Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

13 minuter sedan, Alix säger:

En av lögnarna får nu sitt medborgarskap upphävt.

 

”Whatever role they took in the so-called caliphate, they all supported a terrorist organisation and in doing so they have shown they hate our country and the values we stand for.”

 

Go, UK, go! :) 

Då blir hon statslös, för hon har inte dubbelt medborgarskap. Hur ska det då gå för henne och hennes nyfödda statslösa barn?

 

"The Labour MP, Stella Creasy, said: “However horrific her defence of Isis, if the home secretary can start with stripping this woman and her week-old child of their citizenship for his leadership bid, where does it end?” Creasy added that she too would prefer to see Begum dealt with by the domestic justice system."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8w4bxE/debatten-om-is-jihadisterna-missar-de-viktiga-fragorna

 

Citat

Problem med denna debatt saknas inte. 

För det första är många av dem som har rest till Irak och Syrien för att delta i striderna svenska medborgare. Sverige kan med andra ord inget annat göra än att släppa in dem om de knackar på dörren.

För det andra har Sverige inte som vana att bistå misstänkta brottslingar i utlandet med konsulärt bistånd att komma hem och lär knappast ha en annan inställning till personer som kan ha begått grövsta tänkbara kriminalitet. Inte heller deras familjer kan räkna med sådan lyx.

För det tredje är situationen i länder som Syrien och Irak sådan att Sverige av säkerhetsskäl inte kan hjälpa kvinnor och barn som sitter i ett kurdiskt fångläger och inte misstänks för brott.

Att människor har struntat i att UD sedan 2011 i tydliga ordalag avrått från resor till regionen lär för övrigt inte öka Sveriges vilja till heroiska operationer.

Och för det fjärde har mig veterligen ingen svensk kvinna som sitter fast i det forna kalifatet vädjat om hjälp från arvfurstens palats.

Diskussionen handlar med andra ord i allt väsentligt om icke-frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Telly82 säger:

Då blir hon statslös, för hon har inte dubbelt medborgarskap. Hur ska det då gå för henne och hennes nyfödda statslösa barn?

 

"The Labour MP, Stella Creasy, said: “However horrific her defence of Isis, if the home secretary can start with stripping this woman and her week-old child of their citizenship for his leadership bid, where does it end?” Creasy added that she too would prefer to see Begum dealt with by the domestic justice system."

För Labour är detta bara ett sätt att angripa regeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

För Labour är detta bara ett sätt att angripa regeringen.

Och vad är svaren på min fråga?

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Vilka frågor?

Det var bara en, så jag redigerade mitt inlägg till "fråga", singularis.

 

Citat

Då blir hon statslös, för hon har inte dubbelt medborgarskap. Hur ska det då gå för henne och hennes nyfödda statslösa barn?



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 minut sedan, Telly82 säger:

Och vad är svaren på min fråga?

Hon får väl sitta kvar i det där lägret tills någon annan vill släppa in henne? Hur påverkas barnets eventuella medborgarskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

 

Hon får väl sitta kvar i det där lägret tills någon annan vill släppa in henne? Hur påverkas barnets eventuella medborgarskap?

Vilken är "någon annan"?

Hon har ju bara ett medborgarskap och det kan man väl inte frånta en människa bara sådär? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Det var bara en, så jag redigerade mitt inlägg till "fråga", singularis.

 



Det vet jag inte. Hur så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Vilken är "någon annan"?

Hon har ju bara ett medborgarskap och det kan man väl inte frånta en människa bara sådär? Eller?

Inte i Sverige. Men i UK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Det vet jag inte. Hur så?

För att du uppskattade en handling som du tydligen inte vet konsekvenserna av (för flickan och hennes barn).

(Jag vet inte heller, det är därför jag frågar.)

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Inte i Sverige. Men i UK.

Finns det ingen internationell rätt som hindrar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Vilken är "någon annan"?

Hon har ju bara ett medborgarskap och det kan man väl inte frånta en människa bara sådär? Eller?

Tydligen kan man det. Vem skulle förhindra det?

"Någon annan" är godtyckligt valt land eller motsvarande, dock inte Förenade kungariket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Finns det ingen internationell rätt som hindrar det?

Det kanske finns, men vad skulle en sådan domstol göra? Fängsla hela landet? Och sanktioner mm är alldeles för jobbigt för att rädda en terroristsympatisör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Tydligen kan man det. Vem skulle förhindra det?

"Någon annan" är godtyckligt valt land eller motsvarande, dock inte Förenade kungariket.

Någon internationell överenskommelse, kanske?

Det kommer förmodligen inte att ske. Vem skulle vilja ta emot en statslös? (Ja, kanske EN statslös, eftersom just denna "en" är så omskriven. Men alla (troliga) efterföljande då?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Någon internationell överenskommelse, kanske?

Det kommer förmodligen inte att ske. Vem skulle vilja ta emot en statslös? (Ja, kanske EN statslös, eftersom just denna "en" är så omskriven. Men alla (troliga) efterföljande då?)

Det enklaste ur europeiskt perspektiv vore nog om kurderna och andra som har fängslat de där personerna snabbt och diskret bara avlivade dem. Då behöver det bara protesteras lite symboliskt över hur synd det är om medborgarna som dödats.

Men det kommer nog ingen regeringspolitiker säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

För att du uppskattade en handling som du tydligen inte vet konsekvenserna av (för flickan och hennes barn).

(Jag vet inte heller, det är därför jag frågar.)

Hon sitter i ett flyktingläger i Jordanien tillsammans med massa andra. Där lär hon väl förbli tills vidare. Oavsett hur det går med medborgarskapet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det enklaste ur europeiskt perspektiv vore nog om kurderna och andra som har fängslat de där personerna snabbt och diskret bara avlivade dem. Då behöver det bara protesteras lite symboliskt över hur synd det är om medborgarna som dödats.

Men det kommer nog ingen regeringspolitiker säga.

Låt dem åtminstone bli dömda till döden i en summarisk rättegång först. :devil: 

1 minut sedan, Alix säger:

Där lär hon väl förbli tills vidare.

Jag fortfarande nyfiken på vad britterna har tänkt vad som ska hända med henne sedan. Eller det har de inte tänkt på bara för att ta billiga politiska poänger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Låt dem åtminstone bli dömda till döden i en summarisk rättegång först. :devil: 

Jag fortfarande nyfiken på vad britterna har tänkt vad som ska hända med henne sedan. Eller det har de inte tänkt på bara för att ta billiga politiska poänger?

Jag gissar att idén om att fimpa hennes medborgarskap kommer från samma kommitté som tog fram planerna för Brexit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Telly82 säger:

... Jag fortfarande nyfiken på vad britterna har tänkt vad som ska hända med henne sedan. Eller det har de inte tänkt på bara för att ta billiga politiska poänger?

De vill hindra henne från att återvända. Det är målet. De bryr sig inte om vad som kommer att hända med henne. Varför skulle de göra det? Jag har redan citerat vad inrikesministern anser. 

 

Den brittiska lagstiftningen:

 

”The Secretary of State may by order deprive a person of a citizenship status if the Secretary of State is satisfied that deprivation is conducive to the public good.”

 

https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1981/61/section/40 (2)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

De vill hindra henne från att återvända. Det är målet. De bryr sig inte om vad som kommer att hända med henne. Varför skulle de göra det? Jag har redan citerat vad inrikesministern anser. 

 

Den brittiska lagstiftningen:

 

”The Secretary of State may by order deprive a person of a citizenship status if the Secretary of State is satisfied that deprivation is conducive to the public good.”

 

https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1981/61/section/40 (2)

Enligt BBC så krävs det tydligen att hon är eligible något annat medborgarskap. Då hennes båda föräldrar är från Bangladesh så skulle hon enligt vissa kunna få medborgarskap där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Enligt BBC så krävs det tydligen att hon är eligible något annat medborgarskap. Då hennes båda föräldrar är från Bangladesh så skulle hon enligt vissa kunna få medborgarskap där

Antagligen kommer detta att dras i domstol så vi lär väl få se. 

 

45 minuter sedan, Svolder säger:

Hon kan ju alltid söka medborgarskap i det Kalifat hon lämnade Storbritannien för. Min uppfattning är att hon och alla andra som lämnade Europa för att bosätta sig i Kalifatet också gav upp sina medborgarskap i diverse europeiska länder i samma ögonblick. Även sådana som Michael Skråmo som är född svensk av svenska föräldrar, och hans barn.

Jag är helt enig med dig. Men nu när IS är besegrat kommer folk av någon outgrundlig anledning att springa benen av sig för att vara så förstående och överslätande som möjligt. Och de kommer att försvara medborgarskapets status på grund av något inbillat hypotetiskt framtida missbruk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Såg dokumentären. Ren skräckfilm! :tappahakan::stjarnsmall: 

Korrupt statsterrorism mot hederlig tjänsteman. Påhejad av privata företag, förmodligen också Swedbank. Förfärande! :cry: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...