Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stämningen på forumet.


adam.filipson

Rekommendera Poster

Några här har pratat om hårdare moderering. Ja, kanske i macrelaterade trådar. För att göra det lättare att söka och hitta svar på frågor kan det vara bra om trådarna hålls städade och offtopic tas bort, men frågan är väl om vi vill ha ett forum som är så strikt.

 

Risken är väl att fler regler och hårdare moderering skapar en ännu hårdare attityd.

 

Jag talar inte om hårdare moderering. Jag talar om mer effektiv och bättre riktad moderering!

Det är en stor skillnad på att bli rättad och knäppt på näsan än bara styrd i rätt riktning, om du förstår vad jag menar?

 

Om en medlem skulle gå på personangrep och renodlade elakheter i en het diskussion. Medlemmen har valt att kalla någon annan för dum i huvudet och jävla idiot.

 

Det är till exempel inte så bra att säga;

Säger du sådär igen åker du ut! :byrakrat:

När man kan fråga;

Hur tyckte du att det där blev? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Jag tror faktiskt att bara att snygga till forumet kan vara en lösning på problemet. En bättre sökfunktion så att man hittar trådarna man vill åt. Det skulle också vara nice om man, istället för att starta en ny tråd, kunde fråga runt lite. Kanske en chat för att få svar på sina frågor skulle fungera bra.

 

Det som Jungell sa om moderering var bra, helt klart något för moderaterna att tänka på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största problemet är att vi ju kommunicerar med bara text, och vissa har då en förmåga att alltid tolka texten till det negativa, en oförmåga att läsa mellan raderna.

Smilysar i all ära, men även de missbrukas, man säger något elakt och kryddar sen med någon löjlig glad smiley. Man har alltså tagit sig friheten att säga något elakt för att sen kunna hänvisa till en glad smiley.

 

Jag undviker så långt som möjligt att använda smileysar, men förväntar mig av läsaren att ha förstånd att förstå att om man säger något orimligt så är det menat som något annat än vad läsaren först får för sig.

Alltså kan det vara nyttigt att innnan man går in i clinch försöka se om det finns alternativa tolkningar.

 

Lika torftigt som när någon berättar en historia och avslutar det med en skrattande smiley. Behövs det en smiley för att tala om att historian är rolig, då är det troligen ingen rolig historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av medlemmar, generaliserat sett:

 

1. Macnördar sedan hedenhös, gamla eller nya medlemmar, som dessutom gillar att tjabba i Papperskorgen. De ser verksamheten i mactrådarna som ett pro bono-arbete, och retar sig således på:

 

2. iFånar som inte sällan är switchers. De vill ha allt nu och ser forumet som en MacWorld-tjänst eller som att supporten här ingår vid köp av mac eller iphone.

 

Gruppen 2 gör att gruppen 1 vantrivs. Gruppen 1 skulle vilja ha möjligheten att sortera bort iPhone-trådar och trådar som börjar med "Hjälp, jag är en switcher som kräver hjälp nu och jag har inte tid att söka efter trådar som redan har besvarat det jag vill veta".

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att moderatorerna, som det har sagts, ska få ta tag med hårdhandskarna utifall det behövs.post-15957-1252506902_thumb.jpg

Jag tycker även att de ska få den respekt som de bör och ska ha, vilket inte alltid är fallet.

De ska inte behöva motivera sina beslut och om någon inte håller med dem ska vederbörande

vända sig till redaktionen och inte ifågasätta beslut i trådar. Basta. :byrakrat:

 

Stämningen är tjafsigare och tarvligare i vissa fall numera.

I vissa fall spårar trådar ur om några har olika åsikter om vad tusan som helst, verkar det sm.

Dock är det ju inget tjafts i papperkorgtråden: Vad gör du idag.

Vad betyder det då? ;)

Kan det vara att en del "nya" medlemmar inte kan visa vederbörlig respekt för andra medlemmar

och inte riktigt kan ta till sig den vedertagna kommunikationsmodell som faktiskt exsisterar på forumet?

 

Sen håller jag absolut med det som sagts här tidigare av bla.

Douplast, KarlJung, Baloopbal, Justdetitia, Nabbsaken, Kabotjejen och Ungkristi. :geros:

Tänk att det ska vara så svårt att komma ihåg namn. :chockadskeptisk:

 

Vilket forum var jag på nu?

MaskWorm?

Heja Staffan Jogg och Applapp. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever också att stämningen i de mer Mac-specifika forumdelarna har förändrats, därför försöker jag hålla mej borta därifrån om det inte är nåt jag kan bidra med. Min kunskap inom området är oftast densamma eller mindre än de som är experter på området. Dessutom tenderar jag att ofta vara ironisk i mina svar om frågan skrivits fjuttioo gånger tidigare vilket inte går hem så ofta i skrift.

 

Papperskorgen kan jag inte klaga på. Det ska vara hetsigt där, personangrepp är dock inte nödvändiga. Att kalla någon idiot eller annat får politiker hålla på med i sina förtäckta ordalag. Vi är mer civiliserade än så och kan bättre. Vi är ju nördar trots allt, eller hur? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kalla någon idiot eller annat får politiker hålla på med i sina förtäckta ordalag. Vi är mer civiliserade än så och kan bättre. Vi är ju nördar trots allt, eller hur? :totaltgalen:

Vad menar du med det va? :chockadskeptisk:

Nörd kan du vara själv, tubbelflubbe där. :utskallning:

Jag är minsann fullblods idiot och inget annat. :armskeptisk:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa dig, din gamle medlemsfiskare! ;)

 

Skämt åsido är detta en oerhört viktig diskussion. Eftersom jag ser forumet som till största delen medlemsstyrt vill jag gärna höra era synpunkter på:

 

1) Är det bara i heta Papperskorgsdiskussioner som "stämningen blir dålig", eller är det inom andra områden också?

 

2) Vilken tycker ni skulle vara den bästa lösningen för att komma tillrätta på problemet?

 

3) Är det som någon skrev en återkommande diskussion, som blommar upp av nostalgiskäl? "Gräset är grönare" ni vet.

 

Ge mig era tankar så tar jag upp det på måndagens redaktionsmöte.

 

Sorry, jag bara skojar lite. :)

 

Jag har börjat komma hit lite mer nu när jag trappar ner mitt engagemang på 99.se, och tycker väl spontant att det största problemet är att trådar för lätt spårar ur, och att rubrikerna är helt hopplösa. Just dessa två saker har vi jobbat stenhårt med (mot) på 99.se och det brukar många påpeka att de uppskattar.

 

Gnällspikar finns väl överallt, men så länge medlemmarna inte rapporterar får man väl anta att de därmed ger sitt tysta medgivande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Snabba iPhone-frågor -Snabba iPhone-svar kanske kan vara något för att få ner antalet trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När antalet medlemmar ökar så mycket som det har gjort, så ökar också risken att komma i konflikt med andra. Det kan naturligtvis vara en förklaring till om stämningen är sämre.

Bara för att illustrera hur det har ökat fick jag in på Wayback Machine och hämtade uppgifter om antalet medlemmar och inlägg. Tyvärr fanns bara uppgifter fram till januari 2008 plus att jag lade till uppgifterna från idag direkt från forumet.

Redaktionen har säkert något bättre de kan lägga in.

 

post-45929-1252525869.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Snabba iPhone-frågor -Snabba iPhone-svar kanske kan vara något för att få ner antalet trådar.

 

 

Har också funderat på det. Men efter jag starta orginal tråden så var det massa snack om att den itne var bra så jag gjorde aldrig en för iPhone. Däremot gjorde jag en FAQ som mod. klistrade. Men hjälper föga.

 

---

 

 

Är jag helt ute och cyklar när jag säger att man ibland kan få uppfattningen av att folk som har många inlägg "ser ner" på oss som har mindre. Att dom hellre håller sig till dom som vart med länge och inte intresserar sig för dom nya?

 

Känsligt ämne...

 

---

 

Sist men inte minst ställer jag mig in i kön med dom som sagt sitt om "reklamen". Vi har så många medlemmar som gärna hjälper blabla. Känns som att vårt enda syfte i forumet är att hjälpa folk med problem. Gör man inte det får man skit ofta av dom som startat trådarna. Har vart med om det mågna gånger. 30 min efter nån skapat en tråd 01 på natten om sin iPhone kommer inlägg #2 av TS: Vafan!?!?!!! Kan nån hjälpa mig? Ofta gärna med CAPS och fler otrevliga kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din mellersta mening var underlig, vad får dig att tro det?

Har väl ingen betydelse om någon gjort 10 eller 10.000 inlägg. Har aldrig ens tänkt i de banorna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag helt ute och cyklar när jag säger att man ibland kan få uppfattningen av att folk som har många inlägg "ser ner" på oss som har mindre. Att dom hellre håller sig till dom som vart med länge och inte intresserar sig för dom nya?

Tycker mig ha sett liknande tendenser med ibland, senast för någon dag sen så skrev nån "du kanske ska vara lite mer ödmjuk när du endast har skrivit 2 inlägg"

kan tilläggas att killen med 2 inlägg löste ett problem som ingen annan kunde fixa.

. Har vart med om det mågna gånger. 30 min efter nån skapat en tråd 01 på natten om sin iPhone kommer inlägg #2 av TS: Vafan!?!?!!! Kan nån hjälpa mig? Ofta gärna med CAPS och fler otrevliga kommentarer.

En del är inte värda att få hjälp! :utskallning:

 

 

Hur som helst,

gnäll, osämja och dålig stämning kan det vara överallt ibland. Jag spenderar rätt mycket tid på forumet även om jag kanske inte gör så värst många inlägg och jag tycker nog ändå att detta forum i överlag är mycket trevligt och har många hjälpsamma medlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag helt ute och cyklar när jag säger att man ibland kan få uppfattningen av att folk som har många inlägg "ser ner" på oss som har mindre. Att dom hellre håller sig till dom som vart med länge och inte intresserar sig för dom nya?

 

Känsligt ämne...

 

Detta tycker inte jag att jag har stött på i alla fall... :) Tycker snarare att många av de i "toppen" är förvånansvärt hjälpsamma trots att de har avverkat så många trådar! :ThumbsUp:

 

Ps. Jag kommer att se ner på alla er som har mindre än 4000 inlägg när jag väl har tagit mig över den lilla tröskeln. Ds.

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ps. Jag kommer att se ner på alla er som har mindre än 4000 inlägg när jag väl har tagit mig över den lilla tröskeln. Ds.

 

:hihihi:

:irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite vaga minnen från det när jag började här. Men inget jag sett på länge så är väl ute och cyklar.

 

Men som sagt det finns folk här som gillar att slänga ved på elden i diskussioner. Precis somi "verkligheten". Sen finns det dom (majoriteten) som är hur trevliga som helst och som är en stark stomme av forumet. Ingen nämnd ingen glömd. Men dom vet vilka dom är antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte ledsen Lasse, du har ju snart passerat tusen-gränsen! :D

Just det, tänkte inte på det, som en viss herre från sumpan skulle sagt i yrrol ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag helt ute och cyklar när jag säger att man ibland kan få uppfattningen av att folk som har många inlägg "ser ner" på oss som har mindre. Att dom hellre håller sig till dom som vart med länge och inte intresserar sig för dom nya?

 

Känsligt ämne...

Tycker mig ha sett liknande tendenser med ibland, senast för någon dag sen så skrev nån "du kanske ska vara lite mer ödmjuk när du endast har skrivit 2 inlägg"

kan tilläggas att killen med 2 inlägg löste ett problem som ingen annan kunde fixa.

Jag tycker mig också ha sett liknande kommentarer riktade till folk med få inlägg. De är inte vanliga men de finns. Förr vill jag minnas att de som skrev sitt första inlägg i många fall fick en välkommen-hälsning istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är att vara för hård, men kan inte moderatorerna låsa nya trådar med rubrik på temat "HJÄLP! ALLT HAR GÅTT ÅT HELVETE BRÅTTOM!!!!!!" och lägga ett meddelande om att skriva en vettigare rubrik samt lägga en länk till rubrik-tråden?

Istället för att som ibland nu bara skriva en ny rubrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är att vara för hård, men kan inte moderatorerna låsa nya trådar med rubrik på temat "HJÄLP! ALLT HAR GÅTT ÅT HELVETE BRÅTTOM!!!!!!" och lägga ett meddelande om att skriva en vettigare rubrik samt lägga en länk till rubrik-tråden?

Istället för att som ibland nu bara skriva en ny rubrik.

 

 

Påtal om rubriker. Jag vill kunna editera dom precis om ett inlägg. Antar att det inte går för jag har inte sett nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "min bok" finns det trevliga människor och otrevliga människor. Några andra "urvalskriterier" har jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påtal om rubriker. Jag vill kunna editera dom precis om ett inlägg. Antar att det inte går för jag har inte sett nåt...

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ner vi som kan moderera trycker redigera på en tråds första inlägg kommer rubriken upp också.

Är det inte så för "vanliga" medlemmar?

Sedan infaller ju den där spärren som gör att man inte kan ändra efter 30? minuter och det gäller väl i så fall rubriken också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...