Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur parkerar du?


Mattiasgbg

Hur parkerar du?  

58 medlemmar har röstat

  1. 1. Nosen eller baken utåt?

    • Nosen utåt
      15
    • Baken utåt
      24
    • Blandat
      19


Rekommendera Poster

Parkerar alltid i samma riktning som bilen jämte. Det beror nämligen på hur man prioriterar lackskador. Förr eller senare råkar man alltid ut för en kåddaröv(inna) som inte har kontroll över sina tentakler eller är för fet för att klämma in sig i bilen - eller inte kan hålla emot vid en vindstöt när vederbörande ska öppna dörren på sin bil och smäller in den på förarsidan på min bil - den mest utsatta ur lacksynpunkt.

 

Det slipper man om man väljer rätt riktning. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar
Fast här sitter föraren långt fram, väldigt långt fram, hon har nog svårare att backa.

2004-rolls-royce-phantom--5_460x0w.jpg

 

Jag skulle inte backa för henne... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det nån roll om man får lackskadan på fram- eller bakdörren?

 

Vänster sida är mer utsatt för saltstänk och annat smått och gott - rosten kommer kvickt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oftast är det väl en bil på varje sida? och man vet ju inte vem som kommer vara minst försiktig med dörrarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oftast är det väl en bil på varje sida? och man vet ju inte vem som kommer vara minst försiktig med dörrarna...

 

Jo, men smyger du närmare passagerarsidan på den bilen du har på vänster sida så borde chansen öka att du får mindre skador på din passagerarsida, eftersom svängutrymmet för dörren ökar, för föraren när han ska in i sin bil på höger sida - om de nu står parkerade på samma håll - nackdelen med det förfarandet blir att man får platta ut sig längs med sidan på bilen, för att ta sig ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vi ska inte låta dig tappa ansiktet här på forumet, så fortsätt med det om du så vill. Min förklaring till varför det är säkrare tycks inte påverka dig och inga andra åsikter heller, så hävda på du.

 

Kan inte annat än hålla med om det många av er andra har skrivit! Jag kan inte riktigt se hur det skulle vara säkrare att backa ut än att köra ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det håller jag inte alls med om. Största skillnaden är att man vid backning vrider huvudet bakåt, vilket man inte kan göra hur långt som helst, vilket gör att man faktiskt har sämre sikt åt ena hållet. (Om man nu inte kan vrida huvudet som Linda Blair.)

 

 

I mitten av bilen? Visst, om man kör en Smart kanske...

 

Sällsynt att sikten blockeras? Kanske där du bor, men inte på de flesta ställen jag varit.

 

Sedan får jag lägga till argumentet att det även är lättare att backa in. De svängande hjulen kommer då sist in i det trånga utrymmet, varför man har lättare att manövrera. Och ska du backa ut måste du väldigt långt ut innan du kan börja svänga eftersom de svängande hjulen kommer sist ut ur parkeringsrutan.

Bortsett från att jag nästan aldrig vänder på huvudet när jag backar så håller jag med. Trots att jag inte vet vem Linda Blair är.

Parkerar alltid i samma riktning som bilen jämte. Det beror nämligen på hur man prioriterar lackskador. Förr eller senare råkar man alltid ut för en kåddaröv(inna) som inte har kontroll över sina tentakler eller är för fet för att klämma in sig i bilen - eller inte kan hålla emot vid en vindstöt när vederbörande ska öppna dörren på sin bil och smäller in den på förarsidan på min bil - den mest utsatta ur lacksynpunkt.

 

Det slipper man om man väljer rätt riktning. :D

Brukar om det är trångt försöka ställa mig med min passagerarsida nära ena grannens passagerarsida så att det blir bra utrymme för min förardörr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men smyger du närmare passagerarsidan på den bilen du har på vänster sida så borde chansen öka att du får mindre skador på din passagerarsida, eftersom svängutrymmet för dörren ökar, för föraren när han ska in i sin bil på höger sida - om de nu står parkerade på samma håll - nackdelen med det förfarandet blir att man får platta ut sig längs med sidan på bilen, för att ta sig ut.

Jag förstår lite hur du tänker, men jag brukar nog vara mer rädd för märken från passagerardörrarna. Föraren är vuxen och förhoppningsvis lite mer försiktig än hans 3 barn, som klättrar in på passagerarsidan... :whistling:

 

Hihihi, såhär kan vi hålla på i evigheter att måla upp scenarion. Man parkerar med fördel bredvid finare bilar, eftersom man kan anta att ägarna till dessa är försiktiga och inte vill riskera märken på sina dörrar heller. Har bilen Nalle-Puh-solskydd och leksaker i baksätet är det bäst att välja annan parkering - barn är inte särskilt försiktiga när de öppnar bildörren. osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från att jag nästan aldrig vänder på huvudet när jag backar så håller jag med. Trots att jag inte vet vem Linda Blair är.

Va? Du som ser så mycket film. Linda Blair var hon som snurrade ordentligt på huvudet i Exorsisten. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vi borde införa en världsstandard för bilar så att alla bilar har gummilister längst ut och på samma höjd (över marken) längs sidorna. Då behöver man aldrig oroa sig för uppsmällda dörrar, eftersom de bara kommer att slå gummi mot gummi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Du som ser så mycket film. Linda Blair var hon som snurrade ordentligt på huvudet i Exorsisten. :devil:

Inte riktigt min älsklingstyp av film, tycker mest sådana filmer är löjliga. Är väl en av få som inte sett den.

 

Ser att en Director's cut-version kommer nästa månad i filmklubben jag är med i. Jag får se om den är bra.

 

Edit: http://www.sfi.se/Global/Cinemateket/g2009_2.pdf

 

En film kan vara så dålig att den blir bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt min älsklingstyp av film, tycker mest sådana filmer är löjliga. Är väl en av få som inte sett den.

 

Ser att en Director's cut-version kommer nästa månad i filmklubben jag är med i. Jag får se om den är bra.

Jag sa inte att den var bra :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vi borde införa en världsstandard för bilar så att alla bilar har gummilister längst ut och på samma höjd (över marken) längs sidorna. Då behöver man aldrig oroa sig för uppsmällda dörrar, eftersom de bara kommer att slå gummi mot gummi!

Man får problem med Ferrari, Lamborghini, och andra sportbilar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inför parkeringssensor i dörrarna som inte tillåter att man slår upp dörren om ett visst mått till närmaste bil inte är uppfyllt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baken på bilen utåt.

 

På köpcentrat är det himla besvärligt att krångla in kundvagnen mellan bilarna för att lasta varorna i bagaget om fronten står utåt.

I garaget går det inte heller att lasta ur varorna när bagaget är längst in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vi borde införa en världsstandard för bilar så att alla bilar har gummilister längst ut och på samma höjd (över marken) längs sidorna. Då behöver man aldrig oroa sig för uppsmällda dörrar, eftersom de bara kommer att slå gummi mot gummi!

Eller så kanske man ska börja sälja gummiskydd till dörrarna, ungefär som alla iPod/iPhoneskydd som finns...

 

Personligen så stör jag mig inte så mycket på en repa. Många pratar om andrahandsvärdet, men jag har aldrig varit med om en bilhandlare som tittar på det när man ska byta in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna där dörruppflängarskydd har funnits länge. ;) Dock är de konstigt nog ofta av hårdplast så de skyddar mest den egna dörren. Finns tunna nästan genomskinliga av nåt silikonliknande oxå. Har inte testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid backat in, tycker det är mycket svårare att köra in... sedan är det ju miljövänligare som nämnts tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baken på bilen utåt.

 

På köpcentrat är det himla besvärligt att krångla in kundvagnen mellan bilarna för att lasta varorna i bagaget om fronten står utåt.

I garaget går det inte heller att lasta ur varorna när bagaget är längst in.

52-0 till Telly82! :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52-0 till Telly82! :respekt:

 

Ja detta gäller ju när man är och handlar mat etc men på andra parkeringsplatser är det nog lättare med fronten utåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Baken på bilen utåt.

 

På köpcentrat är det himla besvärligt att krångla in kundvagnen mellan bilarna för att lasta varorna i bagaget om fronten står utåt.

I garaget går det inte heller att lasta ur varorna när bagaget är längst in.

Självklart, att ja inte tänkte på det! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart, att ja inte tänkte på det! :stjarnsmall:

Och det kom du på nu efter att ha funderat i nästan tre år. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...