Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rödvin är bra för hälsan


Pocahontas

Rekommendera Poster

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar
rickard1234

Har ännu inte smakat på kvällens rödvin men jag är övertygad om att det kommer att smaka gott, o samtidigt vara gott för livet generellt.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till laxen blev det vitt idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rödvin innehåller väl antioxidanter som är bra för våra blodkärl.

Det här är ett rött vin jag använt en tid och den är mycket bra, även då man inte äter mat.

Det är inte beskt utan lätt att dricka.

 

 

Roodberg (7451) var det enda vin på box som fick fem stjärnor i en test jag nyliogen såg.

– Sydafrka – 263 :- .

 

Testen gav detta resultat:

Mycket vin för pengarna och därtill ett av de bästa vinerna i box.

Komplex och smakrikt med väl avvägd fatkaraktär.

Den mogna och mastiga koncentrationen påminner om torkade fikon,

plommon, bigarråer, russin och viss rökighet. Läder och tobak finns också med.

Håller måttet mellan årgångarna. Ett fullgott alternativ till flaskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rödvin är hälsa, hälsa ofta!

 

 

Ser det på dina röda näsa. :D ...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tipsa om Australian Wine Club.

 

Jag prenumererar på vin därifrån - varannan eller var fjärde (beroende på prenumneration) månad kommer det hem en låda. I storstäderna med bud, här ute i busken med bussgods. Hittills (två leveranser) har det varit kanonbra viner! (och det är inte bara aussie-viner)

 

Normalt när man går på systemet så tänker man att nu ska jag prova något nytt, men så blir man helt överväldigad av sortimentet. Med prenumeration så får man alltid hem sådant som man inte provat tidigare! Åsså kommer det med beskrivningar och förslag på mat att äta till vinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Blir så förbannad när man läser att just rödvin skall vara så bra, varför skriven ingen om ifall druvjuice är bra? Innehåller inte den samma ämnen som det jästa vinet? Eller måste man dricka rödvin för effektens skull?

 

Huvudet på spiken! Anledningen till att man så ofta hör "livets goda", "livskvalitet" och "livsnjutning" i samma mening som alkoholhaltiga drycker, men sällan i sammanhang där jordgubbar, druvjuice eller rågbröd diskuteras är uppenbar. Folk behöver dricka alkohol - vissa kan vara rakt på sak med en pava fruktvin på en bänk utanför systemet, andra måste linda in det i dyrare sorter och snack om bochué. Gör man studier om alkoholkonsumtion genom att fråga folk hur mycket de dricker, visar det sig att en väldigt stor del av all alkohol som säljs aldrig dricks upp. :)

 

Konsumtion av alkoholhaltiga drycker har ett primärt syfte - att få alkohol i kroppen. Den som inte ens kan erkänna det för sig själv har inte kommit särskilt långt på vägen till självkännedom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumtion av alkoholhaltiga drycker har ett primärt syfte - att få alkohol i kroppen.

 

Så är det säkert för vissa människor, men det kan inte generaliseras till alla som konsumerar alkoholhaltiga drycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Så är det säkert för vissa människor, men det kan inte generaliseras till alla som konsumerar alkoholhaltiga drycker.

 

Det gäller naturligtvis inte varje människa eller varje situation, men begreppet som sådant kan generaliseras. Om tex vin hade varit viktigt pga smaken hade det inte haft någon särställning. Folk hade pratat om det ungefär som man pratar om druvjuice.

 

Med detta ville jag egentligen inte säga något om vin, utan om det faktum att många människor är så sorgligt omedvetna om vad de sysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rödvin tillhör de få drycker som inte behöver sötas för att vara goda.

Rödvin är gott, det berusande välbehaget får man som bonus.

Ett glas vin till maten ger ingen berusning, alltså är det struntprat att det är alkoholen som är den primära faktorn till att dricka vin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det smakar skit bara...

 

Dricker jag alkohol så är det i form av öl eller absinthe ananrs får det vara.

 

Dessutom dricker jag lättöl för att få smaken av öl men undvika onödigt stort alkoholintag (och jag är inte ensam om detta), jag har däremot aldrig mött en vindrickare som kan tänka sig att dricka alkoholfritt vin för att få smaken men inte alkoholen.

 

Go figure, skåpssupare hela bunten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom dricker jag lättöl för att få smaken av öl men undvika onödigt stort alkoholintag (och jag är inte ensam om detta), jag har däremot aldrig mött en vindrickare som kan tänka sig att dricka alkoholfritt vin för att få smaken men inte alkoholen.

 

Eftersom alkoholfritt "vin" inte smakar vin så tar jag hellre en lättöl, eller varför inte bara vanligt vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett glas vin till maten ger ingen berusning

 

Det är såna tokigheter som gör att jag mer och mer går mot att alkoholhaltiga drycker borde förbjudas. När folk inte ens fattar att man blir berusad av alkoholen, då är det illa ställt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt tycke så är alla alkoholhaltiga drycker godast när de innehåller alkohol. I rätt mängd för respektive dryck. Öl är oftast som godast (det finns undantag) kring mellanöls- eller starkölsstyrka exempelvis. Har hittills inte hittat någon lättöl eller alkoholfri öl som smakar tillräckligt bra för att jag ska tycka den är värd pengarna. Då dricker jag hellre mineral- eller kranvatten till maten, om jag av någon anledning inte ska inta alkohol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det där är ju bara för att era kroppar vant er vid alkoholen. Hade ni aldrig förrän i vuxen ålder smakat annat än alkoholfritt vin eller öl, så är jag rätt så säker på att ni inte hade valt de alkoholhaltiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är såna tokigheter som gör att jag mer och mer går mot att alkoholhaltiga drycker borde förbjudas. När folk inte ens fattar att man blir berusad av alkoholen, då är det illa ställt!

 

Vet inte om du provat alkohol i någon form någon gång? Om man mäter promillen efter ett glas vin så ger det efter en halvtimme inte något nämnvärt utslag. Självklart skall man inte köra bil ändå, men att kräva förbud mot alkoholhaltiga drycker är inte bara löjligt, det är dåligt underbyggt också.

Berusning innebär väl påverkan, den är mätbar när det gäller promille men inte när det gäller agerande.

Nykterhetsrörelsen skjuter sig själva i foten med dylik skrämselpropaganda.

Bara genom att lukta på korken skulle man med tillräckligt känslig utrustning kunna påvisa en berusning enligt ditt sätt att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett glas vin ger definitivt tillräckligt med alkohol för att påtagligt påverka, men du väljer att inte tro på det för att du tycker om din alkohol för mycket. Ett glas vin motsvarar ungefär alkoholmängden i två rejäla snapsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
att förbjuda alkohol fungerar inte

 

Det fungerar inte att förbjuda mord, heroin eller bankrån heller. Din slutsats? Att legalisera alla tre? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett glas vin ger definitivt tillräckligt med alkohol för att påtagligt påverka, men du väljer att inte tro på det för att du tycker om din alkohol för mycket. Ett glas vin motsvarar ungefär alkoholmängden i två rejäla snapsar.

 

Vet inte vad du definierar som "två rejäla snapsar", men försöker du beställa en "tvåa" på krogen skrattar de åt dig!

post-1862-1215944586_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett glas vin ger definitivt tillräckligt med alkohol för att påtagligt påverka, men du väljer att inte tro på det för att du tycker om din alkohol för mycket. Ett glas vin motsvarar ungefär alkoholmängden i två rejäla snapsar.

Bortsett från att jag är mycket tveksam till matematiken, så är oftast sättet att inmundiga snaps kontra vin ganska olika. Snaps intas betydligt fortare, vilket väl ger en snabbare, och högre, berusning?

 

Låt mig ha min alkohol i fred. Det måste finnas sätt att lösa problemen för de som har problem, än att förbjuda alkohol för alla oss som öht inte har några problem med att hantera det.

 

Jag dricker inte när jag ska köra bil, eller göra någon annan sysselsättning som kräver koncentration. Jag tycker om en god öl eller vin till maten eller i socialt sammanhang. Självklart är man tillvand med alkohol, men med det faktumet så tycker jag att dryckerna i fråga är godare med rätt alkoholhalt. Låt mig tycka det, snälla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Bortsett från att jag är mycket tveksam till matematiken, så är oftast sättet att inmundiga snaps kontra vin ganska olika. Snaps intas betydligt fortare, vilket väl ger en snabbare, och högre, berusning?

 

Låt mig ha min alkohol i fred. Det måste finnas sätt att lösa problemen för de som har problem, än att förbjuda alkohol för alla oss som öht inte har några problem med att hantera det.

 

Jag dricker inte när jag ska köra bil, eller göra någon annan sysselsättning som kräver koncentration. Jag tycker om en god öl eller vin till maten eller i socialt sammanhang. Självklart är man tillvand med alkohol, men med det faktumet så tycker jag att dryckerna i fråga är godare med rätt alkoholhalt. Låt mig tycka det, snälla!

 

Om vi nu hoppar över problematiken runt att alkohol finns tillgängligt för missbrukarna av just den anledningen att den stora gruppen "normalkonsumenter" vill ha den lättillgänglig och billig, så har väl ingen här nekat dig att få din dos av alkohol? För min del handlar det bara om att jag är trött på allt inlindande av alkoholbehovet i sockersöta ramsor - ta vilken du vill ur denna tråd - eftersom det är så urbota larvigt. Om du är så rakt på som i ditt senaste inlägg, där du skriver att du "vill ha din alkohol i fred", så tycker jag att det är okej. Däremot är tramset om att vin "tillhör livets goda" och liknande bara dimrådåer som både "normalkonsumenter" och alkoholister i varierande grad använder för att dölja sitt beroende för sig själva och andra.

Jag känner många som har ett mindre dramatiskt beroendeförhållande till alkohol - de låter inte missbruket dra ned dem på något vis, vare sig medicinskt eller socialt, men de klarar sig heller inte utan alkoholens psykofarmaseptiska verkan. Man öppnar får de riktiga problemen den dagen man förnekar detta beroende.

Själv är jag beroende av kaffe och koffein och får tydliga abstinenssymptom om jag inte får kaffe på ett dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig ha min alkohol i fred. Det måste finnas sätt att lösa problemen för de som har problem, än att förbjuda alkohol för alla oss som öht inte har några problem med att hantera det.

 

Gå en sväng längst Kungsgatan i Stockholm en fredag eller lördag kväll/natt så kommer du nog se att det troligen är fler som inte kan hantera alkohol än folk som klarar av detta.

 

 

Jag måste bara få säga att jag inte på något sätt är nykterist, jag dricker också men mestadels med måtta. Men det händer att jag också super ner mig då och då.

Jag skulle trotts detta inte klaga om alkohol försvann helt, iaf i allmänna sammanhang. Folk får väl göra vad de vill om de är hemma men stanna hemma då (och stör inte grannarna heller).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå en sväng längst Kungsgatan i Stockholm en fredag eller lördag kväll/natt så kommer du nog se att det troligen är fler som inte kan hantera alkohol än folk som klarar av detta.

Jag måste bara få säga att jag inte på något sätt är nykterist, jag dricker också men mestadels med måtta. Men det händer att jag också super ner mig då och då.

Jag skulle trotts detta inte klaga om alkohol försvann helt, iaf i allmänna sammanhang. Folk får väl göra vad de vill om de är hemma men stanna hemma då (och stör inte grannarna heller).

 

Men är det bruket av alkohol vi skall angripa, eller hur vi brukar den?

Det är väl "supa ner sig"-attityden vi skall angripa. Nu är det tufft att supa sig full i vissa kretsar, man har det som mål att bli full. Det är den attityden vi skall angripa!

Vid "salongsberusning" har alla trevligt, inga aggressioner, baksmälla eller krokodilhjärnebeteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Så du anser att Alkohol = mord,heroin,bankrån ?

 

Du får nog läsa inlägget igen. Inte så många ord, men tydligen svårt nog att förstå ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...