Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rödvin är bra för hälsan


Pocahontas

Rekommendera Poster

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar

Vilken tur att jag inte dricker rödtjut då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andefattig då?

 

Inte enligt min uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vi borde tänka på tonen i den här tråden, det finns flera inlägg som bevisligen har väckt starka känslor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte enligt min uppfattning.

 

Men nån jäkla brist i personligheten måste det väl ändå vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vi borde tänka på tonen i den här tråden, det finns flera inlägg som bevisligen har väckt starka känslor.

 

Det är lugnt, iMatte har filtrerat bort mina inlägg, alltså kan det inte spåra ur, i alla fall så länge ingen citerar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nån jäkla brist i personligheten måste det väl ändå vara?

Du menar som hos mig? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag tar inte något av det som iMatte skriver på allvar

 

Jag lovar att ta dina inlägg på allvar - om du skriver något vill säga. Hittills har jag inte sett något som ens med största välvilja kan kallas inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan i mellanstadiet, ...., intressant!

 

Kan man då säga att den som saknar denna "insikt" är något efterbliven?

 

... eller går i lågstadiet... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag tycker att vi borde tänka på tonen i den här tråden, det finns flera inlägg som bevisligen har väckt starka känslor.

 

Den som nämde 'en han klämde 'en...som man brukar säga norröver när någon säger att det luktar fis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... eller går i lågstadiet... :propellerbaver:

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Så jag måste följa din löjliga regelbok över vad som enligt dig räknas som ett äkta inlägg i forumet ?

 

tror jag avstår och kör på som vanligt då jag fullständigt skiter i vad du tycker och tänker.

 

Nja, jag tycker nog att du visat bättring redan med detta inlägg. Både versaler, skiljetecken och flera rader. Och dessutom en åsikt medpackad. Bravo! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar som hos mig? :o

 

Knappast, med din snabba gångart och idoghet så är det svårt att hitta brister! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som nämde 'en han klämde 'en...som man brukar säga norröver när någon säger att det luktar fis.

 

Jag skrev "vi" inte "du" eller "ni". Jag har inte en stridsyxa i min hand, hellre ett glas rött (om än inte idag), helt i linje med denna tråd. Däremot tar jag inte emot nedlåtande och närmast kränkande kommentarer utan att svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev "vi" inte "du" eller "ni". Jag har inte en stridsyxa i min hand, hellre ett glas rött (om än inte idag), helt i linje med denna tråd. Däremot tar jag inte emot nedlåtande och närmast kränkande kommentarer utan att svara.

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast, med din snabba gångart och idoghet så är det svårt att hitta brister! :borstatanderna:

Nu har ju inte jag direkt den svårigheten, men jag vet att många med Asperger syndrom tolkar saker väldigt bokstavligt, och de är inte dumma för det. Jag vet många med IQ mellan 130 och 150, som har svårt för ironi.

De tolkar bara det som sägs rent logiskt, och det finns ingen "logik" i ironi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju inte jag direkt den svårigheten, men jag vet att många med Asperger syndrom tolkar saker väldigt bokstavligt, och de är inte dumma för det. Jag vet många med IQ mellan 130 och 150, som har svårt för ironi.

De tolkar bara det som sägs rent logiskt, och det finns ingen "logik" i ironi.

 

Håller med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju inte jag direkt den svårigheten, men jag vet att många med Asperger syndrom tolkar saker väldigt bokstavligt, och de är inte dumma för det. Jag vet många med IQ mellan 130 och 150, som har svårt för ironi.

De tolkar bara det som sägs rent logiskt, och det finns ingen "logik" i ironi.

 

Iofs, den gång vi träffades såg jag ju bara positiva sidor, du imponerade verkligen med ditt engagemang, vilket jag ju nämnt tidigare, så några bristande sidor hos dig har jag varken sett förr eller senare. Nu vet jag ju inte hur du tolkar mig, jag använder nog ironi som det faller, även om jag, med vissa undantag, undviker att såra eller angripa människor. Men, man behöver nog inte ha Asperger för att misstolka. Har ju sett på detta forum att vissa ser mig som buse, och detta, enligt mig, för att de läst mig bokstavligt och inte uppfattat undertonerna eller bristande försök till humor. En balansgång som inte alltid går hem.

Ett utryck som jag ibland tvingas använda är: Lyssna inte på vad jag säger, utan på vad jag menar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ironi och skriftlig kommunikation är en svår kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ironi och skriftlig kommunikation är en svår kombination.

 

Jo, men har man som läsare ståndpunkten att i första läget tolka något som positivt så vore det inga problem. Problemet är att många alltid letar efter negativa tolkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det smakar olika lättöl och starköl och egentligen är mellanöl godast men eftersom det mest finns starköl på systemet så försöker jag hitta en som maskerar "sprit/mäsk/whatever"smaken bäst så det egentligen liknar mer en mellanöl, lättöl är gott till maten men inte alls gott att dricka ett glas på kvällen så visst är det skillnad. Däremot fanns ju inte starköl för några årtionden sen utan det starkaste var mellanöl och det vanliga var pilsnern som är en folköl i princip (?), rätta mig om jag har fel. Så på senare tid har man uppfunnit starkölen om det stämmer och gissa om det var för smaken eller för alkoholstyrkans skull man gjorde det i så fall? :D Klart det är för det senare.

Nu är jag ingen expert på alkoholhistoria, men något säger mig att i den stora världen, utanför Sundbyberg alltså, så uppfann man inte starköl för bara några årtionden sedan. Känns som en svensk variant liksom...

 

Enligt wikipedia: "I Sverige existerade mellan 1917 till 1955 ett förbud på starkölstillverkning, vilket innebar att öl starkare än 2,8 volymprocent inte fick tillverkas. På de ölkaféer som fanns såldes pilsner som var en mycket svagare variant än starköl."

 

Ska man generalisera, så smakar öl bäst vid mellanölsstyrka enligt mig. Men det finns massvis med goda ölsorter även i det starkare segmentet, till och med några riktiga rackare uppåt 10-12%. (dock inte elefantöl). Men smakerna blir då mer komplexa, och sättet att dricka dom på blir helt annorlunda. En dubbeltrappist avnjuts ungefär som ett vin i högre kvalitet, medan en Hof gärna tas som törstsläckare en varm sommareftermiddag (mums :ThumbsUp: )

 

Mer från Wikipedia: "Alkoholen i ölet kommer i huvudsak från metaboliseringen av socker som sker vid jäsningen. Mängden socker i vörten och vilka jästarter som används är de huvudsakliga faktorerna som bestämmer mängden alkohol i ölet. Ibland tillsätts extra socker och enzymer för att öka mängden alkohol eller förändra ölets karaktär.

 

Styrkan på ölet varierar från 0,1 volymprocent alkohol till kornvinet (barley wine) Dave som bryggdes 1994 och hade en alkoholhalt på 29 %.[17][18] I vissa länder kallas öl med väldigt hög alkoholhalt inte för öl, utan maltsprit."

 

Tror ni att vi kan hålla denna tråd på spåret nu kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rött Vin i kombination med min festglädje har orsakat mina värsta bakfyllor någonsin! ha ha

 

Min mormor tar ett glas rött vin varje dag. Hon har fått bättre blodvärde sen hon började med det. I fall hennes blodvärde hänger ihop med det dagliga intaget av vin vet jag ej men det är värt att nämna.

 

Hoppas inte någon tråkmåns/moralsnut läser detta o tar sitt liv bara... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå en sväng längst Kungsgatan i Stockholm en fredag eller lördag kväll/natt så kommer du nog se att det troligen är fler som inte kan hantera alkohol än folk som klarar av detta.

Ur det tämligen begränsade urvalet ja, som förlägger en fredag/lördagkväll på Kungsgatan i Stockholm. Vi andra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off topic kanske men...

 

Enligt systembolaget blir baksmällan värre av mörk alkohol (rött vin, whisky m.m) än av ljus (vitt vin, vodka)

På den punkten är vitt vin bättre för hälsan :fundersam:

Du, det hade jag kunnat berätta för dig helt efter egen erfarenhet... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...