget kraftigt dropp i närtid), hur vet man det säkert idag att batterierna inte försvagas fortare mot slutet om tio år, så som liknande kurvor på många saker brukar göra, många förlopp tvärdör inte utan blir gradvis sämre å sämre. Det vet ingen, men visst de kanske kan bli 23, 25 eller 123 år gamla å fortfarande funka hyfsat, men det vet vi inte förrän då det inträffar egentligen, vi vet ju bara fyra år än så länge (eller fem år, 6% försämring), å det är ju bra, men som sagt vad som händer om tio år är ju bara vad man tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...