Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Guide: Radeon HD 4890 i din Mac Pro


Penna_ha

Rekommendera Poster

Radeon HD 4890 1GB

 

I Mac Pro 2006 - 2009

 

 

Grafikkortsutbudet har varit väldigt lamt för Mac Pro.

Inte nog med att korten kommer ett år efter PC-versionen, på senare tid

är dom inte ens kompatibla med de äldre Macarna. Sedan är de snuskigt dyra också!

 

 

Den här guiden visar hur du får ett Radeon HD 4890 1GB

att fungera i din Mac Pro.

 

A.K.A: Den kraftfullaste grafikkortslösningen med dual DVI och fullt stöd i OSX samt Windows tillgänglig i dagsläget.

 

 

 

 

Kostnad: ca 2000kr

 

Jämförelse: 15% snabbare än Radeon 4870 från Apple Store som kostar 3800:-

 

 

Utöver detta ska jag även montera en Accelero Twin Turbo kylare, vilket innebär mycket tystare ljudnivå samt möjligheter till grym överklockning som tillåter prestandaökning med ytterligare 15%.

 

 

 

 

Men hur ska detta kort gå att använda i en Mac? PC-kort använder endast BIOS och det är ju det som har gjort grafikkortsutbudet så väldigt smalt för Mac.

 

Man kan flasha PC-kort med respektive Mac-firmware. Men då skulle vi som max bara kunna ha det snabbaste Mac-kortet, bara billigare. Så vad ska vi använda?

 

Jo, de senaste månaderna har utvecklingen av så kallade Grafikinjektorer exploderat. En kille som kallas Netkas har kodat ihop en väldigt stabil grafikinjektor för ATI-kort, som innebär att datorn går att starta i OSX med ett PC-kort.

 

Men hur ska vi få fullt stöd i OSX för detta kort? Jo, 4890 är nästan likadant som 4870, vilket gör att drivrutinerna är kompatibla. Eftersom drivrutiner för 4870 kom i 10.5.7, behöver vi endast installera denna grafikinjektor, som kallas Natit.

 

 

Natit initialiserar vårat 4890, och OSX egna drivrutiner driver kortet. Underbart.

 

 

Här kommer den enda negativa delen. Natit startar med OSX, så före det, dvs den gråa skärmen, kommer vi inte att se.

Detta kanske kan uppfattas som problematiskt om vi vill välja operativsystem eller boota från en CD.

Men via Inställningar i OSX eller Bootcamp i Windows kan vi välja vilken skiva vi vill starta från, så det är egentligen inget större problem.

 

 

Okej, så vad behöver vi för att få detta att funka?

 

 

Först måste vi hitta ett 4890-kort som är väldigt lik originalmodellen från ATI. Det finns massa tredjepartstillverkare, Powercolor, Sapphire, Asus, XFX etc. Vad spelar det för roll? Jo, alla rapporter av denna procedur har visat att endast en DVI-port fungerar i OSX, men en artikel på Hardmac rapporterade konstigt nog att båda portar fungerar. Jag chansade, och beställde samma kort som Hardmac använde, ett Sapphire 4890 1GB från Alina.se (finns för 2k på komplett). Min teori var rätt, just denna modell är tillräckligt lik referensmodellen för att ge output på båda DVI-portarna.

 

 

 

 

Bild på Kortet mitt:

 

 

kort.jpg

 

 

datorkort.jpg

 

 

Prövade köra in kortet i min dator och tog ström från andra Superdrivesloten. Kortet kommer med två st kablar, 6pin-molex, så en molexförlängning från superdriven var allt som behövdes. Finns på de flesta datorbutiker.

 

molex_splitter.jpg

 

 

Funkade bra i Windows, men alltså svart ruta i OSX.

Dags att köra in Natit.

 

 

 

Jag laddade ner dessa: http://rapidshare.de/files/46982841/ATI_Init.pkg.html

 

Installerade det

 

Och denna: http://rapidshare.de/files/46893369/accel.tar.bz2.html

 

Som jag installerade med hjälp av Kexthelper

(finns på http://cheetha.net/)

 

Självklart hade jag mitt Mac-kort i för att göra detta.

 

Startade om datorn, nu med mitt 4890 isatt i slot 1.

Fick fortfarande ingen bild, kliade huvud ett tag men insåg att jag hade bara 10.5.6 så inga drivrutiner fanns (missa inte detta!) så jag bytte kort, uppdatera till 10.5.7 och satte i 4890 igen.

 

Success! OSX Startar och inga problem att driva min Sony Bravia HDTV via HDMI samtidigt.

Ingen Quartz Extreme enablad dock, = ingen bild i tex VLC.

Drog hem denna också:

http://rapidshare.de/files/47140484/QE_CI_..._cards.pkg.html

 

Installerade och yepps, full QE support.

 

 

Så nu funkade allting, inga problem med muspekaren, inga problem med video eller 3D, inga problem med Dual DVI, inga problem med skenande grafikkortsfläkt, inga problem med höga upplösningar. Kortet lirar perfa!

 

Så vad gör man nu? Benchmarks!

 

bench4890.jpgbench4870.jpg

 

Här är mitt 4890 1GB bredvid ett 4870 1GB

Notera att Macversionen endast har 512MB och poängen för ett Mac-kort egentligen

är ännu lägre än den i den högra rutan! Jag hittade bara inga benchmarks för Mac-kortet.

 

Man ser ganska fort att det är en ordentlig prestandaskillnad!

 

 

Så kortet fungerar perfekt - nu ska jag montera min nya fläkt.

Jag använder en Accelero Twin Turbo och följer denna guide på Hardmac:

http://www.hardmac.com/articles/265/page1

 

 

 

Stötte snabbt på problem med kylflänsarna som följde med kylaren

 

problem.jpg

 

 

Men det fixade sågen

 

losning.jpg

 

 

 

Sådärja!

 

fixat.jpg

 

 

 

Passade precis

 

tada.jpg

 

 

 

Färdigmonterad

 

kylare.jpg

 

 

 

In i datorn då, men nu måste kylaren kopplas till ström. Det fanns två sladdar till kylaren, en som passade till grafikkortet och en som var en strömkabel. Jag tänkte att ja, den till grafikkortet är väl för att kolla temps etc så jag måste väl koppla i båda? Sagt och gjort, datorn startade inte ens, båda kablarna var strömkablar så det blev en kortslutning.

 

Nu är datorn på rep och när den kommer tillbaka ska jag bara koppla i strömkabeln till kylaren :) hoppas att jag inte grillat grafikkortet bara. Om allt funkar kommer jag lägga in temps, ljudtest, överklockningsresultat, gamingprestanda och benchmarks VS 8800gt.

Stay tuned!

 

 

 

 

BTW: I skrivande stund så fortsätter utvecklingen av grafikinjektorer, nu finns det även för Nvidia och 2xx serien. Tyvärr ännu inga rapporterade resultat med 2 x skärmar. GTX 285 för Mac släpps när som helst, men för ett överpris på 436 dollar (vilket tyvärr brukar översättas direkt till 4360 kr när det gäller Apple-prylar) och när ett överklockat 4890 presterar lika bra som ett 285, t.o.m tystare med denna fläkt, samt att Nvidiakort har en historia att inte vara kompatibla med äldre Mac Pro's och tom brukar ha sämre drivrutiner för OSX, lutar det till att detta 4890 är det mest optimala grafikkortet för din Mac Pro inom den närmsta framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 360
  • Created
  • Senaste svar

Avancerat! Jag får gåshud bara jag tänker på att göra något liknande - men då har jag ju också inte heller någon nytta av mer grafikkraft.

 

Du får nog också priset för den mest gedigna tekniska instruktionen för Mac Pro här på forumet hittills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Nice! Hur många kort kan man sätta in på samma gång i en mac pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice! Hur många kort kan man sätta in på samma gång i en mac pro?

 

Teoretiskt sett kan du ha fyra stycken.

 

En strömkälla är Superdrive-slotsen, varje slot kan driva ett kort. 2x där

En annan är moderkortsuttagen, 2 stycken portar som räcker till 1x kort

Den sista är SATA-strömmen, alltså strömmen till hårddiskarna. 1x där

 

 

Men om du vill driva alla dina diskar och 1 superdrive, kan du köra två kort.

 

Crossfire funkar i Windows, men inte i OSX.

 

Äldre macar än 2008 har bara 1 PCI 16x speed slot, så man förlorar prestanda med crossfire då. (16x/8x)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Penna_ha:

Du är så jävla grym! Hårdvaru killen nr. 1 på MacWorlds forum...

Får man fråga varför du kör med Mac och inte en egen PC rig?

 

Samt: Varför du har Gregory House som profil bild =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet! Försökte få sommarjobb på lokala Apple Store, fast det var lite svårt då dom helst vill ha 18+ då det blir en del kassarbete (det funkar så att om jag snor pengar ur kassan och inte är myndig, måste butiken stå för den saknade dagskassan och kan inte direkt kräva mig)

 

 

Jag hade gärna haft en PC-rigg att pula med, det är ju trots allt mycket större möjligheter, men samtidigt vill jag kunna avnjuta OSX på en riktigt snabb dator dom dagar jag vill ägna åt fotoredigering / musik, surf msn film etc. Mac Pro är perfekt. Det enda jag saknar på min fyra år gamla dator är en till PCI 16x plats.

 

 

Han är ball.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Inte illa, leva med Mac Pro sen du var 13 år gammal!

OS X och Apples enkelhet är så himla underbart det är värt att offra lite grejer för att få de...

 

Själv håller jag inte på med någon fotoredigering etc. Förutom det lilla man kan göra med iPhoto och iMovie och det duger min lilla Macbook till tycker jag.

 

Har velat fram och tillbaka vad jag ska köpa nästa sommar, eftersom spel är det enda jag vill men inte kan göra på min Mac så får det väl bli en gaming rig... Hade gärna köpt en Mac Pro om de hade frekventare uppdatering på sina grafikkort och även större stöd för äldre modeller...

 

MvH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 - och ja, det var väl ett väldigt onödigt köp måntro, men med den takt mina PC-datorer havererade var det klokt att investera i denna kraftdator, som kommer hålla sig minst ett år till, och vid den tiden fortfarande har ett extremt bra försäljningsvärde.

 

Jag håller inte på med någon avancerad fotoredigering men det lilla jag väl kör lirar så fint tillsammans med OSX och mina enheter gör det med.

 

Om jag inte hade ägt en Mac Pro idag hade jag nog investerat i en begagnat 2008-mac. Dom är billiga, väldigt bra, och har två PCI 2.0 16x slots vilket innebär att man kan köra ett OSX-grafikkort i slot 1 och vilket super gamingkort i slot 2 endast för windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Vad har du för spec på din mac pro Penna_ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Pro 1,1

Dual Core 2x 2.66GHz Intel Xeon

3GB ram (tja. egentligen numera 7, fast stickorna jag köpte var paj och är skickade för byte)

Sapphire Radeon HD 4890 1GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Så om man beställer 4 st GT 120 i mac pro, så kan man inte få dem att arbeta för att tillsammans få bästa möjliga prestanda i t.ex. spel? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

Samarbete av GPU kallas med Nvidia-kort för SLI, och med ATI-kort för Crossfire.

 

Mac Pro har inte stöd för SLI. Det kräver speciellt moderkort.

 

GT120 är ett nvidia-kort.

 

 

 

 

Crossfire stöds av hårdvaran i Mac Pro, men det finns inte drivrutiner för det i OSX.

Det funkar alltså bara i Windows.

 

 

Extra grafikkort fyller ingen som helst funktion i OSX förutom att driva fler skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Kass! Varför inga drivisar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det är teknik utvecklat för spel, och Apple bryr sig inte om spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det är teknik utvecklat för spel, och Apple bryr sig inte om spel.
Och dessutom en teknik som inte Apple har något att göra med - Apple precis som Microsoft gillar inte teknologier som dom själva inte varit med och utvecklat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessutom en teknik som inte Apple har något att göra med - Apple precis som Microsoft gillar inte teknologier som dom själva inte varit med och utvecklat.

 

Fast Microsoft gör inte datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte hade ägt en Mac Pro idag hade jag nog investerat i en begagnat 2008-mac. Dom är billiga, väldigt bra, och har två PCI 2.0 16x slots vilket innebär att man kan köra ett OSX-grafikkort i slot 1 och vilket super gamingkort i slot 2 endast för windows.

 

Mac Pro låter bara bättre och bättre i mina öron. Trodde inte att man kunde ha ett kort i ett PCIe utan att det användes... Nu har jag något att spara pengar till, tack Penna_ha =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha vilket skit som helst i alla övriga portar, så länge du har ett grafikkort som på något sätt initialiserar EFI i slot 1.

 

I windows så disablar du bara OSX-kortet (om det nu ger dig drivrutinsproblem).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boomhowler

man kan ju hoppas att apple på något sätt hoppar på tåget med SLI eftersom det borde gynnas av OpenCL och Grand Central i Snow Leopard..

 

Tack för guiden för övrigt! Mycket bra initiativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet! Försökte få sommarjobb på lokala Apple Store, fast det var lite svårt då dom helst vill ha 18+ då det blir en del kassarbete (det funkar så att om jag snor pengar ur kassan och inte är myndig, måste butiken stå för den saknade dagskassan och kan inte direkt kräva mig)

 

 

Jag hade gärna haft en PC-rigg att pula med, det är ju trots allt mycket större möjligheter, men samtidigt vill jag kunna avnjuta OSX på en riktigt snabb dator dom dagar jag vill ägna åt fotoredigering / musik, surf msn film etc. Mac Pro är perfekt. Det enda jag saknar på min fyra år gamla dator är en till PCI 16x plats.

 

 

Han är ball.

Först o främst...RESPECT...o väldigt juste att du delar med dig av dina kunskaper...det får världen att gå vidare!

Sen undrar jag varför en PC "trots allt har större möjligheter"

 

Hur ser du ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först o främst...RESPECT...o väldigt juste att du delar med dig av dina kunskaper...det får världen att gå vidare!

Sen undrar jag varför en PC "trots allt har större möjligheter"

 

Hur ser du ut?

 

Det finns mer möjligheter på PC iochmed att Mac kräver just en massa trixande för att få saker som detta att fungera.

 

 

Jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mer möjligheter på PC iochmed att Mac kräver just en massa trixande för att få saker som detta att fungera.

 

 

Jag

 

Tack...kul att se hur ett geni ser ut :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...