Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur parkerar du?


Mattiasgbg

Hur parkerar du?  

58 medlemmar har röstat

  1. 1. Nosen eller baken utåt?

    • Nosen utåt
      15
    • Baken utåt
      24
    • Blandat
      19


Rekommendera Poster

Det handlar alltså inte om fickparkering, utan om när ni parkerar exempelvis på ett köpcenter eller på en garageuppfart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Borde svarat blandat, för det kan bli med nosen framåt om det är en plats framför som är är ledig så kör jag fram.

Det är sådan platser då där det står bilar i dubbla rader. Är den en rad så blir det baken ut.

Har bättre koll på var jag har fronten på bilen än baken, och så har jag dragkrok...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nosen utåt. Blir enklare att koppla startkablarna då.

Har bara hänt en gång visserligen, (MB E300T 4matic) men ändå. :D

 

Fast det är också rätt skönt att inte behöva backa och fixa när man ska iväg - bar å åk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garageuppfart - backar in/upp om det inte är svårt pga omgivande trafikmiljö.

Parkering i ficka rakt in - kör rakt in eftersom man ofta ska komma åt bagageutrymmet, plus att det är enklare att backa ut (inga bilar bakom) än att backa in (eventuellt bilar på båda sidor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ställer jag mig nästan alltid med nosen ut. Undantagen är ungefär om det ska lastas mycket där bak eller om man står mot någon ljus vägg (blir med tiden skitigt om alla kallstartar mot avgasröret mot en vägg).

Tycker ofta det är enklare att backa in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina garage blir det alltid med nosen in, blir som du säger massa avgaser som skitar ner.

Provade en gång att backa in, men fan vad avgaser man fick i sig när man gick ur bilen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med en handbromsvändning .. :propellerbaver:

 

Annars är det normalt sett, ur säkerhetssynpunkt, bäst att backa in .. köra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det normalt sett, ur säkerhetssynpunkt, bäst att backa in .. köra ut.

 

Eh, hur tänkte du nu???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, hur tänkte du nu???

Antagligen att det är lite vanskligt att backa ut ur en parkeringsruta, då man inte alltid har så bra sikt och att det (oftast) finns trafik där, till skillnad från inne i parkeringsrutan om man istället backar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen att det är lite vanskligt att backa ut ur en parkeringsruta, då man inte alltid har så bra sikt och att det (oftast) finns trafik där, till skillnad från inne i parkeringsrutan om man istället backar in.

 

Man får ju för fasen titta bakåt när man backar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju för fasen titta bakåt när man backar!!!

Självklart, men står man parkerad mellan två bilar (ibland höga SUV:s med svarta rutor) så har man faktiskt inte fri sikt. Därav är det, av säkerhetssynpunkt, bra att back in och köra ut. Lär de inte ut detta på bilskolorna nuförtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart, men står man parkerad mellan två bilar (ibland höga SUV:s med svarta rutor) så har man faktiskt inte fri sikt. Därav är det, av säkerhetssynpunkt, bra att back in och köra ut. Lär de inte ut detta på bilskolorna nuförtiden?

 

Knappast. Står man inne bland bilar som skymmer sikten så gäller det lika mycket oavsett vilken riktning bilen pekar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart, men står man parkerad mellan två bilar (ibland höga SUV:s med svarta rutor) så har man faktiskt inte fri sikt. Därav är det, av säkerhetssynpunkt, bra att back in och köra ut.
Knappast. Står man inne bland bilar som skymmer sikten så gäller det lika mycket oavsett vilken riktning bilen pekar!

 

Måste hålla med Justitia där. Det är ju faktiskt lättare att ha bättre koll framåt än bakåt, rent generellt.

 

Men självklart ska man ha lika mkt uppmärksamhet på sin omgivning oavsett vilket håll man framför sitt fordon!

 

(Svarade blandat på omröstningsfrågan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker att det är enklare att backa in mellan två bilar om det är lite trångt på parkeringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryllar ju inte direkt av parkeringsfickor härnere, ska man parkera så är det fickparkering som gäller i dom flesta fall. Men i frågan så går jag på Pocahontas. Blandat. Är det en plats ledig framför när man kör in så kör jag fram och tar den. Annars blir det alltid med baken utåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker att det är enklare att backa in mellan två bilar om det är lite trångt på parkeringen?

Nä så är det ju, för vändradien blir bättre när man backar (annars skulle man köra in när man fickparkerar), men trots det gör jag det sällan, av vana eller nåt, man tänker inte så just då, eller så är man dålig på förutseende.

 

 

Tror jag kom på det, man åker ju vanligtvis mycket oftare framåt än backar så man har en bättre känsla av kontroll av var hörnen befinner sig så länge man kör framåt, sen så är det enklare att backa pga vändradien och backspeglar som kan hjälpa en att se (fast är det mörkt ser man mindre i dem) men känslan man har av kontroll framåt överskuggar de faktiska fördelar med att backa.

 

fast det var poca inne på redan

 

Fast nu kom jag på det igen, som mycket riktigt poca var inne på så när man kör in i en ficka sådär så i 90% av fallen ska man ju stanna med fronten mot antingen bilen framför eller nåt staket el barriär och det ganska nära för bilen inte ska sticka ut bakåt, kör man framåt har man ju bra koll på var bilen slutar framåt men backar man så ser man sällan var bakändan slutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan visste inte vad bilen slutade när hon backade in i en trailer..med min bil... :irriteradtjej:

Skyllde på solen.. :armskeptisk:

 

post-113-1252217913.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast. Står man inne bland bilar som skymmer sikten så gäller det lika mycket oavsett vilken riktning bilen pekar!

Har du fronten utåt så behöver du inte rulla ut nosen så mycket innan du faktiskt ser. Har du däremot baken utåt måste du backa ut ganska långt i trafiken innan du får sikt. (Om du nu inte kör en Smart eller annan minibil.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker att det är enklare att backa in mellan två bilar om det är lite trångt på parkeringen?

Nädå, jag backar också in när det är trångt eller om andra omständigheter gör det förmånligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..Fast nu kom jag på det igen, som mycket riktigt poca var inne på så när man kör in i en ficka sådär så i 90% av fallen ska man ju stanna med fronten mot antingen bilen framför eller nåt staket el barriär och det ganska nära för bilen inte ska sticka ut bakåt, kör man framåt har man ju bra koll på var bilen slutar framåt men backar man så ser man sällan var bakändan slutar.

Ett tips som jag fått o som jag kör efter när man kör in i en P-ruta med bilar på båda sidor om sig o framför är då att jämföra sin egen bils backspeglar med bilarna brevid, om man nu är osäker på hur långt fram man ska köra.

 

(Alla bilar är inte lika långa men har man en jämfärlig bil som dom brevid så kan man ta hjälp av detta tipset.) :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu kom jag på det igen, som mycket riktigt poca var inne på så när man kör in i en ficka sådär så i 90% av fallen ska man ju stanna med fronten mot antingen bilen framför eller nåt staket el barriär och det ganska nära för bilen inte ska sticka ut bakåt, kör man framåt har man ju bra koll på var bilen slutar framåt men backar man så ser man sällan var bakändan slutar.

Äsch, man känner ju när det tar emot... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju sätta små käcka flaggvimplar i bilens fyra hörn också! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...