Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, modEric säger:
cuekelkflkd-jpg

 

Hyr ut cyklar via app – och samlar in känsliga personuppgifter | SVT Nyheter

 

Det är det samhället vi fått när folk inte tar övervakningen på allvar, gör en axelryckning, och tycker det inte är så farligt - t o m tycker det är bra. :chockadskeptisk::armskeptisk:

Att de samlar in rastillhörighet gör väl ingenting eftersom det inte finns människoraser?

Hälsa, religion och livsåskådning måste väl handla om att appen ber om tillgång till olika data i luren? Eller håller de koll på folks kyrkobesök?

 

Laddade ner appen (EU bike) och den frågade direkt efter position, vilket nekades. Det enda som gick att göra var att skapa något konto, och då skulle man godkänna ett lite väl långt avtal som av någon anledning inte var på svenska (företaget är ett svenskt AB). Appen kändes inte helt färdigutvecklad.

 

Raderad.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-18 på 13:04, Alix säger:

dump.png.488630970217407cf7c2cd2abd0a3742.png

 

Tydlig majoritetsåsikt! :o 

 

Artikel.

Haha! Ja, det var det verkligen. Om än att alternativet "Ju fler desto bättre", nog inte var så klokt att slå ihop med "Snyggt!". Det borde varit två olika alternativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man fälla någon för mord utan teknisk bevisning* eller fastställd dödsorsak? Visserligen tillämpas fri bevisföring i Sverige, men man ska å andra sidan hellre fria än fälla. Nu går i alla fall den dömde fri och lär få ett bamsestort skadestånd med tiden av oss skattebetalare.

 

*Alltså kolla detta citat och förfäras: ”... någon brottsplatsundersökning gjordes aldrig ...” :chockadskeptisk:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-23 på 18:08, modEric säger:

 

 

:tarskratt:

För att jobba med kommunikation så får man ju säga att de inte kunde uttrycka det de menade utan tvingades mena det de lyckades uttrycka. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Dags att förbjuda telefonförsäljare helt.

Kunde inte skrivit det bättre själv. :yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två IS-medlemmar fick 15 års fängelse i fjol. Båda släpps nu fria. Greklands fängelsebudget är väl som lite eljest. Artikel. Snart är de ”hemma” i Sverige och kan åtnjuta vår välfärd. Min gissning är dock att den inte upplevs vara tillräcklig utan att de snart kommer att ägna sig åt grov kriminalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan höra mellan raderna att domstolsetablissemanget inte vill döma för grovt vapenbrott. Nu gör Högsta domstolen allt vad den kan för att upphäva den nya lagen (det är ett eget initiativ att pröva lagens giltighet). Det kan leda till att vapenbrott helt upphör som kriminell gärning. Radioinslag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snåla användare kostar Netflix hundratals miljoner - Computer Sweden

 

Att dela lösenord* har blivit det nya sättet istället för att dela torrentlänkar. :)

 

Sharin is caring, som man brukar säga... och en bra beskrivning på det fanns i slutet av artikeln:

“– Att ge min vän mitt lösenord påverkar troligen inte min egen tittarupplevelse. Men det skapar nog ett starkare band mellan oss två. Genom att dela lösenord ger jag något till min vän. Detta leder till ömsesidig motivation och stärker vår relation.”

 

Ur ett socialt perpektiv är det såklart fullt naturligt, och bra. Vi har i alla tider delat film/musik och annat med varandra. Bara i olika former. Från VHS och kassettband till mp3'or och torrentlänkar och nu med att dela lösenord till olika tjänster.

 

* Fast just dela lösenord är väl kanske inte det bästa. Det är dåligt på så många olikas sätt ändå. Lösenord skall man av princip aldrig dela, ge ut - till någon, någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, modEric säger:

 

* Fast just dela lösenord är väl kanske inte det bästa. Det är dåligt på så många olikas sätt ändå. Lösenord skall man av princip aldrig dela, ge ut - till någon, någonsin.

Att dela lösenord är väl inte värre än att dela tandborste med någon?

 

Spoiler

:sick: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Alix säger:

Okej, så ett företag väljer alltså en affärsmodell de inte tjänar mest pengar på? Yeah, right... :rolleyes:

Handlar väl om att de kunde ha tjänat ännu mer in inte kunderna varit så dumma. Antagligen kommer EU-kommisionen att uppvaktas och om tre år  kommer lösenordsdelning uppfattas som hemskare än att rösta på SD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Handlar väl om att de kunde ha tjänat ännu mer in inte kunderna varit så dumma. Antagligen kommer EU-kommisionen att uppvaktas och om tre år  kommer lösenordsdelning uppfattas som hemskare än att rösta på SD.

Det ”konstiga” är ju att lösenordsdelning redan är inbyggt i abonnemanget. En familj på fyra personer lär ha både användarnamn och lösenord delat mellan sig. Det kanske rentav är så man lockar kunder och tjänar pengar. En teori, bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Det ”konstiga” är ju att lösenordsdelning redan är inbyggt i abonnemanget. En familj på fyra personer lär ha både användarnamn och lösenord delat mellan sig. Det kanske rentav är så man lockar kunder och tjänar pengar. En teori, bara.

Tänkte lite på det. Hade kanske varit vettigt med en gräns på säg 4 anslutna enheter, ett huvudlösen och sedan 4 enhetslogin (med dig som exempel Alix_1, ... , Alix_4) med varsitt lösenord.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens pappers-GP, det har ibland en sida där de frågat folk på stan "Vad har varit viktigast i veckan?"

En av dagens svarande, en filosof:

 

"Det viktigast var att vi kommit igen med våra filosofiska praxisevent på Göteborgs litteraturhus. Det är offentliga evenemang där vi filosoferar med sokratisk panel där jag är moderator."

(Misstänker att ordet "igen" är felstavat.)

 

Vad är ett praxisevent? Vad innebär det att en panel är sokratisk? Är det bara jag som inte ser det stora i att titta på filosofi live?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Dagens pappers-GP, det har ibland en sida där de frågat folk på stan "Vad har varit viktigast i veckan?"

En av dagens svarande, en filosof:

 

"Det viktigast var att vi kommit igen med våra filosofiska praxisevent på Göteborgs litteraturhus. Det är offentliga evenemang där vi filosoferar med sokratisk panel där jag är moderator."

(Misstänker att ordet "igen" är felstavat.)

 

Vad är ett praxisevent? Vad innebär det att en panel är sokratisk? Är det bara jag som inte ser det stora i att titta på filosofi live?

 

Dina frågor är väldigt sokratiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2009-11-06 på 19:15, Jarting säger:

Bra Poca, hoppas bara inte tråden rinner ut i sanden.

Den har inte gjort det än i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isabella Lövin pratar flygresor, bland annat. http://www.gp.se/hotet-är-uppgivenhet-1.7836026

Citat

– Jag tror att vi ganska snabbt har vant oss vid att kunna flyga väldigt mycket, resa väldigt mycket väldigt billigt. I dag kanske man vill resa ett par gånger om året och har råd med det också. Frågan är, har planeten råd med det?

Hon verkar i alla fall medveten om att man kan flyga billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...