Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill bli av med en del fett


A_bite_of_the_apple

Rekommendera Poster

A_bite_of_the_apple

Känner mig lite vilsen efter att ha läst lite överallt på nätet.

 

Det är såhär att jag lagt på mig en hel del under vintern, cirka 8kg som jag inte vill ha kvar. De kilona har satt sig som fett runt midja och mage samt lite på bröstet.

 

Hur blir jag effektivast av med de?

 

1. Simning ett par gånger i veckan

 

eller

 

2. Jogging ett par gånger i veckan

 

HJÄLP mig! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Se över vad du äter, tar du för stora portioner?

Röra dig mer, som du säger, simma, springa, eller promenera i raskt takt dagligen. 8-10000 steg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag ska vara ärlig och säga att de där kilona kom i december-januari då jag jobbade jour och i princip inte åt nåt annat än McDonald's, kebab och hel special varje dag. Till det blev det en hel del läsk och dessutom godis. Jag visste att det inte skulle vara nyttigt men ja det är lätt att vara efterklok. 8 kilo är mkt för mig som vanligtvis brukar ligga nånstans runt 63 och nu väger 71

 

Jag äter inte såhär vanligtvis och har nu uteslutit läsk och godis helt och hållet. Jag äter hemlagad mat varje dag och likaså till lunch. Vatten eller mjölk dricks och jag äter inga sena måltider. Kaloriintaget är alltså inte problemet. Jag vet varifrån de där 8 kilona kommer. Jag vill bara bli av med de och helst så fort som möjligt (som alla andra med överflödskilon vill)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir jag effektivast av med de?

 

 

HJÄLP mig! :D

 

Amfetamin? :unsure:

Nej förlåt. :utskallning:

 

En kombination kan nog vara det bästa, variera dig så att du inte tröttnar så fort. :)

Om det är möjligt så försök att röra dig lite mer i vardagen, promenera istället för att ta bilen och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, alltså, om man räknar i maximal energiförbrukning för minimal upplevd ansträngning, så finns det nog inget som slår cykling. Även en ganska ovan motionär kan lätt göra av med 1000 kcal på drygt två timmar. Då är det två timmar med rätt normal cykling. Ingen belastning på leder och fötter som gör ont. Ingen påtaglig träningsvärk efteråt. Men massa energi går åt.

 

Om man gör av med 1000 kcal extra per dag, tre gånger i veckan, så är det nästan ett halvkilo fett. Fyra kg minskning på två månader, alltså.

 

Kombinera det med ett minskat energiintag (i ditt fall skulle jag tro att 2000 kcal/dag är lagom dagsintag), så går det lite snabbare.

 

Löpning har potential att ge högre förbrukning, men man blir varmare (mindre svalkande fartvind), och man kan få problem med benhinnor och fötter/knän om man börjar intensivt för snabbt, så det tar ett bra tag som relativ nybörjare innan man riskfritt kan bränna så mycket.

 

Simning är belastningsfritt, men frågan är hur många som orkar ligga i en simbassäng i 3-4 timmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror i så fall på jogging då det är så lätt att komma igång med. Bara att knyta skorna och ut och springa. Jag tror att det kommer att ge sig med tiden så länge man undviker bantning. Det finns ett antal studier som visar att folk som bantar blir tjockare med tiden då kroppen vill bygga upp ett energilager för att klara "nästa svältperiod".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har lagt om kosten och motionerar som du säger så tror jag inte det är några problem. Du är ju inte direkt lastgammal och har väl inte heller kroppsbyggnaden som man brukar förknippa med övervikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång är du? Vad är ditt BMI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag röstar också på cykling. och då på vanlig cykel (eller enhjuling för all del :hihihi: ) då bränner man bra mycket utan att man upplver det som jobbit. desutom får man ju lite nya perspektiv och upptäcker nya platser i sin närmiljö.

 

annars är det nog bra att varva om man vill gå ner i vikt och bränna fett. alltså inte bara springa eller bara simma utan att använda många olika muskler i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

tack för tipsen alla :)

 

för ett år sen så hade jag lite samma problem, också då för att jag är löjligt svag för godis och läsk. Gick upp 10 kilo som jag lyckades bli av med med hjälp av löpning. Problemet är dock att jag tycker att just jogging är så fruktansvärt tråkigt att jag slutar när jag blivit av med överflödet. Jag försöker alltså hitta nåt som är mer hållbart. Simning tycker jag är kul men det känns meningslöst att börja där om det inte har nån vidare effekt

 

 

är 175 cm lång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Hm cykeln till jobbet kanske vore nåt då? Gissar på att det iaf är över milen mellan majorna och södra hovås. För kallt ännu dock, känns sådär motiverande att trampa iväg när det är 5 minus på morgonen.

 

 

Så, jogging kombinerat med simning kanske är en god start? Samt försöka minnas hur osexig man känner sig med 8 extrakilon på kroppen, så man inte hamnar i samma fällgropp igen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fixar gärna en komma-igång-runda för dig! Det går mycket lättare, och är roligare, att cykla med andra. När man pratar under tiden hinner man inte bli uttråkad.

 

Närmaste tiden kommer jag vara ledig väldigt mycket dagtid, så det är lätt ordnat från min sida. Säg bara till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Bränner man så mkt på cykeln då? Isf är det ju suveränt. Gym är jag inte intresserad av. Jag är inte ute efter att bygga stora muskler. Sådana medlemskapskort är dessutom pissdyra. Cykel har jag redan en och den kostade hälften av vad ett gymkort gör.

 

Blir jag av med fettet kring midjan om jag cyklar? Kan inget om energiförbränning som ni kanske märker. Majorna-Hovås 2 ggr om dan lär ju göra susen isf :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är tiden som det handlar om. Räkna med att du gör av med 400 kcal/timme om du cyklar i måttlig fart (snittfart på 20-23 km/h i stan, på platt mark). Sen är det bara att räkna på hur mycket man vill göra av med och cykla den tid som krävs. Men en timme i sträck skulle jag rekommendera som minimum. Annars är det lätt att man överskattar förbrukningen och "äter ikapp" mer än man gjort av med.

 

Har man varit ute i närmare fyra timmar, som jag var i söndags, så tar det ett tag att äta ikapp om man inte slänger i sig godis eller pizza.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

synd att ni bor i göteborg. behöver cykla bort några kilo jag med.

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gym är jag inte intresserad av. Jag är inte ute efter att bygga stora muskler.

Vanligt missförstånd. Du blir inte stor som ett hus bara för att du tränar med vikter. Det krävs väldigt mycket tid, kunskap, disciplin och mat för att bygga 'stora' muskler.

Fördelen med att lyfta lite skrot är att du t ex får bättre hållning och att musklerna bränner fett även i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick ner 20 kg på ett år genom att gå promenader på en halvtimme nästan varje dag, minska ner på kaloriintaget samt jobba som IT-support på en gymnasieskola.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst MERapelsin

Svaret är alltid så enkelt på sånna här frågoar.

 

1: rör på dig mer än du tar in

2: spring/simma/gå 30 min / 1 timma om dagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejen med cykeln är nog inte att du bränner så mycket mera än andra motioner. utan snarare att du inte märker att du blir lika trött. tror jag läste något test där de hade några försökspersoner som fick cykla på mortionssyklar tills de inte orkade mer eller tyckte att de hade vart duktiga nog. och några andra som fick cykla vanligt. sedan bytte de. när de hade cyklat ute orkade de mycket längre sträcka och tid.

 

men det hela handlar nog om vad man tycker om. om man älskar spinning och hatar natur så kanske det passar bättre.

 

nackdelen är väll att man har en konstig hållning i ryggen och inte tränar alla muskler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, det har sagts förut att en snabb promenad bränner mer fett än att springa, hur dte är jämfört med cykling vet jag inte men varför inte både cykla och gå? Och simma nån gång ibland om du gillar det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, alltså, om man springer hyfsat raskt gör man av med kanske 700-800 kcal i timmen. När jag cyklar i distanstempo bränner jag (pga effektnivån jag cyklar på) ca 500-600 kcal i timmen.

 

Jag kan utan vidare cykla i det tempot 4-5 timmar i sträck, 2-3 gånger i veckan. Jag skulle inte orka mer än kanske 3-5 timmar löpning i veckan på den intensiteten.

 

Summerar vi det blir det mellan 8 och 15 timmar cykel, och 3-5 timmar löpning.

Eller uttryckt i energi, mellan ca 4000 och 9000 kcal, jämfört med 2000 till 4000 kcal för löpningen. Då förutsätter löpningen att jag håller mig skadefri och inte får ont i knän, fötter eller benhinnor. På cykeln blir man egentligen bara skadad om man ramlar/krockar, inte vid normal träning utan olyckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig lite vilsen efter att ha läst lite överallt på nätet.

 

Det är såhär att jag lagt på mig en hel del under vintern, cirka 8kg som jag inte vill ha kvar. De kilona har satt sig som fett runt midja och mage samt lite på bröstet.

 

Hur blir jag effektivast av med de?

 

1. Simning ett par gånger i veckan

 

eller

 

2. Jogging ett par gånger i veckan

 

HJÄLP mig! :D

 

Ska du bli av med åtta kilo till badsäsongen får du göra både och! Plus 1 timmas promenad de dagar som blir över.

Ett bra knep är att äta på en assiett och tugga långsamt. Man lurar sig själv att man fått i sig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränner man så mkt på cykeln då? Isf är det ju suveränt. Gym är jag inte intresserad av. Jag är inte ute efter att bygga stora muskler. Sådana medlemskapskort är dessutom pissdyra. Cykel har jag redan en och den kostade hälften av vad ett gymkort gör.

 

Blir jag av med fettet kring midjan om jag cyklar? Kan inget om energiförbränning som ni kanske märker. Majorna-Hovås 2 ggr om dan lär ju göra susen isf :D

Snabb cykling bränner dubbelt mot promenad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...