Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mer stålar åt Knugen


A_bite_of_the_apple

Rekommendera Poster

eeehh...? Varför inte det?

 

//Trew

Nej, varför inte? Det går alldeles utmärkt. Här ett utdrag ur Nationalencyklopedin på nätet:

 

post-26464-1199816201_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar
A_bite_of_the_apple
Då får de döpa om sig till Tre spänn... ;)

 

 

låt alliansen härja ett par mandatperioder till så heter de snart 3 Euro :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt alliansen härja ett par mandatperioder till så heter de snart 3 Euro :hihihi:

 

Får de härja ännu mer blir det väl 3 Cent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt alliansen härja ett par mandatperioder till så heter de snart 3 Euro :hihihi:
Skulle inte tro det ;) av den anledningen att det finns väldigt många inom det största allianspartiet som är mycket negativa till EMU. Den skaran bara växer dessutom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Jag anser inte att nuvarande kung är tillräckligt kompetent för att representera Sverige.
vem är bättre lämpad?

*Jag anser att monarkin är odemokratisk eftersom jag inte kan påverka den med en röst på samma sätt som jag kan när det gäller en president i en republik.
Du har rätt i sak, men använder argument som inte håller att vrida o vända på.

 

Skulle en president bli mera kompetent bara för att han är valbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro det ;) av den anledningen att det finns väldigt många inom det största allianspartiet som är mycket negativa till EMU. Den skaran bara växer dessutom.

Det låter utmärkt. Själv, konservativ, röstade jag på Junilistan bara för att slippa EMU (som för övrigt bara har bringat inflation och höjda priser till vanligt folk där det har införts. Fast höjda priser skulle väl tokliberalerna i Svenskt Näringsliv och Företagarna inte ha något emot...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle en president bli mera kompetent bara för att han är valbar?

 

Där satt den! Bulls eye! :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter utmärkt. Själv, konservativ, röstade jag på Junilistan bara för att slippa EMU (som för övrigt bara har bringat inflation och höjda priser till vanligt folk där det har införts. Fast höjda priser skulle väl tokliberalerna i Svenskt Näringsliv och Företagarna inte ha något emot...).
Själv var jag med och drev kampanj på nejsidan i EMU-kampanjen genom Medborgare mot EMU (borgerliga nej-sidan), var även med o bildade östgötar mot emu (finns vilande idag) som var en sido-organisation av Medborgare mot emu.

 

Är personligen i grunden liberal. Det fanns många av de liberala i sverige med inom nej-sidan. Jag satt då i den tidpunkten i en lokal föreningsstyrelse inom Moderaterna. Vilket gjorde att jag hade full insyn i ja-sidan kampanjer =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv var jag med och drev kampanj på nejsidan i EMU-kampanjen genom Medborgare mot EMU (borgerliga nej-sidan), var även med o bildade östgötar mot emu (finns vilande idag) som var en sido-organisation av Medborgare mot emu.

 

Är personligen i grunden liberal. Det fanns många av de liberala i sverige med inom nej-sidan. Jag satt då i den tidpunkten i en lokal föreningsstyrelse inom Moderaterna. Vilket gjorde att jag hade full insyn i ja-sidan kampanjer =)

Med de kampanjmetoderna låter du ju närmast som en troskijist! ;)

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kanske ser inte det men kungafamiljen styrs och censureras av den förskräcklige 

Tarras och konungen kan ej belastas för dem tabbar och grodor han uttalade :armskeptisk:

 när allt detta står ju i hans tal :hihihi:

 

Och sen att klaga på att kungafamiljens Apanage höjs med några slantar är väl onödigt, han behöver väl pengarna 

när fortkörningsböterna höjs hela tiden  :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
vem är bättre lämpad?

Du har rätt i sak, men använder argument som inte håller att vrida o vända på.

 

Skulle en president bli mera kompetent bara för att han är valbar?

 

Nu är det nog snarare du som gör bort dig här.

 

Jag anser inte att kungen är kompetent.

 

MEN det är INTE därför jag är emot monarkin. Spelar inge roll om världens mest kompetenta man eller kvinna satt på tronen. Det är fortfarande inte demokratiskt eftersom JAG inte kan påverka utgången.

 

alltså

 

1. Kungen anser jag inte vara kompetent. Det är dock helt irrelevant för vad jag anser om monarkin.

 

2. Monarkin är odemokratisk oavsett hur kompetent personen som är sitter på tronen just eftersom jag inte kan påverka utgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det nog snarare du som gör bort dig här.

 

Jag anser inte att kungen är kompetent.

 

MEN det är INTE därför jag är emot monarkin. Spelar inge roll om världens mest kompetenta man eller kvinna satt på tronen. Det är fortfarande inte demokratiskt eftersom JAG inte kan påverka utgången.

 

alltså

 

1. Kungen anser jag inte vara kompetent. Det är dock helt irrelevant för vad jag anser om monarkin.

 

2. Monarkin är odemokratisk oavsett hur kompetent personen som är sitter på tronen just eftersom jag inte kan påverka utgången.

jag frågade vad det är som gör att som är valbar kompetent. Jag sa inte att jag anser att kungen är kompetent.

Du har fortfarande inte svarat på vad det är som gör en som väljs till skildnad mot nuvarande, mera kompetent för sin uppgift. Skulle en president blir per automatik i dina ögon mera kompentent? oavsätt vad det är för person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag säger inte att en president skulle vara mer kompetent bara för att han är valbar. Skulle det dock visa sig att den valda presidenten inte är det så har jag i en republik möjlighet att välja en annan president. Den möjligheten har jag inte med en kung.

 

Jag vill bara avskaffa monarkin, det är en förlegad tradition

 

EDIT: Nu orkar jag inte förklara min ståndpunkt mer. Svarar inte på fler frågor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fira lucia, jul, påsk och midsommar är i så fall oxå förlegade traditioner som vi kan avskaffa samtidigt. Eller varför inte låta oss få behålla våra traditioner så länge vi vill? Övergår kungen på äldre dar plötsligt till att bli idiot, pedofil el nekrofil el nåt annat -ot eller -fil så avsätter vi ju honom, lätt som en plätt. Finns ingen anledning att välja kung eftersom han inte betyder nåt reellt som sagt fler ggr. Han är bara en symbol el en relik av en gammal svunnen tid, därför det är intressant att han ändå finns kvar som det han är - och inte som nåt nytt förändrat - som alla gamla grejer. Som alla gamla slott t ex, bygger vi om dom till moderna höghus blir de inte intressanta gamla slott längre, låt knugen va knug och slotten va slott och historian historia (som vi kan dra lärdom av och undvika misstagen) och så skapar vi nått nytt och modernt istället fr grunden!

 

Hur som helst när gymägarens son blir kung en dag så kommer få va intresserade av att betala kungahuset så då får du som du vill. Tills dess låt våra företag få draghjälp av den duktiga kungafamiljen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

senast jag kollade så krävde inte påsk, jul, lucia och midsommar representationsanslagg från regeringen ;) de är dessutom helt frivilliga att fira. Jag kan välja att inte fira jul. Jag kan däremot inte välja att mina skattepengar inte ska gå till kungahuset

 

 

bara en liten tanke såhär på tisdagskvällen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst du har så rätt i det. Jag skrev så för jag tänkte mer på gamla traditioner och vad de betyder för oss, låt oss få behålla dem och kanske även de som kostar en liten smula eller som i detta fallet innebär kanske en besparing om jag har rätt. :)

Hur som helst tiden arbetar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jomenvisst du har så rätt i det. Jag skrev så för jag tänkte mer på gamla traditioner och vad de betyder för oss, låt oss få behålla dem och kanske även de som kostar en liten smula eller som i detta fallet innebär kanske en besparing om jag har rätt. :)

Hur som helst tiden arbetar för dig.

 

Jo jag förstår också vad du menar. Jag accepterar att de flesta vill ha ett kungahus. Även fast inte jag tycker om det och tycker att monarkin är odemokratisk så respekterar jag folk som vill ha kvar ett :)

 

Däremot finner jag det mkt svårt att acceptera att det ex. finns människor i Sverige som mår dåligt och inte får den vård de behöver, samtidigt som ett redan mycket rikt kungahus får ännu mer pengar.

 

Ta från de fattiga och ge till de rika, även detta är precis som kungahuset, en kvarleva från svunna tider som jag tänker fortsätta opponera mig emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jag respekterar din åsikt och håller till delar med dig. :)

 

jag respekterar dina åsikter också och tycker det är nyanserande och dessutom trevligt att diskutera med dig. Även fått det intrycket i övriga diskussioner som jag själv ej deltagit i :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...