Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Linus Torvalds dissar Mac


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

När jag håller på med bilder och musik är Mac riktigt bra, men å andra sidan är jag är inte den som frivilligt lägger ut tusen spänn bara för att jag vill ha något nyare än Apache 1.3. Inte heller Python eller PHP kan jag uppgradera utan att behöva köpa Leopard. Apple behöver en välriktad känga i ansiktet. Att de sedan presenterar "Spaces" som en nyhet känns... märkligt minst sagt. Visst, det är nytt i OS X, men det är ju inte som att det är i närheten av att vara en ny idé... Det finns en hel del som Apple kunde göra bättre. Känner mig mer och mer inlåst till att använda min dator på det sätt som de tycker, istället för på mitt sätt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blev det verkligen! Spårning gånger hundra. Kalla oss som är nöjda vad ni vill, det är nog avundsjuka allt vilar på. Undrar vad det i slutändan kan leda till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Linus om att operativsystemet skall vara osynligt för användaren och där är OSX ljusår före Windows som pluppar upp varningar för allting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Frid och fröjd här...

Men Mactaliban är jag inte... ordet taliban har så negativ klang... Macevangelist om jag får be.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Vad är det för fel alla har?

 

Mitt Leopard har puttrat på i stadig takt sen när jag installerade nångång i slutet november.

Safari har kraschat kanske 3 gånger... Jag har fått en KP men det var pga. min externa HD.

 

Annars... inte det minsta problem, så på allvar... vad är det för nått som folk har problem med?

Jag hade mer problem med Tiger när det kom, det var jag tvungen att installera om 3 gånger innan det fungerade hjälpligt till första uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man inte uppgrader ett system som fungerar perfekt som min Tiger gör. Så jag har bestämt mig för att vänta med Leopard, kanske hoppa direkt på 10.6 med ZFS så att allt är "bättre" än Vista enligt Linus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar tillbaka allt negativt jag har skrivit. Jag gör fullständig avbön. OS X Leopard är perfekt och regerar!

 

Äh, stå på dig du. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite små problem har jag haft och just nu har jag lite problem

med att safari inte vill ladda upp allt på sidan förrän jag scrollar.

Sen badbollar den lite för mycket för min smak,

men summa summarum tycker jag att det har gått bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte Mac OS X funnits hade jag nog kört Linux till vardags, med största sannolikhet Ubuntu.

 

Men är man uppvuxen med Macar känns Linux fortfarande lite knepigt, trots alla förbättringar de sista åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu börjar bli riktigt riktigt bra, skulle slå igenom nu bara alla tillverkare gör drivrutiner för det...kan jag nästan lova

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Någon eller några av dessa?

 

Men det stod ju inget om vad det var för buggar...

Jag vill ju veta vad det är för buggar, sen om det är 100, 1000 eller 1 000 000 grejer som fixas det skiter jag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, okej då. Nöjd, men vill bli nöjdare.

 

I alla fall, jag retar mig på att man inte kan fästa Program-mappen i docken och sedan välja program från en lista, genom att trycka på den med musknappen. Det kunde man i Tiger, och jag begriper inte varför det togs bort. Denna funktionella amputation rubbade frid och fröjd för min del...

 

Um jag har då inga problem med det? visst du får inte en rak lista, men du får det iaf som ett rutnät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Ja... jag har också min program mapp i dockan som sen visas som rutnät.

Fungerar utmärkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte Mac OS X funnits hade jag nog kört Linux till vardags, med största sannolikhet Ubuntu.

 

Men är man uppvuxen med Macar känns Linux fortfarande lite knepigt, trots alla förbättringar de sista åren.

Samma här. Har personligen dock suttit rätt så mycket med *nix som t.ex. Solaris och Linux i form av SUSE. Det blir snabbt tydligt att Linux inte är lika välpolerat som Mac OS och för mycket av ett "hack".

 

Linux är ändå ljusår bättre än Windows och även morsan eller den datatekniskt okunnige kompisen borde klara av den väl så bra som Windows, speciellt med tanke på att bristerna i Windows är tämligen unika för det.

 

Vidare så tycker jag att man gör för mycket en höna av en fjäder med Torvalds uttalande.

Vad hade man väntat sig av Linux skapare? Bara ros och beröm? :wacko:

Vidare så är det bara nys att HFS+ skulle vara så dåligt då ext3 och HFS+ är väldigt lika, t.o.m. NTFS är det, så jag förstår inte varför han gruffade om det.

 

Att Mac OS är för honom värre att programmera för är kanske inte så konstigt då Mac OS med sin strikta objektorientering med Objective-C ganska unikt, var ovant även för mig i början. Även här tycker jag att Mac OS X är elegantare, har mera ordning, är mindre av ett "hack".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har egentligen myntat "Mactaliban"? Är folk helt omedvetna om vad terrorism och kvinnoförnedring egentligen innebär?

 

Det är på gränsen till personangrepp och sitta och kväka sådana otrevligheter!

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Hur som helst, nu är det även dags för mig att förmedla mina tankegångar.

 

Linus Torvalds har med stor sannolikhet tillräckliga belägg för sitt uttalande, men det förvånar mig att han inte förklarade vad som var fel. Varför är HFS+ så fruktansvärt dåligt? Varför lämpar sig inte macen för programmering i samma grad som hans älskade Linux?

 

Är detta ytterligare ett försök att vinna marknadsandelar i en växande linuxmarknad?

 

Jag väljer därför att ta hans uttalande med en nypa salt.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

För övrigt har Leopard flytit på riktigt fint här. Ni som påstår att jag därmed inte behöver uppdatera systemet har ju förbisett det faktum att Apple även bistår med uppdaterad säkerhet utöver funktionalitet och stabilitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

Linus dissar OS X ?

 

Jaha...

 

...

...

...

:nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frid och fröjd här...

Men Mactaliban är jag inte... ordet taliban har så negativ klang... Macevangelist om jag får be.

 

 

Det kan jag också skriva under på!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag körde ubuntu så tyckte jag att det var en kopia mellan vista och os x, med något eget också så klart ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det stod ju inget om vad det var för buggar...

Jag vill ju veta vad det är för buggar, sen om det är 100, 1000 eller 1 000 000 grejer som fixas det skiter jag i.

Det kan ju hända att extralars "skiter i" att serva dig med fakta. Leta själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Um jag har då inga problem med det? visst du får inte en rak lista, men du får det iaf som ett rutnät?

Extralars tyckte det var bättre i Tiger. Och Apple tänker med största sannolikhet återinföra det i Leopard. Men man måste inte använda "rak lista" om man är nöjd med det som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...