Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stämningen på forumet.


adam.filipson

Rekommendera Poster

adam.filipson

I januari 2005 införskaffade jag mig en iMac G5.

Det var då det bästa som erbjöds i den klassen.

 

2005-01-03 blev jag medlem på detta forum.

Jag frågade saker och fick lika snabbt som jag stängt ner fönstret svar.

Det var fantastiskt.

 

Jag var givetvis en gröngöling på den tiden och såg allt som "Poca" sa som rena rama lagarna.

Vilken kunskap.

 

Stämningen var på topp och alla var glada.

 

Ju mer jag lärde mig ju mer läste jag på forumet.

Jag kollade in andra trådar med ämnen som lät intressanta och tog del av den kunskapen som gavs där.

 

Men så hände något och jag hann inte se var det började.

 

Personliga påhopp.

Man klagade på inlägg.

Negativitet.

 

Folk som varit inne på forumet länge slutade vara här.

Slutade skriva.

Ska det vara så?

 

Jag såg senast idag i en tråd att skällsord nyttjades vid tilltal.

 

Vad har hänt med den goda stämningen som förut fanns här?

Vad har hänt med "Mac-andan"?

Vad har hänt med hjälpsamheten?

 

Jag själv har inga planer på att lägga ner min del i forumet då jag tycker att det fortfarande finns mer att lära.

Känner mig inte fullärd någonstans.

 

Men jag önskar en trevligare ton mot varandra här på forumet.

Vi är ju trots allt likasinnade.

 

Är det avstånden i det avlånga landet som gör att det lätt blir påhopp?

Eller är det för att man inte ser varandra?

 

Jag har inte svaren på frågorna, men jag hoppas att vi tillsammans kan ta reda på dem eller få problemet att försvinna helt!

 

 

Tack för att Ni tog Er tid.

 

Med vänliga hälsningar

 

Adam Filipson

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

:ThumbsUp:

 

Håller helt med man kan angripa argument men inte person när man debatterar och alla kan inte tycka lika det måste man också vara medveten om, om man inte gillar tråden eller bara känner för att klaga, då kan man ju låta bli att posta.

 

Tänk på att skriva konstruktiv feedback, chansen att motagarn tar det till sig då är avsevärt mycket högre än om man är allmänt otrevlig och dryg...

 

Live long and prosper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
:ThumbsUp:

 

Håller helt med man kan angripa argument men inte person när man debatterar [...] om man inte gillar tråden eller bara känner för att klaga, då kan man ju låta bli att posta.

 

 

Så sant dom det är skrivet.

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du! Håller med, det är inte spec trevligt här längre, många av de roligaste är borta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du! Håller med, det är inte spec trevligt här längre, många av de roligaste är borta..

 

Men du och jag och adam är ju kvar :kramis: det nåste väll ändå räknas eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkommande sak, det där med "det var bättre förr". Det dyker ju upp kommentarer om den sämre stämningen då och då … men jag vet inte kanske folk bara är nostalgiska.

 

Däremot tycker jag folk har blivit usla på att skriva ordentligt. Massvis med inlägg där folk inte förstår att inleda meningar med stor bokstav och liknande (vilket gör det mycket mer svårläst och oöversiktligt). Men det kanske snarare beror på att skolan inte längre bryr sig om att undervisa, eller vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du och jag och adam är ju kvar :kramis: det nåste väll ändå räknas eller?

 

Oja! Det är trevligt här, man får bara ignorera en del:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot tycker jag folk har blivit usla på att skriva ordentligt. Massvis med inlägg där folk inte förstår att inleda meningar med stor bokstav och liknande (vilket gör det mycket mer svårläst och oöversiktligt). Men det kanske snarare beror på att skolan inte längre bryr sig om att undervisa, eller vad vet jag.

 

 

eller för att man inte skriver en akademisk avhandling här, utan snabbt vill formulera lite text. förmodligen förstår du även om det inte används versaler vid ny mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller för att man inte skriver en akademisk avhandling här, utan snabbt vill formulera lite text. förmodligen förstår du även om det inte används versaler vid ny mening.

Så länge som texten är så kort som din och i övrigt ganska välstrukturerad, då går budskapet fram. Men det finns exempel på mycket värre inlägg och då blir det faktiskt svårt att läsa/förstå. Och om inte mottagaren förstår vad man skriver, hur ska man då kunna räkna med några bra svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller för att man inte skriver en akademisk avhandling här, utan snabbt vill formulera lite text. förmodligen förstår du även om det inte används versaler vid ny mening.
Jo, jag förstår allt vad du menar men jag bryr mig normalt inte om att svara på dåligt formulerade inlägg. Kan man inte ens formulera sitt problem ordentligt och ta den tid det tar så lär man heller inte få några bra svar.

 

Så svårt är det inte att skriva stora bokstäver! Att använda versaler är väl knappast en akademisk övning utan något man lär sig i grundskolan. Eller gjorde i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller för att man inte skriver en akademisk avhandling här, utan snabbt vill formulera lite text. förmodligen förstår du även om det inte används versaler vid ny mening.

 

Och så vart tonen och stämningen lite sådär igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår allt vad du menar men jag bryr mig normalt inte om att svara på dåligt formulerade inlägg. Kan man inte ens formulera sitt problem ordentligt och ta den tid det tar så lär man heller inte få några bra svar.

 

Så svårt är det inte att skriva stora bokstäver! Att använda versaler är väl knappast en akademisk övning utan något man lär sig i grundskolan. Eller gjorde i alla fall.

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Hängde här en hel del innan, men så var det, precis som du skrev, något som hände, En hel massa otrevliga svar och inlägg och rena påhopp. Sedan dess är jag mest passiv i mitt medlemskap här, och läser mest. Försöker ibland hjälpa till med något konstruktivt, men är väldigt sällan i Papperskorgen till exempel. Har inte heller några direkta svar på vad det beror på, men synd är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår allt vad du menar men jag bryr mig normalt inte om att svara på dåligt formulerade inlägg. Kan man inte ens formulera sitt problem ordentligt och ta den tid det tar så lär man heller inte få några bra svar.

 

Så svårt är det inte att skriva stora bokstäver! Att använda versaler är väl knappast en akademisk övning utan något man lär sig i grundskolan. Eller gjorde i alla fall.

 

 

ja om mitt inlägg togs som någon sorts förolämpning mot dig, istället för en möjlig förklaring ber jag om ursäkt.

det är ganska vanligt att man i internetspråk, msn-dialog och sms-skrivande drar skriftspråket mer åt ett talspråk. som du märker gör jag det i hög utsträckning. det betyder inte att jag inte kan skriva meningar med versal begynnelsebokstav, utan att jag väljer att inte göra det.

det är inte på något sätt en förolämpning riktad mot dig och du borde inte hantera det som en sådan.

 

din mot-kommentar där kan vara en anledning till att vissa tycker forumet har en dålig stämning.

 

har du problem med mig får du gärna hantera det via PM istället, då kan forumtrådarna hållas lite trevligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är mycket samma användare som gör den dåliga stämningen, ofta är det samma användare som hackar på varandra!

 

Sen bör ju folk klara av att skriva rubriker så att man kan se vad tråden handlar om inte bara "Hjälp mig, jag har problem" tex.

 

Iphoneforumet efter 3G S släppet har ju svämmat över och det är ingen större mening att gå in där för tillfället. Folk borde leta lite mer än att bara posta ny tråd på ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit här så länge, men under den tiden har jag faktiskt märkt av en liten förändring.

Dock skulle jag inte vilja påstå att det är dålig stämning, det är väl vissa debatter som kan bli lite hårda. :bultandehjarta:

 

Temudjin, om du tycker att jag är en utav dem som bidrar till den dåliga stämningen så skicka mig gärna ett PM och utveckla! :) Det gäller resten utav er också! Det är bättre att man säger till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja om mitt inlägg togs som någon sorts förolämpning mot dig, istället för en möjlig förklaring ber jag om ursäkt.

det är ganska vanligt att man i internetspråk, msn-dialog och sms-skrivande drar skriftspråket mer åt ett talspråk. som du märker gör jag det i hög utsträckning. det betyder inte att jag inte kan skriva meningar med versal begynnelsebokstav, utan att jag väljer att inte göra det.

det är inte på något sätt en förolämpning riktad mot dig och du borde inte hantera det som en sådan.

 

din mot-kommentar där kan vara en anledning till att vissa tycker forumet har en dålig stämning.

 

har du problem med mig får du gärna hantera det via PM istället, då kan forumtrådarna hållas lite trevligare.

Nej, jag har inget problem med dig och eftersom du svarade i tråden istället för via pm så svarar jag här. Jag tog heller inte illa upp på något sätt. Mitt inlägg var riktat till alla som är slarviga med att skriva ordentligt.

 

Inläggen blir oöversiktliga och otydliga om man inte skriver ordentligt. Du har helt rätt i det kan vara praktiskt att bara använda små bokstäver i msn, sms och mms. Särskilt sms finns det inte särskilt stor anledning att bli upprörd över eftersom det handlar om korta meddelanden som man bara kastar en blick på och dessutom är det rent fysiskt krångligt att skriva. På en dator är det inte särskilt svårt att skriva stora bokstäver. (Stor bokstav har för övrigt inget med tal- eller skriftspråk att göra utan gör bara läsligheten bättre.)

 

Tänk på att ditt inlägg kanske läses av flera tusen personer och finns kvar att titta på i många år. Jag tycker det helt enkelt är fräckt att av egen personlig lathet eller bångstyrighet inte bry sig om skrivregler och därmed göra inlägget otydligt för alla dessa personer.

 

Kort och gott, det är bättre för alla om man skriver en bra rubrik, tänker igenom sitt inlägg och skriver ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde blunda när jag ser dåliga rubriker och strunta i dem helt..mot dumhet hjälper inte ens humorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ju att stämningen borde ha ökat, jag har ju knappt varit här på flera dar, och det borde ju ha påverkat stämningen positivt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inget problem med dig och eftersom du svarade i tråden istället för via pm så svarar jag här. Jag tog heller inte illa upp på något sätt. Mitt inlägg var riktat till alla som är slarviga med att skriva ordentligt.

 

Inläggen blir oöversiktliga och otydliga om man inte skriver ordentligt. Du har helt rätt i det kan vara praktiskt att bara använda små bokstäver i msn, sms och mms. Särskilt sms finns det inte särskilt stor anledning att bli upprörd över eftersom det handlar om korta meddelanden som man bara kastar en blick på och dessutom är det rent fysiskt krångligt att skriva. På en dator är det inte särskilt svårt att skriva stora bokstäver. (Stor bokstav har för övrigt inget med tal- eller skriftspråk att göra utan gör bara läsligheten bättre.)

 

Tänk på att ditt inlägg kanske läses av flera tusen personer och finns kvar att titta på i många år. Jag tycker det helt enkelt är fräckt att av egen personlig lathet eller bångstyrighet inte bry sig om skrivregler och därmed göra inlägget otydligt för alla dessa personer.

 

Kort och gott, det är bättre för alla om man skriver en bra rubrik, tänker igenom sitt inlägg och skriver ordentligt.

 

Om man tar och läser igenom det man skriver en gång ( eller två... ) och försöker se till att det är så bra som möjligt innan man postar så visar man respekt för sina forumvänner. Forumet blir inte bättre än vad vi skriver! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit här sedan 2003 på det nya forumet och ännu längre tillbaka på det gamla och kan bara konstatera att detta med stämning går i vågor. Det gäller att lära sig segla..... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit här sedan 2003 på det nya forumet och ännu längre tillbaka på det gamla och kan bara konstatera att detta med stämning går i vågor. Det gäller att lära sig segla..... B)

 

:ThumbsUp:

 

Så du tillhör inventarierna här också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...