Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya grafikkort till Mac Pro


boomhowler

Rekommendera Poster

boomhowler

men det räntar iväg fort.. en ny appleskärm och ett 4870... urs.. får bli efter sommaren ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar
Beror i hög grad på vad man jämför. Här är en med de två 512 MB-korten:

 

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-...od%5B2074%5D=on

Märkligt faktum att det nya kortet genomgående verkar prestera sämre på lägre upplösningar. Någon förklaring till detta?

 

Trist för övrigt att standardkortet för nya Pro:n inte verkar gå att köpa för äldre pro:ar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Märkligt faktum att det nya kortet genomgående verkar prestera sämre på lägre upplösningar. Någon förklaring till detta?

 

En gissning är att det handlar om drivrutiner och kanske även logiken på hårdvaran. Allt är optimerat för de tunga och krävande beräkningarna. 8xAA, stora texturer etc. Det blir "tungfotat" på enklare situationer så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning är att det handlar om drivrutiner och kanske även logiken på hårdvaran. Allt är optimerat för de tunga och krävande beräkningarna. 8xAA, stora texturer etc. Det blir "tungfotat" på enklare situationer så att säga.
En annan tanke som jag fick eftersom det inte står så mycket om det är att man faktiskt använt olika bestyckade datorer, dvs. testerna med den lägre upp lösningen med det äldre kortet gjordes för längre sen och då alltså med en långsammmare processor. (Det står ju inget om vilken hårdvara i övrigt som använts så det är ju inte omöjligt, grafikhastigheten beror ju även på processor- och minneshastighet.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en mac pro.

 

Hur är det med grafikorten köper man 2 x gt120 är dom ihopkopplade i SLI då ?

 

inte hittat något med detta:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med grafikorten köper man 2 x gt120 är dom ihopkopplade i SLI då ?
Tror inte SLI fungerar på Mac. Det finns några trådar om detta här…
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om OpenCL slår igenom stort och brett med 10.6 vill man väl ha så snabb GPU som möjligt? Det är en bidragande orsak till att jag vill ha ytterligare ett 8800-kort.

 

Två GPUer kan inte jobba tillsammans i OSX, och SLI kommer inte fungera på någon Mac de närmsta åren.

 

 

Ja vist är det härligt när alla förstå-sig-påare skall prångla sitt budskap :hihihi:

 

Jippi, nu kom ett nytt toppkort till Mac Pro.

 

Problemet är ju bara att det släpptes till PC redan Juni 2008...

 

Inget fel med kortet, men det är inte ett värstingkort, just därför att Mac Pro inte är en spelmaskin.

 

 

 

Funderar på att köpa en mac pro.

 

Hur är det med grafikorten köper man 2 x gt120 är dom ihopkopplade i SLI då ?

 

inte hittat något med detta:(

 

Varken SLI eller Crossfire fungerar i OSX. I Windows fungerar Crossfire. Extra kort är bara för extra skärmar.

 

 

 

Angående om 4870-kortet fungerar i äldre Macar, så står det på Apple Store att det endast funkar för 2008 och 2009 års modeller.

Men jag quotar barefeats:

 

"We've heard from a reliable source that it has successfully run on the first generation Mac Pro. We'll be giving that a test and report next week."

 

Själv kommer jag förmodligen inhandla en PC-version av 4870 och flasha detta med den ROM som ligger i Macversionen.

Forskning kring detta pågår men då få har fått sitt kort är det svårt för de mer insatta att börja experimentera. Förhoppningsvis kommer detta sätt att fungera till slut, precis som det gjorde med 8800GT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jippi, nu kom ett nytt toppkort till Mac Pro.

 

Problemet är ju bara att det släpptes till PC redan Juni 2008...

 

Inget fel med kortet, men det är inte ett värstingkort, just därför att Mac Pro inte är en spelmaskin.

Visst, det är inget multi-GPU-kort men det är vad jag kan utläsa för närvarande ATI:s värstingkort med en GPU trots att det funnits till PC sedan i juni som du säger. ATI marknadsför det också som ett kort för spelande.

 

Men jag kan också tycka att det hade varit trevligt om CrossFire- och SLI-lösningar fanns att få till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GTX 260 siktas i KEXTfiler för nästa uppdatering av OSX. Om det kom, vore det riktigt nice. Men nu när det inte lanserats tillsammans med nya Macen, kan man ju fråga sig hur länge Apple tänker vänta med det. Att inte stressa med att släppa nya kort tyder ju bara på en sak, att grafikkort inte är någon big deal för Apple, iallafall inte Mac Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GTX 260 siktas i KEXTfiler för nästa uppdatering av OSX. Om det kom, vore det riktigt nice. Men nu när det inte lanserats tillsammans med nya Macen, kan man ju fråga sig hur länge Apple tänker vänta med det. Att inte stressa med att släppa nya kort tyder ju bara på en sak, att grafikkort inte är någon big deal för Apple, iallafall inte Mac Pro.
Verkar ju osannolikt nu förstås. Apple brukar ju envisas med att inte släppa grafikkort mellan modellerna (som tur är så kan man i alla fall använda de nyare korten i de äldre maccarna - annars vore det ju helt hopplöst).

 

Hur bra är då GTX 260?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bättre prestanda, men även 384MB mer minne. Väldigt viktigt för spel i högre upplösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm jag ska nog uppgradera senare.. men skärm är prio nu ;) som sagt, det blir dyrt med både grafikkortet och en 24" appleskärm, men den är ju riktigt grym och man behöver ju typ de nya grafikkorten för att använda den till en mac pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
mynameisoscarjo
Nej, det kommer aldrig att hända. Mac Pro är inte gjort för spel.

 

Failure...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Failure...

 

 

Åh, du menar det faktum att EVGA släppte 285GTX 6 månader ( ett halvår ) efter min post?

Som dessutom inte ens funkar till 50% av alla Mac Pro's?

 

Om vi får se ett GT3xx eller 58xx med unversell EFI (EBC) innan jul, då, endast då, ska jag äta upp mina ord :whistling:

 

Men har vi tur får vi dem kanske till Sommaren 2010 eller så ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...