Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Guide: Radeon HD 4890 i din Mac Pro


Penna_ha

Rekommendera Poster

Börjar du uppgradera kommer du bara vilja ha ännu bättre saker : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 360
  • Created
  • Senaste svar
mynameisoscarjo

mmh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Penna_ha: Förutom lite problem med att driva 2 skärmar (som jag läst lite här och där), har du upptäckt några problem med att använda grafikinjektor? (både stora och små...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört mitt 4890 i ca en månad nu.

 

Har spelat WoW, använd PS och Lightroom på Macsidan. Inga problem. HD-filmer spelas också utan problem.

Har spelat Crysis, Prototype, BF2142 genom Windows, inga som helst problem.

 

När jag känner för att visa något på min andra skärm (en sony bravia HDTV) är det inte svårare än att jag slår på den.

Den är nämligen kopplad till mitt 7300GT som sitter i Slot 4. Dual-Link DVI ger också 7300GT på den första porten, så jag har kopplat in till HDMI-porten på TV'n och får full 720p-signal.

 

 

Under denna tid har jag märkt 1 enda sak. Ungefär var 10:e gång jag förminskar WoW-rutan, blir hela min skärm blå i 2 sek. Det har inte varit något större problem. Detta fenomen uppstår även när jag slår på min TV. Eftersom det är så kort och uppstår så sällan har jag inte ens brytt mig att kolla systemloggen för att se vad som händer, men jag kan tänka mig att något kraschar och sedan reloadas.

 

Sedan lovas bättre stöd i Snow Leopard också, med möjligheter till 2x skärmar på samma kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en grym guide!

 

Jag lyckas dock inte få nån bild i OSX efter att ha följt guiden till punkt och pricka. I Windows fungerar kortet ypperligt, men jag vill gärna att det kickar igång i OSX också! :)

 

Nån som har någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en grym guide!

 

Jag lyckas dock inte få nån bild i OSX efter att ha följt guiden till punkt och pricka. I Windows fungerar kortet ypperligt, men jag vill gärna att det kickar igång i OSX också! :)

 

Nån som har någon idé?

 

Vilket kort använder du?

 

Kör du 10.5.7?

 

Pröva köra allt i paketet här

 

www.groths.se/ATI4890.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sapphire HD4890 1GB

 

10.5.7 körs.

 

Testar att köra paketen, återkommer med resultat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket kort använder du?

 

Kör du 10.5.7?

 

Pröva köra allt i paketet här

 

www.groths.se/ATI4890.zip

 

No success... Det var väl förresten de paketen som ingick i guiden?

 

Några fler förslag? Det har inte med skärmen att göra va? Kör 24" Belinea DVI-HDMI om det skulle spela nån roll... Får testa mer imorrn, måste sova nu, men fler förslag emottages tacksamt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No success... Det var väl förresten de paketen som ingick i guiden?

 

Några fler förslag? Det har inte med skärmen att göra va? Kör 24" Belinea DVI-HDMI om det skulle spela nån roll... Får testa mer imorrn, måste sova nu, men fler förslag emottages tacksamt! :)

 

Eller så gör jag kanske fel när jag installerar med kexthelper - jag drar kext-filen till fönstret; skriver in mitt lösenord och trycker på easy install?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Mac Pro?

 

Vilket slot är kortet i?

 

Pröva stoppa det i slot 2 och starta med skärmen till ditt gamla i slot 1, sedan byta kontakt till 4890.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Mac Pro?

 

Vilket slot är kortet i?

 

Pröva stoppa det i slot 2 och starta med skärmen till ditt gamla i slot 1, sedan byta kontakt till 4890.

 

Hihi! Mac Pro från sommaren 2007, kortet har suttit i slot 1, ska kolla om det går att köra i annan slot. Förlorar jag nåt på att inte ha det i Slot1 rent prestandamässigt, eller kvittar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hihi! Mac Pro från sommaren 2007, kortet har suttit i slot 1, ska kolla om det går att köra i annan slot. Förlorar jag nåt på att inte ha det i Slot1 rent prestandamässigt, eller kvittar det?

 

Du förlorar 15-20% prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förlorar 15-20% prestanda.

 

 

Ok. Då är det till att försöka få igång det i slot1 alltså.

 

Nej, kortet ger ingen bild när jag startar med 7300GT-kortet i slot1 (och 4890-kortet i slot2) och sen flyttar över skärmkabeln.

 

Kollar jag på systeminformationen så finns ATI Radeon HD 4890 med. Ska testa att koppla in en till skärm så får vi se.

 

*edit*

 

Nopes, no bananas. Ingen bild på skärm 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då är det till att försöka få igång det i slot1 alltså.

 

Nej, kortet ger ingen bild när jag startar med 7300GT-kortet i slot1 (och 4890-kortet i slot2) och sen flyttar över skärmkabeln.

 

Kollar jag på systeminformationen så finns ATI Radeon HD 4890 med. Ska testa att koppla in en till skärm så får vi se.

 

*edit*

 

Nopes, no bananas. Ingen bild på skärm 2.

 

Screena Grafik under Systeminfo

 

Linka exakta modellen du har (4890)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Screena Grafik under Systeminfo

 

Linka exakta modellen du har (4890)

 

http://lh4.ggpht.com/_GeBuDDXdLYs/SmBDHki9...Ps/Bild%201.png

 

Nedanstående ruta kommer upp också när jag startar datorn med 4890 i slot2:

 

http://lh6.ggpht.com/_GeBuDDXdLYs/SmBDH_sO...-U/Bild%203.png

 

Här följer specen på kortet:

 

Sapphire HD4890 1 GB PCI-E

Tillv. art.nr.: 21150-00-40R

GPU:ATI Radeon HD4890

GPU frekvens: 850MHz

RAM: 1024MB GDDR5 @ 256-bit

RAM frekvens (QDR): 3900MHz

CrossFire/SLI: CrossFireX

Gränssnitt: PCI Express 2.0 x16

TV-tuner: Nej

Kylning: Aktiv

Max. upplösning: DVI: 2560 x 1600 VGA: 2048 x 1536

Anslutningar: 2 x Dual-Link DVI-I

1 x TV/HDTV-ut

Stöd för

- HDCP

- HDMI

- DirectX 10.1

- Shader Model 4.1

- OpenGL 2.1

- ATI Avivo HD

- ATI Stream

Formfaktor

- ATX/ATX (PCB/Bracket)

- Dual slot

Medföljande tillbehör

1 x DVI till HDMI adapter

1 x Installationsskiva

Garanti: 2 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något fel har du gjort. Pröva en clean install av 10.5.7

 

Alrighty then! Kanske var dags för det ändå. :) Tack för hjälpen iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

haha, verkar som komplett har slutsålt på sina "vanliga" Saphire Radeon HD 4890 1gb ;)

 

Vid löning ska jag tamefan slå till på ett.....precis inköpt call of duty 4...testade för skojs skull att lira det med mitt GF 7300GT...går knappt att köra på lägsta detalj nivå

Har som tur en PC med dubbla GF8800 i SLi för spelande men vore kul att se vad "gamla bettan" presterar med ett 4890 kort...

Tack för denna tråd "Penna_ha" :D

 

förresten...vad händer om det kommer tex en Leopard uppdatering till tex 10.5.8? skrivs 4890 init "hacken" över då tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag uppdaterade från 10.5.6 till 10.5.7 var jag tvungen att dra om QE_CI paketet.

 

Du kommer inte behöva ladda hem några nya filer pga en patch. Samma filer som ligger i paketet - http://groths.se/ATI4890.zip - funkar även i Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lägga till att man nu har lyckats sy in EFI-delen i själva Romen, alltså kortets BIOS.

 

Nu kan man alltså flasha om kortet och skippa alla dessa filer (förutom 1 - som används för att identifiera kortet). Då får man även "den gråa skärmen" vid start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lägga till att man nu har lyckats sy in EFI-delen i själva Romen, alltså kortets BIOS.

 

Nu kan man alltså flasha om kortet och skippa alla dessa filer (förutom 1 - som används för att identifiera kortet). Då får man även "den gråa skärmen" vid start.

 

Låter kanon :-)

 

Var finner man flashromen samt util för att flasha kortet samt vilken fil behövs fortfarande?

Tänker beställa kort inom kort...så tänkte det vore bra att förbereda en liten botfloppy redan nu för att flasha kortet i min PC

 

Har du testat flasha ditt eget kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rom - http://rapidshare.de/files/47919713/pc4890.rom.html

 

Du kan använda denna guide: http://web.me.com/jacobcroft/4870Flash/4870Flash.html

 

 

Jag har helt enkelt inte orkat flasha ännu :-)

 

Det är QE_CI du fortfarande behöver. Detta är helt enkelt för att OSX inte stöder modell 4890 och ett sådant tillägg behövs därför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rom - http://rapidshare.de/files/47919713/pc4890.rom.html

 

Du kan använda denna guide: http://web.me.com/jacobcroft/4870Flash/4870Flash.html

 

 

Jag har helt enkelt inte orkat flasha ännu :-)

 

Det är QE_CI du fortfarande behöver. Detta är helt enkelt för att OSX inte stöder modell 4890 och ett sådant tillägg behövs därför.

 

Tack :)

 

Beställt kort nu...från samma butik som dig..för att vara hundra att kortet är kompatibelt fast de hade slut också...hoppas det inte är en modell som är på väg att utgå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja? Det är ju QE_CI precis som jag skrev att man fortfarande behövde om man ska flasha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...