Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klippa ut? Äpple-X.. går ej!


Jägermeister

Rekommendera Poster

Jägermeister

Se de bifogade bilderna..

 

På den första ser ni att "Klipp ut" inte går att välja. Mycket konstigt, varför?

 

På den andra ser ni fönstret som poppar upp då jag väljer Kopiera och sedan Klistra in i den överordnade mappen.. varför krävs autenticiering? Vad är fel?

post-25280-1197382982.png

post-25280-1197383090.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Vad jag har förstår så finns det ingen klipp ut funktion i mac os...utan du får kopiera och sedan ta bort gamla filen eller "dra och släppa"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Vad jag har förstår så finns det ingen klipp ut funktion i mac os...utan du får kopiera och sedan ta bort gamla filen eller "dra och släppa"

 

Jo precis, det är vad jag har kommit fram till också. Men det kan ju inte stämma... i så fall är det ju teknisk katastrof.. hoppas det bara är ngn Leopard-bugg.. som kommer fixas... argh..

 

--> Men varför krävs autenticiering då jag kopierar och klistrar in i den överordnade mappen? (så som jag gjorde i detta fall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså detta har egentligen inte någonting med frågan att göra. Men bra musik smak har du iallafall ;). Funkar inte med äpple + X. Inte för mig iallafall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstår så finns det ingen klipp ut funktion i mac os...utan du får kopiera och sedan ta bort gamla filen eller "dra och släppa"

 

 

Jo precis, det är vad jag har kommit fram till också. Men det kan ju inte stämma... i så fall är det ju teknisk katastrof.. hoppas det bara är ngn Leopard-bugg.. som kommer fixas... argh.. (...)

 

Ett vanligt ämne numera, tycks det, och förmodligen pga många 'switchers' som är vana vid funktionen "Klipp ut/Klistra in" [hela filer/mappar]. Om det bara gäller att behändigt kunna flytta mappar/filer och slippa 'drag/släpp' (gör man ju gärna) så finns det åtminstone möjliga lösningar. Jag har själv gjort en i min MacBook genom "Fastscripts Lite" (gratis) som kopplar ett tangentbordskommando till ett eget skrivet AppleScript. Det är hur behändigt som helst. Inga musklick behövs, inga 'drag-och-släpp' som kan landa fel. Ett par tangentklick bara och det jag vill flytta far iväg dit det ska. Och det har hittills inte buggat... :closedeyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastscripts lite asså... hmm... måste testa denna mirakel programvara..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns sjukt många trådar om detta ämne...sök i forumet så blir det en hel del läsning.

 

 

 

korta svaret = nej, funktionen klippa ut filer finns inte på mac och har aldrig funnits. det kan ev. finnas tilläggsprogram som fixar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korta svaret = nej, funktionen klippa ut filer finns inte på mac och har aldrig funnits.

 

Precis, men det konstiga är att det ändå finns som val i Redigera-menyn, dock grått...

What's up med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men det konstiga är att det ändå finns som val i Redigera-menyn, dock grått...

What's up med det?

 

Det är för att klippa ut text, inte filer.

O du provar att exempelvis byta namn på en fil så är det inte grått längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Jag måste alltså fixa specialprogram och lära mig AppleScript för att kunna klippa ut filer/mappar för att smidigt kunna flytta dem utan onödigt strul.

 

Underbart.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste alltså fixa specialprogram och lära mig AppleScript för att kunna klippa ut filer/mappar för att smidigt kunna flytta dem utan onödigt strul.

 

Underbart.

 

-_-

 

Kanske inte direkt underbart, men gratis är ju gratis (Fastscript Lite) och jag kan posta koden för det AppleScript jag använder (koden är annars postad i förra tråden [?] om detta så kära ämne). Så en smidig lösning behöver inte vara långt borta i alla fall. :ThumbsUp:

 

Observera dock att någon bokstavlig urklippning sker inte i den lösningen, utan det är den smidiga flyttningen som uppnås. Är du klippbords-beroende (vill kunna vänta med inklistring) så har jag personligen ingen lösning (okay, två skript, samt en textfil som förvarar adressen för inklistringen...men så trist klumpigt det låter, väl?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...vill man sen vara riktigt vågad kan man ju även lägga in ett par AppleScript för röststyrning så räcker det med att säga "Flytta skiten!" (t ex), så är jobbet gjort. Slår väl det mesta i PC-väg...? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Jag får väl lära mig att leva utan det annars självklara 'Klipp ut'.

 

Nåväl, varför krävdes autenticiering då jag kopierade+klistrade in filerna till den överordnade mappen?

 

Edit: Jag kan inte dra-och-släppa heller, då står det att jag inte har behörighet.

 

.................. ringer AppleCare imorrn -_- Helt skruvat...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att klipp ut inte finns är något filosofisk. I ursprunget var det grafiska gränssnittet tänkt att efterlikna ett fysiskt skrivbord. Därav namnen fil och mapp som är tänkta att dra tankarna till pappersmotsvarigheterna.

 

I pappersvärlden är altid en fil någonstans, t.ex. i en mapp eller på skrivbordet. för att flytta den drar man den till en annan mapp. Windowskommandot klipp ut/klistra in bryter mot denna mentala modell för när man klipper ut en fil tar man bort den ur mappen den finns i utan att placera den någon annan stans. sen finns den i något slags limbo tills man navigerat till annan mapp och valt klistra in.

 

Egentligen är det en ren vanesak hur man vill göra att öppna två finderfönster, ett med mappen man vill flytta från och en med tillmappen och dra mellan, eller alternativt att dra från mapp till skrivbord, ändra mapp och sen från skrivbord till mapp är likvärdigt när man väl vant sig.

 

Som sagt tanken var att det skulle vara mer intuitivt för den som kommer från pappersvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl lära mig att leva utan det annars självklara 'Klipp ut'.

 

Nåväl, varför krävdes autenticiering då jag kopierade+klistrade in filerna till den överordnade mappen?

 

Edit: Jag kan inte dra-och-släppa heller, då står det att jag inte har behörighet.

 

.................. ringer AppleCare imorrn -_- Helt skruvat...........

 

Du måste fått något general-knas med rättigheterna/behörigheterna. Så där ska det naturligtvis inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det en ren vanesak hur man vill göra att öppna två finderfönster, ett med mappen man vill flytta från och en med tillmappen och dra mellan, eller alternativt att dra från mapp till skrivbord, ändra mapp och sen från skrivbord till mapp är likvärdigt när man väl vant sig.

 

 

allra lättast är att använda springloaded folders....ta tag i filen/mappen....håll kvar musknappen nertryckt....navigera genom din hårddiskhiarki genom att hålla filen/mappen över andra mappar en kort stund tills de öppnas automatiskt.

 

när du letat dig till rätt plats släpper du musknappen och din fil/mapp och den har hamnat där du vill ha den.

 

kräver endast ett öppet fönster. (har du aldrig funderat på varför genvägarna ligger ute i vänsterkant på finderfönstret - det magiska ordet är just genvägar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Du måste fått något general-knas med rättigheterna/behörigheterna. Så där ska det naturligtvis inte vara.

 

Minst sagt! Jag har varit Mac-användare i 2-3 veckor nu - mina åsikter är ju minst sagt splittrade. Tråkigt att man ska förlora kvalitetskänslan så snabbt :(

 

Inte ens Spotlight fungerar längre som det ska (mappen som finns och visas i Finder-fönstret hittas inte av Spotlight):

post-25280-1197413235.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för att klippa ut text, inte filer.

O du provar att exempelvis byta namn på en fil så är det inte grått längre...

 

Å fan, tänkte inte på text... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men äääh, det finns juh visst en sånhär klipp ut funktion?

 

Eller inte riktigt, men det går med drag and drop. Du håller ned CMD samtidigt som du drar över till andra mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens Spotlight fungerar längre som det ska (mappen som finns och visas i Finder-fönstret hittas inte av Spotlight):

 

Att Spotlight inte fungerar hänger helt klart ihop med behörighetsproblematiken. Med Spotlight kan du nämligen bara söka filer som du har behörighet att läsa, vilket är ganska logiskt. Får du ordning på problemen med behörigheter kommer säkert Spotlight-problemet att lösa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst sagt! Jag har varit Mac-användare i 2-3 veckor nu - mina åsikter är ju minst sagt splittrade. Tråkigt att man ska förlora kvalitetskänslan så snabbt :(

 

Inte ens Spotlight fungerar längre som det ska (mappen som finns och visas i Finder-fönstret hittas inte av Spotlight):

Dags att köra programmet Skivverktyg (Programmappen -> Verktygsprogram) och funktionen Reparare skivbehörigheter! Du kan behöva köra funktionen några gånger innan det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men äääh, det finns juh visst en sånhär klipp ut funktion?

 

Eller inte riktigt, men det går med drag and drop. Du håller ned CMD samtidigt som du drar över till andra mappen.

 

 

för att dra en fil behöver du bara hålla ner musknappen när du flyttar filen....vill du däremot göra en kopia ska du hålla ner alt samtidigt.

 

kortkommando copy paste funkar även för filer och foldrar på mac...det är klipp ut som inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Men äääh, det finns juh visst en sånhär klipp ut funktion?

 

Eller inte riktigt, men det går med drag and drop. Du håller ned CMD samtidigt som du drar över till andra mappen.

 

Men hmm, nu testade jag att dra en mapp på skrivbordet till en annan mapp på skrivbordet, då hoppade den ju in där - precis som man vill. Dvs. klipp ut+klistra in, vad var det då vi diskuterade saknades på Mac?

 

... hur som helst gick det ju även om man höll ner CMD (Äpple) men varför göra det som det fungerar utan det också? (måste läsa historiken igen, men ska ringa AppleCare först...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Dags att köra programmet Skivverktyg (Programmappen -> Verktygsprogram) och funktionen Reparare skivbehörigheter! Du kan behöva köra funktionen några gånger innan det funkar.

 

Jag har kört den 3ggr på 4-5 dagar.. får räcka -_-

 

kört:

-kontroll skiva

- repair skiva

- kontroll behörighet

-. repair behörighet

 

x3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...