Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klippa ut? Äpple-X.. går ej!


Jägermeister

Rekommendera Poster

Sen så är, enligt mitt tycke, "drag and drop" betydligt säkrare än "ctrl-x ctrl-v". Vet inte hur många gånger Windows låst sig, eller misslyckats att flytta filen, så den försvinner helt istället. Jätteroligt det där.

 

Läs min tidigare post istället för att hitta på saker. Den "klipps" ju aldrig ut och kan därför omöjligtvis försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Ett OS är inte skräddarsytt för vars och ens behov, det behöver väl inte trätas.. Avsaknaden av klipp-ut filer-funktionen verkar ju dessutom vara enkelt åtgärdad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Filen "klipps" aldrig ut, den "markeras" bara när man väljer klipp ut. När man väljer klistra in så kopieras filen över till aktuell plats. Efter kopieringen raderas originalfilen. Jag ser inga problem.

 

Mycket riktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett OS är inte skräddarsytt för vars och ens behov, det behöver väl inte trätas.. Avsaknaden av klipp-ut filer-funktionen verkar ju dessutom vara enkelt åtgärdad!

 

Verkar ju inte helt enkelt med tanke på att det inte är fixat ännu.. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen "klipps" aldrig ut, den "markeras" bara när man väljer klipp ut. När man väljer klistra in så kopieras filen över till aktuell plats. Efter kopieringen raderas originalfilen. Jag ser inga problem.

 

Har det *alltid* varit så i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju inte helt enkelt med tanke på att det inte är fixat ännu.. <_<

 

 

men det kanske är så att funktionen inte är tillräckligt viktig för att grabbarna ska vilja lägga in den i osx...det är lixom det som är hela poängen.

 

det är inte så att funktionen skulle vara för komplicerad för att koda...den har helt enkelt känts alldeles för onödig.

 

 

 

ni snubbar som vill ha funktionen borde gå ihop o skriva ett program som fixar biffen....så får ni vad ni vill ha. kanske tom kan glädja andra användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det kanske är så att funktionen inte är tillräckligt viktig för att grabbarna ska vilja lägga in den i osx...det är lixom det som är hela poängen.

 

det är inte så att funktionen skulle vara för komplicerad för att koda...den har helt enkelt känts alldeles för onödig.

ni snubbar som vill ha funktionen borde gå ihop o skriva ett program som fixar biffen....så får ni vad ni vill ha. kanske tom kan glädja andra användare.

 

Inte viktigt att kunna flytta filer utan musen (krävs ju tangentbord ändå)? Tror inte många håller med..

Jag vill helst se detta native och inte via "tredjepartsplåster", annars är det en utmärkt idé. Programmering är tyvärr inte mitt starka område dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte viktigt att kunna flytta filer utan musen (krävs ju tangentbord ändå)? Tror inte många håller med..

Jag vill helst se detta native och inte via "tredjepartsplåster", annars är det en utmärkt idé. Programmering är tyvärr inte mitt starka område dock.

 

 

det spelar ingen roll hur många som håller med...det är varken du eller jag som bestämmer vilka funktioner som dyker upp i osx. när DE personerna som gör osx tycker det är en viktig funktion kommer den läggas till....och det har inte hänt än på 7 år. (inte heller i tidigare system under 23 år tillbaka i tiden)

 

alternativet är som sagt ett 3epartsprogram eller mus-användning under tiden du väntar.

 

 

men maila till apple och försök påverka dem, det är enda/största chansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det kanske är så att funktionen inte är tillräckligt viktig för att grabbarna ska vilja lägga in den i osx...det är lixom det som är hela poängen.

 

det är inte så att funktionen skulle vara för komplicerad för att koda...den har helt enkelt känts alldeles för onödig.

ni snubbar som vill ha funktionen borde gå ihop o skriva ett program som fixar biffen....så får ni vad ni vill ha. kanske tom kan glädja andra användare.

 

Jag är glad att funktionen inte finns så att jag inte av misstag flyttar filer fram och tillbaka, so there.

Hade den funnits hade jag antagligen inte scriptat bort den, men det är ju inte den enda skillnaden sedan byte från Windows (jag minns t ex. ovanan att tvingas dubbelklicka på filer program istället för att markera och trycka 'Enter', som var arbetsgången i Windows.. )

Det är inte samma OS, och nu finns tom. möjligheten att lägga in Windows på sin Intel-mac, så varför gnälla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är glad att funktionen inte finns så att jag inte av misstag flyttar filer fram och tillbaka, so there.

Hade den funnits hade jag antagligen inte scriptat bort den, men det är ju inte den enda skillnaden sedan byte från Windows (jag minns t ex. ovanan att tvingas dubbelklicka på filer program istället för att markera och trycka 'Enter', som var arbetsgången i Windows.. )

Det är inte samma OS, och nu finns tom. möjligheten att lägga in Windows på sin Intel-mac, så varför gnälla?

 

Du behöver ju inte dubbeklicka, Command+pil ner fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv sitter jag med Windows mer tid än OSX (dessvärre) och jag kan ärligt säga att jag saknar inte klipp-funktionen i OSX, använder den aldrig i Windows heller. Har anammat Mac-beteendet med drag-och-släpp även i Windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv sitter jag med Windows mer tid än OSX (dessvärre) och jag kan ärligt säga att jag saknar inte klipp-funktionen i OSX, använder den aldrig i Windows heller. Har anammat Mac-beteendet med drag-och-släpp även i Windows...

 

Jag är nyfiken: Hur drag-droppar du med tangentbordet? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Jag är glad att funktionen inte finns så att jag inte av misstag flyttar filer fram och tillbaka, so there.

Hade den funnits hade jag antagligen inte scriptat bort den, men det är ju inte den enda skillnaden sedan byte från Windows (jag minns t ex. ovanan att tvingas dubbelklicka på filer program istället för att markera och trycka 'Enter', som var arbetsgången i Windows.. )

Det är inte samma OS, och nu finns tom. möjligheten att lägga in Windows på sin Intel-mac, så varför gnälla?

Ska jag köra Windows på min Mac för att kunna använda det smidiga Klipp ut-kommandot? Seriöst...

 

... och det du nämner i början? Det är ju bra mycket lättare att göra misstag genom att dra filer/mappar genom en hela hierarki, inte sant? Du kanske råkar 'sväva' ovanför fel mapp för länge och så vipps så har den öppnats sig också. Sen kanske du tappar greppet om objektet för att du råkar lätta på musknappen? Med tangentbordskommandot är det i stort sätt omöjligt att göra fel.

 

1. Markera önskat objekt, klipp ut med det smidiga tangentbordskommandot.

2. Gå till målmappen, klistra in med motsvarande tangentbordskommando.

 

Var finner du risken för att göra misstag? Jag är ingen Windows-hejjare, jag är helt såld på Mac nu sedan mitt köp - hur bra som helst! Men det finns ju alltid utrymme för optimering. Jag vill dock på stå att jag aldrig har haft problem pga. "Klipp ut"-funktionen då jag kört Windows.

 

Personligen finner jag det svårt att förstå att en andel verkligen motsätter sig denna funktion, den är ju hur smidig som helst. Jag tycker det osar stolhet.

 

Själv sitter jag med Windows mer tid än OSX (dessvärre) och jag kan ärligt säga att jag saknar inte klipp-funktionen i OSX, använder den aldrig i Windows heller. Har anammat Mac-beteendet med drag-och-släpp även i Windows...

Hur gör du för att scrolla i Finder-fönster medan du gör en drag-n-drop om du använder MacBook/Pro? Om man har en Mighty Mouse antar jag att man bara kan scrolla genom att rulla på hjulet som vanligt? Men som sagt, hur gör man på en bärbar historia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägerback: Instämmer till 100%

 

Tycker att detta handlar om så mycket mer än en funktion som "några" saknar.

 

Kan handla om både användarstöd, ergonomi (musarm någon?), handikappanpassning och kanske främst om möjligheten att kunna välja bort musen om man vill, utan att förlora en basfunktion i filhanteringen.

 

Skall det inte ens gå att flytta filer med en hand?

Dra-släpp-tekniken kräver ju att funktionstangenten hålls nertryckt, och på tangentbordet finns det ju som bekant ingen Ctrl+X-funktion för filer och mappar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du för att scrolla i Finder-fönster medan du gör en drag-n-drop om du använder MacBook/Pro? Om man har en Mighty Mouse antar jag att man bara kan scrolla genom att rulla på hjulet som vanligt? Men som sagt, hur gör man på en bärbar historia?

 

Du håller musen mot nederkanten/överkanten av fönstret.

Inte för att jag visste det, men det tog typ 5 sekunder att lista ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken: Hur drag-droppar du med tangentbordet? :chockadskeptisk:

Sa jag att jag gjorde det? :chockadskeptisk:

 

Självklart så använder jag musen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Du håller musen mot nederkanten/överkanten av fönstret.

Inte för att jag visste det, men det tog typ 5 sekunder att lista ut...

Så sant. Det var det första jag testade. Jag höll dock visst för högt upp/ner, jag höll antingen på kolumnraden (Namn Typ Storlek etc), eller på den horisontella rullisten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla sluta tjata om den här sk*ten, kom igen ä det verkligen så jobbigt att trykca delete/dra filerna till papperskorgen efter du har tryckt cmd-c?? -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla sluta tjata om den här sk*ten, kom igen ä det verkligen så jobbigt att trykca delete/dra filerna till papperskorgen efter du har tryckt cmd-c?? -_-

 

Flyttar man filerna till papperskorgen direkt efter Cmd+C så fungerar inte 'paste' (så är det i min burk med Tiger i alla fall). Naturligtsvis: är man försiktig så kan man gå tillbaka och flytta de markerade originalfilerna till papperskorgen direkt efter 'paste', men risken är ju rätt stor att man råkar avmarkera filerna genom att klicka på något olämpligt ställe. Det är inget bra system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Men snälla sluta tjata om den här sk*ten, kom igen ä det verkligen så jobbigt att trykca delete/dra filerna till papperskorgen efter du har tryckt cmd-c?? -_-

Tjat? Det tycker jag inte.

 

Jag tycker det bara är lustigt att folk som motsätter sig detta kommando kommer med argument tagna från luften. Jag klarar mig utan funktionen, självfallet - jag får nöja mig med FileCutter tills vidare.

 

Citat från FileCutter's ReadMe:

"FileCutter is a contextual menu plugin that improves on behavior already present in the Mac OS X Finder. In the last few versions of Mac OS X, Finder has provided the ability to copy and paste files (and folders) just like any other application does with its data. And it's very handy. But for reasons that only Apple knows, they've omitted two fairly obvious additions: The ability to cut files before pasting rather than merely copying them and the option of pasting an alias to the copied file rather than actually creating a duplicate file. FileCutter provides both of those functions."

 

Jag kan inte instämma mer..

 

För övrigt innebär ditt förslag med Copy Paste Delete att man av misstag kan råka ta bort filer som inte var meningen att dom skulle tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla sluta tjata om den här sk*ten, kom igen ä det verkligen så jobbigt att trykca delete/dra filerna till papperskorgen efter du har tryckt cmd-c?? -_-

 

Ingen tvingar väl dig att läsa?

 

Handlar inte om att vara jobbigt utan användarvänligt. Kanske är så att du inte vill eller Kan använda musen. Och ja, att flytta filer endast med tangentbordet är idag en onödigt lång process.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjat? Det tycker jag inte. Jag tycker det bara är lustigt att folk som motsätter sig detta kommando kommer med argument tagna från luften. Jag klarar mig utan funktionen, självfallet - jag får nöja mig med FileCutter tills vidare.

 

Jag håller med dig. Jag har jobbat dagligen i Mac OS/Mac OS X sedan 1984, och i Windows sedan 1990–91 eller så. Personligen saknar jag inte alls den omtalade diskussionen i Mac OS X, men jag har full förståelse för att många kan tycka att den skulle vara användbar, särskilt "switchers" som bytt från att köra Windows, men även inbitna mac-användare. Det handlar nog mest om vilket arbetssätt man har, och vad man blivit van vid. Mitt problem är annars det omvända: det händer åtminstone ett par gånger i veckan att jag håller ner [alt] och använder musen för att dra filer eller mappar i Windows, för att skapa kopior på samma sätt som i Mac OS X. I de fall jag använder Windows Vista på min Mac – och då följaktligen också har ett Apple-tangentbord – händer det på motsvarande vis nu och då att jag håller ner [commando] och [alt] samtidigt som jag drar en fil, för att precis som i Mac OS X skapa ett alias (eller "genväg" på Windowsspråk) istället för att kopiera. De gånger den saken händer på en "riktig" Windows-maskin med ett pc-tangentbord, så kan man bli lite butter. Där finns ju ingen [kommando]-tangent, utan istället en [Windows]-tangent, och så får man plötsligt ett litet extra avbrott i arbetsflödet eftersom Start-menyn poppar upp... Kanske är det så att det inte bara handlar om vilka önskemål man har vad gäller arbetssättet – muskelminnet spelar säkert också in.

 

Summa summarum så finns det funktioner i Mac OS X som säkert skulle kunna vara väldigt nyttiga för en del i Windowsanvändare och vice versa, och avsaknaden av dem i endera operativsystemet kan ställa till förtret. Troligen kommer det dock att dröja innan plattformarna närmar sig vad gäller de detaljerna: klipp-och-klistra-funktioner avsedda för filhantering i Finder har aldrig funnits i någon version av Mac OS eller Mac OS X. Och på motsvarande sätt har till exempel Mac-funktionerna att [alt]-dra filer för kopiering – eller trycka ner [kommando], [skift] och [3] för att automatiskt spara ner en skärmavbild till skrivbordet – aldrig funnits i Windows. Liknande funktioner finns i båda operativen, men de är inte identiska, fullt ut.

 

För övrigt kan man hitta en komplett lista över Mac OS X alla kortkommandon här: Mac OS X keyboard shortcuts. De kortkommandon som dessutom inbegriper musen är också inkluderade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig. Jag har jobbat dagligen i Mac OS/Mac OS X sedan 1984, och i Windows sedan 1990–91 eller så. Personligen saknar jag inte alls den omtalade diskussionen i Mac OS X, men jag har full förståelse för att många kan tycka att den skulle vara användbar, särskilt "switchers" som bytt från att köra Windows, men även inbitna mac-användare. Det handlar nog mest om vilket arbetssätt man har, och vad man blivit van vid. Mitt problem är annars det omvända: det händer åtminstone ett par gånger i veckan att jag håller ner [alt] och använder musen för att dra filer eller mappar i Windows, för att skapa kopior på samma sätt som i Mac OS X. I de fall jag använder Windows Vista på min Mac – och då följaktligen också har ett Apple-tangentbord – händer det på motsvarande vis nu och då att jag håller ner [commando] och [alt] samtidigt som jag drar en fil, för att precis som i Mac OS X skapa ett alias (eller "genväg" på Windowsspråk) istället för att kopiera. De gånger den saken händer på en "riktig" Windows-maskin med ett pc-tangentbord, så kan man bli lite butter. Där finns ju ingen [kommando]-tangent, utan istället en [Windows]-tangent, och så får man plötsligt ett litet extra avbrott i arbetsflödet eftersom Start-menyn poppar upp... Kanske är det så att det inte bara handlar om vilka önskemål man har vad gäller arbetssättet – muskelminnet spelar säkert också in.

 

Summa summarum så finns det funktioner i Mac OS X som säkert skulle kunna vara väldigt nyttiga för en del i Windowsanvändare och vice versa, och avsaknaden av dem i endera operativsystemet kan ställa till förtret. Troligen kommer det dock att dröja innan plattformarna närmar sig vad gäller de detaljerna: klipp-och-klistra-funktioner avsedda för filhantering i Finder har aldrig funnits i någon version av Mac OS eller Mac OS X. Och på motsvarande sätt har till exempel Mac-funktionerna att [alt]-dra filer för kopiering – eller trycka ner [kommando], [skift] och [3] för att automatiskt spara ner en skärmavbild till skrivbordet – aldrig funnits i Windows. Liknande funktioner finns i båda operativen, men de är inte identiska, fullt ut.

 

För övrigt kan man hitta en komplett lista över Mac OS X alla kortkommandon här: Mac OS X keyboard shortcuts. De kortkommandon som dessutom inbegriper musen är också inkluderade.

 

Vill inte att systemen skall likna varandra. Tokgillar OS X i övrigt. Vill bara kunna flytta filer med hjälp av tangentbordet på ett vettigt sätt. Att kräva mus för en sådan enkel sak är en ren brist i systemet enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...