Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rödvin är bra för hälsan


Pocahontas

Rekommendera Poster

Missbrukar man porter lär man väl dö av kraftig övervikt innan man hinner avgiftas.

 

 

Hahaha jo det stämmer säkert.

 

Ni som inte gillar rödvin (och även ni som gillar det) kan ju gladeligen äta mycket kakao.

Kanske då i mörk choklad, eller kanske hemmagjord chokladmjölk.

 

Kakao har ett orac värde på 13 120. Hur stor procenthalt kakao just den chokladen har man har mätt det framgår inte, men värdet på kakao är ju rätt häftigt. man kan ju jämföra med blåbär som det skrevs om för ett tag sedan, att bären var extremt nyttiga pga sitt höga värde av antioxidanter. Blåbär har ett oracvärde på 4460. Rödvin finns inte med på hemsidan jag har kollat. Den baseras bara på livsmedel.

 

Lite info om orac.

 

ORAC (oxygen radical absorption capacity). Det är en bra metod som ger en uppfattning om antioxidantinnehållet, även om den har sina brister. Det är ju bara en modell som registrerar vissa delar av vårt antioxidantförsvar och det finns faktorer i människokroppen som är svåra att efterlikna. Frågan är dessutom hur man ska tolka ORAC-värdena? Kanske är det till exempel bättre för hälsan att få små mängder av tio olika antioxidanter än tjugo gånger så mycket av en enskild antioxidant

 

Vet inte om man blir klokare av det. Om ni är intresserade så sök på Orac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar

Klart det smakar olika lättöl och starköl och egentligen är mellanöl godast men eftersom det mest finns starköl på systemet så försöker jag hitta en som maskerar "sprit/mäsk/whatever"smaken bäst så det egentligen liknar mer en mellanöl, lättöl är gott till maten men inte alls gott att dricka ett glas på kvällen så visst är det skillnad. Däremot fanns ju inte starköl för några årtionden sen utan det starkaste var mellanöl och det vanliga var pilsnern som är en folköl i princip (?), rätta mig om jag har fel. Så på senare tid har man uppfunnit starkölen om det stämmer och gissa om det var för smaken eller för alkoholstyrkans skull man gjorde det i så fall? :D Klart det är för det senare. Undrar hur mycket mindre misshandel och fylleri man skulle se utanför stans vattenhål om man gick tillbaka till att servera pilsner (å ta bort shotsen)? Men rätta mig om jag har fel för jag var lite ung om ens född på den tiden. Däremot undrar jag hur man gör starköl till skillnad från mellanöl som sägs va det "naturliga", mer socker eller längre tid eller tillsätter man ren sprit eller hur gör man?

Så för min skull skulle jag med glädje se fram emot en utveckling av goda mellanölsorter istället, det är inte enkom för alkoholens skull jag dricker öl, utan för både men lite mer för smaken, dock skulle det naturligtvis va lika (lite) intressant som mjölk (som jag iofs tycker är gott) om det inte innehöll någon alkohol alls.

Annars är ju nästan allt med alkohol i ganska illasmakande historier och det mesta går ut på att blanda ut det med nåt gott så man får ner skiten, men det får inte bli för gott för då dricker man upp det direkt som saft utan det ska bli lagom vuxet så man kan sitta och sippa på det en halvtimme eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off topic kanske men...

 

Enligt systembolaget blir baksmällan värre av mörk alkohol (rött vin, whisky m.m) än av ljus (vitt vin, vodka)

På den punkten är vitt vin bättre för hälsan :fundersam:

 

Läs denna folder, där står det rätt mycket intressant... http://www.systembolagetkampanj.se/aoh/bland annat

  • Mörk alkohol ger värre bakfylla än ljus
  • Vid 0,2 promille börjar precision mm försämras
  • Ett glas vin (15 cl, 12%) = ca. 4,5 cl 40%

/Gabriel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu enl uppgift Wassborg skulle ju kaffe va vår största källa till antioxidanter har jag läst nånstans och vi diskuterat redan nånstans. Men då kanske man kan ersätta rödvineländet med kaffe, choklad och blåbär, bra!

Fast nu blev jag lite fast i rödvin utblandat med hälften Sprite... det blev vansinnigt gott... å inte så berusande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett glas vin till maten ger ingen berusning, alltså är det struntprat att det är alkoholen som är den primära faktorn till att dricka vin.

 

Etanol är en liten molekyl som snabbt absorberas och distribueras i kroppen, verkningsmekanismen är komplicerad men både hjärnans GABA-system och belöningscentrum påverkas.

 

Något förenklat: GABA har dämpande effekt och ger upphov till de alkoholens dåsiga effekter. Påverkan av belöningscentrum sker via frisättning av betaendorfin, vilket leder till ökad frisättning av dopamin i Nucleus Accumbens och prefrontala cortex, vilket ger upphov till känslor av välbehag, det sker sker redan vid väldigt låg nivå. Så trots att det inte är så mycket alkohol i ett glas vin är det tillräckligt för att ge en påverkan på belöningssystemet.

 

Belöningssystemet är viktigt för det är involverat i allt som driver oss, t ex mat, fysisk aktivitet och sex. Det är även väldigt viktigt när det gäller beroendeutveckling, där det spelar en central roll. Jag säger inte att man blir beroende av ett glas vin, det jag menar är att även en liten mängd alkohol ger upphov till en sinnesförändring som gör att vi vill ha mer och förknippar t ex vin men något positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Jochum kaffe innehåller bra med antioxidanter, men kakao innehåller extrema mängder.

 

Ett gott rödvin med lite rökt makrill för omega 3 intaget som snacks.

Lite senare en kopp kaffe med lite mörk choklad.

 

Då är man nog fulladdad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det där är ju bara för att era kroppar vant er vid alkoholen. Hade ni aldrig förrän i vuxen ålder smakat annat än alkoholfritt vin eller öl, så är jag rätt så säker på att ni inte hade valt de alkoholhaltiga.

 

Det är fråga om såväl smak som effekt så att säga, men smaken är verkligen inte densamma hos de båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det smakar skit bara...

 

Dricker jag alkohol så är det i form av öl eller absinthe ananrs får det vara.

 

Dessutom dricker jag lättöl för att få smaken av öl men undvika onödigt stort alkoholintag (och jag är inte ensam om detta), jag har däremot aldrig mött en vindrickare som kan tänka sig att dricka alkoholfritt vin för att få smaken men inte alkoholen.

 

Go figure, skåpssupare hela bunten.

 

Som sagt, smaken är långt ifrån densamma hos alkoholfria viner. Och en sak till, du dricker absint för den goda smaken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Etanol är en liten molekyl som snabbt absorberas och distribueras i kroppen, verkningsmekanismen är komplicerad men både hjärnans GABA-system och belöningscentrum påverkas.

 

Något förenklat: GABA har dämpande effekt och ger upphov till de alkoholens dåsiga effekter. Påverkan av belöningscentrum sker via frisättning av betaendorfin, vilket leder till ökad frisättning av dopamin i Nucleus Accumbens och prefrontala cortex, vilket ger upphov till känslor av välbehag, det sker sker redan vid väldigt låg nivå. Så trots att det inte är så mycket alkohol i ett glas vin är det tillräckligt för att ge en påverkan på belöningssystemet.

 

Belöningssystemet är viktigt för det är involverat i allt som driver oss, t ex mat, fysisk aktivitet och sex. Det är även väldigt viktigt när det gäller beroendeutveckling, där det spelar en central roll. Jag säger inte att man blir beroende av ett glas vin, det jag menar är att även en liten mängd alkohol ger upphov till en sinnesförändring som gör att vi vill ha mer och förknippar t ex vin men något positivt.

 

Snyggt inlägg :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Etanol är en liten molekyl som snabbt absorberas och distribueras i kroppen, verkningsmekanismen är komplicerad men både hjärnans GABA-system och belöningscentrum påverkas.

 

Något förenklat: GABA har dämpande effekt och ger upphov till de alkoholens dåsiga effekter. Påverkan av belöningscentrum sker via frisättning av betaendorfin, vilket leder till ökad frisättning av dopamin i Nucleus Accumbens och prefrontala cortex, vilket ger upphov till känslor av välbehag, det sker sker redan vid väldigt låg nivå. Så trots att det inte är så mycket alkohol i ett glas vin är det tillräckligt för att ge en påverkan på belöningssystemet.

 

Belöningssystemet är viktigt för det är involverat i allt som driver oss, t ex mat, fysisk aktivitet och sex. Det är även väldigt viktigt när det gäller beroendeutveckling, där det spelar en central roll. Jag säger inte att man blir beroende av ett glas vin, det jag menar är att även en liten mängd alkohol ger upphov till en sinnesförändring som gör att vi vill ha mer och förknippar t ex vin men något positivt.

 

Alldeles riktigt, men det var berusning jag snackade om, och då i dess personlighetsförändrande form. Där ger ett glas vin på sin höjd ett kortvarigt, något ökat välbehag, men inte som jag vill kalla berusning i dess vardagliga betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte att förbjuda mord, heroin eller bankrån heller. Din slutsats? Att legalisera alla tre? :)

 

Logik på hög nivå iMatte...

 

Om nu alkohol ska förbjudas antar jag att även nikotin inkluderas i lagen, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...tramset om att vin "tillhör livets goda" och liknande bara dimrådåer som både "normalkonsumenter" och alkoholister i varierande grad använder för att dölja sitt beroende för sig själva och andra...

 

...Själv är jag beroende av kaffe och koffein och får tydliga abstinenssymptom om jag inte får kaffe på ett dygn.

 

Snick snack!

 

Bör koffeinet isf inte förbjudas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta med antioxidanter är att de är ämnen som hindrar skadlig verkan av oxidativa ämnen. Den skadliga verkan orsakas oftast av så kallade reactive oxygen species (ROS eller reaktiva syremetaboliter om man så vill) som bildas i olika oxidationsreaktioner. Det är reaktioner som är naturligt förekommande och sker hela tiden i kroppen och vi har flera skydd, skadligt blir det först när mängden blir så stor att kroppen inte kan ta hand om allt.

 

Etanol är ett av väldigt många ämnen som ger upphov till ROS, med andra ord måste det anses väldigt kontraproduktivt att dricka vin för att komma åt antioxidanter, som dessutom finns i väldigt små mängder, mindre än alkoholen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå en sväng längst Kungsgatan i Stockholm en fredag eller lördag kväll/natt så kommer du nog se att det troligen är fler som inte kan hantera alkohol än folk som klarar av detta.

 

Det tror inte jag, däremot kommer de som har problem med hanterandet av alkohol att utmärka sig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Snick snack!

 

Bör koffeinet isf inte förbjudas?

 

Snick snack två gånger mer än du kan säga (för att fortsätta med samma brilijanta retorik...) :)

 

Nu har ju inte jag propagerat för att alkohol ska förbjudas här (det var Power som argumenterade mot sig själv i nåt inlägg...), men visst... den dagen kaffe totalt förstör livet för runt 15% av alla uppväxande barn i samhället, direkt orsakar en majoritet av våldsbrotten och sexualbrotten, ger upphov till tiotusentals skadade i trafiken samt i medeltal förkortar livet på oss svenskar med flera år...javisst kan jag tänka mig att diskutera den bästa politiska metoden att minska kaffekonsumtionen då. Att det är förbud som är den bästa metoden för det - vare sig för kaffe eller alkohol - är jag inte säker på.

 

Men om du är lika glad i smaken av kaffe kanske du inte skulle bry dig då heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Logik på hög nivå iMatte...

 

Nja, så särskilt hög nivå var det inte - faktiskt ganska elementär logik. Om man sedan förstår den eller inte handlar väl mer om den egna förmågan. Begåvning är ju även den utdelad med olika mått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snick snack två gånger mer än du kan säga (för att fortsätta med samma brilijanta retorik...) :)

 

Nu har ju inte jag propagerat för att alkohol ska förbjudas här (det var Power som argumenterade mot sig själv i nåt inlägg...), men visst... den dagen kaffe totalt förstör livet för runt 15% av alla uppväxande barn i samhället, direkt orsakar en majoritet av våldsbrotten och sexualbrotten, ger upphov till tiotusentals skadade i trafiken samt i medeltal förkortar livet på oss svenskar med flera år...javisst kan jag tänka mig att diskutera den bästa politiska metoden att minska kaffekonsumtionen då. Att det är förbud som är den bästa metoden för det - vare sig för kaffe eller alkohol - är jag inte säker på.

 

Men om du är lika glad i smaken av kaffe kanske du inte skulle bry dig då heller.

 

 

Tänkte replikera här, men då iMatte är för feg för att läsa och argumentera mot mina inlägg så är det väl lika bra att låta honom hållas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, så särskilt hög nivå var det inte - faktiskt ganska elementär logik. Om man sedan förstår den eller inte handlar väl mer om den egna förmågan. Begåvning är ju även den utdelad med olika mått.

 

Ironi är något som normalt kan förstås i mellanstadiet eller däromkring rent åldersmässigt sett. Det finns dock självklart undantag i vuxen ålder, vilket naturligt för oss vidare till begreppen egen förmåga och begåvning... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Ironi är något som normalt kan förstås i mellanstadiet eller däromkring rent åldersmässigt sett. Det finns dock självklart undantag i vuxen ålder, vilket naturligt för oss vidare till begreppen egen förmåga och begåvning... :)

 

Jag tar alltid illa vid mig när någon kallar mig för idiot - givet att det är någon som verkar vara något annat än en större idiot förstås. Såna jag redan räknat ut får kalla mig idiot, obegåvad och vad de vill. Det räknas liksom ändå inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ironi är något som normalt kan förstås i mellanstadiet eller däromkring rent åldersmässigt sett. Det finns dock självklart undantag i vuxen ålder, vilket naturligt för oss vidare till begreppen egen förmåga och begåvning... :)

 

Redan i mellanstadiet, ...., intressant!

 

Kan man då säga att den som saknar denna "insikt" är något efterbliven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar alltid illa vid mig när någon kallar mig för idiot - givet att det är någon som verkar vara något annat än en större idiot förstås. Såna jag redan räknat ut får kalla mig idiot, obegåvad och vad de vill. Det räknas liksom ändå inte...

 

Det var skönt att höra, då kan jag negligera allt du pådyvlat mig! :crossfingers: Du räknas inte!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan i mellanstadiet, ...., intressant!

 

Kan man då säga att den som saknar denna "insikt" är något efterbliven?

 

Nej då, så behöver det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar alltid illa vid mig när någon kallar mig för idiot - givet att det är någon som verkar vara något annat än en större idiot förstås. Såna jag redan räknat ut får kalla mig idiot, obegåvad och vad de vill. Det räknas liksom ändå inte...

 

Jag kallar absolut inte dig för idiot. Att däremot få smaka på sin egen medicin retoriskt sett, det bjuder jag gärna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför säger man ironi, när man menar sarkasm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...