Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur parkerar du?


Mattiasgbg

Hur parkerar du?  

58 medlemmar har röstat

  1. 1. Nosen eller baken utåt?

    • Nosen utåt
      15
    • Baken utåt
      24
    • Blandat
      19


Rekommendera Poster

Lägg till gummitutor som pekar rakt ut i varje hörn - med gummibulan utåt - så tutar de när man kör emot nåt. :)

Hahaha, underbart! förgångaren till dagens elektroniska parkerings-sensorer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Blandat. Hemma kör jag in med nosen på gården och backar ut på gatan. Jag bor i en svag ytterkurva så jag har bra uppsikt åt båda hållen. När jag handlar står jag med baken ut. Annars blir det liksom svårt att lasta i det man köper..... Där emellan är det som tillfället ger hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Parkerar med fronten utåt, så att man kan komma iväg snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parkerar med fronten utåt, så att man kan komma iväg snabbt.

 

Kör du flyktbil? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kör du flyktbil? :borstatanderna:

 

Kan hända. :):borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast. Står man inne bland bilar som skymmer sikten så gäller det lika mycket oavsett vilken riktning bilen pekar!
Nej, eftersom när du backar in så kör du oftast förbi parkeringsluckan och om du inte är helvirrigt så kastar du en blick in i luckan och vet att ingen eller inget är där. Sannolikheten att en cyklist, bil eller moppe skulle komma framrusande i parkeringsluckan är extremt liten. Däremot när du backar ut så är det ganska stor sannolikhet att det kommer något farande. Säkrare att backa in och köra ut, det borde väl vem som helst fatta.

 

Blev för övrigt nästan överkörd av en stor svart stadsjeep på en parkering för ett tag sedan. Jag fick gasa på som en idiot för att kärringen inte skulle braka rakt i mig. Var nästan arg att jag inte lät henne köra in i mig så att hon fick en utskällning efter noter. Kärringen märkte nog inte ett dugg av det hela själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, eftersom när du backar in så kör du oftast förbi parkeringsluckan och om du inte är helvirrigt så kastar du en blick in i luckan och vet att ingen eller inget är där. Sannolikheten att en cyklist, bil eller moppe skulle komma framrusande i parkeringsluckan är extremt liten. Däremot när du backar ut så är det ganska stor sannolikhet att det kommer något farande. Säkrare att backa in och köra ut, det borde väl vem som helst fatta.

 

Jag håller inte med, men var och en gör på sitt sätt. När folk backar är de förhoppningsvis mer alerta eftersom det är en ovanlig situation. Köra rakt fram är, olyckligt nog, en rutinsak för väldigt många förare, så då brister lätt uppmärksamheten.

 

Sikten är lika god vare sig man backar eller kör framåt. I vissa bilar är det till och med så att man ser mycket bättre snett bakåt än snett framåt (pga überfeta A-stolpar som på en nyare Volvo, t ex).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har kört in i en parkeringsruta och ska backa ut är man i ett sämre läge eftersom man sitter längre in i rutan än om man skulle ha backat in. Detta minskar vinkeln på den observerbara ytan dit man är på väg jämfört med om man kör ut. Dessutom måste man vända på huvudet vilket gör att det är lättare att göra förartekniska misstag eftersom man är bak och fram. Man bör också vända på huvudet åt båda hållen för att få en fullständigare omvärdsinformation vilket gör att uppmärksamheten blir delad. I många nya bilar är bakåtsikten mer eller mindre dålig pga bakstolpar och div designtrick. Dessa låter sig inte flyttas på. Om framstolparna är feta vilket det är på många bilar kan man luta på sig och lätt se det som finns bakom vilket inte fungerar på bakstolpar.

...

Alltså är det betydligt lättare och säkrare att köra ut ur en parkeringsruta än att backa ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en normal bil sitter man ungefär i mitten av bilen, alltså spelar det sällan roll vilket håll man står för siktens skull. Dessutom är det mycket sällsynt att sikten blockeras av andra bilar. Har de också fönster kan man se genom dem.

 

Jag hävdar fortfarande att det är bäst att köra in och backa ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast att köra in, men också enklast att köra ut. Rent teoretiskt så stämmer kanske ClCdCm:s resonemang, men i praktiken så är det enklare att köra ut framåt än att backa ut. Speciellt om man står bredvid en SUV eller Van som någon nämnde. Jävla skitbilar, borde förbjudas! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rationellt att köra in på en parkeringsplats och ha baken ut. Då har man precis kört en mer eller mindre lång sträcka och är stressad, trött eller avtrubbad. När man ska köra på nytt har man deletat den föregående körningen och kan ta sig an den nya körningen med nya friska krafter.

 

Det är ännu mer rationellt att köra in på en dubbelradig parkering så att man kör in men står med nosen ut när man ska iväg igen. Den chansen ökar om man ställer sig långt från ingången. Då får man dessutom en stärkande promenad, särskilt om man bär på tunga kassar.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns det inte en gång en bil som hade ratt åt båda hållen, så man kunde köra in och köra ut?!

 

alla bilar borde se ut så här tycker du...

 

post-113-1252253980.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en normal bil sitter man ungefär i mitten av bilen, alltså spelar det sällan roll vilket håll man står för siktens skull.
Kör du rallybil, eller?

 

Dessutom är det mycket sällsynt att sikten blockeras av andra bilar. Har de också fönster kan man se genom dem.
Var bor du? I bortre norrland? Där jag kör bil och parkerar är det minst sagt vanligt att även andra bilar står parkerade. Varje vettig människa noterar också att inte bilar är gjorda av glas och att sikten genom bilar är rätt begränsad. (Och om det nu inte står några bilar där så är det ju ännu enklare och snabbare att backa in.)

 

Jag hävdar fortfarande att det är bäst att köra in och backa ut.
Okej, vi ska inte låta dig tappa ansiktet här på forumet, så fortsätt med det om du så vill. Min förklaring till varför det är säkrare tycks inte påverka dig och inga andra åsikter heller, så hävda på du.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en normal bil sitter man ungefär i mitten av bilen, alltså spelar det sällan roll vilket håll man står för siktens skull. Dessutom är det mycket sällsynt att sikten blockeras av andra bilar. Har de också fönster kan man se genom dem.

 

Jag hävdar fortfarande att det är bäst att köra in och backa ut.

 

Står det bilar på båda sidor är sikten ofta ganska dålig. Får man titta framåt är det mycket enklare att se snabbt åt båda hållen än om man ska titta bakåt genom halvbra sikt i sin egen bil plus skymmande bilar bredvid. Du har inga övertygande argument för att backa ut är bättre. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sikten är lika god vare sig man backar eller kör framåt.

Det håller jag inte alls med om. Största skillnaden är att man vid backning vrider huvudet bakåt, vilket man inte kan göra hur långt som helst, vilket gör att man faktiskt har sämre sikt åt ena hållet. (Om man nu inte kan vrida huvudet som Linda Blair.)

 

På en normal bil sitter man ungefär i mitten av bilen, alltså spelar det sällan roll vilket håll man står för siktens skull. Dessutom är det mycket sällsynt att sikten blockeras av andra bilar. Har de också fönster kan man se genom dem.

 

Jag hävdar fortfarande att det är bäst att köra in och backa ut.

I mitten av bilen? Visst, om man kör en Smart kanske...

 

Sällsynt att sikten blockeras? Kanske där du bor, men inte på de flesta ställen jag varit.

 

Sedan får jag lägga till argumentet att det även är lättare att backa in. De svängande hjulen kommer då sist in i det trånga utrymmet, varför man har lättare att manövrera. Och ska du backa ut måste du väldigt långt ut innan du kan börja svänga eftersom de svängande hjulen kommer sist ut ur parkeringsrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitten av bilen? Visst, om man kör en Smart kanske...

Leta upp profilbilder på några bilar på internet och jämför. Du kommer bli förvånad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i mitten på bilen....???

 

post-113-1252258638.jpg

 

Möjligen jag, men inte min chaufför... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta upp profilbilder på några bilar på internet och jämför. Du kommer bli förvånad...

Näe, i dom jag sett tycker jag nog förarens huvud hamnar ganska så i mitten av bilen, till skillnad från andra personbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe, i dom jag sett tycker jag nog förarens huvud hamnar ganska så i mitten av bilen, till skillnad från andra personbilar.

Jämför mitten på en smart:

post-10749-1252260137.jpg

 

Med den bilen du med högst sannolikhet kör i sverige:

post-10749-1252260165.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför mitten på en smart:

 

Med den bilen du med högst sannorlikhet kör i sverige:

 

Ja se där, då får jag ju böja mig för bevisen :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför mitten på en smart:

 

Med den bilen du med högst sannorlikhet kör i sverige:

Jo, men lutar du dig framåt så är du längre fram. Vi människor är ju dessutom skapade något mer för att titta framåt än bakåt… Tittar du bakåt så har du en massa stolar, eventuellt personer och packning, som stör sikten plus att du bara kan titta snett bakåt åt ett håll i taget. Framrutan är betydligt mer genomtittvänlig i sammanhanget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...