Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Politik på en ev. lite lägre nivå


rickard1234

Rekommendera Poster

I det fina frankrike, vinets hemort, dör folk i skrumplever som flugor.

 

 

 

Härligt när vinet får flöda!! :totaltgalen:

 

Kanske att deras kultur även den måste ändras, t.ex. bilkörning och alkohol i kombination?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 764
  • Created
  • Senaste svar
På vilket sätt menar du att alkoholrelaterade skador, trafikolyckor, sjukdomar, dödsfall och våld skulle vara lindrigare i andra kulturer? USA? Storbritannien? Frankrike? Italien? Rena dumheter - där är konsumtionen högre och samtliga av uppräknade problem betydligt större. Den där romantiserade bilden av andra kulturers alkoholkonsumtion trodde jag var kasserad för länge sedan, men det ska väl vara du som kommer dragandes med så dammiga gamla klichéer.

 

 

Var någonstan hittar du att jag skrivit det du påstår mig ha påstått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gemytet kring dansk alkoholpolitik har en baksida. Fler danska ungdomar berusar sig och den alkoholrelaterade dödligheten är betydligt högre i Danmark än i Sverige. ”Och den nyligen sänkta danska spritskatten kommer att leda till än fler alkoholskador”, säger docent Orvar Olsson, som i en ny rapport jämfört de båda länderna, till Drugnews.

 

Han har studerat alkoholpolitikens historia i Danmark och Sverige. Särskilt konsumtions- och skadeutveckling från 1950- talet till slutet av 1990-talet. Från att ha legat på ungefär samma nivå för ett halvsekel sedan så har Danmark rusat iväg till

ungefär dubbelt så hög konsumtion och antal döda per 100 000 invånare jämfört med Sverige.

 

Kul med mycket öl.... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem ska sköta kontrollen av kvalitén på alkoholen ute på vischan?

När du får finkel eller ännu värre metanol i din sprit?

Vem övervakar alla tillsatser som vingårdsägaren pumpar i vinet för det ska bli "runt och fylligt" osv..

Det finns mycket skit man kan tillsätta viner...och görs av mindre nogräknade..

 

Köp pisseviner i snabbköpsbutikerna i Danmark får du se...

För det första så handlar väl förslaget om att seriösa producenter, som har viner som säljs på systembolaget (kvalitetskontroll) även ska få sälja vinet på sin egen gård.

 

Och vilket intresse skulle dessa ha av att tillsätta div saker i vinet. Själva grejen med denna typ av lokalproduktion är ju att inte tillsätta konstigheter, så producenten skulle skjuta sig ganska rejält i foten om han/hon började fippla med innehållet.

 

Sen tror jag att det är ganska osannolikt med finkel eller metanol i vin. Vi pratar ju inte om försäljning av sprit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda exemplen frankrike och danmark har gått en annan alkoholväg än sverige. Vi är ett spritland, medan danmark är ett ölland och frankrike ett vinland. I danmark och frankrike är alkohol "normalt", lättillgängligt och en del av kulturen. Så vill svenskar också ha det. Men man får accelererande alkoholskador och alkoholrelaterade problem på köpet. Vill vi verkligen det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då förstår jag inte varför du gör sån skillnad på alkohol, trafik och vapen? All tre är saker som bevisligen ett antal individer inte klarar av att hantera. Detta leder till stort lidande, stora kostnader och allmän misär för omgivningen - alltså samhället runt omkring. Trafik och vapen verkar du inte ha några problem med att användandet regleras. Vad är det som är annorlunda med alkoholen? Har du själv stora behov att kunna ha alkohol lättillgänglig och billig? Dricker du verkligen så mycket att det är en viktig fråga för dig om whiskyn kostar 300 eller 400? Eller har du bara fallit offer för en lömsk propagandakampanj där någon med lömska syften har fått dig att koppla ihop lättillgänglig och billig alkohol med frihet? Fundera på det... Det finns mycket forskning i Sverige runt alkoholkonsumtion och pris/tillgänglighet och den pekar nästan alltid åt samma håll: Billigare och mer lättillgänglig alkohol leder till mer våld, mer sjukdom, mer missbruk, fler våldtäkter, högre kostnader för samhället. Väger allt det där verkligen lättare för dig än billig och lättillgänglig alkohol? Är det lika viktigt med billigt och lättillgängligt kokain? Var går gränsen?

 

Att alkohol, trafik och vapen är saker som bevisligen ett antal individer inte klarar av att hantera gör ju inte per automatik att samhället är på väg att falla i bitar. De som har problem bör få hjälp (om de inte redan får det) men om Sverige i övrigt inte lider så varför ska vi alla "drabbas" av en ev. ännu mer strikt alkoholpolitik? O då menar jag inte att vi ska ta bort vartenda Systembolag eller att sänka köp-gränsen utan jag pratar fortfarande om dessa exklusiva vingårdar, som i ett förmodat fåtal kan få sälja direkt till kunden utan att behöva gå via statlig inblandning.

 

Jag är bara generellt emot ett övervakat samhälle med statlig kontroll hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda exemplen frankrike och danmark har gått en annan alkoholväg än sverige. Vi är ett spritland, medan danmark är ett ölland och frankrike ett vinland. I danmark och frankrike är alkohol "normalt", lättillgängligt och en del av kulturen. Så vill svenskar också ha det. Men man får accelererande alkoholskador och alkoholrelaterade problem på köpet. Vill vi verkligen det?

 

Varför kan vi inte skapa egna föredömen? Det är väl ingen som påstår att vi skall avveckla våra egna problem bara för att kunna ta över andras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så handlar väl förslaget om att seriösa producenter, som har viner som säljs på systembolaget (kvalitetskontroll) även ska få sälja vinet på sin egen gård.

 

Och vilket intresse skulle dessa ha av att tillsätta div saker i vinet. Själva grejen med denna typ av lokalproduktion är ju att inte tillsätta konstigheter, så producenten skulle skjuta sig ganska rejält i foten om han/hon började fippla med innehållet.

 

Sen tror jag att det är ganska osannolikt med finkel eller metanol i vin. Vi pratar ju inte om försäljning av sprit?

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan vi inte skapa egna föredömen? Det är väl ingen som påstår att vi skall avveckla våra egna problem bara för att kunna ta över andras?

 

Vad skiljer oss från danskar och fransmän? De exemplen visar klart att mer lättillgänglig alkohol leder till mer problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skiljer oss från danskar och fransmän? De exemplen visar klart att mer lättillgänglig alkohol leder till mer problem.

 

På vad sätt skulle några vingårdar med gårdsförsäljning på ett allvarligt sätt kunna bidra till lättillgänglig alkohol när den redan som nu är lättillgänglig?

Att fara ut på landet för att köpa lite dyrare viner, än att gå till närmaste systembolag? Dagens lättillgänglighet för ungdomarna syns ju så tydligt med alla fulla underåriga på stan.

Folk super sig redan fulla innan de går ut, i stället för att betala lite dyrare på restaurangen eller puben. Hur bra kultur är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vad sätt skulle några vingårdar med gårdsförsäljning på ett allvarligt sätt kunna bidra till mer lättillgänglig alkohol när den redan som nu är lättillgänglig? Att fara ut på landet för att köpa lite dyrare viner, än att gå till närmaste systembolag?

Där har vi exakt den poängen jag menar. :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingenting fel på alkohol. Det har ju till och med visat sig ha hälsofrämjande effekter vid regelbundet intag, i måttliga mängder.

 

Det som är tokigt är våran bild utav alkohol och vårt tillämpande. Att sitta hemma och njuta utav en god whisky eller ett fylligt glas vin skadar ingen. Att sitta med sina vänner på en pub och ta några glas smakrik öl och umgås är heller inte farligt. Det som är skadligt är när människor, i alla åldrar, ska "supa". Dricker sig stadigt berusade och förlorar omdömet. Dagen efter brukar det skrytas om hur lite man minns eller hur dumma grejer man gjorde. Ju sämre man mådde i slutet utav kvällen, desto roligare tror man sig ha haft.

 

Det är just det som är skadligt. Självklart är även ett alkoholberoende skadligt, men ett missbruk är oftast skadligare. Detta är ingenting man förändrar med politik och skatt. Höjer man skatten så söker sig partyfolket till billigast möjliga, vilket dem gör även i dagens läge. Men finns det ingen billig välgjort alkoholhaltig dryck så är det hembränt som gäller.

Det som måste förändrar är attityden, vanorna och synen på alkohol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingenting fel på alkohol. Det har ju till och med visat sig ha hälsofrämjande effekter vid regelbundet intag, i måttliga mängder.

 

Det som är tokigt är våran bild utav alkohol och vårt tillämpande. Att sitta hemma och njuta utav en god whisky eller ett fylligt glas vin skadar ingen. Att sitta med sina vänner på en pub och ta några glas smakrik öl och umgås är heller inte farligt. Det som är skadligt är när människor, i alla åldrar, ska "supa". Dricker sig stadigt berusade och förlorar omdömet. Dagen efter brukar det skrytas om hur lite man minns eller hur dumma grejer man gjorde. Ju sämre man mådde i slutet utav kvällen, desto roligare tror man sig ha haft.

 

Det är just det som är skadligt. Självklart är även ett alkoholberoende skadligt, men ett missbruk är oftast skadligare. Detta är ingenting man förändrar med politik och skatt. Höjer man skatten så söker sig partyfolket till billigast möjliga, vilket dem gör även i dagens läge. Men finns det ingen billig välgjort alkoholhaltig dryck så är det hembränt som gäller.

Det som måste förändrar är attityden, vanorna och synen på alkohol.

 

Det danska gemytet och den franska vinkulturen visar det omvända. Den långsiktiga exponeringen av alkohol som är ett resultat av måttligt kontrollerat användande är lika illa om inte sämre. Se citat ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vad sätt skulle några vingårdar med gårdsförsäljning på ett allvarligt sätt kunna bidra till lättillgänglig alkohol när den redan som nu är lättillgänglig?

Att fara ut på landet för att köpa lite dyrare viner, än att gå till närmaste systembolag? Dagens lättillgänglighet för ungdomarna syns ju så tydligt med alla fulla underåriga på stan.

Folk super sig redan fulla innan de går ut, i stället för att betala lite dyrare på restaurangen eller puben. Hur bra kultur är det?

 

Efter ett antal år som tillfällig frivillig på både RIA och en period som frivillig på faluhäktet blir man automatiskt mer negativ och restrektiv till tillgänglighet för alkohol. Naturligtvis har en handfull gårdar med egenproducerat vin ingen effekt på statistiken. Men scenariot är mer komplext. Vad är nästa steg? Då borde man kunna köpa starköl på ICA och få vin till pizzan. Var ska man dra gränsen? Till slut finns det ingen mening med alkoholmonopolet. Den enklaste och konsekventaste linjen är att all alkohol ska hanteras av Systembolaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingenting fel på alkohol.

 

Jag slutade läsa ditt inlägg exakt där den meningen slutade. Det är ju inte alkoholens som kemiskt ämne vi diskuterar, utan alkoholkonsumtion och dess skador - så som den ser ut i verkligheten. Oavsett vilken attityd folk har så orsakar alkoholen massiva skador i varje samhälle och varje kultur. Vissa människor kan inte hantera alkohol, så enkelt är det. Det måste vi andra förhålla oss till. Det är alltså mycket en empatifråga - kan jag avstå från det lilla nöje alkoholen bjuder mig så att så slipper hundratusentals barn leva i misär, tiotusentals slipper misshandlas och tusentals slipper våldtas, osv? För min del är svaret enkelt. Andra har inte lika lätt att avstå från något som behagar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men scenariot är mer komplext. Vad är nästa steg? Då borde man kunna köpa starköl på ICA och få vin till pizzan. Var ska man dra gränsen? Till slut finns det ingen mening med alkoholmonopolet. Den enklaste och konsekventaste linjen är att all alkohol ska hanteras av Systembolaget.

 

Exakt min poäng med att vara negativ mot förslaget. Man ska heller inte glömma att det finns en industri som ser en potential på den svenska alkoholmarknaden och som lägger ned miljoner varje år på att påverka opinion och beslutsfattare. Tror ni att de kastar de pengarna i sjön frivilligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt min poäng med att vara negativ mot förslaget. Man ska heller inte glömma att det finns en industri som ser en potential på den svenska alkoholmarknaden och som lägger ned miljoner varje år på att påverka opinion och beslutsfattare. Tror ni att de kastar de pengarna i sjön frivilligt?

 

Jag har hört att det är Lidels ide med sin lansering i sverige att när tillstånd ges prångla ut billigt vin och öl till törstande svenskar och tjäna miljarder. Tills dess ligger man lågt och överlever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det ett "helvete" som du säger att växa upp med en missbrukande förälder, men jag måste ändå erkänna att jag är lite skeptisk till siffran 20%.

 

Läser man lite i rapporten så känns det som att man är ute på ganska lösa gungflyn när man estimerar fram den siffran.

 

 

1. Man antar baserat på enkäten att andelen exponerade barn ligger mellan 15,6 och 23,3 procent. Fine, men varför uppskattar man då siffran till 20%, som ligger i det övre skiktet i intervallet?

2. Med tanke på att andelen kvinnor är klart överrepresenterade i ensamstående hushåll med barn så borde deras andel (7,7%) rimligen ha en större vikt i sammanvägningen.

 

Det gör såklart ingen skillnad för barnen i fråga huruvida det rör sig om 10, 15 eller 20%, det är ändå ett helvete. Men jag blir lite misstänksam mot undersökningar av den här sorten, där till och med jag som inte besitter några större kunskaper i statistik ganska snart hittar frågetecken...

 

Jag gissar att Folkhälsoinstitutet gjort en kvalificerad gissning utifrån befintlig statistik att lite drygt hälften (4,4% av 7,7%) av alla kvinnor med barn och riskbeteende antingen är ensamstående eller själva står för riskbeteendet i hushållet. Siffran 20% (15,6% + 4,4%) stämmer då alldeles utmärkt.

 

Sen kan man också fråga sig vad som gömmer sig bakom definitionen "riskbruk":

 

 

Att en vuxen person ibland konsumerar alkohol så att det utgör risk för hälsan, innebär ju faktiskt inte per automatik att barnen lever i ett helvete.

 

Har du helt rätt i, lite fel ordval från min sida. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det danska gemytet och den franska vinkulturen visar det omvända. Den långsiktiga exponeringen av alkohol som är ett resultat av måttligt kontrollerat användande är lika illa om inte sämre. Se citat ovan.

 

Njae, det är inte riktigt samma sak. Dem har nog snarare ett par eller tre glas vin om dagen och inte ett glas, var och varannan dag, som studierna jag talade om var baserade på.

 

PS; dem har dessutom vin i livsmedelsbutiker, vilket har en stor inverkar på mentaliteten.

 

Jag slutade läsa ditt inlägg exakt där den meningen slutade.

 

Om du slutade läsa mitt inlägg vid den första meningen så har du ingen som helst anledning att kommentera det heller. Jag gjorde samma sak nu. Jag struntade i att läsa ditt inlägg men kommenterar det ändå! Visst är det väl härligt att vi kan kritisera varandras inlägg utan att läsa dem? Vilken god diskussion det blir! Eller tycker du inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, det är inte riktigt samma sak. Dem har nog snarare ett par eller tre glas vin om dagen och inte ett glas, var och varannan dag, som studierna jag talade om var baserade på.

 

PS; dem har dessutom vin i livsmedelsbutiker, vilket har en stor inverkar på mentaliteten.

 

De siffror jag presenterade är den totala skadebilden. Så här är det. Danskarna har 100% mer alkoholskador än svenskar på grund av sitt gemyt......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du slutade läsa mitt inlägg vid den första meningen så har du ingen som helst anledning att kommentera det heller. Jag gjorde samma sak nu. Jag struntade i att läsa ditt inlägg men kommenterar det ändå! Visst är det väl härligt att vi kan kritisera varandras inlägg utan att läsa dem? Vilken god diskussion det blir! Eller tycker du inte det?

 

Mycket talande!! :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle införa säsongstillverkning.

T. ex ättiksgurka eller de tusentals m3 vin som tillverkas av privatpersoner via vinsatser, varje år - fullt lagligt, måste väl ha något gott med sig, då det inte uppskattas av baconvirus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det är Lidels ide med sin lansering i sverige att när tillstånd ges prångla ut billigt vin och öl till törstande svenskar och tjäna miljarder. Tills dess ligger man lågt och överlever.

jo visst är det så. Ser inget fel med det.

 

Det är varje individs egna ansvar att sköta sin hälsa efter bästa förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har pratat om annat än gråskalor? Varför inte lätta upp regelverket kring handeldvapen på samma sätt som kring alkoholen? Om man nu tror på individen så är det väl bara att tuta och köra? Sak samma med tung narkotika, DDT, koldioxid och asbest. Enligt ditt sätt att se världen så är ju folk mogna att fatta egna beslut. Om någon vill ha asbest i sitt hem, varför skulle du hindra dem? Då blir ju allt så glatt, regnbågsfärgat och enkelt.

Lite glid under galoscherna, lite mer osmidigt uttryckt...

 

Och enligt dig så kan vi INTe fatta några egna beslut?

 

Hmmm...har du något påbrå från Kina eller nåt...Ryssland kanske? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...