Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

IMG_3066.thumb.jpg.c776daef8825c49a7f6bff8281161279.jpg

 

En sprillans ny spårburen grävmaskin levererades idag till järnvägsbygget här i Viskafors. En Volvo EWR170E. Kostar kanske ett par miljoner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-23 19:06, Alix säger:

Bra fråga! Det enda jag har sett är att sträckan ska bli driftsäkrare. Men med tanke på att hastigheten har varit permanent nedsatt sydväst om Berghem (?) på grund av usla spår borde det gå snabbare i framtiden.

Hittade ett nytt dokument som jag inte riktigt begriper: https://www.trafikverket.se/contentassets/9902d6ba9c7d40048cf94086a77ca85e/bup_v_2141_2149.pdf

Högt upp på sida 19 (58) kan man under rubriken Beskrivning läsa

Citat

Sandhem & Vartofta - Sm-N Sth-höjning 160 Km/h

vilket jag tolkar som att tåg kommer kunna köras snabbare än tidigare på Jönköpingsbanan. Jag hittar inget liknande på sida 37 (58), som handlar om Viskadalsbanan.

 

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/jarnvag/Banutnyttjandeplaner/

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nä dom håller allt på och meckar för igår natt var dom utanför här igen och körde en spåruppdatering/slipade rälsen/eller nåt annat då det både lös och hördes konstiga ping ljud som om det vore en alien invasion på G. Nästan så att jag gick över och filmade dom för det såg riktigt surrealistiskt ut med ett par pils innanför bältet men då jag livestreamde så ville jag inte bryta och knata över. Det här var inte första gången för det här gör dom faktiskt ibland. Hur ofta och hur omfattande står nog i relation till viljan att betala skatt i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

IMG_3276.thumb.jpg.d0e5c59635d72d73ccc5ccb3f8221730.jpg

 

På min födelsedag kommer spårmaskinen! Eller, däromkring, i alla fall. Ska definitivt försöka få mig en titt. 👓

 

De har redan förberett genom att lossa rälsen från sliprarna. Om det ser rätt nytt ut beror det på att det är rätt nytt, sliprar och fästen byttes 2012. Lite knasig ekonomi i det, men detta är ju Svärje😜🇸🇪

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-25 12:02, Alix säger:

IMG_3276.thumb.jpg.d0e5c59635d72d73ccc5ccb3f8221730.jpg

 

På min födelsedag kommer spårmaskinen! Eller, däromkring, i alla fall. Ska definitivt försöka få mig en titt. 👓

 

De har redan förberett genom att lossa rälsen från sliprarna. Om det ser rätt nytt ut beror det på att det är rätt nytt, sliprar och fästen byttes 2012. Lite knasig ekonomi i det, men detta är ju Svärje😜🇸🇪

 

 

På samma plats ser det ut så här idag:

 

IMG_3332.thumb.JPG.6190fc303e7d50794859c8c10dbfd72b.JPG

 

De här snubbarna har nämligen varit förbi idag... :D 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

De här snubbarna har nämligen varit förbi idag... :D 

Lite skillnad mot filmerna man sett från förra sekelskiftet när ett gäng rallare slår ner rälsspikarna en och en med släggor. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

På samma plats ser det ut så här idag:

 

IMG_3332.thumb.JPG.6190fc303e7d50794859c8c10dbfd72b.JPG

 

De här snubbarna har nämligen varit förbi idag... :D 

 

 

 

Berättade de vilken bana de byter spår med?

 

Jag tänkte faktiskt på dig* när jag såg en lastbil, med släp, i stan idag på förmiddagen. Fullastad med vad som såg ut som begagnade träsliprar körde den norrut på E6 vid Liseberg, så den bör ha kört från E6 (Varberg) eller Rv40 (Borås), och svängde av E45 mot Trollhättan/Karlstad.

 

*

Spoiler

Jag tänkte inte bara på dig, jag tänkte på den här tråden också.

1 timme sedan, Telly82 säger:

Lite skillnad mot filmerna man sett från förra sekelskiftet när ett gäng rallare slår ner rälsspikarna en och en med släggor. :) 

Jag funderade just på hur mycket de som en gång byggde banan skulle känna igen sitt gamla jobb.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Berättade de vilken bana de byter spår med?

Jag förstår inte frågan. :fundersam:

 

Däremot var tåget så långt att det färdades både på den gamla och nya rälsen. Jag TROR att något gick sönder i Fritsla för i Viskafors var det en enskild spårburen traktorgrävare som klämde fast rälsen längst bak. Jag antar att det är en del av spårbytartåget som gör det annars.

 

Sedan undrade jag över en detalj. Den gamla rälsen är ihopskruvad, och skarven är markerad i blått. Men ändå har den kapats alldeles intill. Pour quoi? Jag såg annars spår att de faktiskt har skruvat isär dem (snodde en mutter, en spännbricka och en rälsklämma).

 

IMG_3336.thumb.JPG.92f7b3ad5cf0f13462ebc358ef45a6fd.JPG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

Jag förstår inte frågan. :fundersam:

 

Däremot var tåget så långt att det färdades både på den gamla och nya rälsen. Jag TROR att något gick sönder i Fritsla för i Viskafors var det en enskild spårburen traktorgrävare som klämde fast rälsen längst bak. Jag antar att det är en del av spårbytartåget som gör det annars.

 

Sedan undrade jag över en detalj. Den gamla rälsen är ihopskruvad, och skarven är markerad i blått. Men ändå har den kapats alldeles intill. Pour quoi? Jag såg annars spår att de faktiskt har skruvat isär dem (snodde en mutter, en spännbricka och en rälsklämma).

 

IMG_3336.thumb.JPG.92f7b3ad5cf0f13462ebc358ef45a6fd.JPG

 

 

Frågan var en variant på ett skämt om ett efterlängtat men fältmässigt tvättbyte i det militära.

 

Kan det handla om att delen som håller ihop rälsen vid extrema temperaturer ska kunna gå sönder utan att skada övriga installationen?

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Sedan undrade jag över en detalj. Den gamla rälsen är ihopskruvad, och skarven är markerad i blått. Men ändå har den kapats alldeles intill. Pour quoi?

Jag kan gissa mig till två skäl: Att de hopskruvade skenorna har "fel" längd för den transport de ska följa med. Eller så ska de ta tillvara skarvjärnen i ett senare skede.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Frågan var en variant på ett skämt om ett efterlängtat men fältmässigt tvättbyte i det militära.

 

Kan det handla om att delen som håller ihop rälsen vid extrema temperaturer ska kunna gå sönder utan att skada övriga installationen?

Jag läste fel, trodde det handlade om varför skarv istället för att svetsa samman delarna.

Gissar att det handlar om att det går snabbare att bara köra X meter, klippa av den gamla rälsen, köra X meter till... och sedan forsla bort skrotet från arbetsområdet. Någon annan maskin kanske ska jobba området snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag kan gissa mig till två skäl: Att de hopskruvade skenorna har "fel" längd för den transport de ska följa med. Eller så ska de ta tillvara skarvjärnen i ett senare skede.

41 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag läste fel, trodde det handlade om varför skarv istället för att svetsa samman delarna.

Gissar att det handlar om att det går snabbare att bara köra X meter, klippa av den gamla rälsen, köra X meter till... och sedan forsla bort skrotet från arbetsområdet. Någon annan maskin kanske ska jobba området snart.

Som sagt norpade jag en mutter och en spännbricka från platsen. Som ni ser på bilden nedan har rälsen demonterats på den andra sidan. Och de är nu mer olika långa än de kunde ha varit... Ett mysterium...

 

IMG_3334.thumb.jpg.02ae6f1b211c6940f983b8a42f2e826c.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Som sagt norpade jag en mutter och en spännbricka från platsen. Som ni ser på bilden nedan har rälsen demonterats på den andra sidan. Och de är nu mer olika långa än de kunde ha varit... Ett mysterium...

 

IMG_3334.thumb.jpg.02ae6f1b211c6940f983b8a42f2e826c.jpg

 

Märkligt. Vad händer om du använder de bortre skruvarna till att skruva ihop rälsen närmast kameran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Märkligt. Vad händer om du använder de bortre skruvarna till att skruva ihop rälsen närmast kameran?

Det går inte. Det är olagligt att befinna sig på spåret. Att gå där innebär att man har spårat ur.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med säkerhetsansvarige för spårbytarmaskinen idag.

Hon berättade bland annat att tyskarna tyckte att underlaget var ungefär som att gräva i en trädgård, snarare än i en järnvägsbank, och att jobbet borde ha gjorts för 25 år sedan, minst. Lite kul. Hon lade till att i Björketorp befinner sig den maskin som ska byta ut underlaget för alla nya betongsliprar. De är bara provisoriskt på plats. Allt ska grävas ut under dem.
Hon stod och bevakade det annalkande verktygståget vid en järnvägsövergång i Rydboholm. Det hade inte riktigt nått fram, men jag såg ju allt i går.

Trevlig tjej, förresten! Fint leende och härligt skratt, plus trevligt bemötande med rediga svar på mina frågor. Hon kunde debunka det jag hörde här i Viskafors, att tåget skulle ha gått sönder i Fritsla. Så var det inte, de hade bara inte fått tillstånd att stänga av en plankorsning. Trafikverkets olika avdelningar har svårt att kommunicera, enligt henne.

En annan grej hon berättade var att Infranords egen spårbytarmaskin, från 2006, befinner sig i Norge och gör jobb där. Därför har vi en tysk maskin, den är från 1998. Men den har tydligen vandrat runt i landet i 20 år...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Västlänken som nu byggs i Göteborg ska använda ballastfri räls, det är tydligen dyrare i inköp, men kräver mindre underhåll. Samma typ av räls har det funderats på till de höghastighetsbanor som nu planeras.

Då Västlänken är en tunnel har sådan räls en annan fördel, tunneln behöver inte inte vara lika hög.

Tunneln ska bli dubbelspårig, vilket bör innebära att den blir minst 8 meter bred, och ca 6 km lång, vilket innebär ca 48000 kvadratmeter tunnelyta. För varje decimeter högre som tunneln blir måste då 4800 kubikmeter lera/berg sprängas bort. Om man antar att medelberget/medelleran har en densitet på 2 ton per kubikmeter måste man för varje decimeter högre tunnel frakta bort 9600 ton berg/lera. En normal lastbil för sådana transporter lastar lite mindre än 20 ton på ett flak, så det krävs omkring 500 lastbilsflak extra för att transportera bort allt. Då ett vanligt ballastlager enligt Wikipedia är ca 7 dm tjock handlar det om totalt va 3500 lastbilsflak.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Ballastfritt blir det inte på nya Viskadalsbanan. Här, nu i veckan som gick, har de lämpat av ny sådan.

 

IMG_3441.thumb.jpg.aad640d83bd3da80793fe594bcd8a8d1.jpg

En nackdel med sådan räls är att den rör sig lite, trots att den är lika död som Fingal Olsson. Av den anledningen (rälsen, inte Fingal) stängdes stora delar av Göteborg C av för någon helg sedan, det behövdes "bäddas om" ballast och justeras en massa spår några millimeter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

En nackdel med sådan räls är att den rör sig lite, trots att den är lika död som Fingal Olsson. Av den anledningen (rälsen, inte Fingal) stängdes stora delar av Göteborg C av för någon helg sedan, det behövdes "bäddas om" ballast och justeras en massa spår några millimeter.

Kan tro det. Vad gäller den svårt eftersatta Viskadalsbanan blir det dock en väsentlig förbättring. Tyskarna med verktygståget menade att det var som att gräva hemma i trädgården när de föste undan den gamla ballasten. Den hade väl gnidits sönder till mineralrik planteringsjord genom åren... :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Dagens oväntade (nåja) nöje. Men jag har haft tur två gånger att tajma de stora verktygstågen. ^_^ 

 

På den här detaljbilden kan man se hur räls och sliprar hänger i luften. Man ser Viskans vatten igenom:

 

IMG_3661.thumb.jpg.bff0491d497985bb5dcdc65a3871db56.jpg

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Draget av ett TMZ-lok med antingen en V16 eller V20 diesel, beroende på modell. Dieselmotorn byggdes av Electromotive Divison (EMD) of General Motors i USA. Modellen kallades 645 efter slagvolymnen. 645 kubiktum är cirka 10,5 liter. Ja, slagvolymen är förstås per cylinder. En normal trädgårdshink är cirka 10 liter, så det är så stor som cylindern är.

V16-varianten har 3253 hästkrafter och V20 har 3845 hästkrafter. Tomgång på 200 rpm och maxvarvet 950 rpm. :nerd:

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Draget av ett TMZ-lok med antingen en V16 eller V20 diesel, beroende på modell. Dieselmotorn byggdes av Electromotive Divison (EMD) of General Motors i USA. Modellen kallades 645 efter slagvolymnen. 645 kubiktum är cirka 10,5 liter. Ja, slagvolymen är förstås per cylinder. En normal trädgårdshink är cirka 10 liter, så det är så stor som cylindern är.

V16-varianten har 3253 hästkrafter och V20 har 3845 hästkrafter. Tomgång på 200 rpm och maxvarvet 950 rpm. :nerd:

Jag åkte efter https://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=22&lokid=3001 i somras.

Om jag fattade rätt så var det en rak sexa på runt 100 liter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tur som tokig igen att kunna tajma det här specialtåget. Eller lok med verktyg, snarare? Bild på ballasten och spåret före och efter:

 

Untitled.thumb.jpg.2c6f085397f7c2c50b79157a37322426.jpg

 

Det skulle förstås kontrollmätas också:

 

IMG_3693.thumb.jpg.b0966f0feb6c65bd92c793c1df5ed487.jpg

 

Efteråt lutar spåret betydligt mer så vi kan nog förvänta oss högre farter när det är klart.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Fjärde tåget! Tycker att jag har tur som får se detta på mina promenader. :) 

Känner mig litet avis. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...