Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Politik på en ev. lite lägre nivå


rickard1234

Rekommendera Poster

Och därför att skatter som många här hyllar är väldigt höga i Sverige vilket gör varor och tjänster jämförelsevis dyra.

 

Antingen är du ohederlig eller oxå är du vääääldigt dålig på att räkna. Det är den totala lönekostnaden som betyder något. Om vi nu skulle sänka skatterna utan att någon ska få lägre levnadsstandard så måste ju folk få motsvarande summa i lön så att de då har råd att betala allt det som nu betalas via de skatter som kommer in. Alltså skulle lönekostnaderna vara lika höga för produktionen - under förutsättning att folk inte ska tjäna mindre pengar totalt sett.

Vilket är vad de partier som företräder kapitalägarna naturligtvis strävar efter. Men att säga det i klartext vore ju politiskt självmord eftersom antalet potentiella väljare som skulle vinna på den politiken är ytterst få, kanske någon enstaka procent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 764
  • Created
  • Senaste svar
Och om indierna skulle kräva samma levnadsstandard och lön som vi så kunde vi ju lika bra sy byxorna själva? Vi har inte avskaffat svälten och den ekonomiska misären i Sverige, vi har bara exporterat den utomlands.

 

Hur skulle de där indierna undvika att svälta ihjäl om de inte fick tillverka våra byxor?

Är inte just det att de tagit över vår byxtillverkning, den enda förutsättningen för att de så småningom skall kunna skapa sig själva en bättre levnadsstandard? Och kanske en dag låta något annat land tillverka byxor åt dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle de där indierna undvika att svälta ihjäl om de inte fick tillverka våra byxor?

Är inte just det att de tagit över vår byxtillverkning, den enda förutsättningen för att de så småningom skall kunna skapa sig själva en bättre levnadsstandard? Och kanske en dag låta något annat land tillverka byxor åt dem?

Kan du förklara hur det där resonemanget skiljer sig från hur godsägaren i Sörmland resonerade om statarna 1880 eller plantageägaren i Louisiana om negerslavarna 1850?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara hur det där resonemanget skiljer sig från hur godsägaren i Sörmland resonerade om statarna 1880 eller plantageägaren i Louisiana om negerslavarna 1850?

 

Nu var det faktiskt jag som ställde frågan, då utifrån vad du så förenklat påstått i ett tidigare inlägg.

Du påstår något och jag frågar något utifrån ditt påstående och då skall jag förklara för dig hur du tänker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, därför att människor inte är lika mycket värda. I tex Indien behöver inte fattiga människor sjukvård, högre utbildning, barnledighet, sjukförsäkring, pension eller lagade tänder. Det är heller inget problem att exponera dem för farliga gifter eller låta dem arbeta vid farliga maskiner utan skydd för löner som är bråkdelar av de vi kräver. I slutändan kan man oxå tömma ut, släppa ut eller gräva ned allt skit som blir restprodukter av produktionen och även det blir betydligt billigare än att rena och återvinna.

Om direktören ska ha en städare som tjänar lika mycket som han själv gör så kunde han lika gärna städa själv, eller hur? Och om indierna skulle kräva samma levnadsstandard och lön som vi så kunde vi ju lika bra sy byxorna själva? Vi har inte avskaffat svälten och den ekonomiska misären i Sverige, vi har bara exporterat den utomlands.

 

Så Indiens landsekonomi är vårt problem?

Du är rätt så PK va? Sån där som liksom sätter vårt eget land och folk i absolut sista hand för att kunna vara en förkämpe för världens alla rättvisor...?

 

Men vad har du för lösning och vad gör du SJÄLV för att minska allt detta?

Syr du kläderna själv?

 

Ett exempel man kan ta är ju Thailand i den här diskussionen, det är så hemskt med barnarbete eller prostitution men uppenbarligen så behövs det ju? Ungarna kan ju inte gå i skolan för vem ska försörja mamma och pappa, visst är det hemskt men det är ju ett måste? Sin sot tex som man betalar om man ska gifta sig med en thaitjej är ju ett exempel på en sjuk grej i mina ögon, för att man inte lever i samma fattigdom själv, men om den enda källan till inkomst försvinner till Sverige med sin nya man så är det ju klart att det finns en försäkring för dem som de "tar ut" i hemgiften.

 

Vi är jävligt duktiga att klaga på att allt är så dyrt i det här landet men vi vill inte gå ner i lön själva för att den där falukorven eller soffan vi säljer eller tillverkar ska bli billigare utan det är bara andra som ska ändra sig...

 

Skulle det INTE vara synd om en indier så skulle ingen ha råd att köpa ett par brallor...men det skulle förmodligen vara jättehumant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg för något år sedan ett nyhetsreportage i SVT som handlade om en känd (men jag kommer inte ihåg vilken) kinesisk batteritillverkare som hade fått en massa skit för att de anställda, utan skyddsutrustning, gick omkring i en röd kadmiumgegga, vilket ledde till att de bara kunde arbeta ett par år innan de blev sjuka. En tidigare anställd kvinna frågade reportern "Vem vill anställa mig nu när jag inte kan arbeta 12 timmar i giftiga miljöer" (citerat ur minnet efter bästa förmåga).

 

Om man som företagare låter bli att ordna en säker arbetsplats och betala vettiga löner, samt bara slänger personalen när den går sönder, så kan man givetvis pressa tillverkningskostnaderna ordentligt. Oavsett tillverkningsort. Någon som vill stödja sådana företag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg för något år sedan ett nyhetsreportage i SVT som handlade om en känd (men jag kommer inte ihåg vilken) kinesisk batteritillverkare som hade fått en massa skit för att de anställda, utan skyddsutrustning, gick omkring i en röd kadmiumgegga, vilket ledde till att de bara kunde arbeta ett par år innan de blev sjuka. En tidigare anställd kvinna frågade reportern "Vem vill anställa mig nu när jag inte kan arbeta 12 timmar i giftiga miljöer" (citerat ur minnet efter bästa förmåga).

 

Om man som företagare låter bli att ordna en säker arbetsplats och betala vettiga löner, samt bara slänger personalen när den går sönder, så kan man givetvis pressa tillverkningskostnaderna ordentligt. Oavsett tillverkningsort. Någon som vill stödja sådana företag?

 

Nej, jag har ingen större lust att stödja sådana företag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen är du ohederlig eller oxå är du vääääldigt dålig på att räkna. Det är den totala lönekostnaden som betyder något. Om vi nu skulle sänka skatterna utan att någon ska få lägre levnadsstandard så måste ju folk få motsvarande summa i lön så att de då har råd att betala allt det som nu betalas via de skatter som kommer in. Alltså skulle lönekostnaderna vara lika höga för produktionen - under förutsättning att folk inte ska tjäna mindre pengar totalt sett.

Vilket är vad de partier som företräder kapitalägarna naturligtvis strävar efter. Men att säga det i klartext vore ju politiskt självmord eftersom antalet potentiella väljare som skulle vinna på den politiken är ytterst få, kanske någon enstaka procent.

Vi har en världsmarknad att konkurrera på, vilket är viktigare än den inhemska för att dra in kapital.

Du resonerar konstigt. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en världsmarknad att konkurrera på, vilket är viktigare än den inhemska för att dra in kapital.

Du resonerar konstigt. :fundersam:

 

Det är ändå samma matematik. Om folk i Sverige ska ha samma levnadsstandard så måste de ha samma inkomster totalt sett. Om man minskar skattesatsen och stoppar pengarna direkt i lönekuvertet så blir väl inte lönekostnaderna lägre? Och om lönekostnaderna blir lägre pga av att man sänker lönen, var tar då överskottet vägen? Är det den fattige indiern i byxfabriken som får en extra slant? Eller är det den som äger produktionskapitalet? Någon av de i den tvåprocentiga andel av befolkningen som äger åttio procent av produktionskapitalet?

Du verkar ju inte vara dålig på matematik, du verkar ju vara usel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är rätt så PK va? Sån där som liksom sätter vårt eget land och folk i absolut sista hand för att kunna vara en förkämpe för världens alla rättvisor...?

 

Alla människor är lika mycket värda. Jag tror på det på allvar. Chockerande kanske för en sådan som emellanåt säger det med lite darr på rösten, men i själva verket inte bryr sig ett skit om folk dör som flugor i nåt bomullsfält i en annan del av världen. Du kanske blir upprörd över att jag prioriterar ett svältande barns hälsa före dina putsade skor, men så är läget och det är inte mycket du kan göra åt det.

 

Man måste ta ställning inför alla problem. Antingen gasar man, bromsar man eller sitter förlamad i baksätet och tittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från det världspolitiska till det kommunalpolitiska

Något som blir allt vanligare i vår "välfärd"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla människor är lika mycket värda. Jag tror på det på allvar. Chockerande kanske för en sådan som emellanåt säger det med lite darr på rösten, men i själva verket inte bryr sig ett skit om folk dör som flugor i nåt bomullsfält i en annan del av världen. Du kanske blir upprörd över att jag prioriterar ett svältande barns hälsa före dina putsade skor, men så är läget och det är inte mycket du kan göra åt det.

 

Man måste ta ställning inför alla problem. Antingen gasar man, bromsar man eller sitter förlamad i baksätet och tittar på.

 

I vissa fall kan jag hålla med dig...tycker också synd om människor som har det dåligt men alla är inte lika värda i mina ögon, men då gäller det inte de vi pratat om nu - värderar min bror eller liknande högre än en mördare eller våldtäktsman tex.

 

Svältande barn är förjävligt men deras eget land har ju kanske iof teoretiskt mer ansvar än vi har, men vad gör de åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från det världspolitiska till det kommunalpolitiska

Något som blir allt vanligare i vår "välfärd"..

 

Det där kommer bli allt vanligare eftersom det verkar som den egna infrastrukturen är sist på listan i det här landet.

Alternativet skulle vara att minska bistånd eller en mindre omfattande invandring för att lägga mer fokus på de som redan bor här men det tror jag inte många vill som det verkar idag så då får nog tanten knalla eftersom det är viktigare att koncentrera oss på de som har det än sämre än henne...för de finns ju.

Färdig skolmat på många skolor, skolor läggs ner, färdtjänst dras in som i exemplet, sjukhus läggs ner eller avdelningar på sjukhus som i norrland där jag läste om någon som fick åka 30 mil för att föda. Skamligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kommer bli allt vanligare eftersom det verkar som den egna infrastrukturen är sist på listan i det här landet.

Alternativet skulle vara att minska bistånd eller en mindre omfattande invandring för att lägga mer fokus på de som redan bor här men det tror jag inte många vill som det verkar idag så då får nog tanten knalla eftersom det är viktigare att koncentrera oss på de som har det än sämre än henne...för de finns ju.

Färdig skolmat på många skolor, skolor läggs ner, färdtjänst dras in som i exemplet, sjukhus läggs ner eller avdelningar på sjukhus som i norrland där jag läste om någon som fick åka 30 mil för att föda. Skamligt.

Har för mig att jag läste här någonstans att kostnaden för invandringen är 4% av statsbudgeten. Biståndet är mig veterligen mindre än 1% av BNP nuförtiden. Så något säger mig att problemen med vården, skolan mm inte löses genom minskad invandring eller bistånd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i norrland där jag läste om någon som fick åka 30 mil för att föda. Skamligt.

 

Själv anser jag nog att samhället ska se till att optimera verksamheter. Väljer man att frivilligt bosätta sig i glesbygd ska man inte gnälla om samhällsservicen är dålig och det är långt till diverse inrättningar.

Vi kan inte ha ett system där vi subventionerar avfolkningsbygder på det viset.

 

Norrlands kust har förmåga och befolkningstäthet nog att ha hyfsad servicenivå. In i landet får folk räkna med att vara utan.

 

Tänk på att hela Norrland har färre invånare än Skåne! Klart som fan att det inte går att ha samma krav där uppe då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från det världspolitiska till det kommunalpolitiska

Något som blir allt vanligare i vår "välfärd"..

Något som visar att även sossar (och kristdemokrater och den lokala kommunlistan) kan fatta omänskliga beslut.

Kanske det borde vara obligatoriskt för höga politiker att regelbundet åka ut till medborgare de fattar beslut om?

 

Deras beslut är omänskligt och idiotiskt enligt förnuft, men de anser sig ha följt lagen. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att hela Norrland har färre invånare än Skåne! Klart som fan att det inte går att ha samma krav där uppe då...

 

Eller så drar man ner servicen i tätort så att den blir lika dålig som i glesbygd. Mycke pengar man skulle kunna spara in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så drar man ner servicen i tätort så att den blir lika dålig som i glesbygd. Mycke pengar man skulle kunna spara in.

 

Kollektivtrafik är ju helt onödig i centrala delarna av storstäder. Folk har ben att gå med. Upplyst är det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv anser jag nog att samhället ska se till att optimera verksamheter. Väljer man att frivilligt bosätta sig i glesbygd ska man inte gnälla om samhällsservicen är dålig och det är långt till diverse inrättningar.

Vi kan inte ha ett system där vi subventionerar avfolkningsbygder på det viset.

 

Norrlands kust har förmåga och befolkningstäthet nog att ha hyfsad servicenivå. In i landet får folk räkna med att vara utan.

 

Tänk på att hela Norrland har färre invånare än Skåne! Klart som fan att det inte går att ha samma krav där uppe då...

 

Samtidigt så är det i Norrlands inland den största delen av Sveriges naturtillgångar finns. Samhället vill ha skogen, vattnet och malmen som finns här men ingen vill betala för att skogsbrukarens barn ska kunna gå i skolan rimligt långt hemifrån eller att gruvarbetaren ska kunna föda sitt barn på ett modernt, närliggande sjukhus. Självklart gör man ett val som bosätter sig i en glesbygd, men om samhället ska fortsätta att dra nytta av de tillgångar som finns i Norrland måste det finnas en infrastruktur som möjliggör ett drägligt liv för de som ska förse Sverige med stål, el, virke och skidbackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt så är det i Norrlands inland den största delen av Sveriges naturtillgångar finns. Samhället vill ha skogen, vattnet och malmen som finns här men ingen vill betala för att skogsbrukarens barn ska kunna gå i skolan rimligt långt hemifrån eller att gruvarbetaren ska kunna föda sitt barn på ett modernt, närliggande sjukhus. Självklart gör man ett val som bosätter sig i en glesbygd, men om samhället ska fortsätta att dra nytta av de tillgångar som finns i Norrland måste det finnas en infrastruktur som möjliggör ett drägligt liv för de som ska förse Sverige med stål, el, virke och skidbackar.

Mycket klarsynt! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får väl företagen som har sin verksamhet där uppe se till att tillhandahålla det som krävs. Om de är intresserade av arbetskraft får de erbjuda det som folk vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får väl företagen som har sin verksamhet där uppe se till att tillhandahålla det som krävs. Om de är intresserade av arbetskraft får de erbjuda det som folk vill ha.

 

Vill stadsborna ha nån jäkla elkraft så får de väl fara upp till Norrland och dra ner sin egen lina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Södra Sverige klarar sig garanterat bättre utan Norrland än Norrland gör utan södra Sverige. Men nu är det som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill stadsborna ha nån jäkla elkraft så får de väl fara upp till Norrland och dra ner sin egen lina

 

Har "dragit lina" i massor sedan 80 talet... Inte f*n blev det någon el för det :propellerbaver::propellerbaver::totaltgalen::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...