Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stämningen på forumet.


adam.filipson

Rekommendera Poster

Och när kommer den?

 

 

Och vad kommer den kosta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Kära bröder och systrar!

 

Många inlägg känns som hafsverk - alltså snabbt nerknackade på en iPhone eller bara snabbt på det vanliga Mac-tangentbordet. Inläggen har mer och mer blivit ett snabbt talspråk där mycket information saknas, och där det upplevs som enklare att komma med angepp än ett välformulerat svar. Inläggen här känns alltmer som sms och kritik mot detta bemöts med sur kommentar att man inte har ambitionen att skriva en vetenskaplig essä eller avhandling i forumet och att man inte ska ha den ambitionen heller.

 

Det känns som att många ungdomar idag växer upp utan traditionen att skriva brev.

För ett brev är inte en vetenskaplig avhandling, ändå är det välformulerat med inledning, avslutning och en text emellan, där man dryftar ett ämne. För att underlätta för läsaren har man en rubrik som sammanfattar innehållet, sen har man ett innehåll som stämmer överens med rubriken. Just detta är det enorm variation på här.

 

Tydligen får man inte lära sig att skriva brev, och utbildningsväsendet och språkrådet har helt inte hängt med att utforma rekommendationer och utbildning för SMS-språket som allt mer tränger sig igenom forum.

 

Och som ni kan se är hela längden på mitt anförande här en liten protest mot SMS-språket. :)

 

Högaktningsfullt

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det du säger är ju så det är. Det dyker upp samma tråd i iPhone-forumet om och om igen. Om folk bara letat i 1 minuter eller sökt hade dom hittat samma tråd x3. Vi som sitter där och försöker hjälpa till blir trötta på det och sprider irritationen till andra avdelningar. Så är det för mig iallafall.

Blir man irriterad av att läsa vissa saker i forumet bör man nog överväga att inte gå in i de trådarna. Det skulle antagligen vara positiv för alla.

Jag tror att många av de som skapar en ny tråd om ett ämne som redan diskuteras i andra trådar på forumet letar efter information efter att de postat sitt inlägg. Får de inte svar tror jag att chansen ökar ännu mer att de faktiskt söker själva.

Jag tycker också att det är viktigt att komma ihåg att sökfunktionen är fruktansvärt dålig här, så ligger inte det de letar efter på första sidan kräver man ganska mycket av en trådskapare om man klandrar den för att ha skapat sin tråd.

Som exempel sökte jag för en tid sedan på "mac" i forumets sökfunktion och fick 0 träffar!

 

 

....enklare att komma med angepp än ett välformulerat....

Jag går till angepp på dig. Let the pajkastning begin!

post-167-1252438795_thumb.jpg

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som exempel sökte jag för en tid sedan på "mac" i forumets sökfunktion och fick 0 träffar!

Sökfunktionen kräver minst fyra tecken... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:pinch:

 

 

(Var det någon som sa nått om välformulerade inlägg nyss?) :stjarnsmall:

Är kommentaren riktad till mig eller till sökfunktionen? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är kommentaren riktad till mig eller till sökfunktionen? :fundersam:

 

Du kan ju alltid söka på det? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig långt till 99.se. ;)

 

Välkomna! :)

 

 

Det är så rörigt i erat forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad dricker ni, jag vill också smaka ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Det är aldrig långt till 99.se. ;)

 

Välkomna! :)

Passa dig, din gamle medlemsfiskare! ;)

 

Skämt åsido är detta en oerhört viktig diskussion. Eftersom jag ser forumet som till största delen medlemsstyrt vill jag gärna höra era synpunkter på:

 

1) Är det bara i heta Papperskorgsdiskussioner som "stämningen blir dålig", eller är det inom andra områden också?

 

2) Vilken tycker ni skulle vara den bästa lösningen för att komma tillrätta på problemet?

 

3) Är det som någon skrev en återkommande diskussion, som blommar upp av nostalgiskäl? "Gräset är grönare" ni vet.

 

Ge mig era tankar så tar jag upp det på måndagens redaktionsmöte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa dig, din gamle medlemsfiskare! ;)

 

:hihihi:

 

 

1) Är det bara i heta Papperskorgsdiskussioner som "stämningen blir dålig", eller är det inom andra områden också?

 

2) Vilken tycker ni skulle vara den bästa lösningen för att komma tillrätta på problemet?

 

3) Är det som någon skrev en återkommande diskussion, som blommar upp av nostalgiskäl? "Gräset är grönare" ni vet.

 

Ge mig era tankar så tar jag upp det på måndagens redaktionsmöte.

 

1) Det är nog främst i diskussioner som är belägna i Papperskorgen som det brukar bli taskig stämning i. Det är ju givetvis även där de mer känsliga diskussionerna hamnar. I övriga Apple-relaterade trådar brukar det väl mest bli taskig stämning då det är någon som tar upp ett ämne som har tagits upp sjuttioelva gånger och att någon säger att de ska söka efter liknande trådar innan de postar en ny tråd. Visst, tråden är redan skapad och då kan man ju ändå hjälpa till, men jag förstår att många blir sura över detta!

 

2) Den bästa lösningen borde vara att ni är hårdare mot de som konstant beter sig likadant, och aldrig ändrar på sig! Ett exempel är att kunna stänga av medlemmar efter att varningar har delats ut.

 

3) Nej det tror jag inte att det egentligen är. Jag har varit här sedan slutet av 2007 och visst har det dykt upp liknande diskussioner under den tiden, men det är nog trots allt känslor som är grundade på något som har hänt nyligen.

 

 

 

MVH

Douglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är kommentaren riktad till mig eller till sökfunktionen? :fundersam:

Det var självkritik. Douglas kan få en paj i ansiktet också eftersom han också bidrog med ett inlägg med enbart en smiley.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påtal om forumet. Vad händer egentligen med det nya som skulle komma?

 

 

För att förbättra forumet är väl dom gamla vanliga:

 

- Bättre sökfunktion

 

- Göra olika FAQ som tidigare sagts. Om hur man kör Windows på Macen. Göra en riktig för nybörjarna. Göra en för iPhone bättre osv.

 

- Lite ny design kanske för att fräscha upp? Lite nya färger mm. Även nya smajlisar. Bättre snabbknappar tillex att enkelt infoga en länk till youtube så den blir inbäddad direkt. Kanske en mer personlig egen profilsida? Som man kan ändra lite färger, ha kanske nån 20 frågor man ska svara på. Sånt, community känsla.

 

- Så att man kan editera inlägg lite längre än 20 min. En timme iallafall. Sen att man kan ändra köp/sälj annonser man gjort. Tillex när varan är såld, ändra till en färdig skylt ni gjort eller nåt. Såld eller Köpt.

 

- Ändra så allt blir på Svenska. Tillex "add replay" "preview post" mm.

 

 

Det är vad jag kom på nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Påtal om forumet. Vad händer egentligen med det nya som skulle komma?

 

 

För att förbättra forumet är väl dom gamla vanliga:

 

- Bättre sökfunktion

 

- Göra olika FAQ som tidigare sagts. Om hur man kör Windows på Macen. Göra en riktig för nybörjarna. Göra en för iPhone bättre osv.

 

- Lite ny design kanske för att fräscha upp? Lite nya färger mm. Även nya smajlisar. Bättre snabbknappar tillex att enkelt infoga en länk till youtube så den blir inbäddad direkt. Kanske en mer personlig egen profilsida? Som man kan ändra lite färger, ha kanske nån 20 frågor man ska svara på. Sånt, community känsla.

 

- Så att man kan editera inlägg lite längre än 20 min. En timme iallafall. Sen att man kan ändra köp/sälj annonser man gjort. Tillex när varan är såld, ändra till en färdig skylt ni gjort eller nåt. Såld eller Köpt.

 

- Ändra så allt blir på Svenska. Tillex "add replay" "preview post" mm.

 

 

Det är vad jag kom på nu...

Allt det där är saker som kommer att fixas i nya forumet. Onlineredaktör Joel kommer att sätta igång med projektledningen för detta under nästa vecka.

 

MEN. För att detta inte ska spåra ur håller vi oss från och med nu till huvudämnet, stämningen på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det där är saker som kommer att fixas i nya forumet. Onlineredaktör Joel kommer att sätta igång med projektledningen för detta under nästa vecka.

 

MEN. För att detta inte ska spåra ur håller vi oss från och med nu till huvudämnet, stämningen på forumet.

 

 

Alla forum har diskussioner som blir "heta". Av dom forum jag sitter på/suttit på så är detta helt klart det "snällaste". Det är bara naturligt att det blir så när människor tycker olika, speciellt på internet när man sitter bakom en skärm skyddad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Är det bara i heta Papperskorgsdiskussioner som "stämningen blir dålig", eller är det inom andra områden också?

 

2) Vilken tycker ni skulle vara den bästa lösningen för att komma tillrätta på problemet?

 

3) Är det som någon skrev en återkommande diskussion, som blommar upp av nostalgiskäl? "Gräset är grönare" ni vet.

 

Ge mig era tankar så tar jag upp det på måndagens redaktionsmöte.

 

1. Jag upplever det som att det framför allt kan bli dålig stämning i papperskorgen. Ofta är det i diskussioner som är känsloladdade i sin natur, alltså ingenting direkt relaterat till forumets medlemmar. Men sedan kan jag tycka att vissa medlemmar har lättare att ta till personangrepp än andra

Dock upplever jag inte att det övergår till elakheter, därav kursiveringen på personangrepp. Många utav moderatorerna brukar vara duktiga och rättvisa i trådarna.

 

2. Jag tror att det kanske skulle behövas lite hårdare tag från moderatorernas sida. Nu talar jag inte om att varje inlägg ska redigeras till artigheternas renaste form, men att man tar bort diverse onödiga inlägg och lämnar fina meddelanden om att vi ska ta bättre hand om forumet i dess plats. Det är enkelt att man glömmer bort att det faktiskt finns äkta reaktioner, riktiga känslor och engagemang bakom varje fråga, inlägg och påstående och det finns ingen plats där man glömmer bort hänsynen så ofta som på internet.

 

3. Ett forum speglar alltid omvärlden. Det är 100% sant med tanke på att alla som skriver här kommer direkt därifrån. Är det många sms-vana ungdomar som köper sig en iPhone så kommer det dyka upp många slarvigt skrivna trådar med frågor som besvarats åtskilliga gånger tidigare. Finns det en pågående diskussion om hur vida man ska låsa in sina barn i källaren eller inte så kan du ge dig tusan på att den även kommer att finnas på internet. Allt man kan göra är att försöka föregå med gott exempel och att påminna andra att göra det om de tycks ha glömt bort det. Men forumet i sig är det dock inget fel på!

 

Jag skulle även vilja ställa mig bakom Douglas inlägg om detta. Samt Tonårsjesus inlägg om vad som bör förändras rent tekniskt i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorlds första sida

 

FORUMET

 

Våra 38 000 medlemmar har gjort över 1 000 000 inlägg och hjälper dig inom några minuter med din Mac eller iPhone.

 

Den här reklamformuleringen gör att många rookies tror att forumet är någon sorts prenumerationsförmån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorlds första sida

 

FORUMET

 

Våra 38 000 medlemmar har gjort över 1 000 000 inlägg och hjälper dig inom några minuter med din Mac eller iPhone.

 

Den här reklamformuleringen gör att många rookies tror att forumet är någon sorts prenumerationsförmån.

Jag gillar inte heller formuleringen. Kanske är på grund av den som vi har en hel del nya medlemmar som blir sura om de inte får svar inom "några minuter" samt mer kräver hjälp än ber om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte heller formuleringen. Kanske är på grund av den som vi har en hel del nya medlemmar som blir sura om de inte får svar inom "några minuter" samt mer kräver hjälp än ber om den.

 

-Precis min uppfattning också!

Fast jag tror att en del av sanningen är att "många egentligen är för unga för att ha så dyra saker som Mac och iPhone". Kan också formuleras med ord som börjar på "bort-", "snor-" "saknar folk-" och slutar på "-skämda", "-valpar" och "-vett" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det blivit en "surare" stämning på forumet om jag jämför med tiden när jag började här. Det är också sant att det går lite upp och ner men mer ner än upp. (Som bensinpriset, fast tvärtom :P)

 

Däremot tycker jag inte att papperskorgen på något sätt är boven. Att det uppstår hetsiga diskussioner bland oliktänkande och att det i dessa situationer finns människor som ibland uttrycker sig drastiskt eller rent olämpligt leder inte till någon varaktig negativ stämning.

 

Det är snarare så att attityden i de macrelaterade trådarna ändrats. Det är oftare folk som kräver svar och oftare folk uppmanas att googla. Tyvärr är det inte alltid de personer som gått in med en stöddig attityd som får de stöddiga svaren.

 

Några här har pratat om hårdare moderering. Ja, kanske i macrelaterade trådar. För att göra det lättare att söka och hitta svar på frågor kan det vara bra om trådarna hålls städade och offtopic tas bort, men frågan är väl om vi vill ha ett forum som är så strikt.

 

Risken är väl att fler regler och hårdare moderering skapar en ännu hårdare attityd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det blivit en "surare" stämning på forumet om jag jämför med tiden när jag började här. Det är också sant att det går lite upp och ner men mer ner än upp. (Som bensinpriset, fast tvärtom :P)

 

Däremot tycker jag inte att papperskorgen på något sätt är boven. Att det uppstår hetsiga diskussioner bland oliktänkande och att det i dessa situationer finns människor som ibland uttrycker sig drastiskt eller rent olämpligt leder inte till någon varaktig negativ stämning.

 

Det är snarare så att attityden i de macrelaterade trådarna ändrats. Det är oftare folk som kräver svar och oftare folk uppmanas att googla. Tyvärr är det inte alltid de personer som gått in med en stöddig attityd som får de stöddiga svaren.

 

Några här har pratat om hårdare moderering. Ja, kanske i macrelaterade trådar. För att göra det lättare att söka och hitta svar på frågor kan det vara bra om trådarna hålls städade och offtopic tas bort, men frågan är väl om vi vill ha ett forum som är så strikt.

 

Risken är väl att fler regler och hårdare moderering skapar en ännu hårdare attityd.

 

Du har helt rätt. Papperskorgen är det inget större fel på. Det är bara någon gång då och då som några internettroll tittar in. Det är att svara på folks frågor som inte alltid är roligt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...