Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

10 saker som suger med Mac


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Det är lätt att försöka hitta 10 saker som suger med en mac när man har bestämt sig för att göra det. Skulle vilja se dom som resonerar likadant som den som skrev artikeln, att hitta bara 10 saker som äger på en pc med windows. Förstår inte att folk klagar hela tiden finns ju alternativ, gå och köp en pc med vista och allt vad skiten heter så har ni något att klaga på hela dagen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar
just det här har jag saknat massor av gånger.

Varför inte använda Tangentbordsvisning - mitt framför nosen i en minut. Sen kan man ju hoppas att det sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:tappahakan::chockadskeptisk:

 

Kan bara instämma med många här. Bland det sämsta jag läst sen Pamela Anderson Nipple slip på Aftonbladet idag. Inte mycket på denna lista som jag upplevt som att det "suger". kanske möjligen nummer 2.

Nummer 1. Ja enligt mig och många andra får man sisådär 100 gånger bättre uppblick av allt med spaces och expose än vad man får av windows meny rad eller vad det nu heter.

 

Ja ja, skärpning. Läser ingen igenom artiklarna innan de släpps???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som om artikelförfattaren förväntar sig att alla GUI ska funka precis som i Windows.

Lätt att ta för en parodi eftersom han rimligtvis borde veta vilken publik han skriver för.

 

Att konvertera från Windows till Mac kan ibland vara en komplicerad process. Inte bara för att vi måste lära oss att hantera datorn på ett helt nytt sätt, vi måste även försvara varför vi valde att lämna den stora massan och bli en minoritetsgrupp.

Att hela tiden vädja till antal är att avsäga sig möjligheten till att tänka själv.

Kvaliteten i en teknisk pryl finns inte i hur många som använder det.

Totalt irrationellt.

 

#1. Fundera på hur "smidigt" det fungerar i Windows med ett med 20 eller 30 fönster öppna.

#2. Ska du skrolla innehållet i fönstret eller ska du minska storleken? Där är bara millimetrar som avgör vilket i Windows.

#3. Aldrig hört talas om Bonjour? Med det behöver du inte ens en högerklick.

#4. Systeminställningar:Tangentbord och mus:Kortkommandon och slå på Tangentbordsnavigering.

#5. Tänk om du glömmer bort ctrl-v? Ctrl-x kan vara ett säkerhetsproblem alltså.

#6. Precis som #1.

#7. Han måste ha fel på hand-motoriken, jag flyttar sällan musen mer än några cm, och en musknapp är en ergonomisk fördel i ett OS som inte förutsätter popup-menyer för att fungera helt.

#8. Välj en annan tjänst, t.ex. Google är både bra och gratis för privatanvändaren.

#9. Är du ett proffs med krav på mycket RAM så köp en Mac Pro vettja.

 

 

Jag tycker fortfarande att artikeln mest verkar vara en parodi på en switcher. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adium går ju att göra hur snyggt som helst, så otroligt lätt att modifera, så ta och kika i inställningarna igen. :P

 

Hahahaha, är du goo eller? God damn. Jag satt några timmar i förrgår med Adium och Xtras och laddade ner nya skin och annat för att "snygga" till det, och efter några timmar fick ja Adium att se ut som notepad med färg ..

Sen så kollade jag på bilder från stolta Adium användare som ville visa upp den snygga Adium och jag har seriöst inte skrattat så mycke i hela mitt liv.

 

http://i40.tinypic.com/2irq6ja.jpg - Så ser min MSN klient ut och den slår Adium, aMSN 100 gånger om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Hahahaha, är du goo eller? God damn. Jag satt några timmar i förrgår med Adium och Xtras och laddade ner nya skin och annat för att "snygga" till det, och efter några timmar fick ja Adium att se ut som notepad med färg ..

Sen så kollade jag på bilder från stolta Adium användare som ville visa upp den snygga Adium och jag har seriöst inte skrattat så mycke i hela mitt liv.

 

http://i40.tinypic.com/2irq6ja.jpg - Så ser min MSN klient ut och den slår Adium, aMSN 100 gånger om.

 

 

SBT alltså...

Men men, smaken är som baken. Själv rös jag åt MSNs "design" första gången jag såg det... dvs runt 2001 och utvecklingen har inte gått framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes som om jag läste PC för Alla när jag läste artikeln. :byrakrat:

 

Vi ska ju hylla macen, inte smutskasta denna underbara dator.

 

Om man sen har något problem med hur saker och ting funkar på macen, så är det ditt eget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man sen har något problem med hur saker och ting funkar på macen, så är det ditt eget problem.

 

 

precis. skit bakom spakarna-syndromet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu får man skämmas för att man associeras med MacWorld... :rolleyes:

 

Punkt 1, 3, 4, 7 - direkt felaktiga. Särskilt nr 7 där människan inte ens tittat på musinställningarna...

 

Punkt 2, 5 och 6 handlar om handhavandet. Någon försöker febrilt att få det att fungera exakt som i Windows och då är det klart man misslyckas.

 

Punkt 8 och 10 - Knappast Macen det handlar om...

 

Punkt 9 - Ja, jo, det stämde fram till rätt nyligen. Mer än 4 gig krävde en MacPro.

 

Faktiskt så att jag trodde det var ironi först, en slags omvänd "okunskaplista". :mellow:

 

Tack för en bra sammanfattning Thomas. Jag hittar inte längre listan så jag kan bara anta att den är borttagen då den med tanka på alla kommentarer verkar inte borde ha hamnat på MacWorlds sajt. Kanske borde den ha publicerats på PCWorld under rubriken "PC-användarnas värsta fördomar om Macen".

 

 

 

Måste tyvärr meddela att jag inte förlängde min prenumeration av MacWorld vid årskiftet. Där förlorade IDG en prenumerant som varit trogen MacWorld och MacPressen sedan 1996.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är på sin plats att jag klargör lite för de som missuppfattat artikeln.

 

Det är sant att artikeln är subjektiv, det var också tanken med den. Att beskriva ett tings karaktär innebär alltid en subjektiv bedömning. Det var inte menat att smutskasta Mac, snarare belysa saker som kunde eller borde göras bättre.

 

När artikeln skrevs så var den nästan dubbelt så lång som den version som publicerades. På grund av tekniska begränsningar vad gäller textmängd i IDGs bildspel så var jag tvungen att korta ned texten.

 

I ursprungsversion så var texten långt mer förklarande om de olika "missarna" som beskrivs. Lite synd, men det ändrar inte på den slutliga åsikten.

 

Artikeln utgår från en Windowsanvändares synpunkt, majoriteten av dagens Macanvändare är faktiskt tidigare Windowsanvändare. Det inkluderar även mig själv. Jag är utbildad av Apple som säljare 1991 och har arbetat med Mac till och från under åren. Det var dock först när Tiger släpptes som jag själv gav upp Windows och flyttade över till Mac helt och hållet.

 

Jag är alltså en stor Mac-förespråkare tillika entusiast.

 

Låt mig klargöra era kommentarer punktvis.

 

1. Exposé känner jag mycket väl till. Vad jag syftade på var att det inte går att få en snabb översikt av öppna dokument utan att utföra ett moment med tangentbord eller mus. Något jag saknar från Windows, och det är en av de få sakerna jag saknar kan jag garantera.

 

2. Kanske inte en så stor grej, men likväl irriterande i vissa sammanhang.

 

3. Vill jag "mappa" en viss katalog på en server så finns det inget enkelt sätt att göra det på (högerklick med musen exempelvis). Jag har nu fått tips från några användare om lite smarta sätt att gå runt det här problemet som är riktigt bra. Det frångår dock inte det faktum att det inte är så enkelt för en nybörjare att förstå hur man gör.

 

4. När jag tidigare arbetade med Windows så använde jag nästan uteslutande tangentbordet för många saker. Det går rejält mycket snabbare när man lärt sig alla kortkommandon. I OS X finns det ingen motsvarighet, tyvärr. Vissa saker, javisst. Men långt ifrån så mycket som jag önskar.

 

5. Gammalt problem som jag vet Apple har fått mycket kritik för men aldrig löst.

 

6. Här är en av de punkter som kanske inte blev tillräckligt tydlig när texten kortades ner. Exempel: Stäng huvudfönstret till Mailprogrammet med CMD-W eller klicka på den röda punkten. Använd sedan CMD-Tab för att aktivera Mail. Programmet är nu aktivt, men jag får inte fram huvudfönstret så jag kan se mina mail. Det här beror på skillnaden mellan dokument och programbaserad utformning av operativsystemet som förklarades i punkt 1. Det känns dock inte logiskt för en tidigare Windowsanvändare. Själv har jag löst det med programmet Witch som gör så att CMD-Tab-funktionen agerar som jag vill.

 

7. Ok, här kom det in en miss. När jag köpte min iMac 24" för fyra månader sedan levererades den med den gamla musen, alltså inte Mighty Mouse. Ett misstag av min återförsäljare som sedermera fick mig att tro att Mighty Mouse var ett tillval. Den gamla musen har dessutom dålig utväxling oavsett hur man ställer in den i kontrollpanelen, vilket resulterar i att man måste ladda ned ett shareware-program som fixar till det. Jag tycker personligen inte om musen helt enkelt, även om den är snygg. Form före funktion.

 

8. Jag använder själv Mobileme och är jättenöjd. Har aldrig haft problem med att betala för kvalitet. Men 700 kronor är i saftigaste laget. Kanske borde Apple antingen sänka överlag eller åtminstone bjuda på det när man köper en ny Mac.

 

9. För det mesta räcker 4 gigabyte, men jag hamnar i situationer då det skulle sitta fint med mer minne. Ni vet vad de säger; minne är som skönhet och pengar. Du kan aldrig ha för mycket av det.

Jag fick ett mail från Macoteket i dag som sa att det går faktiskt att sätta in 6 gigabyte i alla Macbook och Macbook Pro från 2007, men Apple har inte "avslöjat" det officiellt. I iMac är det dock 4 gigabyte som gäller.

 

10. Några har sagt att det finns alltid iChat, men hur många av dina bekanta kör iChat? Ingen jag känner gör det, och alla mina bekanta är inte Macanvändare. MSN är de-facto standard mer eller mindre.

 

Jag hoppas att mina svar klargör lite kring era åsikter och funderingar. Ni behöver nödvändigtvis inte hålla med om dessa synpunkter, men illa vore det om vi alla gillade eller ogillade samma saker.

 

Artikeln var heller inte ämnad att försöka säga att "så här är det" som en del verkade uppfatta det som. Snarare en lättsam underhållande översikt av några nackdelar som delas av många. Skulle samma artikel skrivas om Vista tror jag inte att tio punkter skulle räcka, nu hade jag faktiskt problem att hitta tio punkter, därav MSN-kommentaren. ;)

 

 

Så, nu får ni fritt spelrum att ventilera vilka saker ni tycker är dåliga med Mac. Gå hit och lämna era konstruktiva kommentarer så kör vi en uppföljare på det här.

 

Michael Jenselius

(Som svor i kyrkan)

 

:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artikeln borde hetat - 10 saker som en amatörmacanvändare stör sig på för att de inte funkar som på windows.

 

visst finns det saker som man kan irritera sig på när man använder mac, men det är knappast att den INTE beter sig som windows. det är en av dess starkaste fördelar.

 

fattar man inte det så finns det ju ingen anledning att switcha över huvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10. Några har sagt att det finns alltid iChat, men hur många av dina bekanta kör iChat? Ingen jag känner gör det, och alla mina bekanta är inte Macanvändare. MSN är de-facto standard mer eller mindre.

Herre gud hur länge ska det där få leva kvar, iChat är bara till för folk som använder Mac! Vilket protokoll använder sig iChat av? Apple egna? Säg till alla dina vänner att börja använda sig av AIM istället så slipper vi MS :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, är du goo eller? God damn. Jag satt några timmar i förrgår med Adium och Xtras och laddade ner nya skin och annat för att "snygga" till det, och efter några timmar fick ja Adium att se ut som notepad med färg ..

Sen så kollade jag på bilder från stolta Adium användare som ville visa upp den snygga Adium och jag har seriöst inte skrattat så mycke i hela mitt liv.

 

http://i40.tinypic.com/2irq6ja.jpg - Så ser min MSN klient ut och den slår Adium, aMSN 100 gånger om.

Du menar alltså att det där är 100 ggr snyggare än det här?

 

post-10749-1236621848.png

 

Bevare mig väl…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det där är 100 ggr snyggare än det här?

 

post-10749-1236621848.png

 

Bevare mig väl…

Ja smaken är som, ja du vet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det där är 100 ggr snyggare än det här?

 

post-10749-1236621848.png

 

Bevare mig väl…

 

 

nu går det ju att göra betydligt snyggare utseende än det där som tur är.

http://www.adiumxtras.com/

bara att välja...och sedan justera på egen hand om det är nått man inte gillar i temat.

 

själv kör jag det väldigt minimalistiskt.

 

men fördelen med adium är ju att man kan ha flera protokoll i samma program.

 

 

post-146-1236622718_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dolt ett inlägg som inte hade något med diskussionen att göra/Kabo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nilsjohanante
:huh:

 

På vilket sätt har jag varit inblandad i spektaklet denna tråd handlar om?

 

Den 27/2 var det en nio delars artikel författad av dig, som hade rubriken

"Så undviker du kraschen".

Har du glömt vad du skrev? Jag har plikskyldigast läst alltsammans och

sparat det speciellt dina avslutande funderingar.

Det du kallar för spektakel är helt enkelt resultatet av din artikel!

Känns du inte vid det längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nilsjohanante
Öh, hur tänkte du nu egentligen?

 

Försökte vara ironisk och samtidigt förklara hur frustrerad en Mac-novis kan

känna sig när man läst Thomas artikelserie i MacWorld. Jag blev blek,

förvånad och skrämd....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nilsjohanante
Om du bedömer datorn efter en tidsskrift så är nog inte Mac rätt plattform för dig... :wacko:

 

(Knepiga människor det finns... :sarcastic: )

 

Käre Douglas.

Om du första gången du börjat använda en Mac och får läsa två sådana här artiklar,

skulle du inte få skrämselhicka? Nej, du är säkert inte så lättskrämd som jag.

Vad jag ville var att poängtera att de här artiklarna inte hjälper Apple att få fler

köpare av Mac. Vad anser du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Den 27/2 var det en nio delars artikel författad av dig, som hade rubriken

"Så undviker du kraschen".

Har du glömt vad du skrev? Jag har plikskyldigast läst alltsammans och

sparat det speciellt dina avslutande funderingar.

Det du kallar för spektakel är helt enkelt resultatet av din artikel!

Känns du inte vid det längre?

 

Jag är fortfarande förbryllad. På vilket sätt är det "att svärta ned Mac" (som du skriver) att förklara grundläggande detaljer kring hur man undviker problem och krascher?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nilsjohanante
Jag är fortfarande förbryllad. På vilket sätt är det "att svärta ned Mac" (som du skriver) att förklara grundläggande detaljer kring hur man undviker problem och krascher?

 

Då får du fortfara att vara förbryllad. Har man, som jag, precis köpt sitt livs första Mac

och i tre olika böcker, inköpta samtidigt inte läst en rad, där det står något om vad

som kan krångla och vad man måste kunna för att avhjälpa eventuella problem,

då blir man minst sagt häpen, förbryllad, frustrerad. Ursäkta den långa meningen.

Jag hade uppfattat det så att en mac är den mest problemfria datorn man kan ha.

Det är bara, som Stenberg sade, "de ä bar å åk".

När jag läst din artikel förstod jag att jag måste lära mig oändligt mycket mera

och lära mig förstå annat, som jag aldrig hade tänkt mig behöva.

Jag får väl ändå berömma dig och Michael att nu tror jag mig veta allt för att kunna

sova lugnt på nätterna efter att haft kontroll hela dan på min mac och undvikit att

skapa problem. Tack för hjälpen!

vänligen

En ändå glad mac-användare

Sorry,

STENMARK är det han heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nejdå, jag är inte förbryllad längre utan förstår vad du (egentligen) menar. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thandersson

Hela denna diskussion suger 10dubbelt fett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, är du goo eller? God damn. Jag satt några timmar i förrgår med Adium och Xtras och laddade ner nya skin och annat för att "snygga" till det, och efter några timmar fick ja Adium att se ut som notepad med färg ..

Sen så kollade jag på bilder från stolta Adium användare som ville visa upp den snygga Adium och jag har seriöst inte skrattat så mycke i hela mitt liv.

 

http://i40.tinypic.com/2irq6ja.jpg - Så ser min MSN klient ut och den slår Adium, aMSN 100 gånger om.

 

Köpa en så fin och dyr dator för att sedan skräpa ner den med MSN......... Usch!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig och rent av felaktig artikel.

Med Exposé kan man klicka med musen och då hamnar alla dokumentfönster i en minivy på skärmen och så är det ju bara att klicka på det dokument som man vill vara i. Så mycket smidigare än listen längst ner i Windows som blir oanvändbar när man börjar fylla upp den med flera dokument. Macens lösning är så mycket bättre! Jag har en 4-knappars mus från Logitech. Fungerar jättebra!

 

Sen så kan man ju enkelt ställa in snabbkommandon för flera applikationer, så detta är inte heller ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...