Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Guide: Radeon HD 4890 i din Mac Pro


Penna_ha

Rekommendera Poster

Talent is nothing but a prolonged period of attention and shortened period of mental assimilation :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 360
  • Created
  • Senaste svar
mynameisoscarjo

Yep.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver detta ska jag även montera en Accelero Twin Turbo kylare, vilket innebär mycket tystare ljudnivå samt möjligheter till grym överklockning som tillåter prestandaökning med ytterligare 15%

 

Behövs verkligen turbo kylare? Har alltid hört att kylningen i Mac Pro's är så hemskt bra. Och såvida inte ljudnivån för just det kortet är EXTREMT, så borde det väl inte vara nödvändigt? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs verkligen turbo kylare? Har alltid hört att kylningen i Mac Pro's är så hemskt bra. Och såvida inte ljudnivån för just det kortet är EXTREMT, så borde det väl inte vara nödvändigt? :fundersam:

 

Spelar ingen roll om du så har en naken dator om ditt grafikkort har en ful plastbit och en billig fjuttfläkt som omsluter GPU'n.

 

 

 

skulle vara kul att höra en uppföljning, om det är 100% stabilt och så vidare.

:skondans:

 

På tal om det, så kom min dator tillbaka idag.

 

Sitter just nu i OSX med mitt 4890.

 

Allting fungerar prima, förutom dual dvi. Jag har tidigare sagt att det fungerat, men det har varit för att det fungerar en stund. Hade aldrig tid att testa ordentligt förut.

 

Så jag driver min andra skärm (en bravia HDTV) från mitt 7300GT som är i slot 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om du så har en naken dator om ditt grafikkort har en ful plastbit och en billig fjuttfläkt som omsluter GPU'n.

 

Så.. med andra ord så måste man fixa det om man vill använda sig av ett 4890-kort? :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så.. med andra ord så måste man fixa det om man vill använda sig av ett 4890-kort? :utskallning:

 

Nej. Men du kommer höra kortet under load.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Penna_ha!

 

Kör du med 4870 drivisar? Jag kommer ihåg att du sade att Mac Pro stödjer Crossfire, är det något du kommer att använda typ i Windows? 2 st 4890 i Crossfire... skulle nog kunna utprestera 4870X2...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm såg precis lite benchmarks... slår GTX 295 med 4890 i Crossfire, men det kostar i princip lika mycket som ett 4870X2 =)

 

1920x1200 4xAA i Crysis med 36 fps för 4890 CF och

31 fps för GTX 295

 

Inte illa, inte illa alls... första kortet som får playable 1920x1200 i Crysis förutom Quad SLI med GTX 295, men det skulle gå uppemot 10 000 kr innan :P

 

Speciellt imponerande då jag tror att Crysis är ett sånt spel som generellt körs bättre på Nvidia kort.

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_...rossFire/6.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Penna_ha!

 

Kör du med 4870 drivisar? Jag kommer ihåg att du sade att Mac Pro stödjer Crossfire, är det något du kommer att använda typ i Windows? 2 st 4890 i Crossfire... skulle nog kunna utprestera 4870X2...

 

Min Mac Pro är från 2006. Den har endast 1 PCI 16 slot.

 

Finns en snubbe som kör 2 4870 i 8x. Det ger mer prestanda än 1, men inte i närheten av 16x.

 

 

hmm såg precis lite benchmarks... slår GTX 295 med 4890 i Crossfire, men det kostar i princip lika mycket som ett 4870X2 =)

 

1920x1200 4xAA i Crysis med 36 fps för 4890 CF och

31 fps för GTX 295

 

Inte illa, inte illa alls... första kortet som får playable 1920x1200 i Crysis förutom Quad SLI med GTX 295, men det skulle gå uppemot 10 000 kr innan :P

 

Speciellt imponerande då jag tror att Crysis är ett sånt spel som generellt körs bättre på Nvidia kort.

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_...rossFire/6.html

 

Crysis Warhead kör jag i 1920x1200 med Very High (Enthusiast) utan AA. Ca 30-40 fps.

Warhead körs bättre på Nvidia då dom köpt sig in.

 

 

 

4890sp.png

 

6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Vilket spel Crysis är alltså... med världens bästa grafikkort får man knappt 40 fps. Man måste alltså ha flera för att det ska flyta perfa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket spel Crysis är alltså... med världens bästa grafikkort får man knappt 40 fps. Man måste alltså ha flera för att det ska flyta perfa?

 

 

Ingen dator som finns har maxat crysis ännu. Ettan kräver ännu mer. Även med 4 st av de dyraste grafikkorten så har du en bit till maxning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen dator som finns har maxat crysis ännu. Ettan kräver ännu mer. Även med 4 st av de dyraste grafikkorten så har du en bit till maxning.

 

Joo då, beror på vilken upplösning du menar. 36 fps är playable, men inte optimalt... 50+ fps i 1920x1200 kommer förmodligen de nya G300 korten från Nvidia klara av som kommer om inte alltför lång tid...

 

512 bitars minnesbuss och GDDR5 minne... kommer spränga Crysis till bitar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok min 4890 benchmark syns inte - fixar det imorgon

 

På västfronten intet nytt... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo då, beror på vilken upplösning du menar. 36 fps är playable, men inte optimalt... 50+ fps i 1920x1200 kommer förmodligen de nya G300 korten från Nvidia klara av som kommer om inte alltför lång tid...

 

512 bitars minnesbuss och GDDR5 minne... kommer spränga Crysis till bitar!

 

Nej, inte med full AA.

 

 

 

På västfronten intet nytt... :whistling:

 

 

bench4890.png

 

 

 

bench4870.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hallå Penna_ha...ser att komplett har 4 olika varianter av Sapphire 4890

 

Toxic

Vapor

Overclocker

Basic

 

Är det billigast bäst som gäller eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Penna_ha, en liten fråga. Idéen bakom det här sättet är att fixa ett likt kort och använda färdiga drivrutiner. Betyder det att man kan fixa något liknande för det nya kortet som skall komma nu? Att man köper ett "non-Mac"-

EVGA GeForce GTX 285 eller helt enkelt liknande kort och sedan flasha det? (för att få in det i en första generationens Mac Pro alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Penna_ha...ser att komplett har 4 olika varianter av Sapphire 4890

 

Toxic

Vapor

Overclocker

Basic

 

Är det billigast bäst som gäller eller?

 

Om man jämför bilderna med hans bild på första inlägget, så ser det ut som han valde följande kort;

 

http://alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=21150-00-40R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Penna_ha...ser att komplett har 4 olika varianter av Sapphire 4890

 

Toxic

Vapor

Overclocker

Basic

 

Är det billigast bäst som gäller eller?

 

Så nära en originalvariant som möjligt. Om du vill pröva ett annat kort, be my guest. Men jag lovar inget.

Om jag var du skulle jag ta ett XFX. Det finns en möjlighet att dual dvi funkar på det.

 

 

 

 

Penna_ha, en liten fråga. Idéen bakom det här sättet är att fixa ett likt kort och använda färdiga drivrutiner. Betyder det att man kan fixa något liknande för det nya kortet som skall komma nu? Att man köper ett "non-Mac"-

EVGA GeForce GTX 285 eller helt enkelt liknande kort och sedan flasha det? (för att få in det i en första generationens Mac Pro alltså)

 

 

Ja. Netkas har redan skrivit injectorer för detta. Inte helt färdiga dock.

 

Flasha.... Ett Mac-kort har både Win&Mac-data på chipet. Ett PC-kort har bara Win-data på chipet. Ett PC-kort har därför ett hälften så stort fysiskt chip. För att man ska kunna flasha måste man löda ditt ett nytt chip. En kille har lyckats med detta, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Netkas har redan skrivit injectorer för detta. Inte helt färdiga dock.

 

Flasha.... Ett Mac-kort har både Win&Mac-data på chipet. Ett PC-kort har bara Win-data på chipet. Ett PC-kort har därför ett hälften så stort fysiskt chip. För att man ska kunna flasha måste man löda ditt ett nytt chip. En kille har lyckats med detta, dock.

 

Sa bara flasha för jag trodde det var det du gjorde, men var bara en grafikinjektion eller dylikt. Sorry, inte så bra vad tekniska saker heter. Hoppas Netkas nya injektioner funkar när de är färdiga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tycks funka i nuvarande version. Dock inte dual dvi. Vissa har problem dock.

 

 

 

2873far.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Penna_ha: Har du överklockat ditt 4890 än? Har för mig jag läste att du skulle göra det (minns inte var/när). Vore intressant att veta om allt fungerar bra och hur stor skillnad det blev prestandamässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Överklocka ett Radeon 4890... ni blir visst alldrig nöjda :) Här sitter jag med ett geforce 4mx med 32MB VRAM :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Penna_ha: Har du överklockat ditt 4890 än? Har för mig jag läste att du skulle göra det (minns inte var/när). Vore intressant att veta om allt fungerar bra och hur stor skillnad det blev prestandamässigt.

 

Jag flashade kortet med en OC-rom på 901 MHz is för 850 MHz.

 

Poängen i det där programmet blev dock samma, så jag förlitar mig inte på det längre.

FPS i spel blev dock högre!

 

 

Överklocka ett Radeon 4890... ni blir visst alldrig nöjda :) Här sitter jag med ett geforce 4mx med 32MB VRAM :)

 

Uppgradering är en snöboll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Vad betyder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...