Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

10 saker som suger med Mac


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Dålig och rent av felaktig artikel.

Med Exposé kan man klicka med musen och då hamnar alla dokumentfönster i en minivy på skärmen och så är det ju bara att klicka på det dokument som man vill vara i. Så mycket smidigare än listen längst ner i Windows som blir oanvändbar när man börjar fylla upp den med flera dokument. Macens lösning är så mycket bättre! Jag har en 4-knappars mus från Logitech. Fungerar jättebra!

 

Sen så kan man ju enkelt ställa in snabbkommandon för flera applikationer, så detta är inte heller ett problem.

 

du kan även ctrl-klicka ikonen i docken för att se vilka fönster i programmet som är öppna, samt välja ett av dem om man skulle vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

10 saker som suger med Mac:

 

1. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

2. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

3. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

4. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

5. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

6. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

7. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

8. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

9. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

10. Värdelösa listor om saker som suger med mac.

 

För att bemöta listan.. Vissa saker är upp till vad var och en anser fungera bäst, men:

1. Dockan må ha sina småfel här och var men att påstå att det är svårt att hitta ett dokument jämfört med hur det är i windows? Med exposé hittar i alla fall jag rätt direkt, det är mer än vad jag kan säga om windows när antalet fönster växer.

2. Seriöst? Finns inget jag stör mig mer på i windows än de extra tjocka kanterna på alla fönster som bara tar upp onödig plats. De ber om att man ska råka få tag i dem och ändra fönsterstorleken när man inte vill. Hur ofta ändrar du storleken på ett fönster och hur ofta måste du dra i just den vänstra kanten för att lyckas få till det som du vill ha det?

3. Skapa bokmärken? Spara lösenord i nyckelknippan? Lägga till disken som ett startobjekt? Kollat senast använda servrar i applemenyn? Var det något mer som saknades?

4. ??? Jag kan göra precis allt med tangentbordet om jag vill. Är inga problem att komma åt varken dockan, menyraden eller diverse knappar i fönster. Kanske ska ta dig en extra titt bland tangentbordsinställningarna... När det gäller kortkommandon så är apple (och tredjepartsutveklare) utomordentligt duktiga på att sätta många och oftast vettiga kortkommandon på nästintill allt. Skulle något saknas eller inte passa just dig så löses det med ännu en resa till tangentbordsinställningarna.

5. Vettigt klagomål om man är van vid ctrl-x ctrl-v från windows. Springloaded folders fungerar utmärkt som ersättare och är något jag saknar i windows. I kombination med cmd och/eller alt kan man dessutom bestämma om det ska skapas ett alias, om man ska kopiera filen eller om man vill tvinga finder att flytta filen. I windows är ctrl-x det enda alternativet för drag and drop-stödet är värdelöst.

6. cmd-tab och cmd-< duger inte? Exposé duger tydligen inte heller? Och vad är det för nonsens att man inte kan cmd-tabba till ett program som inte har några fönster öppna?

7. Föredrar också andra möss än mighty mouse. Men kan du ärligt säga att du använder de möss som Dell/HP/andra tillverkare skickar med sina datorer istället för att köpa en annan som passar dig perfekt?

8. Är det inte värt det så köp det inte, ingen tvingar dig. MobileMe kostar pengar för att bandbredd, lagringsutrymme och support kostar pengar för Apple. Det är inget som suger med Macen.

9. Åter igen, smakar det så kostar det. Elektronik är inte gratis. Du får det du betalar för, vill du ha mer så får du betala mer.

10. Testat adium? Testat någon annan service än MSN?

 

Ska ni komma med sådana här listor så håll er till saker som verkligen är ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macfanboys, som väl oftare är gubbar snarare än "boys", är tamejfan det mest lättkränkta släktet på jorden. Stor humor bjuds det därför inte sällan på när någon som borde vara en frälsande, sanningssägande profet (läs: skribent på MW) serverar bittra kakor av gift som fanboyfrälset ilsket spottar ut i rykande tirader av hetska idiotförklaringar mot densamme.

 

Om det inte vore för min egen övertygelse om att Mac och OSX passar mig bäst skulle jag illa kvickt lämna denna ankdamm. Snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
För att bemöta listan.. Vissa saker är upp till vad var och en anser fungera bäst, men:

 

6. cmd-tab och cmd-< duger inte? Exposé duger tydligen inte heller? Och vad är det för nonsens att man inte kan cmd-tabba till ett program som inte har några fönster öppna?

Bra svar..

Detta (punkt 6) funkar dåligt för mig i Pages, hur byter man fönster där!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar..

Detta (punkt 6) funkar dåligt för mig i Pages, hur byter man fönster där!?

 

Ouch.. Taskigt av Pages att överlagra ett globalt snabbkommando. Om du ändrar kortkommandot för Zoom In och Zoom Out i Pages till något annat via tangenbordsinställningarna i Systeminställningar så fungerar cmd-< som det ska igen. Sen så fungerar ju exposé fortfarande..

 

Edit: Nämen se vad jag hittade här då.. på samma ställe som det ovan görs så finns det ett kortkommando som heter "Move focus to the active window or next window". Det fyller precis samma funktion som alt-tab mellan fönster gör i windows. Ligger som standard på ctrl-F4 men går precis som allt annat i den listan att ändra till precis vad man önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Ouch.. Taskigt av Pages att överlagra ett globalt snabbkommando. Om du ändrar kortkommandot för Zoom In och Zoom Out i Pages till något annat via tangenbordsinställningarna i Systeminställningar så fungerar cmd-< som det ska igen. Sen så fungerar ju exposé fortfarande..

 

Edit: Nämen se vad jag hittade här då.. på samma ställe som det ovan görs så finns det ett kortkommando som heter "Move focus to the active window or next window". Det fyller precis samma funktion som alt-tab mellan fönster gör i windows. Ligger som standard på ctrl-F4 men går precis som allt annat i den listan att ändra till precis vad man önskar.

Ballt!

Det blir till att överlagra zoom-kommandona för att passa mitt "workflow" :) Men nu kanske alla som suktar efter Windows-känslan kan känna frid i själen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sämsta med mac är att den nu för tiden klassas som en "inne pryl" Helt plötsligt måste alla ha en. Inte undra på att många blir missnöjda när dom inte ens ger en dag för att lära sig något om vad en mac är innan dom köper en.

 

 

Sen att det går att köra windows på den är lika illa faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite humor med då.. saker som suger var det ju.

 

Jag tycker att fläkten suger lite för mycket damm, datorn är inte riktigt lika tyst och fin som den var från början. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Macfanboys, som väl oftare är gubbar snarare än "boys", är tamejfan det mest lättkränkta släktet på jorden. Stor humor bjuds det därför inte sällan på när någon som borde vara en frälsande, sanningssägande profet (läs: skribent på MW) serverar bittra kakor av gift som fanboyfrälset ilsket spottar ut i rykande tirader av hetska idiotförklaringar mot densamme.

:tarskratt::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, är du goo eller? God damn. Jag satt några timmar i förrgår med Adium och Xtras och laddade ner nya skin och annat för att "snygga" till det, och efter några timmar fick ja Adium att se ut som notepad med färg ..

Sen så kollade jag på bilder från stolta Adium användare som ville visa upp den snygga Adium och jag har seriöst inte skrattat så mycke i hela mitt liv.

 

http://i40.tinypic.com/2irq6ja.jpg - Så ser min MSN klient ut och den slår Adium, aMSN 100 gånger om.

 

Det där är nog första gången jag överhuvudtaget sett nån som hyllar msn för macs design? Hur i H*lvete kan du tycka det e snyggare än adiums varianter? Så här ser min ut tex:

post-9744-1239835517_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu går det ju att göra betydligt snyggare utseende än det där som tur är.

http://www.adiumxtras.com/

bara att välja...och sedan justera på egen hand om det är nått man inte gillar i temat.

 

själv kör jag det väldigt minimalistiskt.

 

men fördelen med adium är ju att man kan ha flera protokoll i samma program.

 

 

post-146-1236622718_thumb.png

 

vad använder du för tema för chattfönstret? Snyggt! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag längtar tillbaka till tiden före Mac blev så poppis

"Bråket" mellan OS 9- och OSX-anhängarna var trevligare än detta eviga tjatande på att det borde fungera som på Windows. Nej någon fanboys känner jag mig inte som och macen är inte perfekt men jag vill inte ha en Windowsimitation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahaha

HahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaH

ahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHa

hahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHah

ahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHaha

hahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahah

ahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahaha

hahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahah

ahahahaHahahahahahahaHahahahahahahaHahahahahahaha

 

En del här är så roliga! Framåt soldater, skjut förrädaren!

 

haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad använder du för tema för chattfönstret? Snyggt! =)

 

 

ja jag vet ;)

 

det är ett moddat tema...ska kolla när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta med Mac är den jävla kulten, de bara förstör för Apple...

Varför kan man inte bara köpa den dator man vill ha och älska den hur mycket man vill utan att tracka ner på andra människors datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta med Mac är den jävla kulten, de bara förstör för Apple...

Varför kan man inte bara köpa den dator man vill ha och älska den hur mycket man vill utan att tracka ner på andra människors datorer?

 

det värsta med mac är den jävla windowskulten som hela tiden ska bestämma vad man får eller inte får tycka om den macdator man köpt.

 

särskilt när de dyker upp på macforum för att hetsa, istället för att hålla sig till windowsforum där de förmodligen kan få medhåll och hjälp med sina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det värsta med mac är den jävla windowskulten som hela tiden ska bestämma vad man får eller inte får tycka om den macdator man köpt.

 

särskilt när de dyker upp på macforum för att hetsa, istället för att hålla sig till windowsforum där de förmodligen kan få medhåll och hjälp med sina problem.

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta med Mac är den jävla kulten, de bara förstör för Apple...

Varför kan man inte bara köpa den dator man vill ha och älska den hur mycket man vill utan att tracka ner på andra människors datorer?

 

Jag tycker PC ägarna är det som suger mest med att ha mac. Jämt får man höra att maccar är för förståndshandikappade och att "avancerade" datoranvändare kör windows minsann. Dyra är de oxå de där maccarna, så vi är lurade hela bunten.

 

Jag brukar för det mesta bara sucka och gå därifrån, orkar inte diskutera med folk som oftast aldrig varit i närheten av en mac. :nattinatti:

 

"-Finns ju inga spel!" är en ständigt återkommande kommentar, jag brukar svara med att det finns PS3 och den har jag kopplad till en stor tv och min stora surroundanläggning, sitt du där med din 17" skärm och högtalare från B**tema…

 

Som sagt tidigare, köp den dator du vill ha och är beredd att betala för, skit sedan fullständigt i att andra väljer det dom vill ha, även om det är en underbar Mac!! celb%20(7).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juventino skriver: "Varför kan man inte bara köpa den dator man vill ha och älska den hur mycket man vill utan att tracka ner på andra människors datorer?"

 

salakalle håller med tillfullo och delger även några egna tankegångar.

Mångfalld berikar och driver utveckling.

Om alla måste ha lika tankar, ide´er, känslor och protecktionism. Ett synerligen otrevligt samhälle jag vill vara utan.

 

För övrigt förstår jag inte varför många ber om ursäkt för att de använt Windows Pc. Typ: Jag är ny här på forumet, kommer från windowsträsket. Åt helvete med Wimdowsburken.

 

För egen del väntar jag med stor spänning på att få prova OsX och på min första Mac

Räknar inte med några större problem. Och varför skall det bli svårigheter i Mac-användandet.

 

Byggde min windows-maskin för 10 år sedan. Har aldrig haft några problem med varken hårdvara

eller OS ej häller med olika program eller nät. Aldrig virus. Inte ens spam. Jag är kanske bortskämd,

då jag förväntar att när jag vaknar, bara att dra igång burken, stänga av 15 timmar senare utan

att ha några problem. Kommer därför inte att bli en switcher

 

Ser verkligen fram mot att få hem en kraftig Mac till bild,ljud och filmbearbetning. Jag tror OsX,

Final cut studio, Lightroom, Photoshop med fler kreativa program kommer att sitta fint.

Ser även fram mot att skriva om allt bra jag jag kommer att uptäcka i Mac-världen.

Kommer inte skriva ner Windows PC då jag alldrig under 10 år i den världen haft några därtill. relaterade problem.

 

När kommer min Mac undrar salakalle. :crossfingers: Må väl och rör om i grytan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att den tid jag lagt på jobb med Windows plattformen har varit bortkastad på mängder av bekymmer jag helst varit utan. Försök att få något gjort i en miljö som består av mer än en Windows PC utan internet och bekymren kommer, garanterat. Virus och spyware som inte alltid märks påstås drabba över 80% av Windows datorer världen runt (hittar inte länken), med den kostsamma Conficker plågan som ett av de senaste bekymren, trots att Vista påståtts vara så mycket säkrare.

 

Alla botnets och spam kommer från infekterade Windows PC, som naturligtvis kostar pengar att göra något åt, plus att det gör våra nätverk långsammare än vad de kunde varit.

 

Varför måste allt vara så krångligt? Som exempel, försök att lägga till en PC i ett nätverk, ge den rättigheter från servern, osv. och du har att göra i många timmar. Support för Windows är också en mångmiljard industri, och här.

 

Varför skulle det inte vara OK att ilsket kritisera allt det här och mycket mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det värsta med mac är den jävla windowskulten som hela tiden ska bestämma vad man får eller inte får tycka om den macdator man köpt.

 

särskilt när de dyker upp på macforum för att hetsa, istället för att hålla sig till windowsforum där de förmodligen kan få medhåll och hjälp med sina problem.

:rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det värsta med mac är den jävla windowskulten som hela tiden ska bestämma vad man får eller inte får tycka om den macdator man köpt.

 

särskilt när de dyker upp på macforum för att hetsa, istället för att hålla sig till windowsforum där de förmodligen kan få medhåll och hjälp med sina problem.

 

Ja självklart gäller det vice versa! Sorry glömde nämna det :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

n Mac.

9. Jag är för lat för att lära mig att använda en dator. Hur gör jag för att få min Mac att fungera EXAKT som min gamla PC?

 

Varför köpa mac om den ska funka precis som din gamla PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa mac om den ska funka precis som din gamla PC?

För att den är coooooool

men inte trodde man väl att den skulle fungera annorlunda

 

Visst cool och inte-som-alla-andra

men för den saken skull ska man väl kunna göra som man alltid gjort ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac måste ju suga för att:

 

1. Har inte lika många antivirusprogram

2. Har inte lika många antispywareprogram

3. Kan inte kolla på britneyspears.jpg.scr som jag fick i mailen av en kompis

4. Har ingen Windowstangent på tangentbordet på min MacBook

5. Internet finns inte till Mac. Jag hittar inte det blåa eet på skrivbordet!

6. Jag kan inte se vad klockan är om jag tittar i nedre högra hörnet på bildskärmen.

7. Var är startknappen? Jag kan ju inte använda en dator som inte har en startknapp.

8. Jag hittar inte Outlook Express på min Mac.

9. Jag är för lat för att lära mig att använda en dator. Hur gör jag för att få min Mac att fungera EXAKT som min gamla PC?

10. Windows Media Player är så gammal. Hur installerar jag WMP 11 på min Mac?

 

haha, kul.

 

Du glömde registerhanteringen.

Punkt 11. Hur ska man kunna fixa problemen i macen om regedit inte kan strula och sedan åtgärdas med stor möda? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...