Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mer stålar åt Knugen


A_bite_of_the_apple

Rekommendera Poster

Carlisle_united

Drottningen har väl förövrigt varit otroligt viktig inom barns rättigheter så det är ju inte så att dom bara glider runt och äter räkmackor och pillar sig i naveln. Dom som tror detta borde ta och läsa på lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Egentligen har jag inget emot Carl Gustaf som människa, han rår inte för att han "ärvt ett kungarike" och ska vara vårt lands representant, och han har ett slott, räcker väl med ett, inte många som har så stor representationsbostad..okej ..han kan få ett av sina sommarställen också.

 

Blev lite purken på honom för ett dussin år sedan då jag skrev och bjöd ner honom på en fika på min då nybyggda verenda, så han fick se hur "enkelt" hans undersåtar bodde..men han svarade inte..lite taskigt mot en pålitlig försörjare... ;)

 

tänker inte be honom fler ggr..passar det inte så.. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drottningen har väl förövrigt varit otroligt viktig inom barns rättigheter så det är ju inte så att dom bara glider runt och äter räkmackor och pillar sig i naveln. Dom som tror detta borde ta och läsa på lite mer.

 

Exakt. Damen i fråga besöker barnhem och handikappade barn runt hela jorden och kan med sin pondus sätta fokus på dem i länder som helst skulle vilja koka lim på dem.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen har jag inget emot Carl Gustaf som människa, han rår inte för att han "ärvt ett kungarike" och ska vara vårt lands representant, och han har ett slott, räcker väl med ett, inte många som har så stor representationsbostad..okej ..han kan få ett av sina sommarställen också.

 

Blev lite purken på honom för ett dussin år sedan då jag skrev och bjöd ner honom på en fika på min då nybyggda verenda, så han fick se hur "enkelt" hans undersåtar bodde..men han svarade inte..lite taskigt mot en pålitlig försörjare... ;)

 

tänker inte be honom fler ggr..passar det inte så.. :rolleyes:

 

Dottern skrev till Victoria och fick svar!

....

Någon gång tänkte jag titta förbi på en fika. Om jag nu duger.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser du ju hur enkelt det skulle vara om de hade en kung i stället!!

Eller... Ingenting? Statschef bara?

 

Exakt. Damen i fråga besöker barnhem och handikappade barn runt hela jorden och kan med sin pondus sätta fokus på dem i länder som helst skulle vilja koka lim på dem.......

Ja, visst är hon duktig! Jag blir alldeles varm om hjärtat! Vi måste behålla monarkin, annars kan vi ju inte kasta smulor åt tredje världen!

 

 

(Och aaaaaall din tro till hoonoom sätt, du folk av freeeejdad stam!), Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Rubriken samt "Nej, bort med en kung som ständigt tabbar sig, kör för fort och låter den ena grodan efter den andra hoppa ur munnen, en drottning som efter 30 år fortfarande inte kan prata svenska och en prinsessa vars största meriter tycks vara dyrbar shopping och parkeringsböter." säger väl allt.

 

Vilka tabbar?

Köra för fort?

Grodor?

Inte prata svenska?

Enda merit shopping och parkeringsböter?

 

Tycker du att det är en bra inledning på en seriös diskussion?

Tycker i så fall att trådskaparen står för värre grodor och tabbar genom att formulera sig på det sättet. Lägre en Glocalnet, även om nu den formen av argumentation går hem i stugorna. Lite invandrarfientligt också?

 

kyl ner dig lite va? Det var mer en lättsam inledning. Men du kanske kan komma med nåt bra bevis på något som ex Madeleine presterat? förutom parkeringsböter och vilda klubbfestanden?

Ja hon har väl vunnit nån "vackrast i världen" omröstning också ;)

 

Men faktum kvarstår dock att folket inte får välja sin kung i vår monarki. Han ärver platsen, kan visserligen tacka nej till den men VI kan fortfarande inte välja vem som ska ta platsen på tronen. Dessutom har kungahuset mage att ta emot ännu större anslag. Nu senast ville tokstollen bygga 3 stugor till sina barn i ett naturskyddsområde. Hur respektlöst är det inte äns att fråga om något sådant när debatten för miljön går som allra hetast?

 

Nej bort med kungahuset eller dra ned på anslagen. Om kungen vill representera sig utöver det så får han väl ta lite ur egen ficka? Han kan ju exempelvis sälja några av de antalet bilar han förfogar över.

SÄPO-bevakningen behöver inte köra Volvo S80 heller.

 

Jag är inte beredd att betala mer av mina skattepengar än vad jag redan gör till ett förlegat statskick från urminnes tider, särskilt inte till en man som inte äns kan respektera något så enkelt som hastighetsgränser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Eller... Ingenting? Statschef bara?

Ja, visst är hon duktig! Jag blir alldeles varm om hjärtat! Vi måste behålla monarkin, annars kan vi ju inte kasta smulor åt tredje världen!

(Och aaaaaall din tro till hoonoom sätt, du folk av freeeejdad stam!), Trew

 

 

 

Wow... du var mig en mogen kille du. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kungen är befälhavare i krig och öppnar riksdagen varje år. Sedan för han sveriges talan i vissa saker och visar upp sverige för andra. Det är vad han rent praktiskt gör.

 

Riksdagen är den som i sverige idag har mest makt, eftersom det är där alla lagar stiftas, av folkvalda. (om folk inte röstar är det deras demokratiska problem)

 

Sedan kan jag hålla med om att det är ett gammalt och förlegat sätt att utse en person som ska representera sverige.

 

Vi har ju iaf "kungens rondell" i Norrköping ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kyl ner dig lite va?

 

Nu senast ville tokstollen bygga 3 stugor till sina barn i ett naturskyddsområde. Hur respektlöst är det inte äns att fråga om något sådant när debatten för miljön går som allra hetast?

 

Nja, frågan är väl vem som bör kylas ner. Om du går ut med oinitierade argument, tillika nedsättande, så tyder det iofs på engagemang, men ett överhettat sådant.

Jag behöver inte kylas ner, då frågan om monarki är för mig ointressant jämfört med större och viktigare saker att engagera sig i. Konstaterar bara att monarkin lever vidare i vår demokrati, och då accepterar jag den.

 

När det nu gäller de tre stugorna så gäller det ju faktiskt tillbyggnader till befintlig bebyggelse, en "trång" stuga, alltså mer en kvällstidningsanka helt i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämbetet "kung av Sverige" får gärna leva kvar, men arvsmonarkin ska avskaffas bums!

 

Kungen väljs sen i allmäna val, mellan två riksdagsval, och har en mandatperiod på t ex 12 år. I övrigt oförändrat jämfört med i dag.

 

Det är arvet som ska bort, resten har jag inget problem med.

 

Kungen vi har nu får gärna ställa upp i kungavalet, och han hade gärna fått vinna också, för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämbetet "kung av Sverige" får gärna leva kvar, men arvsmonarkin ska avskaffas bums!

 

Kungen väljs sen i allmäna val, mellan två riksdagsval, och har en mandatperiod på t ex 12 år. I övrigt oförändrat jämfört med i dag.

 

Det är arvet som ska bort, resten har jag inget problem med.

 

Kungen vi har nu får gärna ställa upp i kungavalet, och han hade gärna fått vinna också, för min del.

Vilka ska utse kandidaterna som det ska väljas mellan? *praktisk fråga*
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utse? Den som känner sig redo för det får ställa upp. Det är ju folket, i röstlokalerna på valdagen, som utser kungen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Nja, frågan är väl vem som bör kylas ner. Om du går ut med oinitierade argument, tillika nedsättande, så tyder det iofs på engagemang, men ett överhettat sådant.

Jag behöver inte kylas ner, då frågan om monarki är för mig ointressant jämfört med större och viktigare saker att engagera sig i. Konstaterar bara att monarkin lever vidare i vår demokrati, och då accepterar jag den.

 

När det nu gäller de tre stugorna så gäller det ju faktiskt tillbyggnader till befintlig bebyggelse, en "trång" stuga, alltså mer en kvällstidningsanka helt i tiden.

 

Ja då är det väl bara att konstatera att du och jag har olika uppfattningar om vad nedsättande är.

Jag startade tråden mer för att jag ville se vad folk i allmänhet tyckte om monarkin. En seriös diskussion ang monarkins slutgiltliga vara eller inte har man väl knappast på ett datorforum?

 

Faktum kvarstår dock. Kungen har kört fort fort, krockat utan att invänta polis, han har låtit grodorna hoppa ur munnen bla. ang Brunei (en kung får inte göra politiska uttalanden). Drottningen pratar i mitt tyckte dålig svenska för någon som har bott här i 30 år och som är gift med Sveriges stadschef och ska representera Sverige. Madeleine har inte presterat något märkbart heller utan är känd för just sin skönhet och tabbar med parkeringen och sitt festande&shoppande.

 

För mig är inte heller monarkin den fråga som står högst upp på dagordningen men jag måste gå upp och jobba varje dag, likt de flesta andra människor i detta land. Jag är därför inte heller bered att lägga mer pengar på ett odemokratiskt statskick och deras diverse utgifter och lyxleverne.

 

Spelar det roll om det är tillbygge eller ej?

 

Naturreservat är fredat område och bor kungens barn så trångt så får de väl skaffa sig en annan stuga då eller ta in på hotell?

 

"jag ska bara slänga lite skräp utomhus. Det gör ju inget, det ligger ju redan en massa skräp där"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka ska utse kandidaterna som det ska väljas mellan? *praktisk fråga*

 

Det är väl inga problem...reträttplats för avsatta statsministrar...de andra i riksdagen blir ju landshövdingar :sarcastic:

 

 

Nej nu får jag sluta vara ironisk..skiter i vilket, men Carl Gustaf får göra som vi andra i svåra tider, se över sin ekonomi och dra ner på lyxkonsumtionen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så får han sälja några slott

i Frankrike. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tydligt debattexempel när man går till ytterlighet fast år andra hållet..... :propellerbaver:

 

Nej, det var ju tokerier du efterlös! Jag gick bara lite längre åt s a m m a håll...

:propellerbaver: :propellerbaver: [två propellerbävrar är fler än en propellerbäver samt en humla i mössan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det roll om det är tillbygge eller ej?

 

Naturreservat är fredat område och bor kungens barn så trångt så får de väl skaffa sig en annan stuga då eller ta in på hotell?

 

"jag ska bara slänga lite skräp utomhus. Det gör ju inget, det ligger ju redan en massa skräp där"

 

Ja, skillnaden är stor. Att bygga som vår käre Persson på jungfruelig mark är stort.

Att komplettera med några mindre byggnader i anslutning till befintlig gör knappast påverkan på nationalparken.

Sen är ju det enda som hänt att en ansökan i sedvanlig ordning är inlämnad. En rättighet som även en kung har rätt till.

 

Kungafamiljen huvudsakliga åtaganden är väl inte att köra för fort och sitta och rapa gåslever på slotten?

Vet inte om jag avundas deras Eriksgator med återkommande artigt lyssnande till långa sega tal och falsksjungande grundskoleklasser.

 

Kan du komma på något nyttigt som de bidrar med, något mer balanserat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämbetet "kung av Sverige" får gärna leva kvar, men arvsmonarkin ska avskaffas bums!

 

Kungen väljs sen i allmäna val, mellan två riksdagsval, och har en mandatperiod på t ex 12 år. I övrigt oförändrat jämfört med i dag.

 

Det är arvet som ska bort, resten har jag inget problem med.

Fast om han ska väljas så blir det ju ingen kung för kung är ju en som ärver titeln, själva definitionen liksom, den personen kommer bli ngt mer liknande president el nåt då, å det ville vi ju inte ha nyss för det var ju för virrigt med båder president och statsminister. Som att ha två huvudrätter på en middag och ingen efterrrätt. Bättre med en huvudrätt och en efterrätt. :D (Eller om jämförelsen är bättre en förrätt med en huvudrätt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madeleine har inte presterat något märkbart heller utan är känd för just sin skönhet och

JA! Det tycker jag hon är värd varje krona för! :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Ja, skillnaden är stor. Att bygga som vår käre Persson på jungfruelig mark är stort.

Att komplettera med några mindre byggnader i anslutning till befintlig gör knappast påverkan på nationalparken.

Sen är ju det enda som hänt att en ansökan i sedvanlig ordning är inlämnad. En rättighet som även en kung har rätt till.

 

Kungafamiljen huvudsakliga åtaganden är väl inte att köra för fort och sitta och rapa gåslever på slotten?

Vet inte om jag avundas deras Eriksgator med återkommande artigt lyssnande till långa sega tal och falsksjungande grundskoleklasser.

 

Kan du komma på något nyttigt som de bidrar med, något mer balanserat?

 

De marknadsför Sverige utomlands och drottningen gör ett beundransvärt jobb med WCHF.

 

Men jag anser fortfarande inte att sittande kung är en lämplig person att representera Sverige som nation. Inte heller anser jag att monarki är ett bra statsskick. Det är inte demokratiskt eftersom folket inte kan välja statschef.

 

Skillnaden mellan kungen och Persson är att den sistnämda går att få bort, antingen frivilligt eller med hjälp av just demokratin. På kungen passar bara det förstnämda alternativet in ;)

 

ditt resonemang att en tillbyggnad inte gör påverkan på en redan bebyggd mark är precis samma sak som om jag skulle säga "min stadsjeep gör väl ingen påverkan på ett redan förpestat jordklot"

 

många bäckar små....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller anser jag att monarki är ett bra statsskick. Det är inte demokratiskt eftersom folket inte kan välja statschef.

 

Att starta en ny monarki är väl inte så smart, så där är vi överens, skulle vi bestämma nytt statsskick, utan tillbakablick på vår egen historia, skulle monarki aldrig komma på tapeten.

 

Vår monarki är ett demokratiskt statskick, eftersom folket via våra politiska partier valt detta. Om man i en demokrati valt att ett speciellt ämbete kan ärvas så är det också demokratiskt. Egentligen inte krångligare, eller mer odemokratiskt, än att barn ärver sina föräldrars eventuella tillgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du gör en logisk kullerbytta el nåt, OM kungen vore direkt olämplig som kung skulle vi ju rösta bort honom. Det är väl demokratiskt. Men nu fungerar han mer som ett opolitiskt kuttersmycke och har ingen makt egentligen och han drar in massa kulor för våra företag plus alla andra fördelar som nämnts tidigare så why not keep him?! Känns väldigt onödigt att vi måste oxå rösta fram en kung, det räcker så bra med de svåra valen att rösta i riksdag-, landsting-, kommun-, och kyrkoval så varför försvåra allt ännu mer med ännu ett val som dessutom inte gör ngn skillnad el har ngn annat än marginell betydelse av? :)

 

 

Som svar till äppelbiten förstår nog alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Att starta en ny monarki är väl inte så smart, så där är vi överens, skulle vi bestämma nytt statsskick, utan tillbakablick på vår egen historia, skulle monarki aldrig komma på tapeten.

 

Vår monarki är ett demokratiskt statskick, eftersom folket via våra politiska partier valt detta. Om man i en demokrati valt att ett speciellt ämbete kan ärvas så är det också demokratiskt. Egentligen inte krångligare, eller mer odemokratiskt, än att barn ärver sina föräldrars eventuella tillgångar.

 

Vi lever i en demokrati, svar ja. En större majoritet finner sig i vår monarki svar ja. Fast nu är monarkin en kvarleva från en svunnen tid då demokrati förmodligen var ett lika okänt ord som iPod. Alltså är det inte demokratiskt. Men vi i vår nuvarande demokrati har accepterat att ha kvar monarkin.

 

Men för mig spelar det fortfarande inte någon som helst roll överhuvudtaget. Jag är emot monarkin och tycker den är odemokratiskt eftersom jag inte kan påverka den.

 

Dessutom tycker jag den kostar alldeles för mkt pengar, pengar som jag känner att jag inte får riktig valuta för, pengar som JAG och alla andra sliter ihop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Men du gör en logisk kullerbytta el nåt, OM kungen vore direkt olämplig som kung skulle vi ju rösta bort honom. Det är väl demokratiskt. Men nu fungerar han mer som ett opolitiskt kuttersmycke och har ingen makt egentligen och han drar in massa kulor för våra företag plus alla andra fördelar som nämnts tidigare så why not keep him?! Känns väldigt onödigt att vi måste oxå rösta fram en kung, det räcker så bra med de svåra valen att rösta i riksdag-, landsting-, kommun-, och kyrkoval så varför försvåra allt ännu mer med ännu ett val som dessutom inte gör ngn skillnad el har ngn annat än marginell betydelse av? :)

Som svar till äppelbiten förstår nog alla.

 

Varför skulle kungen röstas bort bara för att JAG inte tycker han är lämplig? Uppenbarligen tycker ju en majoritet av Sveriges befolkning att han är en lämplig statschef.

 

Vad jag menar är att jag vill ha bort monarkin för att jag inte kan välja vem som ska vara statschef. Hade det varit så att man hade kunnat rösta fram en kung och det ändå inte blivit den som jag ville, ja då hade jag inte sagt något. DÄRFÖR ATT då har jag iaf haft möjligheten att påverka vem som ska vara vår statschef.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...