Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stämningen på forumet.


adam.filipson

Rekommendera Poster

Tycker jag känner igen dig. Gick inte vi i skolan tillsammans? :whistling:

 

Nää... jag bor två dörrar bort till vänster på hemmet.... det är där du sett mig. :fulfejs:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar
Iphoneforumet efter 3G S släppet har ju svämmat över och det är ingen större mening att gå in där för tillfället. Folk borde leta lite mer än att bara posta ny tråd på ny tråd.

Efter förra årets iPhone-släpp så har jag lärt av min erfarenhet. Ni som kommer ihåg vet vad jag menar, ni andra hittar det lätt i iPhone-avdelningen. :rolleyes:

 

Jag tycker ju att stämningen borde ha ökat, jag har ju knappt varit här på flera dar, och det borde ju ha påverkat stämningen positivt?

Du vet väl att jorden kretsar runt solen? :whistling:

 

Det är bättre att man säger till!

Till! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är mycket samma användare som gör den dåliga stämningen, ofta är det samma användare som hackar på varandra!

 

Sen bör ju folk klara av att skriva rubriker så att man kan se vad tråden handlar om inte bara "Hjälp mig, jag har problem" tex.

 

Iphoneforumet efter 3G S släppet har ju svämmat över och det är ingen större mening att gå in där för tillfället. Folk borde leta lite mer än att bara posta ny tråd på ny tråd.

Jag upplever inte att forumet har en dålig stämning för att många frågar om samma sak i iphone-forumet eller att vissa trådar får "Hjälp mig"-rubriker. Jag tror mer att dålig stämning uppstår av att folk kastar skällsord efter varandra och sedan går in i någon annan tråd och gnäller lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påminde mig just att vi har haft en liknande diskussion för några år sedan . :utskallning:

 

Jag tror också, som vissa andra här, att stämningen här går i vågor. Vi blir fler och fler här och alla kan inte älska alla. :bultandehjarta: En del nya medlemmarna kommer nog hit bara för att reta oss "MacTalibaner".

 

Striderna som äger rum i diskussioner på MacWorlds hemsida smittar ibland av sig hit, men jag tycker fortfarande stämningen här är förhållandevis god och som sagt .. går i vågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever inte att forumet har en dålig stämning för att många frågar om samma sak i iphone-forumet eller att vissa trådar får "Hjälp mig"-rubriker. Jag tror mer att dålig stämning uppstår av att folk kastar skällsord efter varandra och sedan går in i någon annan tråd och gnäller lite till.

 

 

Fast det du säger är ju så det är. Det dyker upp samma tråd i iPhone-forumet om och om igen. Om folk bara letat i 1 minuter eller sökt hade dom hittat samma tråd x3. Vi som sitter där och försöker hjälpa till blir trötta på det och sprider irritationen till andra avdelningar. Så är det för mig iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För många, för krävande, för arroganta. iFånarna och ett ökat antal switchers bara dräller in och ska ha och ska ha. Hjälp! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med många av de tidigare talarna, det går nog i vågor. Sedan beror det väldigt mycket i vilken tråd du hänger i. I vissa trådar med lite känsligare ämnen brukar det ofta bli lite aggressivare ton jämfört med "Vad gör du idag"-tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med de flesta, allt går i vågor. Dessutom så styr Apples produktsläpp ganska mycket, verkade vara många "iPod säljes" nu (snart 090909), även om just det inte har med stämningen att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det du säger är ju så det är. Det dyker upp samma tråd i iPhone-forumet om och om igen. Om folk bara letat i 1 minuter eller sökt hade dom hittat samma tråd x3. Vi som sitter där och försöker hjälpa till blir trötta på det och sprider irritationen till andra avdelningar. Så är det för mig iallafall.

Det är då du tar en liten paus, går ut i köket o hämtar kaffe e.d.

 

Hittar jag en tråd som jag inte finner intressant så klickar jag mig vidare.. det är ju inte svårare än så. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att stämningen är ganska bra här inne. Det är klart att det kan bli lite hårda ord ibland, i de lite mer känsliga ämnena. Men den som ger sig in i leken... :)

 

I de övriga trådarna är stämningen fortfarande trevlig och civiliserad. När jag började här imponerades jag stort över medlemmarnas hjälpsamhet. Min målsättning är att kunna "ge tillbaka" lite till de nya. Därför svider det lite när en medlem med två inlägg får en spydig kommentar om att "söka i forumet", istället för att pekas åt rätt håll, när han/hon frågar efter hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit här sedan 2003 på det nya forumet och ännu längre tillbaka på det gamla och kan bara konstatera att detta med stämning går i vågor. Det gäller att lära sig segla..... B)

Två sol röda segel ...... post-15957-1252387463_thumb.gif :kramis:

 

 

Livet är såååå mycket roligare att gå igenom om man ler mot folk och har en vänlig inställning till dem.

Jag försöker att se till, både här och utanför forumet, att jag har överseende och möjligen ignoprerar

folk som är otrevliga bara för att de inte har ett liv som de är tillfreds med.

Svårt ibland, men värt det i slutändan.

 

En sol, en ros och en daglig dos av glädje till er alla. post-15957-1252387759_thumb.gif :geros:post-15957-1252387691_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämningen blev konstig på det här forumet efter Intels intåg i Macvärlden :byrakrat:

 

För så fanns det typ bara herr i och B som retades lite med varandra :fulfejs:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att undvika trådar som det "kvackas" för mycket i. -De trådarna är ju saboterade ändå. Fast jag tycker det varit lugnt ett bra tag nu.

 

-Sen tycker jag nog som någon annan här att man bör söka i Hjälp först. Det är mycket skitsaker som frågas om. Beror antagligen på formuleringen på MacWorlds hemsida. Typ: I MacForum väntar alla bara på att få hjälpa dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...med två inlägg får en spydig kommentar om att "söka i forumet", istället för att pekas åt rätt håll, när han/hon frågar efter hjälp.

 

När skall man förklara för nya forum medlemmar att sök bör användas för att se om frågan redan är besvarad då? Det är väl inte spydigt att säga: "Så här fungerar det i våran sociala sammankomst på internet", givetvis beror det på hur man lägger fram det men att be folk skriva bra rubriker och söka i redan befintliga trådar tycker jag är ett sätt att få nya medlemmar att förstå hur man "bör" göra på detta forum.

 

Men det kanske finns folk som tycker det är stötande? Däremot att gå till personangrepp eller vara spydig helt i onödan är ju bara dumt då negativitet sprider sig väldigt fort på det sättet.

 

Jag hjälper gärna till men jag kräver även lite av den som skall få hjälp:

1. Att den som behöver hjälp håller en trevlig ton, och inte kräver svar som om det vore en skyldighet att svara på 3sek.

2. Att personen har beskrivit sitt problem i mer detalj än "hjälp det funkar inte vad göra", då brukar jag be personen att beskriva det mer i detalj (hoppas inte detta uppfattas som spydigt).

3. Att rubriken säger vad personen vill ha hjälp med (ok ibland så hjälper jag folk fast dom har en totalt felaktig rubrik men då påpekar jag att man får bättre och fler svar med en trevlig rubrik)

 

Hoppas bara nu att jag inte bidrar med att dra ner stämningen i denna tråd eller forumet som helhet efter detta inlägget :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika att det kommer samma fråga gång på gång, så borde det finnas en FAQ-avd, där svar kan hittas, och att nya medlemmar lätt ser den. Stor tydlig rubrik.

Visst är Sökfunktionen knasig, det är lättare att googla än att formulera en fråga i Sök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika att det kommer samma fråga gång på gång, så borde det finnas en FAQ-avd, där svar kan hittas, och att nya medlemmar lätt ser den. Stor tydlig rubrik.

Visst är Sökfunktionen knasig, det är lättare att googla än att formulera en fråga i Sök.

Håller med, sökfunktionen fungerar inte så bra.

 

Ett bra tips är att använda googles funktioner. Att exempelvis söka efter "min iphone fungerar inte site:forum.macworld.se" gör att google endast söker under domänen forum.macworld.se, och hittar relevanta trådar. Funkar toppen! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika att det kommer samma fråga gång på gång, så borde det finnas en FAQ-avd, där svar kan hittas, och att nya medlemmar lätt ser den. Stor tydlig rubrik.

Visst är Sökfunktionen knasig, det är lättare att googla än att formulera en fråga i Sök.

 

Men då kvarstår dock frågan; Kommer dem som inte söker efter svar innan de frågar att titta i en sådan avdelning?

Någonting som jag funderat över och lagt som förslag till övriga forum där detta fenomen uppstår, att det gång på gång på gång ställs samma frågor och att frågorna ofta är väldigt dåligt formulerade är att man skapar en speciell mall för trådskapande. Det kan exempel se ut som så att man först får svara på några enkla frågor, som i sin tur skickar iväg en till denna FAQ avdelning (om svaret finns där). Har man dock ett riktigt problem så bör man ha någon typ utav formulär så att inlägget inte blir;

min imac startar inte vad e fel?

 

Utan att man har ett par färdiga fält att skriva i;

Problem

min imac startar inte!!!!!!!

Vad hände?

ja starta den å den e ba svart

Vad gjorde du senast?

la in xp!

Mål

att den ska start typ

 

Förstår ni vad jag menar? Det finns flera sätt att lösa detta på. Detta är bara ett förslag. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika att det kommer samma fråga gång på gång, så borde det finnas en FAQ-avd, där svar kan hittas, och att nya medlemmar lätt ser den. Stor tydlig rubrik.

Visst är Sökfunktionen knasig, det är lättare att googla än att formulera en fråga i Sök.

 

 

jag vet att jag pratade om någon sorts 10 i topplista för nybörjarfrågor en gång i världen. jag tror tom att vissa började ge förslag på vilka frågor som borde vara med.

 

vet inte om det hände något mer efter det.

tror inte det skulle vara några problem med att posta en 10 i topp med tillhörande svar, som nybörjarna lätt kan läsa i.

det kan vara bra att även kunna redigera i listan sedan, när det blir poppis med någon ny fråga.

 

det kanske kan vara intressant?

 

det bör väl hållas i av någon forummänniska isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet att jag pratade om någon sorts 10 i topplista för nybörjarfrågor en gång i världen. jag tror tom att vissa började ge förslag på vilka frågor som borde vara med.

 

vet inte om det hände något mer efter det.

tror inte det skulle vara några problem med att posta en 10 i topp med tillhörande svar, som nybörjarna lätt kan läsa i.

det kan vara bra att även kunna redigera i listan sedan, när det blir poppis med någon ny fråga.

 

det kanske kan vara intressant?

 

det bör väl hållas i av någon forummänniska isf.

 

Den skulle ju kunna skickas ut automatiskt till den som registerar sig på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skulle ju kunna skickas ut automatiskt till den som registerar sig på forumet.

Ja nåt sånt. Problemet är att nya medlemmar vare sig läser forumreglerna, klistrade trådar eller FAQ. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall man förklara för nya forum medlemmar att sök bör användas för att se om frågan redan är besvarad då? Det är väl inte spydigt att säga: "Så här fungerar det i våran sociala sammankomst på internet", givetvis beror det på hur man lägger fram det men att be folk skriva bra rubriker och söka i redan befintliga trådar tycker jag är ett sätt att få nya medlemmar att förstå hur man "bör" göra på detta forum.

 

Men det kanske finns folk som tycker det är stötande? Däremot att gå till personangrepp eller vara spydig helt i onödan är ju bara dumt då negativitet sprider sig väldigt fort på det sättet.

 

Jag hjälper gärna till men jag kräver även lite av den som skall få hjälp:

1. Att den som behöver hjälp håller en trevlig ton, och inte kräver svar som om det vore en skyldighet att svara på 3sek.

2. Att personen har beskrivit sitt problem i mer detalj än "hjälp det funkar inte vad göra", då brukar jag be personen att beskriva det mer i detalj (hoppas inte detta uppfattas som spydigt).

3. Att rubriken säger vad personen vill ha hjälp med (ok ibland så hjälper jag folk fast dom har en totalt felaktig rubrik men då påpekar jag att man får bättre och fler svar med en trevlig rubrik)

 

Hoppas bara nu att jag inte bidrar med att dra ner stämningen i denna tråd eller forumet som helhet efter detta inlägget :crossfingers:

Håller verkligen med. Det drar ned stämningen när nya medlemmar klampar in utan att kolla av skrivna och oskrivna regler och mer eller mindre kräver hjälp omgående. Det kan väl ändå inte vara fel att, på ett schysst sätt, påpeka att de bör söka och skriva bra rubriker.

 

Sen vill jag lägga till att det där med stämningen går i vågor samt att forumet är ju inte bättre än vad medlemmarna gör det till. Om man tycker det är dålig stämning kan man lättast motverka detta genom att posta en himla massa trevliga inlägg. :kissing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé, många forum har ju det när man är nyregistrerad. Så får man ett PM som dyker upp i fönstret direkt när man loggar in första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

några av de vanliga frågorna brukar vara:

finns msn för mac, vilka är alternativen för en chattklient?

 

finns msoffice till mac, vilka är alternativen för ett officeprogram?

 

hur installerar man program/varför dyker det upp vita diskar på skrivbordet varje gång jag startar programmet?

 

hur byter man vilket program som ska öppna vilken fil?

 

hur byter man ikon/finns det program för att ändra utseendet i osx?

 

vilka coola program borde jag ladda ner till min nya mac, vart hittar jag dessa?

 

hur maximerar jag fönster i osx? (även om den inte är så vanlig nuförtiden)

 

jag råkade "radera" ett program/folder/fil/genväg och den försvann i ett rökmoln, hur får jag den tillbaka?

 

behöver jag virusskydd till datorn?

 

 

det lär finnas väldigt utförliga och bra beskrivningar av alla dessa problem i gamla trådar.

 

 

-----

 

kom på två till:

ska jag köpa den här modellen eller kommer apple släppa ny uppdatering snart?

 

går det att installera osx på min PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och inte att förglömma - vilken färg på iPhone ska jag köpa? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och inte att förglömma - vilken färg på iPhone ska jag köpa? :P

 

Och när kommer den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...