Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, KMN säger:

Vilken insikt! Du har koll på de där elitisterna, du.

Jag ber att få återkomma till detta ditt inlägg vid senare tillfälle då det är någon helt annan som efterfrågar en källa – det kanske till och med är du!

Men det är skillnad, jag vill faktiskt granska källan. Jag bryr mig inte om vem det är. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Om man därtill skriver fel grammatiskt, stavar fel, och så vidare, ja, då är det raka vägen in i skamvrån!

Det var många åsikter om mig där! Men om tittar på en av dem, här ovan, så har de ganska lite med verkligheten att göra.

Jag kollade upp när jag senast varit inblandad i något påpekande om stavfel eller andra språkliga brister. Då hittade jag det här:

2019-02-19 på 13:45, iMarc säger:

Vad är sillmölkar för något?

 

2019-02-19 på 13:47, KMN säger:

 

Rättat! Tack för påpekandet.

Så reagerade jag.

Bilden av mig som en otrevlig elitist är inte bara överdriven, den är osann. Ni behöver inte gilla mig – varför skulle ni göra det? – men en viss intellektuell hederlighet förväntar jag mig nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, KMN säger:

Det var många åsikter om mig där! Men om tittar på en av dem, här ovan, så har de ganska lite med verkligheten att göra.

Jag kollade upp när jag senast varit inblandad i något påpekande om stavfel eller andra språkliga brister. Då hittade jag det här:

 

Så reagerade jag.

Bilden av mig som en otrevlig elitist är inte bara överdriven, den är osann. Ni behöver inte gilla mig – varför skulle ni göra det? – men en viss intellektuell hederlighet förväntar jag mig nog.

Vad då ”otrevlig”? Det har jag inte påstått. Du kan vara irriterande, och lite väl fokuserad på språk både här och där, men jag har oftast gott utbyte av dina inlägg. Och då gillar jag dem. Att gilla just dig som person är en annan sak, du är inte speciellt personlig, så jag känner dig inte så väl. Men jag ogillar dig inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Vad då ”otrevlig”? Det har jag inte påstått.[…] Men jag ogillar dig inte!

Men nedanstående beskrivningar, verkar de gälla någon trevlig person som man i sämsta fall förhåller sig neutral till?

25 minuter sedan, Alix säger:

Elitisters efterfrågande av källor handlar inte alls om granskning i ordets egentliga bemärkelse. Det handlar om att man vill kunna avgöra om texten är något att bry sig om eller inte. Och då måste man få veta om avsändaren är någon eller inte. Om det inte är någon så är det ingen, nobody, och då kan man strunta i innehållet. Svårare än så är det inte.

 

3 timmar sedan, Alix säger:

 

KMN och DN står för typisk elitism. Om man inte redan är någon, godkänd av de som redan är någon, så är man ingen. Ve och fasa därtill om man som privatperson själv har åsikter om något komplicerat. Då skakar elitisterna på huvudena och tycker att sådant ska överlämnas till de riktiga förståsigpåarna. Viktiga frågor är alldeles för viktiga för att kreti och pleti ska få ha något att säga om saken. Yttrandefrihet är därvidlag bara ett irritationsmoment. Om man därtill skriver fel grammatiskt, stavar fel, och så vidare, ja, då är det raka vägen in i skamvrån! 

För egen del struntar jag i det. Ju mer elitism jag utsätts för, desto närmare kommer jag pudelns kärna. (Här skakar elitisten på huvudet och menar att det förstås är precis tvärtom).

Och att @Axelman direkt utgår ifrån att jag är ute efter att förlöjliga honom och ber mig att skärpa mig då jag påstår att det visst har betydelse vem som skrivit något (dessutom frågade jag honom, jag påstod inte ens), det utgår jag ifrån handlar om hans uppfattning om mig mer än sakfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, KMN säger:

Men nedanstående beskrivningar, verkar de gälla någon trevlig person som man i sämsta fall förhåller sig neutral till? ...

Jag målar brett med penseln och tar (faktiskt) inte specifikt sikte på dig. Mera den företeelse som du (kanske) står för. Om jag har helt fel ber jag förbehållslöst om ursäkt. Jag har också mina fel och brister. Jag är snarstucken (men måste emellanåt skylla det på den paranoida delen i min personlighetsstörning) och kan därvidlag uttrycka mig skarpt, särskilt i sakfrågor. Och så vidare. Listan på mina eländiga egenskaper kan göras lång. Men vanligtvis lyckas jag förbli en hygglig prick. Tror och hoppas jag. Hur bedömer du dig själv?

 

41 minuter sedan, KMN säger:

Där träffade du nog huvudet på spiken!

Naturligtvis förstår jag att jag kan göra samma fel som jag kritiserar andra för. Men som gammal murvel har jag sedan länge insett att sanningen kan komma i många olika skepnader. Det är därför man för talan för utsatta individer gentemot myndigheter och maktmänniskor.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

Jag målar brett med penseln och tar (faktiskt) inte specifikt sikte på dig. Mera den företeelse som du (kanske) står för. Om jag har helt fel ber jag förbehållslöst om ursäkt. Jag har också mina fel och brister. Jag är snarstucken (men måste emellanåt skylla det på den paranoida delen i min personlighetsstörning) och kan därvidlag uttrycka mig skarpt, särskilt i sakfrågor. Och så vidare. Listan på mina eländiga egenskaper kan göras lång. Men vanligtvis lyckas jag förbli en hygglig prick. Tror och hoppas jag. Hur bedömer du dig själv?

 

Naturligtvis förstår jag att jag kan göra samma fel som jag kritiserar andra för. Men som gammal murvel har jag sedan länge insett att sanningen kan komma i många olika skepnader. Det är därför man för talan för utsatta individer gentemot myndigheter och maktmänniskor.

Jag har då så länge jag varit på detta forum inte upplevt dig som mer paranoid än någon annan. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Jag målar brett med penseln och tar (faktiskt) inte specifikt sikte på dig. Mera den företeelse som du (kanske) står för. Om jag har helt fel ber jag förbehållslöst om ursäkt. Jag har också mina fel och brister. Jag är snarstucken (men måste emellanåt skylla det på den paranoida delen i min personlighetsstörning) och kan därvidlag uttrycka mig skarpt, särskilt i sakfrågor. Och så vidare. Listan på mina eländiga egenskaper kan göras lång. Men vanligtvis lyckas jag förbli en hygglig prick. Tror och hoppas jag. Hur bedömer du dig själv?

Svårt att ha en åsikt om sig själv… Naturligtvis har jag fel och brister! Om jag inte insett det, vore jag en idiot.

 

Jag tror att jag är ganska tålig när det gäller påhopp, det bekommer mig inte speciellt mycket. Det har hittills aldrig hänt att jag bett någon moderator freda mig mot några angrepp här på forumet; vilket inte betyder att sådana inte förekommit!

Tvärtom kan jag nästan uppleva konflikten – och det där med att eventuellt vara illa sedd – som något vitaliserande!

 

Däremot har jag svårt för att åsikterna om mig – som man gärna får ha! – spiller över på sakfrågorna. Ibland får jag känslan av att några här på forumet är beredda att gå ganska långt när det gäller att ta ställning för antingen ett påstående från mig som är ”1 + 1 =  2”, eller en forumkompis som säger: ”Lägg av, KMN! Ibland är det tre. Vadådå? Vad har du för skumma motiv, din elitist?”. Fortsätter jag då att hävda min matematiska utsaga (och det har jag lätt för), slutar det inte sällan med att moderator tillkallas och diskussionen tas bort med hänvisning till att jag inte håller mig till ämnet alternativt sagt något som någon tagit illa vid sig av. Det är lite trist.

Själv tycker jag inte att det är svårt eller problematiskt att säga ”Där hade jag fel!” de gånger jag faktiskt har det. Men mer sällsynt att höra det från någon annan i trådarna… 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har då så länge jag varit på detta forum inte upplevt dig som mer paranoid än någon annan. 

Det har jag.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Det är inte så att du utgår ifrån dig själv nu? 

Jo, jag utgår från min egen upplevelse av honom. Det har du rätt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad pågår här???:superirriterad:

Vore på sin plats att ni för tjôtet  i meddelande till varann...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, KMN säger:

Jo, jag utgår från min egen upplevelse av honom. Det har du rätt i.

Nja jag menar snarare från dig själv, din egna paranoida tankegångar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Nja jag menar snarare från dig själv, din egna paranoida tankegångar?

Har jag några sådana?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vad pågår här???:superirriterad:

Vore på sin plats att ni för tjôtet  i meddelande till varann...

Vadå? Det här är ju Papperskorgen, för vanligt folk och utan större krav på stringens…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, KMN säger:

Svårt att ha en åsikt om sig själv… Naturligtvis har jag fel och brister!

Spoiler

 

Om jag inte insett det, vore jag en idiot.

 

Jag tror att jag är ganska tålig när det gäller påhopp, det bekommer mig inte speciellt mycket. Det har hittills aldrig hänt att jag bett någon moderator freda mig mot några angrepp här på forumet; vilket inte betyder att sådana inte förekommit!

Tvärtom kan jag nästan uppleva konflikten – och det där med att eventuellt vara illa sedd – som något vitaliserande!

 

Däremot har jag svårt för att åsikterna om mig – som man gärna får ha! – spiller över på sakfrågorna. Ibland får jag känslan av att några här på forumet är beredda att gå ganska långt när det gäller att ta ställning för antingen ett påstående från mig som är ”1 + 1 =  2”, eller en forumkompis som säger: ”Lägg av, KMN! Ibland är det tre. Vadådå? Vad har du för skumma motiv, din elitist?”. Fortsätter jag då att hävda min matematiska utsaga (och det har jag lätt för), slutar det inte sällan med att moderator tillkallas och diskussionen tas bort med hänvisning till att jag inte håller mig till ämnet alternativt sagt något som någon tagit illa vid sig av. Det är lite trist.

Själv tycker jag inte att det är svårt eller problematiskt att säga ”Där hade jag fel!” de gånger jag faktiskt har det. Men mer sällsynt att höra det från någon annan i trådarna… 

 

 

Först tänkte jag att det var väl bra. Även du. Men inget specifikt. Så där blir ingen klokare. Och det är nog meningen...

 

38 minuter sedan, KMN säger:

Det har jag.

...för specifika fel som medges kan utnyttjas mot en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vad pågår här???:superirriterad:

Vore på sin plats att ni för tjôtet  i meddelande till varann...

Det kan du ha rätt i, förstås. Men då går vi miste om publiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

..för specifika fel som medges kan utnyttjas mot en.

Såg att du hade reagerat med ett ”Ha-ha” på det och förstod det som att andemeningen gått fram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Först tänkte jag att det var väl bra. Även du. Men inget specifikt. Så där blir ingen klokare. Och det är nog meningen...

Trodde ändå att du skulle ta fasta på ”konfliktsökande”, ”vägrar ge sig” och ”diffus känsla av att inte vara omtyckt”…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, KMN säger:

Såg att du hade reagerat med ett ”Ha-ha” på det och förstod det som att andemeningen gått fram. 

Ja, jag tyckte att det var roligt. 

 

5 minuter sedan, KMN säger:

Trodde ändå att du skulle ta fasta på ”konfliktsökande”, ”vägrar ge sig” och ”diffus känsla av att inte vara omtyckt”…

Citerar du dig själv? Jag hittar inte det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävla idioter ?

 

Citat

I veckan avslöjade Computer Sweden att miljontals samtal till 1177 Vårdguiden fanns tillgängliga för alla med en internetuppkoppling och nu polisanmäler ett av de inblandade företagen Computer Sweden för dataintrång. 

Det är företaget Medhelp, en underleverantör till företaget Inera som driver 1177 Vårdguiden, som har anmält Computer Swedens chefredaktör Marcus Jerräng och journalisten Lars Dobos som var den som avslöjade härvan. De båda, och eventuellt andra personer på Computer Sweden, polisanmäls för misstänkt dataintrång, misstänkt anstiftan till dataintrång och obehörigt röjande av personuppgifter. 

Computer Swedens chefredaktör Marcus Jerräng säger till DN att han i dagsläget inte vill kommentera polisanmälningarna mot honom och de andra på Computer Sweden

 

Episk

 

68319?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwv

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Ja, jag tyckte att det var roligt. 

 

Citerar du dig själv? Jag hittar inte det.

Det tycker jag att du tyckte rätt som tyckte.

 

Nej, inte direkta citat, mer illvillig tolkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Jävla idioter ?

 

Stolligt. Det lär knappast hjälpa deras public image. 

 

Just nu, KMN säger:

... Nej, inte direkta citat, mer illvillig tolkning.

Jaha. Nej, jag går bara på vad som uttryckligen medges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

Eftersom detta är ett forum mellan vanliga (!) människor är kravet på källhänvisningar lite överdrivet. Håller med Lappen i det att det måste gå att posta något som man tycker är bra därför att det i sig är bra. Precis som jag skulle göra vid ett vanligt samtal vid kaffebordet på jobbet:

-Du, jag läste en bra grej....

 

Fast om  man kan så skadar det ju inte alls att slänga in någon sorts källhänvisning. 

-Du, jag läste en bra grej i X...

I det lappska fallet skulle faktiskt kunna vara så att en senare kommentar visar att något i det postade var fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...