Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, Svolder säger:

De kommer att frikännas eftersom domstolen inte kommer att kunna avgöra vem som gjort vad eller om någon av dem inte deltog. Samtliga nekar naturligtvis.

Förhoppningsvis ska den där typen av ”Lindome-resonemang” i dag vara betydligt svårare att ro iland. De brottsliga handlingarna ska betraktas som utförda gemensamt och i samförstånd (om det nu är fallet, jag känner inte till några detaljer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Svolder säger:

De kommer att frikännas eftersom domstolen inte kommer att kunna avgöra vem som gjort vad eller om någon av dem inte deltog. Samtliga nekar naturligtvis.

Även om de fälls är det snart ute igen och kan fortsätta begå våldsbrott mot oskyldiga människor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det brukar vara så med de där ”friheterna”…

 

Hoola Bandoola band var mekanismerna på spåren redan 1972:

 

”Om friheten för den lame
är att få gå precis vart han vill
och om den stumme kan bli kejsare
om han bara säger till
ja, då är skomakarpojkens frihet
att få stanna vid sin läst
och det är frihet för den fattige
att kunna köpa vad som helst”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, KMN säger:

Det brukar vara så med de där ”friheterna”…

 

Hoola Bandoola band var mekanismerna på spåren redan 1972:

 

”Om friheten för den lame
är att få gå precis vart han vill
och om den stumme kan bli kejsare
om han bara säger till
ja, då är skomakarpojkens frihet
att få stanna vid sin läst
och det är frihet för den fattige
att kunna köpa vad som helst”

För egen del vänder jag mig mot hyckleriet. Att motiveringen är en annan är det grundläggande motivet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Telly82 säger:

Ja, just så. Ytterligare ett skäl att bygga nya banor och separerar snabbtågen från lokaltågen (och godstågen).

Ett problem är att varenda liten mjölkpall vill ha station vid de nya snabba(re) banorna. Kommer det då byggas snabba omkörningsspår vid varje station för de tåg som vill köra direkt Stockholm - Malmö så att de inte behöver sakta ner vid passage?

Att bara slänga upp perronger vid ett vanligt dubbelspår är ganska billigt, men inte särskilt kapacitetsfrämjande.

Att vid stationen bygga några fler spår är dyrare, men ökar kapaciteten.

Att bygga stationen så att den inte påverkar själva höghastighetsspåret  är antagligen väldigt dyrt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Vi behöver avgiftas efter många decennier av röd hjärntvätt.
Repetera efter mig: Ojämlikhet är BRA för samhället som helhet!
Utan stjärnforskare, framgångsrika företagare, uppfinnare och annat riktigt duktigt folk förlorar helheten och därmed de svagaste i synnerhet. Därför behöver även de duktigaste gynnas och stödjas, exempelvis genom friheten att få välja skola och utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Vi behöver avgiftas efter många decennier av röd hjärntvätt.
Repetera efter mig: Ojämlikhet är BRA för samhället som helhet!
Utan stjärnforskare, framgångsrika företagare, uppfinnare och annat riktigt duktigt folk förlorar helheten och därmed de svagaste i synnerhet. Därför behöver även de duktigaste gynnas och stödjas, exempelvis genom friheten att få välja skola och utbildning.

Jag håller med dig men jag tycker ändå illa om hyckleri.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, mikaellq säger:

Repetera efter mig: Ojämlikhet är BRA för samhället som helhet!

Har pågått en intressant debatt i DN om Hans Rosling där dessa frågor varit centrala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Vi märker att många kunder inte vet att man inte kan hjälpstarta ett urladdat batteri på nyare bilar på det gamla hederliga sättet för det funkar inte alltid på elektroniken”.

 

Jösses! Har du en nyare bil? En snöflinga som blir kränkt av handpåläggning? Se upp med kylan och se till att batteriet är tipp topp!

 

Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Alix säger:

Man ska skilja på equality of opportunity och equality of outcome. Tyvärr sker inte det. Begreppen blandas ihop hej vilt.

Där håller jag med dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ett problem är att varenda liten mjölkpall vill ha station vid de nya snabba(re) banorna. Kommer det då byggas snabba omkörningsspår vid varje station för de tåg som vill köra direkt Stockholm - Malmö så att de inte behöver sakta ner vid passage?

Att bara slänga upp perronger vid ett vanligt dubbelspår är ganska billigt, men inte särskilt kapacitetsfrämjande.

Att vid stationen bygga några fler spår är dyrare, men ökar kapaciteten.

Att bygga stationen så att den inte påverkar själva höghastighetsspåret  är antagligen väldigt dyrt.

Meningen är väl (såvitt jag förstår) att de nya banorna bara ska få stationer i större samhällen/städer. Lokaltåg och regionaltåg ska fortsätta köra på de befintliga banorna.

Problemet är väl att i Småland finns det knappast några större städer söder om Jönköping.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Telly82 säger:

Meningen är väl (såvitt jag förstår) att de nya banorna bara ska få stationer i större samhällen/städer. Lokaltåg och regionaltåg ska fortsätta köra på de befintliga banorna.

Problemet är väl att i Småland finns det knappast några större städer söder om Jönköping.

Meningen är nog det. Sedan började Sverigeförhandlingen diskutera byteshandel tåg mot bostäder med varenda by i det drabbade området. Vi får se hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Meningen är nog det. Sedan började Sverigeförhandlingen diskutera byteshandel tåg mot bostäder med varenda by i det drabbade området. Vi får se hur det blir.

I Borås är kommunen vansinnig över att banan ska dras utanför centrum. De verkar se den som någon slags tunnelbana. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

I Borås är kommunen vansinnig över att banan ska dras utanför centrum. De verkar se den som någon slags tunnelbana. 

Ska den det nu? För något år sedan läste jag något om en station med åtta genomgående spår någonstans i närheten av nuvarande station. Antar att någon inte tyckte att Rv 40 räcker som barriär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ska den det nu? För något år sedan läste jag något om en station med åtta genomgående spår någonstans i närheten av nuvarande station. Antar att någon inte tyckte att Rv 40 räcker som barriär.

Hur det faktiskt blir vete sjöven. Men det var det senaste jag läste. Jag kan tycka att det verkar vettigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han ska nog raka sig...

 

Skärmavbild 2019-02-06 kl. 15.02.02.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...