Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

10 saker som suger med Mac


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

2144481142.jpg

Allt är inte bara guld och gröna skogar när det gäller Mac. Trots att fördelarna överväger nackdelarna så finns det faktiskt en mörkare sida som vi Macälskare sällan vill tala om.

 

Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

Ok, den var lite åt h-vete. Visst, en del saker stämmer, men en del saker är ju helt felaktiga.

1: Visst, men vill du hellre ha en armé av små flikar längst ner på skärmen, eller bara en ikon. Och sen, nånsin hört talas om exposé?

2: Den här stämmer faktiskt. Får hålla med om att det är jobbigt.

3: Inget jag använder, så ingen särskilt kommentar där.

4: HELT fel! OS X har väldigt många trevliga kortkommandon, och så har OS X det ultimata Spotlight (till vilken man kan ställa in ett kortkommando). Och sen, återigen, exposé? cmd+tab är och alldeles utmärkt, tillsammans med cmd +<>.

5: Den stämmer faktiskt, men man skulle kunna se det som en säkerhetsgrej. Klipper du ut en fil så ligger den väldigt flytande, och ett felaktigt kortkommando kan betyda att du rederar filen. Men på det hela taget skulle det faktiskt vara trevligt att ha en sån funktion.

6: cmd + alt funkar alldeles utmärkt. Den gör det den ska. Man kan ju byta till alla program (även dom utan fönster öppna) med den. Vill man nödvändigtvis öppna fönster så kan man använda cmd + tab, och sedan när du kommit till programmet du vill ha, släppa tab och trycka alt. Då öppnas fönstret. Och sedan kan man använda cmd+<> eller exposé för att byta mellan fönster i samma program.

7: Inte testat Mighty Mouse, så jag vet inte, men du kan väl lika gärna köpa en annan mus om du tycker den är dålig. Dom flesta möss funkar ju till mac. Och sedan så har ju Apples bärbara datorer en touchpad som är utöver det vanliga, jämfört med windowsdatorers.

8: Jag har inte mycket att säga om MobileMe, eftersom jag aldrig använt det, men jag kan hålla med om att det är dyrt. Däremot kan man jämföra med TV-licensen, som kostar bra mycket mer per är, och är bra mycket mer ovärd.

9: Nu vet ju inte jag vad som är mycket, respektive lite RAM, men 4 GB räcker väl i dagsläget ganska gott åt de flesta? Och sedan, som sagt, de senare modellerna kan ju klara det.

10: Messenger for Mac. Det finns ju en uppsjö av alternativa program. Adium är det som jag personligen tycker är bäst, eftersom man kan ju göra så sjukt mycket med det. Visst, det stödjer inte videochatt, men få dina polare att skaffa Skype istället. Och sen finns ju aMSN, som efter en senare uppdatering faktiskt ser riktigt humant ut, och beter sig väldigt lik MSN till Windows (riktigt illa m.a.o. :P)

 

Nej, det finns så mycket fel och tveksamheter i artikeln att jag inte vet vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om en del av de punkter som ni har tagit upp. Framförallt att flytta med Xtrl+X.

Däremot:

 

Punkt 1: Använd Exposé och om man inte gör det så har de flesta program en meny som heter Fönster där man kan växla mellan fönster. Det här var en av de grejjer jag själv tyckte var helkass när jag började använda Mac. Nu är jag dock glad att det fungerar på det viset då det hålls rent och snyggt i dockan hela tiden.

 

Punkt 7: Det här måste vara en väldigt personlig reflektion och en vanesak. Använder själv Mighty Mouse och tycker den sitter väldigt skönt i handen. Dock lite långsam, precis som påpekat. Ni borde ju ha koll på att man kan sätta vänsterklick på vänster sida av musen och högerklick på höger sida om man vill och att när ni skriver att den bara har en knapp så menar ni fysiskt.

 

Punkt 8: Att Mobile Me är dyrt kan jag inte hålla med om. Kanske om man bara har sitt barnbidrag att förvalta men för strax under 1000:-/år får man ju faktiskt väldigt mycket bra grejjer på ett och samma ställe. Visst går det att lösa gratis men frågan är hur man värderar sin tid. Det går snabbt att teckna ett abonnemang och nästan lika snabbt att ställa in det som man vill ha. Sen funkar det. Personligen tycker jag det är prisvärt och helt klockrent.

 

Tack för en fantastiskt bra tidning även om vi inte alltid är helt överens :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns så mycket fel och tveksamheter i artikeln att jag inte vet vad.

 

Detta var nog den sämsta artikeln jag har läst sedan... Hmm... Ja sedan jag var inne på Aftonbladets hemsida sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Det var nog det sämsta skit jag läst på länge.

Tycker artikelförfattaren skulle ta och lära sig lite innan denna börjar kritisera.

 

Plus att använda ord som suger i en artikel är bara fånigt.

Detta är bara ännu en spik i den kista som är MW.

Nu är det bestämt, det BLIR ingen förlängning av prenumerationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fåniga nackdelar många, hade det varit nån nackdel "av rang" hade den ju för länge sen lösts, det visar på att för de flesta finns det knappt några nackdelar, om de finns är de av denna petitess-aktiga karaktär. (förutom nätverksgrejen då)

Och i ett fall en viktig och bra finess som borde stå på plus-sidan (5:an).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleponken

skrivet av en äkta PC-anv.......riktitgt dålig artikel och håller med ovanstående. skönt att man slapp skriva allt själv=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med 9 av 10 av de saker som suger på mac. Detta är min första mac och jag älskar datorn i sig, men den 10e, att MSN för Mac suger? Är ni tröga eller?

Adium suger, suger hårt, Adium ser ut som nån primitiv notepad chatprogram, ful, för simpel. små halv cm stora bilder, helt trög och ful. Adium måste helt enkelt vara Macen svarta anka. aMSN suger hårt också, de bästa alternativ och de SNYGGASTE alternativen är MSN för Mac, 100%. Den har FÄRG. Den visar bilderna STORT. Den är helt enkelt SNYGG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bli grymt besviken på en tidning som handlar om mac när de bara skriver sån här skit. Kom med lite konstruktiva ideer på hur man löser de problemen i stället. Jag kommer från windows som ni ser, har inte provat nätverksmappar, har inte behövt det, min duktiga mac hittar dem själv. Har en dator som jag använder som backup som kör linux, har en nätverks HD som sitter direkt på en switch, inga problem alls, de dyker upp snyggt i finder.

Tycker exposé rockar!! man kan läsa de olika dokumenten att att faktiskt byta till dem. skit bra!!!

 

Nä, det blir ingen prem. här heller. Trisst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jaha, nu får man skämmas för att man associeras med MacWorld... :rolleyes:

 

Punkt 1, 3, 4, 7 - direkt felaktiga. Särskilt nr 7 där människan inte ens tittat på musinställningarna...

 

Punkt 2, 5 och 6 handlar om handhavandet. Någon försöker febrilt att få det att fungera exakt som i Windows och då är det klart man misslyckas.

 

Punkt 8 och 10 - Knappast Macen det handlar om...

 

Punkt 9 - Ja, jo, det stämde fram till rätt nyligen. Mer än 4 gig krävde en MacPro.

 

Faktiskt så att jag trodde det var ironi först, en slags omvänd "okunskaplista". :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst eyeMac

..och direkt fick man skit på jobbmejlen från PC killarna. Jag kontrade direkt med följande..

 

" IDG hade planer på att publicera en liknande lista för PC. Tyvärr så kunde de inte lägga upp artikeln då deras servrar inte hade kapacitet att lagra så mycket information.

 

PWNED!!!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med 9 av 10 av de saker som suger på mac. Detta är min första mac och jag älskar datorn i sig, men den 10e, att MSN för Mac suger? Är ni tröga eller?

Adium suger, suger hårt, Adium ser ut som nån primitiv notepad chatprogram, ful, för simpel. små halv cm stora bilder, helt trög och ful. Adium måste helt enkelt vara Macen svarta anka. aMSN suger hårt också, de bästa alternativ och de SNYGGASTE alternativen är MSN för Mac, 100%. Den har FÄRG. Den visar bilderna STORT. Den är helt enkelt SNYGG.

Adium går ju att göra hur snyggt som helst, så otroligt lätt att modifera, så ta och kika i inställningarna igen. :P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nilsjohanante

Thomas Ytterberg och nu Michael Jenselius gör tydligen allt för att svärta ner Mac.

Jag har nyss köpt en MacMini, den första Mac-en i mitt liv, och jag kände det som att

ha kommit till en "bättre värld". Men, nu börjar jag ångra mig. Efter deras

två artiklar så kommer jag inte att lägga ner mer pengar på Mac utan

satsat på att förnya min datorvärld med en ny PC med Windows 7.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta men kan ju tacka dem

för att jag inte satsar mera på Mac.

Jag trodde förresten att tidskriften MacWorld, som jag hade tänkt

prenumerera på, var positiv till allt som gällde Mac och skulle peppa

upp alla datoranvändare till att välja Mac. Men inte!

Nu sparar jag pengar på att slippa prenumerera på MacWorld.

Än en gång tack till Michael och Thomas.

PS. Har använt PC (Windows) allt sedan Windows kom till världen i slutet av 80-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, nu börjar jag ångra mig. Efter deras

två artiklar så kommer jag inte att lägga ner mer pengar på Mac utan

satsat på att förnya min datorvärld med en ny PC med Windows 7.

 

Om du bedömer datorn efter en tidsskrift så är nog inte Mac rätt plattform för dig... :wacko:

 

(Knepiga människor det finns... :sarcastic: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Thomas Ytterberg och nu Michael Jenselius gör tydligen allt för att svärta ner Mac.

Jag har nyss köpt en MacMini, den första Mac-en i mitt liv, och jag kände det som att

ha kommit till en "bättre värld". Men, nu börjar jag ångra mig. Efter deras

två artiklar så kommer jag inte att lägga ner mer pengar på Mac utan

satsat på att förnya min datorvärld med en ny PC med Windows 7.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta men kan ju tacka dem

för att jag inte satsar mera på Mac.

Jag trodde förresten att tidskriften MacWorld, som jag hade tänkt

prenumerera på, var positiv till allt som gällde Mac och skulle peppa

upp alla datoranvändare till att välja Mac. Men inte!

Nu sparar jag pengar på att slippa prenumerera på MacWorld.

Än en gång tack till Michael och Thomas.

PS. Har använt PC (Windows) allt sedan Windows kom till världen i slutet av 80-talet.

 

:huh:

 

På vilket sätt har jag varit inblandad i spektaklet denna tråd handlar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Thomas Ytterberg och nu Michael Jenselius gör tydligen allt för att svärta ner Mac.

Jag har nyss köpt en MacMini, den första Mac-en i mitt liv, och jag kände det som att

ha kommit till en "bättre värld". Men, nu börjar jag ångra mig. Efter deras

två artiklar så kommer jag inte att lägga ner mer pengar på Mac utan

satsat på att förnya min datorvärld med en ny PC med Windows 7.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta men kan ju tacka dem

för att jag inte satsar mera på Mac.

Jag trodde förresten att tidskriften MacWorld, som jag hade tänkt

prenumerera på, var positiv till allt som gällde Mac och skulle peppa

upp alla datoranvändare till att välja Mac. Men inte!

Nu sparar jag pengar på att slippa prenumerera på MacWorld.

Än en gång tack till Michael och Thomas.

PS. Har använt PC (Windows) allt sedan Windows kom till världen i slutet av 80-talet.

 

 

:huh:

 

På vilket sätt har jag varit inblandad i spektaklet denna tråd handlar om?

 

 

Men Thomas då... :utskallning::propellerbaver:

Jag kan se hur Thomas febrilt sitter och går igenom allt han skrivit den senaste tiden. Ha ha... Finner det fantastiskt kul att MW enda riktiga artikelförfattare får sig en släng av frustrationssleven.

Ytterbergs artiklar är den enda anledningen till att jag haft kvar min prenumeration så slänge som jag haft den.

 

funny funny funny... :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Det handlar väl om att Macworld vill visa lite självinsikt och ta fasta på kritiken som många slänger mot Mac-datorerna. Mycket av "problemen" handlar ju om hur man navigerar i OSet och det måste man helt klart vänja sig vid -jag jobbar på ett helt annat sätt i Mac OS än i Windows.

 

Den klart största poängen tycker jag ändå är betaltjänsten mobile me, Google får min tillgivna respekt dag efter dag på det området. Men det kanske inte är ett fel med datorn som Thomas sa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan håla med om nedanstående.

 

3. Mappning av nätverksdiskar.

Det är krångligare än nödvändigt.

Man kan lägga nätverksdisken i uppstartsobjekt så att den mappas upp igen vid omstart men tappar efter vila!

Uselt!

 

4. Tangentbordskommandon finns, men...

Tangentbordet saknar utskrivna tecken för specialtecken såsom "/", "\", "|", "[", "}", mfl. det gör dem svårare än nödvändigt att hitta.

Ingen show-stopper, men irriterande.

 

5. Flytta mapp till ett ställe som redan har mappen!!!

Om man flyttar en mapp till ett ställe som redan har en mapp med samma namn så skrivs mappen över _fullständigt_.

I windows kompletteras mappen med de filer som saknas och man får en fråga om dubbletter skall ersättas.

Väldigt dåligt!

Finns det applikationer som avhjälper detta?

 

Trots detta så anser jag dock att Mac är betydligt enklare att använda än Windows! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för en clown som har skrivit den där artikeln??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Tangentbordskommandon finns, men...

Tangentbordet saknar utskrivna tecken för specialtecken såsom "/", "\", "|", "[", "}", mfl. det gör dem svårare än nödvändigt att hitta.

Ingen show-stopper, men irriterande.

 

Det är bara första gången dom är jobbiga att hitta. Dom finns ju placerade bra mycket mer logiskt än vad dom är på windows. Alla snedstreck på 7:an, alla parenteser på 8:an och 9:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror nog att han försöker provicera till att man ska försvara macen till näbbar och klor men som alla datasytem mac som windows så finns det fördelar och nackdelar.

 

Det är en vana hur man använder datorn.

 

Skulle vi gå forum för linux så skulle vi få två lister, en om hur Windows suger (vilket vi vet) och om hur Macen suger.

 

Så det är nog bara och rycka på axlarna och konstatera att det är en person som inte vet så mycket som skrev artikeln (tror jag )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hattifnatt
Thomas Ytterberg och nu Michael Jenselius gör tydligen allt för att svärta ner Mac.

Jag har nyss köpt en MacMini, den första Mac-en i mitt liv, och jag kände det som att

ha kommit till en "bättre värld". Men, nu börjar jag ångra mig. Efter deras

två artiklar så kommer jag inte att lägga ner mer pengar på Mac utan

satsat på att förnya min datorvärld med en ny PC med Windows 7.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta men kan ju tacka dem

för att jag inte satsar mera på Mac.

Jag trodde förresten att tidskriften MacWorld, som jag hade tänkt

prenumerera på, var positiv till allt som gällde Mac och skulle peppa

upp alla datoranvändare till att välja Mac. Men inte!

Nu sparar jag pengar på att slippa prenumerera på MacWorld.

Än en gång tack till Michael och Thomas.

PS. Har använt PC (Windows) allt sedan Windows kom till världen i slutet av 80-talet.

 

Öh, hur tänkte du nu egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#10 MSN, vad har det med Mac att göra? varför fanns den ens med på listan?

För mig är MSN något för fjortisar, vuxna använder riktiga chat protokoll ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Tangentbordskommandon finns, men...

Tangentbordet saknar utskrivna tecken för specialtecken såsom "/", "\", "|", "[", "}", mfl. det gör dem svårare än nödvändigt att hitta.

Ingen show-stopper, men irriterande.

just det här har jag saknat massor av gånger.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...