Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Politik på en ev. lite lägre nivå


rickard1234

Rekommendera Poster

Södra Sverige klarar sig garanterat bättre utan Norrland än Norrland gör utan södra Sverige. Men nu är det som det är.

 

Utan Norrland hade vi inte haft mycket industri i detta landet.

Hade bara varit ett gäng grisfösare härnere

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 764
  • Created
  • Senaste svar
Har för mig att jag läste här någonstans att kostnaden för invandringen är 4% av statsbudgeten.

...

Ingår eventuellt bistånd till redan invandrade invandrare som "lider av utanförskap" i den siffran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Södra Sverige klarar sig garanterat bättre utan Norrland än Norrland gör utan södra Sverige. Men nu är det som det är.

 

Nej, det är inte så det ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Södra Sverige klarar sig garanterat bättre utan Norrland än Norrland gör utan södra Sverige. Men nu är det som det är.

 

Om det är så du verkligen tycker vet vi ju i alla fall vilken (en något insöad) syn på Sverige du har. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så du verkligen tycker vet vi ju i alla fall vilken (en något insöad) syn på Sverige du har. :)

Nu kanske inte jag ska lägga mig i, men det gör jag.

 

Han skriver inte vad han tycker, han skriver hur det är. Väldigt stor skillnad.

 

Om han har rätt vet jag inte.

 

Liknelse: Storm och ösregn ute, någon säger att det regnar, en annan säger att det är skitväder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite överdrivet, naturligtvis, men jag är så jävla trött på allt gnäll från norr. Det gnälls alltid om dåliga samhällsresurser (trots att det saknas befolkningsunderlag för det), om hur de står för alla välfärdsskapande resurser men inte får nåt tillbaks, att vi sörlänningar inte begriper oss på varför man ska få skjuta vargar och andra rovdjur fritt, att de inte får ha fri fart på deras smala, jävla skogsvägar (som ändå absurt nog är skyltade med 110 km/h på många ställen!) och allt annat skitsnack från det hållet.

 

Dags för dem att vakna och inse att de lever i en extrem glesbygd (utom vissa delar av kusten) och att de får acceptera det eller flytta därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läste här någonstans att kostnaden för invandringen är 4% av statsbudgeten. Biståndet är mig veterligen mindre än 1% av BNP nuförtiden. Så något säger mig att problemen med vården, skolan mm inte löses genom minskad invandring eller bistånd...

 

Ja, en kostnad på 4% vilket säkert är bra mycket pengar och ändå så har vi utanförskap, inte jobb till alla och saker funkar kanske inte som det är tänkt? Skulle kännas bättre om saker och ting funkade bättre än det gör nu...

Och sen tror jag att bara en bit av de där 4% skulle räcka för att tanten skulle kunna få färdtjänst och slippa gå en mil.

Hon har säkert jobbat i det här landet med så hon är säkerligen värd det. Det är min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en kostnad på 4% vilket säkert är bra mycket pengar och ändå så har vi utanförskap, inte jobb till alla och saker funkar kanske inte som det är tänkt? Skulle kännas bättre om saker och ting funkade bättre än det gör nu...

Och sen tror jag att bara en bit av de där 4% skulle räcka för att tanten skulle kunna få färdtjänst och slippa gå en mil.

Hon har säkert jobbat i det här landet med så hon är säkerligen värd det. Det är min åsikt.

Visst är 4% mycket pengar, men något säger mig att det finns mycket att göra vad gäller omfördelning av de övriga 96 procenten. Vi är inget fattigt land, jag är helt övertygad om att vi skulle kunna ta emot dubbelt så många flyktingar och samtidigt förbättra exempelvis äldrevården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är 4% mycket pengar, men något säger mig att det finns mycket att göra vad gäller omfördelning av de övriga 96 procenten. Vi är inget fattigt land, jag är helt övertygad om att vi skulle kunna ta emot dubbelt så många flyktingar och samtidigt förbättra exempelvis äldrevården.

 

Jo, det håller jag med om. Nu kan man ju inte "skylla på" skatten lika ordentligt längre men vet inte om det fungerade klockrent med sossarna vid makten heller? Trots högre skatt?

Hade vi LÄGST skatt i Europa är ju inte anledningen till att det är dåligt så långt bort, men när det inte är så tycker jag det är konstigt att vi inte har det bättre fungerande än det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite överdrivet, naturligtvis, men jag är så jävla trött på allt gnäll från norr. Det gnälls alltid om dåliga samhällsresurser (trots att det saknas befolkningsunderlag för det), om hur de står för alla välfärdsskapande resurser men inte får nåt tillbaks, att vi sörlänningar inte begriper oss på varför man ska få skjuta vargar och andra rovdjur fritt, att de inte får ha fri fart på deras smala, jävla skogsvägar (som ändå absurt nog är skyltade med 110 km/h på många ställen!) och allt annat skitsnack från det hållet.

 

Dags för dem att vakna och inse att de lever i en extrem glesbygd (utom vissa delar av kusten) och att de får acceptera det eller flytta därifrån.

 

Det var till att vara trångsynt?

 

Så vi betalar skatt för att storstäderna ska ha det bra, eller? Nej, jag hoppas på att pengarna jag betalar går till dem som behöver, oavsett om dem bor på Östermalm eller i en liten by med femtio personer någonstans i nordligaste norr. Många utav oss, inklusive mig, skulle aldrig i mitt liv vilja bo i en större stad och därför förtjänar jag inte vård, enligt dig?

Skattepengarna ska fördelas och användas efter folkets behov, inte tvärt om.

Anledningen till att det kan vara längre till vård längre upp i norr beror på nedskärningar, inte bristande folkunderlag. Människor blir sjuka, oavsett var dem bor. En norrlänning betalar precis lika mycket skatt som en Stockholmare och har därför precis lika stor rätt till vård!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var till att vara trångsynt?

 

Så vi betalar skatt för att storstäderna ska ha det bra, eller? Nej, jag hoppas på att pengarna jag betalar går till dem som behöver, oavsett om dem bor på Östermalm eller i en liten by med femtio personer någonstans i nordligaste norr. Många utav oss, inklusive mig, skulle aldrig i mitt liv vilja bo i en större stad och därför förtjänar jag inte vård, enligt dig?

Skattepengarna ska fördelas och användas efter folkets behov, inte tvärt om.

Anledningen till att det kan vara längre till vård längre upp i norr beror på nedskärningar, inte bristande folkunderlag. Människor blir sjuka, oavsett var dem bor. En norrlänning betalar precis lika mycket skatt som en Stockholmare och har därför precis lika stor rätt till vård!

 

Problemet är bara att det finns ungefär lika många invånare i Stockholm som i HELA Norrland. Fördela Stockholms sjukhus på Norrlands yta och se vad som händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Silver, jag vill göra dig uppmärksam på punkt 4 i Forumreglerna.

 

4. Du förbinder dig att inte posta inlägg som innebär hets mot folkgrupp, som innehåller nedlåtande kommentarer eller åsikter om personer eller grupper av personer på grund av ras, hudfärg, etnicitet, nationalitet, religion, kön eller sexuell läggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att det finns ungefär lika många invånare i Stockholm som i HELA Norrland. Fördela Stockholms sjukhus på Norrlands yta och se vad som händer...

 

Under kategorin "behov" finner vi även behovet utav att ha nära till vård. Sedan behöver det inte vara övergödda storstadssjukhus. Det räcker med små institutioner och fler vårdcentraler. Så dela upp hela Stockholms sjukhus till mindre institutioner och vårdcentraler, så ska du se att det räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorden tillhör oss alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog kontakt med Andreas Lejon, huvudansvarig för forumet för någon vecka sedan eftersom rasistisk, sinnessjuk, snuskig och odemokratiska medlemmar som tillägnats rollen som moderatorer att ta bort ohyran från den rättigheten eftersom dom använde det förtroendet till sin egen sinnessjuka hets mot sin egen folkgrupp i sitt eget land. Som egenmäktigt tog bort ett av mina sansade och välgrundade inlägg om någonting vi alla hade läst om i media.

 

Tack Andreas för att den ene av dem inte synts till efter detta. Det andra kräket som bara ägnar sig åt att sätta nya besöksrekord och dravlar om sossekräken är fortfarande kvar och jag misstänker skarpt att han på eget bevåg tyckte att han hade rätten att styra över vad som skulle få sägas eller inte, trots att han själv använder både runda ord och svordommar. Han tog bort mitt senaste sanna demokratiska inlägg här i tråden.

Jag föreslår att i detta macforum så får det bara dryftas macfrågor, för att sinnesjuka kräk som använder forumet till att ösa galla över samhällets misslyckanden som dom själva är orsaken till men inte vill erkänna.

 

Lex Kalle

 

Du är verkligen övertygande! Genom att kalla forumiter för ohyra, kräk, sinnessjuka och anklagat dem för att vara snuskiga rasister har du nu omvänt mig och fått mig på din sida!

 

Jag föreslår att du läser igenom forumreglerna en gång till (eller du kanske inte gjort det än?) och begrundar varför vissa moderatorer väljer att ta bort dina mycket talande och välformulerade inlägg!

Du uppvisar en tydlig avsmak för invandrare och dem som icke ogillar dem. Jag kan hålla med om att det var en överdriven positiv särbehandling för några år sedan, man vågade inte riktigt följa lagboken och glassar som "nogger black" fingrarna hos den girige slavhandlaren. Men du har gått för långt. Hade man översatt dina reaktioner till faktiska steg så hade du nog varit en bra bit in i Ryssland vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under kategorin "behov" finner vi även behovet utav att ha nära till vård. Sedan behöver det inte vara övergödda storstadssjukhus. Det räcker med små institutioner och fler vårdcentraler. Så dela upp hela Stockholms sjukhus till mindre institutioner och vårdcentraler, så ska du se att det räcker till.

 

Fast just kusten tycker jag ju ska ha bra service. Där är befolkningstätheten god nog. Övik är ju en mindre stad (med en bisarr skidhoppsbana under järnvägen! :D ).

 

Det är Norrlands inland jag har problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog kontakt med Andreas Lejon, huvudansvarig för forumet för någon vecka sedan eftersom rasistisk, sinnessjuk, snuskig och odemokratiska medlemmar som tillägnats rollen som moderatorer att ta bort ohyran från den rättigheten eftersom dom använde det förtroendet till sin egen sinnessjuka hets mot sin egen folkgrupp i sitt eget land. Som egenmäktigt tog bort ett av mina sansade och välgrundade inlägg om någonting vi alla hade läst om i media.

 

Tack Andreas för att den ene av dem inte synts till efter detta. Det andra kräket som bara ägnar sig åt att sätta nya besöksrekord och dravlar om sossekräken är fortfarande kvar och jag misstänker skarpt att han på eget bevåg tyckte att han hade rätten att styra över vad som skulle få sägas eller inte, trots att han själv använder både runda ord och svordommar. Han tog bort mitt senaste sanna demokratiska inlägg här i tråden.

 

Lex Kalle

 

 

Problemet, Kalle, är att dina inlägg är varken sansade eller välgrundade.

Men du kanske tillhör typen som om du ser någon som håller på att drunkna, att du först ber om leg så att du inte riskerar att rädda livet på en "blatte"?

 

Det finns stora problem med invandringen, men dessa problem beror till största delen på svenska myndigheters och svenskars sätt att hantera det hela. Är det så att det är du som tillhör ett av problemen?

 

Du har läst eller förläst dig i utvald svensk media, men vad är dina egna personliga erfarenheter av invandrare som får dig att gå i taket? Eller har du bara hört av nån som hört av nån som som sett nåt?

 

Det är nog möjligt att du inte är rasist, de är nog mest din avsaknad av empati som är ditt problem.

 

Vi och dom? Du har haft en nästan osannolik tur som haft förmånen av att födas och frodas i Sverige. Borde inte det ge lite utrymme av generositet mot de som inte är lika lyckligt lottade?

 

Om du fötts i ett krigshärjat land och flytt från död och våld och sen mött en sån som du i mottagarlandet, sätt dig in i den situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast just kusten tycker jag ju ska ha bra service. Där är befolkningstätheten god nog. Övik är ju en mindre stad (med en bisarr skidhoppsbana under järnvägen! :D ).

 

Det är Norrlands inland jag har problem med.

 

Ja, Sveriges hockeystad! :P Skidhoppsbanan har jag dock aldrig försåt mig på... Det finns en förening som använder den, dem är runt tre - fem stycken och använder den någon gång per år... :P

 

Du hade redan klartgjort att det var inlandet du pratade om, så det var inlandet jag pratade om också! Runt kusten är det gott om platser att få vård. Det är i inlandet det inte finns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...