Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya grafikkort till Mac Pro


boomhowler

Rekommendera Poster

Det var något rykte för ett tag sedan om att nVidias värre grafikkort (typ för spel osv) skulle komme till Mac snart.. eller borde ha kommit redan.

 

Är det någon som hört något mer om detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar
Nej, det kommer aldrig att hända. Mac Pro är inte gjort för spel.

 

Jag spelar ibland och jag tycker Mac pro är -som- gjord för spel! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Pro passar utmärkt till spel, även om den möjligen inte är "gjord" för spel (vad nu det egentligen betyder).

 

Jag spelar just nu Crysis Warhead på Win XP SP2 (slipstreamad XP SP1 disk, funkade hur lätt som helst) och med 8800GT lyckas jag ha nästan högsta grafikinställningarna. Ser väldigt bra ut och hackar inte det minsta.

 

PC-kort kan installeras i Mac Pro (2008) och köras i Windows (men funkar inte i OS X - dvs du måste behålla ditt Mac-kompatibla kort i en av slotsen). Barefeats har gjort tester med de nyare PC-korten: http://www.barefeats.com/harper19.html. Imponerande resultat.

 

Jag är säker på att det kommer OS X-kompatibla kort men frågan är om du vill spela spel under OS X när Mac-versionerna är few and far between.

 

Kör hårt.

/p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar just nu Crysis Warhead på Win XP SP2 (slipstreamad XP SP1 disk, funkade hur lätt som helst) och med 8800GT lyckas jag ha nästan högsta grafikinställningarna. Ser väldigt bra ut och hackar inte det minsta.

 

Med vadå, 2x AA?

 

 

Jag spelar ibland och jag tycker Mac pro är -som- gjord för spel! :totaltgalen:

 

Den är inte det, och grafikkorten speglar datorns ändamål. Medans grafikkorten säkert duger till alldagligt spelande kommer aldrig något värstingkort släppas till Mac Pro.

 

 

 

The three graphics options will be: up to four Radeon 4670 (virtually confirmed!), the GTX 260, and the nVidia Quadro FX 4800 or 5800

 

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=635530

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kommer aldrig att hända. Mac Pro är inte gjort för spel.

 

MacBook Pro är väl visst gjord för spel. Varför skulle annars Apple slänga in ett "extra" bättre grafikkort? Det är knappast så att det krävs för att köra Photoshop och Final Cut :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Pro är väl visst gjord för spel. Varför skulle annars Apple slänga in ett "extra" bättre grafikkort? Det är knappast så att det krävs för att köra Photoshop och Final Cut :fane:

 

Nu är det inte MacBook Pro som har diskuterats tidigare i denna tråden utan Mac Pro, den stationära. Visst går en MacBook Pro, liksom en vanlig MacBook, att spela på men Apple har knappast utvecklat MBP i första hand för att vara en spelmaskin - oavsett det "extra bättre grafikkortet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fattar inte varför man sk ha ett bättre än de som redan sitter i. jag har alltid spelat på ett gma x3100 och det tycker jag funar bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fattar inte varför man sk ha ett bättre än de som redan sitter i. jag har alltid spelat på ett gma x3100 och det tycker jag funar bra

Ja, med gma x3100 flyter säkert Crysis på högsta inställningarna. Typ en ruta i halvtimmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med gma x3100 flyter säkert Crysis på högsta inställningarna. Typ en ruta i halvtimmen.

 

ok jag kör ju inte värstingspelen men mer än det som finns i vår imac 24" (standardgrafiken) behövs ju verkligen inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast en av anledningarna till att man skulle vilja kunna byta sitt grafikkort till något vassare, oavsett vad man använder datorn till, är ju Open CL. Börjar det utnyttjas rejält så att grafikprocessorn kan användas till typ allt så är det ju ytterligare en boost.

 

Och börjar fler än Blizzard släppa spel på Mac (macsoft, jo tjena) så finns det ännu fler anledningar än MatLab för att ha ett bra grafikkort ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man kunna spela på en MacPro med tanke på dom övriga specarna. Att då vara tvingad till att använda ett gammalt 8800 känns ju sådär. Det är en gåta varför inte fler kort släpps till den. Så svårt kan det väl inte vara att fixa till EFI-stöd. Det måste finnas en jättemarknad för bra GPU:er till MacPro. Jag tror att om bara någon vågar börja så åker proppen ur.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man kunna spela på en MacPro med tanke på dom övriga specarna. Att då vara tvingad till att använda ett gammalt 8800 känns ju sådär.

 

Det är ingen självklarhet. Mac Pro är en arbetsstation.

 

 

Det är en gåta varför inte fler kort släpps till den. Det måste finnas en jättemarknad för bra GPU:er till MacPro.

 

Inte direkt. Det är en mycket liten marknad. Det finns ingen anledning att släppa ett gamerkort till den datorn som är minst menad för spel, och som säljs i minst antal.

 

Så svårt kan det väl inte vara att fixa till EFI-stöd. Jag tror att om bara någon vågar börja så åker proppen ur.......

 

Radeon släppte själva sitt HD 3870 för Mac Pro. Endast som BTO. För 10 månader sedan. Vart är proppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får klassa MP precis hur du vill det är iaf upp till var och en om dom vill kunna spela med sin dator. Liten marknad.. vilken sten bor du under. Du får nog läsa på lite försäljningssiffror vad gäller grafikkort. Sedan att man släppte ett 3870 som redan var ersatt av 4000 serien för mindre pengar. Du verkar ha noll koll på hur marknaden ser ut och vilka generationer dom olika korten kommer ifrån. Vi har levererat ett gäng riktigt feta 64-bitars maskiner med extrema open gl kort men det var likt förbaskat inga problem att slänga i ett 4870x2 och lira tex Crysis om man kände för det. Så jag vidhåller att det finns en jättemarknad för NYA OCH MODERNA Gpu:er. Sedan får du säga vad du vill men du skall inte tala om för mig vad jag får och inte får göra med min dator. Sedan skall du nog inte snacka så högljutt om saker du inte vet något om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får klassa MP precis hur du vill det är iaf upp till var och en om dom vill kunna spela med sin dator.

 

Jag vill spela med min dator.

 

 

Liten marknad.. vilken sten bor du under. Du får nog läsa på lite försäljningssiffror vad gäller grafikkort.

 

Jag vet att ca 99.8% av de grafikkort som säljs säljs till PC. Det är det enda jag behöver veta.

 

 

 

Sedan att man släppte ett 3870 som redan var ersatt av 4000 serien för mindre pengar. Du verkar ha noll koll på hur marknaden ser ut och vilka generationer dom olika korten kommer ifrån.

 

Vi snackar fortfarande Mac här va? :')

 

 

Vi har levererat ett gäng riktigt feta 64-bitars maskiner med extrema open gl kort men det var likt förbaskat inga problem att slänga i ett 4870x2 och lira tex Crysis om man kände för det. Så jag vidhåller att det finns en jättemarknad för NYA OCH MODERNA Gpu:er.

 

Pro fact: Majoriteten av Mac Pro ägare lirar inte crysis.

 

 

Sedan får du säga vad du vill men du skall inte tala om för mig vad jag får och inte får göra med min dator.

 

Sluta lipa. Jag säger bara sanningen. Vad du gör med din dator bryr jag mig inte om.

 

 

Sedan skall du nog inte snacka så högljutt om saker du inte vet något om.

 

Här är fakta: Mac Pro har inget grafikkort för spel. Hmm undra varför? :')

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill spela med min dator.

 

 

 

 

Jag vet att ca 99.8% av de grafikkort som säljs säljs till PC. Det är det enda jag behöver veta.

 

 

 

 

 

Vi snackar fortfarande Mac här va? :')

 

 

 

 

Pro fact: Majoriteten av Mac Pro ägare lirar inte crysis.

 

 

 

 

Sluta lipa. Jag säger bara sanningen. Vad du gör med din dator bryr jag mig inte om.

 

 

 

 

Här är fakta: Mac Pro har inget grafikkort för spel. Hmm undra varför? :')

 

Låt mig gissa: du bor hemma hos mamma och har aldrig haft en tjej va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte ens MacPro kan klassas som en speldator då vinner ju datanördarna som säger att apple är en tråkig arbetsdator och inget för ungdommar :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig gissa: du bor hemma hos mamma och har aldrig haft en tjej va?

 

Långt ifrån :borstatanderna: men coolt att du tog så illa upp att du måste ta till personangrepp. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte Mac Pro fungera bra för spel?

 

Du kan köpa vilket "PC" grafikkort du vill, och trycka i en Mac Pro, problemet är inte med hårdvaran utan att Mac OS X saknar officiella drivrutiner för dom nyaste korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog fungerar Mac Pro till spel. Men det är ingen speldator.

 

Man kan stoppa in ett PC-kort, ja. Men vänta nu... Det är inget Mac kort.

 

Problemet är inte drivrutiner. Problemet är EFI vs BIOS.

 

Sedan fungerar inte SLI eller crossfire i OSX. SLI fungerar inte i Windows heller.

 

Inget hindrar dig från att skaffa ett värstingkort och gamea.

Men du måste dra kablar från andra DVD-sloten, installera ett alternativt operativsystem,

alltid ha i ditt gamla kort för att kunna boota till OSX, och om du har en äldre Mac Pro än 08,

måste du öppna datorn och byta grafikkort för att kunna gå tillbaka till OSX.

Sedan är övriga delar i Mac Pro'n serverdelar. Tex ECC ram. Som är byggt för stabilitet och

inte funkar lika bra i tex spel.

 

Vill man så går det.

Men grym gamingdator?... nja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilka spel kan man inte lira med ett 8800 GT? Jag tycker att det verkar vara en bra speldator även om den inte är menad för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog fungerar Mac Pro till spel. Men det är ingen speldator.

 

Man kan stoppa in ett PC-kort, ja. Men vänta nu... Det är inget Mac kort.

 

Problemet är inte drivrutiner. Problemet är EFI vs BIOS.

 

Sedan fungerar inte SLI eller crossfire i OSX. SLI fungerar inte i Windows heller.

 

Inget hindrar dig från att skaffa ett värstingkort och gamea.

Men du måste dra kablar från andra DVD-sloten, installera ett alternativt operativsystem,

alltid ha i ditt gamla kort för att kunna boota till OSX, och om du har en äldre Mac Pro än 08,

måste du öppna datorn och byta grafikkort för att kunna gå tillbaka till OSX.

Sedan är övriga delar i Mac Pro'n serverdelar. Tex ECC ram. Som är byggt för stabilitet och

inte funkar lika bra i tex spel.

 

Vill man så går det.

Men grym gamingdator?... nja.

 

Det finns inget problem med att stoppa i ett grafikkort som tex Geforce 280 eller Radeon 4870 i en Mac Pro, MacOS X saknar stöd för BIOS (alltså skiter i att initialisera korten, ja)

SLI stöd saknas eftersom Nvidia låst SLI till deras egna styrchipset, men går att få igång genom att modifiera grafikkorts drivrutinen, CrossfireX fungerar (out of the box) på Mac Pro (i Windows)... men det är inget kriterie för "speldator".

 

Bootcamp oandra sidan har BIOS emulering och kan initialisera och använda korten.

 

Min poäng är bara att en speldator och en kraftig arbetsdator är samma sak, det finns inget speciellt "spelläge" i hårdvaran, det handlar om enheter i datorn som har hög prestanda och detta drar både spel och program nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget problem med att stoppa i ett grafikkort som tex Geforce 280 eller Radeon 4870 i en Mac Pro, MacOS X saknar stöd för BIOS (alltså skiter i att initialisera korten, ja)

 

Jag skrev det, ja

 

 

SLI stöd saknas eftersom Nvidia låst SLI till deras egna styrchipset, men går att få igång genom att modifiera grafikkorts drivrutinen

 

Går endast med 7300. Värt

 

CrossfireX fungerar (out of the box) på Mac Pro (i Windows)... men det är inget kriterie för "speldator".

 

Kriterier är väl inte så tydliga, men jag tycker att en speldator ska stöda teknik som är utvecklad för just främst spel.

Crossfire går i Windows men det finns ju inte nog med strömkablar åt ordentliga kort.

 

 

Min poäng är bara att en speldator och en kraftig arbetsdator är samma sak, det finns inget speciellt "spelläge" i hårdvaran, det handlar om enheter i datorn som har hög prestanda och detta drar både spel och program nytta av.

 

Min poäng är en speldator ska stödja just spelhårdvara.

Grafikkort är nyckeln i en bra speldator. Det bästa grafikkortet för spel till Mac Pro är två år gammalt.

 

En Mac Pro för ~24 000:- är inte en speldator när den får sämre score i 3Dmark än en PC som kostar ca 10 000:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mac Pro för ~24 000:- är inte en speldator när den får sämre score i 3Dmark än en PC som kostar ca 10 000:-.

 

Borde inte samma PC-maskin göra bättre ifrån sig i arbete också då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...