Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Linus Torvalds dissar Mac


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

Linux skapare Linus Torvalds har uttalat skarp kritik mot Mac OS X Leopard. Trots att systemet i sin helhet är mycket bättre än Windows så är det i vissa hänseenden sämre, anser den finske programmeraren.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Han sa att filsystemet är skit, och att de gör för stor grej av lansering av OSen ... är det att dissa eller komma med konstruktiv kritik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör ju åtminstone inte tv-reklam som microsoft "wow! vista"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst har han flera poänger? Ta tex hajpen runt Leopard - man kunde ju tro att det handlade om nån stor revolution eller så, när det i själva verket bara var Apple som ville dra in nya licenspengar. Det är ju i princip samma operativ som Tiger, med några små finesser tillagda och lite ny kosmetika ovanpå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst har han flera poänger? Ta tex hajpen runt Leopard - man kunde ju tro att det handlade om nån stor revolution eller så, när det i själva verket bara var Apple som ville dra in nya licenspengar. Det är ju i princip samma operativ som Tiger, med några små finesser tillagda och lite ny kosmetika ovanpå.
Om det i princip är samma OS hur kommer det sig då att buggarna blivit flera? Tiger var väl "nästan buggfritt" i slutet har ju en del här sagt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det i princip är samma OS hur kommer det sig då att buggarna blivit flera? Tiger var väl "nästan buggfritt" i slutet har ju en del här sagt.

 

Buggarna kommer väl av problem med implementeringen av de nya funktionerna och den nya kosmetikan? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanlig användare är jag beredd att hålla med Linus Torvalds. Leopard har hittills varit allt annat än stabilt, och det väntas ju en bamseuppgradering som ska råda bot på en massa buggar, och där man rentav ändrar viktiga delar i användargränssnittet.

 

Många tredjepartsprogram och drivrutiner har heller inte fungerat särskilt bra, eller alls, i Leopard, och Classic-stödet är borta. Men Leopard har stor potential, och kommer säkert att regera i längden, men starten har varit allt annat än bra.

 

Den som tycker att allt hittills är frid och fröjd med Leopard utnämner jag härmed till MacTaliban.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det väntas ju en bamseuppgradering som ska råda bot på en massa buggar...

 

Hehe...bamse och bamse. Allt är ju relativt. Windows Vista ServicePack 1 beräknas ju uppta ca 10 Gb diskutrymme... :) I skenet av det är väl Leopard 10.5.2 rent av pytteliten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som tycker att allt hittills är frid och fröjd med Leopard utnämner jag härmed till MacTaliban.

 

håller med. Hur mkt jag än är en macnörd kan jag inte säga att allt e frid och fröjd med Leopard.

 

Hoppas det blir bättre efter 10.5.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...bamse och bamse. Allt är ju relativt. Windows Vista ServicePack 1 beräknas ju uppta ca 10 Gb diskutrymme... :) I skenet av det är väl Leopard 10.5.2 rent av pytteliten...

Du greppade halmstråt, ser jag... Jag menade givetvis att det är en bamseuppgradering i förhållande till tidigare uppgraderingar av Apples egna operativssytem, fast det förstod du säkerligen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kissenschlacht
Den som tycker att allt hittills är frid och fröjd med Leopard utnämner jag härmed till MacTaliban.

 

blir jag då mactaliban för att det enda problemet jag hittlills haft med leopard är att det någon gång laggat till lite vid byte av desktop? det tycker jag var ett underligt påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som tycker att allt hittills är frid och fröjd med Leopard utnämner jag härmed till MacTaliban.

Jag har mindre problem på mina burkar med Leo än med Tigern så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.

Jag tycker att det var en lite svajig översättning, som kanske skulle återges i sin helhet.

 

Gör er egen bedömning.

 

Här är min översättning:

 

Linux skapare Linus Thorvald gav Apple en känga för att

“-Till viss del vara sämre än Windows”,

då Thorvald kommenterade Mac OS X Leopard och gjorde en jämförelse

mellan Windows och Mac.

 

“-Jag anser inte att de båda är lika bristfälliga.

Jag tycker att Leopard är ett mycket bättre operativsystem, men OS X i vissa hänseenden egentligen är sämre att programmera för. Deras filsystem är helt och hållet skit, vilket är skrämmande” sa han i en intervju till en reporter från The Sydney Morning Herald.

 

Thorvald sparkade också på det sätt som nya OS lanseras som stora evenemang.

“-Ett operativsystem ska vara helt osynligt. För Microsoft och Apple är det ett sätt att kontrollera hela datormiljön, ett sätt att tvinga folk att uppgradera sina applikationer och sin hårdvara”.

 

Självklart passade han också på att lovorda Linux, peka på deras satsning på mobila produkter och Asus populära ultra portabla och billiga Eeee PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är nöjda med Leopard: Låt då bli att uppdatera till 10.5.2, för det tar bara upp onödig plats på era hårddiskar. ;)

 

För egen del tänker jag uppdatera, så att docken blir lika funktionell som i Tiger, exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är nöjda med Leopard: Låt då bli att uppdatera till 10.5.2, för det tar bara upp onödig plats på era hårddiskar. ;)

Varför då? man vill ju ha tillgång till de nya funktionerna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart det kan va frid och fröjd, men man vill väl alltid ha fler funktioner/val

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kissenschlacht
Då är inte allt frid och fröjd då? ;)

gör dig inte dummare än vad du är. jag var rätt nöjd i tiger också, men självklart vill man ha en så bra upplevelse som möjligt, därav uppgradering till leopard, därav uppdatering till 10.5.2 när den kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör dig inte dummare än vad du är.

Jag undanber mig personangrepp av den typen.

 

Det är rätt typiskt av mactalibaner att säga att allt är bra som det är, men att de ändå vill att det ska bli bättre. Jag skojade om det, vilket torde framgå av den blinkande smileyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är inte allt frid och fröjd då? ;)

Jo då allt är frid och fröjd :) nya funktioner är inte samma sak som att åtgärda buggar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, okej då. Nöjd, men vill bli nöjdare.

 

I alla fall, jag retar mig på att man inte kan fästa Program-mappen i docken och sedan välja program från en lista, genom att trycka på den med musknappen. Det kunde man i Tiger, och jag begriper inte varför det togs bort. Denna funktionella amputation rubbade frid och fröjd för min del...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror många som kör Leopard och är nöjd med det, har lärt att lägga band på sig och "gilla läget" och valt att på ett tidigt stadium förtränga alla de ångestframkallande otrevligheter som Leopard medför. Detta förträngda trauma kan resultera i depression och det enda botemedlet idag är antidepressiv medicin, terapi, eller att ta det största och svåraste steget, att installera Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...