Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill bli av med en del fett


A_bite_of_the_apple

Rekommendera Poster

Fast det var ju nåt år sen om jag inte kommer ihåg fel då det påstods att promenad var effektivare fettförbrännare... vet inte om det beror på att i snabb löpning man först förbränner sockret (?) medans en promenad tär på fettet då den snabba energin inte behövs (?), eller om det beror på att man blir hungrigare efter ett krävande löppass o d än efter en simpel promenad, ja jag kommer inte riktigt ihåg och är inte så insatt i medicin så men här kom lite för er att diskutera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

60 minuters promenad varje dag i ett år ger 4 kilos viktminskning vid oförändrat kaloriintag.

1 timmas promenad motsvarar 400 kalorier eller en maffig smörgås.

Cykling (men det ska gå på 70-80% av maxpuls) ger ungefär dubbel effekt.

Nackdelen med simning är att kaloriförbrukningen beror på hur bra och fort du simmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 800 kcal i timmen genom att cykla, det är ingen dans på rosor. Då får man ligga på 220-240 W i snitt. Det fixar inte många nybörjare. Kan man köra distanspass på den nivån kan man hoppa in i cykeltävlingar nästan direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 800 kcal i timmen genom att cykla, det är ingen dans på rosor. Då får man ligga på 220-240 W i snitt. Det fixar inte många nybörjare. Kan man köra distanspass på den nivån kan man hoppa in i cykeltävlingar nästan direkt.

Nog ingen nybörjarpromenör som kommer upp i 400 kalorier heller men man får väl se det över en längre period.

Det viktiga är att komma igång över huvud taget då är mitt knep att bestämma en tid på dagen, tex klockan 18 ska jag motionera. Sen om man tar "ett kvarter" första veckan spelar ingen roll. Det är vanan som ska befästas först. Sen går det alltid att öka dosen när man rör på sig regelbundet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, säg inte det... 400 för promenad, eller snarare lite raskare gång, fixar nog de flesta som är friska.

 

Men du har helt rätt angående regelbundenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, säg inte det... 400 för promenad, eller snarare lite raskare gång, fixar nog de flesta som är friska.

 

Men du har helt rätt angående regelbundenhet.

 

-En får tacke för det lella :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det var ju nåt år sen om jag inte kommer ihåg fel då det påstods att promenad var effektivare fettförbrännare... vet inte om det beror på att i snabb löpning man först förbränner sockret (?) medans en promenad tär på fettet då den snabba energin inte behövs (?), eller om det beror på att man blir hungrigare efter ett krävande löppass o d än efter en simpel promenad, ja jag kommer inte riktigt ihåg och är inte så insatt i medicin så men här kom lite för er att diskutera. :)

Jag tror jag vet vad det är du menar. Så vitt jag har läst förbränner snabb promenad mer än löpning, per sträcka. Dock hinner du ju mycket längre om du springer. Alltså, om du vill motionera t ex en timme, förbränner du mer om du springer, men vill du motionera en kilometer gör du av med mer energi om du går raskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är faktiskt vardagsmotionen:

Gå i trappor i stället för rulltrappa och hiss.

Parkera bilen några kvarter bort och gå.

Gå/cykla till jobbet om du kan.

Gå till/från lunchstället.

 

Hälsokontrollerna hos min arbetsgivare visar att de som cyklar/går till jobbet har minst lika bra kondis som de som svettas på gymmet eller joggar 4-5 dagar i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är faktiskt vardagsmotionen:

Gå i trappor i stället för rulltrappa och hiss.

Parkera bilen några kvarter bort och gå.

Gå/cykla till jobbet om du kan.

Gå till/från lunchstället.

 

Hälsokontrollerna hos min arbetsgivare visar att de som cyklar/går till jobbet har minst lika bra kondis som de som svettas på gymmet eller joggar 4-5 dagar i veckan.

 

Idealet är ju att göra båda delarna. Vid starten är det viktigt att komma igång med något som är så skonsamt för kroppen. Själv föredrar jag cykel, jogging ger mig benhinneinflammation och avbrott i träningen och promenader är tråkigt det blir bara samma hela tiden med cykeln kan jag variera sträckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ät endast 1500 kalorier och gå minst 10000steg per dag

Då kommer man garanterat gå ner i vikt. Jämför med ny tekniks miniproblem om att äta is som bantningsmetod ^_^

 

All motion som man kan motivera sig till att göra får man väll säga är bra. Om du inte tycker någon form är speciellt rolig kanske det är lättare att hålla igång om du varierar vad du gör. Simma, cykla och springa en gång i veckan kanske inte känns lika jobbigt som att gå ut och springa 3 gånger i veckan, men man får "lika mycket" motion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälsokontrollerna hos min arbetsgivare visar att de som cyklar/går till jobbet har minst lika bra kondis som de som svettas på gymmet eller joggar 4-5 dagar i veckan.

Det förutsätter att de som promenerar går väldigt raskt samt att de som joggar gör det väldigt långsamt. Däremot är styrketräning inte att jämställa med konditionsträning, om det var det du menade med "gymmet"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A bite of the Apple, du har redan svarat på din fråga. Du är van att springa. Gör det och ät som du normalt gör så försvinner kilona. Dvs om du inte fortsätter att överkonsumera utan återgår till din normala mängd mat så går du ner i vikt.

 

Lågintensiv långvarig belastning är bäst för själva fettförbränningen. När jag precis hade flyttat vägde jag ca fem kg för mycket. Ville snabbt komma i ordning i nya lägenheten vilket innebar att gå omkring en hel del och lyfta och flytta och sånt, fram och tillbaks, hit och dit. Huka sig, resa sig osv. Lågintensiv styrketräning kanske man kan säga. Fem kg försvann ganska snabbt. Så har du inte vårstädat och putsat fönster är det kanske läge att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips förutom de som redan har givits här i tråden (vardagsmotion, cykling, löpning, kosthållning etc.) är att du hittar någon motionsform som du verkligen tycker är rolig, som du vill göra minst två ggr i veckan. Det viktigaste är att sätta det i rutin att motionera så att det inte blir sporadiska tilfällen, för min del är kampsport en sådan motionsform (även om jag löptränar när det inte är vinter), du måste helt enkelt hitta det som passar dig.

 

Hoppas du lyckas med dina träningsmål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lågintensiv långvarig belastning är bäst för själva fettförbränningen. När jag precis hade flyttat vägde jag ca fem kg för mycket. Ville snabbt komma i ordning i nya lägenheten vilket innebar att gå omkring en hel del och lyfta och flytta och sånt, fram och tillbaks, hit och dit. Huka sig, resa sig osv. Lågintensiv styrketräning kanske man kan säga. Fem kg försvann ganska snabbt. Så har du inte vårstädat och putsat fönster är det kanske läge att göra det.

Det var nog det här Justitia som jag for efter förut. Alltså att lågintensivt bränner mer av fettet på ett enklare sätt, nånting, vet inte riktigt men längden på sträckan är liksom sekundärt själva att gå ner i vikt... men jag vet inte... hade för mig det sades att rask promenad var bättre än löpning... men jag kommer inte ihåg... måste käka mer fisk tror jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt lilla tips annars som jag själv gjorde nyss var att börja gå lite omvägar för att få lite mer motion, själv gick jag då en omväg till konditoriet. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, lågintensivt är inte bäst för fettförbränning. Gammal myt som lever kvar. Andelen fett är störst då, men totala mängden är lägre.

 

Om man har en timme på sig att träna kommer man att bränna mest fett om man tar i så mycket man kan under den timmen.

 

Men nu ska jag ut på en runda, så jag får utveckla senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Tack för alla svar :)

 

 

Det blir väl löpning och simning blandat då tror jag. Jag måste ändå få upp kondisen eftersom jag ska göra polisens fystest senare i sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter att de som promenerar går väldigt raskt samt att de som joggar gör det väldigt långsamt.
Inte alls. Man förbrukar ungefär lika mycket om man går 5 km som när man joggar 5 km, det senare blir intensivare men i gengäld kortvarigare.
Däremot är styrketräning inte att jämställa med konditionsträning, om det var det du menade med "gymmet"...

Nej, det var inte lyfta skrot jag menade. Jag menar konditionspass, cykling (spinning), löpmaskiner etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls. Man förbrukar ungefär lika mycket om man går 5 km som när man joggar 5 km, det senare blir intensivare men i gengäld kortvarigare.

Ja det kanske var detta jag fikade efter förut, som Justitia skrev alltså, okej, det är logiskt, fast det är ju tiden som är intressant, en halvtimme av ditt eller datt.

Men jag har ändå för mig att en lagom fettförbränning skulle va effektivare på nåt sätt än en vrålträning, på nåt vänster, men jag får vänta på att Clcdcm kommer tillbaka med sin utläggning.

 

Men om vi säger så här, tänk att du tränar 100 meter löpning, explosivt, bygger muskler, nån fettfröbränning åstadkoms nästan inte på en ca tio st 100m lopp utan han förbränner glukosen whatever i cellerna. Jämför med nån som springer 10km, säger sig självt att han tränar långsamma muskler och måste förbränna fettet han har med sig när han får upp flåset lite. Tänk att det här är ytterligheter och nu drar vi ihop det att 100m motsvarar ett hårt motionspass och 10km-killen motsvarar promenad, samma tänk och idé och funktion fast inte lika överdrivet, har jag nåt här eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att man slänger vågen och tar fram måttbandet istället. Vågen kan förstöra för den mest ambitiöse. 1 liter muskler är tyngre än 1 liter fett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

 

 

Det blir väl löpning och simning blandat då tror jag. Jag måste ändå få upp kondisen eftersom jag ska göra polisens fystest senare i sommar.

Du vet att det räcker med att klara tidskravet varken mer eller mindre för att klara det momentet det görs ingen rangordning baserat på tid. Så passa på att öva koordination(det momentet är svårast.) och lyftteknik då dessa moment vid ansökan är minst lika viktiga. (Gjorde själv testerna 2004 och blev antagen,men valde att tacka nej till en utbildningsplats)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Du vet att det räcker med att klara tidskravet varken mer eller mindre för att klara det momentet det görs ingen rangordning baserat på tid. Så passa på att öva koordination(det momentet är svårast.) och lyftteknik då dessa moment vid ansökan är minst lika viktiga. (Gjorde själv testerna 2004 och blev antagen,men valde att tacka nej till en utbildningsplats)

 

Dockan har jag redan provat att lyfta och släppa 15 meter då polisen haft det som testa på grej när de skulle göra reklam för sig. Vet om att jag bara måste klara kraven, men för att orka löpningen så måste jag träna kondis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dockan har jag redan provat att lyfta och släppa 15 meter......

Vad är det för test? Att öva på att putta brottslingar ner från höghus? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en timme på sig att träna kommer man att bränna mest fett om man tar i så mycket man kan under den timmen.

Man kan inte ta i allt vad man orkar i en timme. Eller ok, det kan man, men sannolikheten för att skada sig är otroligt stor. Otränade som kör fast med skotern råkar lätt ut för hjärtinfarkt när de ska slita upp den. Och då behöver man inte anstränga sig mer än ca fem minuter. Har du provat dra upp en så förstår du hur det känns.

 

Det är sant att metabolismen som inträder vid hårdare ansträngning gör att man förbränner mer energi även efteråt. Men den sortens träning bedriver man normalt bara en gång i veckan. Detta för att undvika skador. En löpartävling är ett sånt tillfälle också. Dock, om man ska klara av att springa en halvmara i ett så ansträngande tempo så krävs att man sprungit uppåt 5 mil/vecka under några veckor. Två veckor innan själva tävlingen minskar man avsevärt på träningen för att toppa formen. Det här är ett vanligt träningsupplägg för elitmotionärer. Hur en toppidrottsman tränar har jag inte koll på, men de behöver knappast gå ner vikt. Tror inte att ens de kör skiten ur sig varje gång.

 

Så för att medelsvensson ska bli av med fettet är det både skonsammare och behagligare med lite lugnare tag. Och det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...