MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Alix säger:

Fastighetsägares rätt övergår på dig som hyresgäst, förutsatt att så är avtalat (hyresvärdar begränsar ofta rätt till grillning).

Bortsett från senaste tiden så grillas det kontinuerligt här. Frågan är då om området mellan husen är att klassa som trädgård eller backyard?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Bortsett från senaste tiden så grillas det kontinuerligt här. Frågan är då om området mellan husen är att klassa som trädgård eller backyard?

Om det finns träd = trädgård. Back yard är det inte, så klart. Det är området bakom huset...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Alix säger:

Om det finns träd = trädgård. Back yard är det inte, så klart. Det är området bakom huset...

Om man blir knivskuren där = skärgård.

Mellan mitt hus baksida och nästa hus finns ett liknande område.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om man blir knivskuren där = skärgård.

Mellan mitt hus baksida och nästa hus finns ett liknande område.

Där man får utslag = vårtgård.

Är det också nästa hus' back yard eller dess front yard?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Där man får utslag = vårtgård.

Är det också nästa hus' back yard eller dess front yard?

Fan, det är dess front yard (=grillförbud). Fast där finns träd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

dump.png.40b39e16c501a0a51aa0b7c56984a553.png

Typisk SVT-kampanjjournalistik. Vad har det (och benet) med saken att göra (alltså skäl för uppehåll) att hon blev ett offer för terrorism här? Ingenting. Uppehållstillstånd får man för asyl, arbete eller anhöriga.
Så nyhetens syfte är naturligtvis ett annat. Läsaren ska tubbas till att ha en negativ inställning till Migrationsverket.
Migrationsverket ska framstå som ogina och otacksamma mot uppoffrande utlänningar som vill stanna här.
Varför? Tja, mejla SVT och fråga. Jag vet faktiskt inte.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, Alix säger:

dump.png.40b39e16c501a0a51aa0b7c56984a553.png

Typisk SVT-kampanjjournalistik. Vad har det (och benet) med saken att göra (alltså skäl för uppehåll) att hon blev ett offer för terrorism här? Ingenting. Uppehållstillstånd får man för asyl, arbete eller anhöriga.
Så nyhetens syfte är naturligtvis ett annat. Läsaren ska tubbas till att ha en negativ inställning till Migrationsverket.
Migrationsverket ska framstå som ogina och otacksamma mot uppoffrande utlänningar som vill stanna här.
Varför? Tja, mejla SVT och fråga. Jag vet faktiskt inte.

Och för saker som turism och (uppenbarligen) att kunna delta i rättegångar.

Jag begriper inte varför SVT tar upp ordet asyl. Enligt artikeln var hon på besök från Ukraina (och hade förhoppningsvis lämpligt uppehållstillstånd för det), senare fick hon tillfälligt uppehållstillstånd av åklagaren, något som rimligtvis villkorades av rättsprocessen, som nu är över. Hon kan givetvis ha sökt asyl, med då borde det ha framgått i artikeln.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Och för saker som turism och (uppenbarligen) att kunna delta i rättegångar.

Jag begriper inte varför SVT tar upp ordet asyl. Enligt artikeln var hon på besök från Ukraina (och hade förhoppningsvis lämpligt uppehållstillstånd för det), senare fick hon tillfälligt uppehållstillstånd av åklagaren, något som rimligtvis villkorades av rättsprocessen, som nu är över. Hon kan givetvis ha sökt asyl, med då borde det ha framgått i artikeln.

Kampanjjournalistik brukar böja fler utropstecken än den rätar ut frågetecken...

Svart humor-varning: Även om kvinnan blir utvisad kommer ändå en del av henne att alltid bli kvar i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Alix säger:

Kampanjjournalistik brukar böja fler utropstecken än den rätar ut frågetecken...

Svart humor-varning: Även om kvinnan blir utvisad kommer ändå en del av henne att alltid bli kvar i Sverige.

Hade Akilov lämnat landet som det var tänkt så hade antagligen den här kvinnan lämnat Stockholm för länge sedan, med två ben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hade Akilov lämnat landet som det var tänkt så hade antagligen den här kvinnan lämnat Stockholm för länge sedan, med två ben.

Ja, det blir ganska ironiskt. Hon vill inte bli utvisad precis som hennes plågoande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Islamistiska stollerier handlar inte enbart om homofobi utan också om en aversion mot heterosexuell fellatio och cunnilingus eller kärvänliga besök i analkanalen. Hur djävla trist ska det behöva vara att vara muslim? :lol:

Artikel.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Krokodiltårarna över uteblivna investeringsmöjligheter ska sättas i relation till detta. :rolleyes:

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SVT erfar: Regeringen vill tvinga elbolagen att sänka priserna | SVT Nyheter

“Elföretagen har kunnat chockhöja sina priser efter att de fått rätt i domstol att göra detta.
Men den ansvariga myndigheten Energimarknadsinspektionen har inför nästa avtalsperiod, som börjar år 2020, krävt kraftiga sänkningar som nu regeringen alltså går med på.”

“Regeringens beslut innebär att framför allt jättarna Vattenfall, Ellevio och Eon som höjt t nu måste sänka sina priser kraftigt.”

:yeahbaby::galetglad::storkram: 

Fantastiska och efterlängtade nyheter!!!!!!!!!!!!!!! Det är så mycket hittepåavgifter nu så den rörliga kostnade av själva förbrukningen är bara en bråkdel av det man betala i “fasta” nätavgiter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1035963637_kontantlost_01.jpg.e0dc3c5eafbaca147255d56acdf05bce.jpg

Det kontantlösa samhället ställer till stora problem | Expressen

“Skiftet mot ett kontantlöst samhälle drivs främst av bankerna som drar in stora pengar på kortavgifter från konsumenter och handlare. Därför anstränger man sig också för att göra kontanthanteringen både dyr och krånglig. Men minst lika anmärkningsvärt är att vi är på väg mot en situation där nästan alla betalningsmedel som medborgarna har tillgång till kontrolleras av banker och kortföretag.

“"Cash" är inte längre "king" men får för den skull inte bli ett andra klassens betalningsmedel. Runt en miljon svenskar, varav cirka 400 000 äldre över 65 år, står utanför det digitala samhället och föredrar av olika skäl kontanthandel. Dessa medborgare får inte lämnas i sticket.”

Fast personligen anser jag fortf att “cash is king” gäller, i  många sammanhang. Det kommer det alltid att göra, i viss utsträckning. Och det är väl en sak att man vill sträva mot ett mål - men en helt annan att försöka göra det så dyrt som möjligt för de som varken kan eller vill. Man blir pissad på s a s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående de senaste bilbränderna undrar jag vilka som är skyldiga. Antingen ny- nazzar eller ”vanliga” ungdomar. Vilka det än är så vinner väl SD på händelserna.

Förbryllad läser jag debattartikel i Aftonbladet. 

C2135333-BF10-4516-AFA7-C977FE8D7BC4.thumb.jpeg.a84f1e25964328634769cb77eaaf9a08.jpeg

Tydligen vet Ann vilka som är skyldiga.

Vilka är vi som tyckt synd om brännarna, jag har då aldrig hört någon som gjort det.

Men det är nog som Ann skriver, Stefans fel.🤡

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, boevil säger:

Angående de senaste bilbränderna undrar jag vilka som är skyldiga. Antingen ny- nazzar eller ”vanliga” ungdomar. Vilka det än är så vinner väl SD på händelserna.

Förbryllad läser jag debattartikel i Aftonbladet. 

C2135333-BF10-4516-AFA7-C977FE8D7BC4.thumb.jpeg.a84f1e25964328634769cb77eaaf9a08.jpeg

Tydligen vet Ann vilka som är skyldiga.

Vilka är vi som tyckt synd om brännarna, jag har då aldrig hört någon som gjort det.

Men det är nog som Ann skriver, Stefans fel.🤡

Man måste vara frivillig idiot om man förnekar att det handlar om invandrarungdomar. Men det finns ingen poäng med det. De är här och vi måste hantera det.

Ann Heberlein hör till de som inte förstår sig på problemet (det gör inte andra politiker heller).

Att bränna bilar är ett led att öka sin status för att få en bättre position inom gängkriminaliteten. Och den går huvudsakligen ut på att tjäna pengar. Det är inte svårare än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

26 minuter sedan, Alix säger:

Man måste vara frivillig idiot om man förnekar att det handlar om invandrarungdomar. Men det finns ingen poäng med det. De är här och vi måste hantera det.

Ann Heberlein hör till de som inte förstår sig på problemet (det gör inte andra politiker heller).

Att bränna bilar är ett led att öka sin status för att få en bättre position inom gängkriminaliteten. Och den går huvudsakligen ut på att tjäna pengar. Det är inte svårare än så.

Utan att vara idiot vet jag att det är så det brukar vara, invandrarungdom. Men eftersom det är valår, bränderna verkar mer organiserade än ”vanligt” och jag är konspiratoriskt lagd ser jag en möjlighet att andra grupper kan bära skuld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, boevil säger:

Utan att vara idiot vet jag att det är så det brukar vara, invandrarungdom. Men eftersom det är valår, bränderna verkar mer organiserade än ”vanligt” och jag är konspiratoriskt lagd ser jag en möjlighet att andra grupper kan bära skuld.

Det blir svårt att göra något åt ett problem om man inte kan enas om vad som har hänt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns lösningar på gängkriminaliteten (som bilbränderna är en del av). Men lösningarna är alldeles för repressiva för snälla svenska politiker och väljare som hellre sjunger We shall overcome och bjuder på kaffe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, modEric säger:

Upprörd grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen | SVT Nyheter

:rolleyes:

Vädret är ju liksom inte att göra så mycket åt. !wsv force majeure liksom. :)

Fast i vissa fall finns undantag mot det totala förbudet. Jag har frågat, och fått svar.

Sedan verkar hans anmälan huvudsakligen handla om att myndigheten har slarvat bort sina handlingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, boevil säger:

Du är inte ensam att tro extraordinära saker om detta. Artikel. Men polis och åklagare avfärdar politiska motiv. Citat:

”– De personer vi har sett i anslutning till bränderna är lokala ungdomar som är kända för oss sedan tidigare och vi tror inte att någon annan har styrt dem, sa polisens presstalesperson Ulla Brehm till SVT Väst under tisdagen.”

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utlänningar förbjuds köpa nus i Nya Zeeland. Alla utlänningar? Nej, inte de från Australien och Singapore (sic!). :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfect avslutning: “–You are fake news.” :lol::ThumbsUp:

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu