Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klippa ut? Äpple-X.. går ej!


Jägermeister

Rekommendera Poster

Men hmm, nu testade jag att dra en mapp på skrivbordet till en annan mapp på skrivbordet, då hoppade den ju in där - precis som man vill. Dvs. klipp ut+klistra in, vad var det då vi diskuterade saknades på Mac?(...)

 

Jag vet inte om jag missförstår vad du syftar på...men 'drag-släpp' går väl inte att jämföra med 'Klippa ur/ klistra in'? Det senare är process som förutsätts gå över klippbordet och där man t ex kan vänta med att klistra in ett urklippt material. Och när man väl klistrar in ska heller inga dubletter av det inklistrade materialet finnas kvar någonstans. Som jag förstår det har Windows en funktion där man dels kan vänta med inklistringen, dels raderas originalfilerna från originalpositionen först när man klistrar in. Copy+Paste i Mac fungerar ungefär likadant men med skillnaden att dubletterna förblir kvar efter inklistringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar
allra lättast är att använda springloaded folders....ta tag i filen/mappen....håll kvar musknappen nertryckt....navigera genom din hårddiskhiarki genom att hålla filen/mappen över andra mappar en kort stund tills de öppnas automatiskt.

 

när du letat dig till rätt plats släpper du musknappen och din fil/mapp och den har hamnat där du vill ha den.

 

kräver endast ett öppet fönster. (har du aldrig funderat på varför genvägarna ligger ute i vänsterkant på finderfönstret - det magiska ordet är just genvägar)

 

 

Men äääh, det finns juh visst en sånhär klipp ut funktion?

 

Eller inte riktigt, men det går med drag and drop. Du håller ned CMD samtidigt som du drar över till andra mappen.

 

Dra och släppa: Vad gör ni i de situationer när man inte kan eller vill använda musen?

Jägerback, se även min tråd i samma ämne; https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=59125&st=0

Känns som ett måste med en native cut/paste-funktion i Findern (för filer), åtminstone som tillval :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FileCutter är ju ett alternativ om man vill klippa och klistra.

 

Jag tycker inte man ska behöva installera tredjepartsprogram för att flytta filer på ett vettigt sätt utan musen. Särskilt inte något man måste betala för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska behöva installera tredjepartsprogram för att flytta filer på ett vettigt sätt utan musen. Särskilt inte något man måste betala för.

 

Nu är det ju så att om tillräckligt många eftersöker en funktion så implementeras den i systemet förr eller senare. En massa lull lull som ingen efterfrågar, leder bara till att man segar ner ett operativ. Det har vi sett många exempel av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessutom har ju musen varit en del av standarden för datorer med grafiskt interface ganska länge nu..så förmodligen är det många funktioner som är anpassade för att man ska använda en mus.

 

(det kan man ju tycka vad man vill om)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessutom har ju musen varit en del av standarden för datorer med grafiskt interface ganska länge nu..så förmodligen är det många funktioner som är anpassade för att man ska använda en mus.

 

(det kan man ju tycka vad man vill om)

 

Visst, men filhantering behöver verkligen inte vara en av dessa funktioner enligt mig. Hur smidigt känns det när man sitter och drar en massa filer genom en djup trädstruktur och sedan råkar släppa halvvägs? :)

 

Skämt åsidor, för mig finns det inget snabbare sätt än att sköta detta via tangentbordet och ctrl+x, ctrl+v. Backspace tar mig bakåt i trädet och enter frammåt i markerad katalog. Fungerar ju på annat håll..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Det är som det är. Det får man tycka vad man vill om. Men personligen, så som jag ser det, så är Ctrl+X Ctrl+V en av det absolut mest grundläggande kommandon som finns - det bör finnas lika självklart som Ctrl+C Ctrl+V. Efterfrågan? Den måste vara ohygglig - vad gör Apple? Det måste vara käppar i hjulet för OSX...

 

Nåväl, det går bra att leva utan men just den biten blir ju otymplig. No offense, men ni som säger att Ctrl+X inte är något att ha/att det inte är någon efterfrågan på det/det är overkligt och konstigt... vem försöker ni lura/övertyga?

 

Självfallet bör Ctrl+X finnas. Jag undrar varför Steve inte har slängt in det. Måste helt enkelt vara något som krockar med den lösningen i OSX - om inte så förstår jag inte varför.

 

Men som sagt, det är inget som behövs... men det gör ju inte Ctrl+C Ctrl+V heller, du kan ju navigera i menyerna istället... -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, det går bra att leva utan men just den biten blir ju otymplig. No offense, men ni som säger att Ctrl+X inte är något att ha/att det inte är någon efterfrågan på det/det är overkligt och konstigt... vem försöker ni lura/övertyga?

 

 

hur konstigt det än kan låta har det faktiskt gått alldeles utmärkt för mig att arbeta på mac de senaste 10 åren utan den funktionen.

 

jobbigt att din dator blev obrukbar utan den funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självfallet bör Ctrl+X finnas. Jag undrar varför Steve inte har slängt in det. Måste helt enkelt vara något som krockar med den lösningen i OSX - om inte så förstår jag inte varför.

 

Jag måste faktiskt hålla med här. Jag använder Windows dagligen och använder alltid Ctrl-X för att flytta filer, särskilt när jag rotar runt med filer mellan resurser i nätverket. Dock tror jag att det ligger mer filosofiska hinder i vägen, snarare än praktiska, för att Apple ska implementera det i OS X. Att lösa det praktiskt är en ren bagatell.

Det finns en massa såna "ideologiska hinder" runt operativsystemen. Varför skulle annars inte Microsoft lägga volymer direkt på skrivbordet? Det är knappast heller en praktisk fråga. Och det föreligger ju tex heller inga praktiska hinder att döpa om deras språk-kalkoner; "Den här datorn, Mina bilder, Mina dokument" - ändå håller de fast vid såna dumheter - av nån okänd ideologisk/filosofisk anledning.

 

- Var ska jag börja?

- Börja på den här dator.

- På den här datorn? Jag trodde det var på den där andra datorn?

- Jo, alltså på den här datorn på den där datorn...

- Jaså, var ska jag titta då?

- I mina dokument.

- Har du dina dokument på den där datorn?

- Nej, det är dina dokument i mina dokument på den här datorn, alltså på den där datorn...

 

(Så kan supportsamtalen ibland låta... :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur konstigt det än kan låta har det faktiskt gått alldeles utmärkt för mig att arbeta på mac de senaste 10 åren utan den funktionen.

 

jobbigt att din dator blev obrukbar utan den funktionen.

 

 

Och de tio åren innan det kanske det gick lika bra att arbeta utan dator. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog aldrig saknat den funktionen, samma sak som att jag tog bort möjligheten att högerklicka med min mighty mouse eftersom jag aldrig behöver den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta bort "kopiera/klistra in"-funktionen om det nu är så jävla smidigt att hålla inne alt-knappen när man försöker gräva i trädstrukturer med musknappen intryckt?

 

(Frågan är riktad till alla som inte ser något fel i att Mac inte har en "klipp ut"-funktion)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta bort "kopiera/klistra in"-funktionen om det nu är så jävla smidigt att hålla inne alt-knappen när man försöker gräva i trädstrukturer med musknappen intryckt?

 

(Frågan är riktad till alla som inte ser något fel i att Mac inte har en "klipp ut"-funktion)

 

 

 

men att ta bort en funktion som ALLTID har funnits är väl osmartare än att lägga till en funktion som ALDRIG funnits?! (hiarkilistningen på mappar i docken i leopard tex.) tanken är ju att användaren ska känna igen sig så mycket som möjligt mellan versionerna för att det ska gå smidigt att jobba som vanligt. (det är därför det är ett otyg att ändra inarbetade kortkommandon mellan versioner tex.)

 

operativsystem är inte likadana....osx ska inte vara en klon av windows utan ett alternativ. windowsanvändare verkar ha väldigt svårt att fatta det.

 

maila apple o be om funktionen så kanske den dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den största förrvirringen blir eftersom att det heter "klipp ut", att många då tror att filen försvinner, såsom text försvinner när man klipper ut text.

 

_Flytta_, borde vara det rätta namnet.

 

Att kunna flytta filer på ett enkelt sätt med tangentbordet utan att först kopiera filen och sen gå tillbaka och radera den gamla är funktionen som saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att ta bort en funktion som ALLTID har funnits är väl osmartare än att lägga till en funktion som ALDRIG funnits?! (hiarkilistningen på mappar i docken i leopard tex.) tanken är ju att användaren ska känna igen sig så mycket som möjligt mellan versionerna för att det ska gå smidigt att jobba som vanligt. (det är därför det är ett otyg att ändra inarbetade kortkommandon mellan versioner tex.)

 

operativsystem är inte likadana....osx ska inte vara en klon av windows utan ett alternativ. windowsanvändare verkar ha väldigt svårt att fatta det.

 

maila apple o be om funktionen så kanske den dyker upp.

 

 

 

Jaha, så du menar att om "klipp ut" hade varit valbart i menyn hade detta skapat total förvirring/kaos eftersom ingen skulle känna igen sig?

 

Vad jag menar är att det känns fruktansvärt otympligt att flytta filer med musen, speciellt om man ska in i en massa undermappar. Det känns bara klumpigt att hålla musen intryckt om man vill flytta en fil, speciellt på en bärbar mac.

 

Jag menar inte heller att macen borde vara mer som Windows-dator, verkligen inte, men detta är en funktion som känns väldigt grundläggande och borde således finnas. Rätta mig om jag har fel, men finns inte ett move-kommando i terminalen? Varför inte gå hela vägen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion detta.

Jag har använt olika operativ i närmare 20 år, och måste väl erkänna att jag några enstaka gånger saknat denna funktion i mac os, men kan inte påstå att jag tycker den är särskilt grundläggande eller oumbärlig.

Kopiera/klistra in är ju dessutom säkrare.

Jag misstänker att den ursprungliga "filosofiska" orsaken till att klippa ut/klistra in filer inte implementerats i Mac OS är just säkerhet. Man ville inte, på den tiden operativen var snäppet mer instabila än nu, riskera systemkrascher när användaren satt med ett gäng filer i urklippet (=arbetsminnet).

Spring loadef folders är ju ett helt annat tänk, och också lite bökigare att använda, om man inte tar bort den retliga tidsfördröjningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kunna flytta filer på ett enkelt sätt med tangentbordet utan att först kopiera filen och sen gå tillbaka och radera den gamla är funktionen som saknas.

 

Precis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så du menar att om "klipp ut" hade varit valbart i menyn hade detta skapat total förvirring/kaos eftersom ingen skulle känna igen sig?

 

 

inte alls. jag personligen skulle inte ha något emot om funktionen dök upp i osx...jag kommer inte använda den (jag använder inte copy paste heller utan drar filer med alt)

 

det är lättare att ta till sig en funktion som är "ny" än att ta bort eller ändra en gammal invand funktion.

 

men att säga att denna funktion på något sätt skulle vara grundläggande för att använda systemet, och att man är idiot för att man inte tycker att funktionen behövs, så överdriver du rejält.

 

det har gått utmärkt att använda mac utan funktionen och kommer göra det även om den aldrig dyker upp.

 

precis som att det gick/går utmärkt att använda datorn med bara en musknapp. (en annan sak som är katastrofalt enligt gamla windowsanvändare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera/klistra in är ju dessutom säkrare.

Jag misstänker att den ursprungliga "filosofiska" orsaken till att klippa ut/klistra in filer inte implementerats i Mac OS är just säkerhet. Man ville inte, på den tiden operativen var snäppet mer instabila än nu, riskera systemkrascher när användaren satt med ett gäng filer i urklippet (=arbetsminnet).

 

Det är just detta som är problemet och den största anledningen till att många inte vill ha funktionen. Den är dessutom felaktig.

 

Filen "klipps" aldrig ut, den "markeras" bara när man väljer klipp ut. När man väljer klistra in så kopieras filen över till aktuell plats. Efter kopieringen raderas originalfilen. Jag ser inga problem.

 

Visst, jag klarar mig utan klipp ut/klistra in, det hade visserligen underlättat filhanteringen avsevärt men man kan väl inte få allt här i livet. Förstår bara inte detta motstånd mot en sådan funktion som det verkar finnas i Mac-världen. Verkar lite som att en del inte vill ha den för att den finns på Windows och därför är den dålig. Som inbiten Mac-älskare verkar det ju inte gå att erkänna att Windows faktiskt har ett par bra saker att komma med. Märk ett noga att jag sa ett par, varken fler eller färre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så du menar att om "klipp ut" hade varit valbart i menyn hade detta skapat total förvirring/kaos eftersom ingen skulle känna igen sig?

 

Vad jag menar är att det känns fruktansvärt otympligt att flytta filer med musen, speciellt om man ska in i en massa undermappar. Det känns bara klumpigt att hålla musen intryckt om man vill flytta en fil, speciellt på en bärbar mac.

 

Jag menar inte heller att macen borde vara mer som Windows-dator, verkligen inte, men detta är en funktion som känns väldigt grundläggande och borde således finnas. Rätta mig om jag har fel, men finns inte ett move-kommando i terminalen? Varför inte gå hela vägen då?

 

Precis så här jag tänker också. Frågan är ju hur "svårt" det vore att aktivera/koda färdigt en fungerande Ctrl+X-funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så här jag tänker också. Frågan är ju hur "svårt" det vore att aktivera/koda färdigt en fungerande Ctrl+X-funktion?

 

Det är förmodligen inte så svårt. Du kan skriva:

 

defaults write com.apple.finder AllowCutForItems 1

 

i terminalen och då går det bra att klippa ut ett objekt, problemet är att det lägger sig i papperskorgen och att det inte finns någon klistra in-funktion.

 

Det känns på något sätt som man gjort ett halvhjärtat försök att lägga till funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så är, enligt mitt tycke, "drag and drop" betydligt säkrare än "ctrl-x ctrl-v". Vet inte hur många gånger Windows låst sig, eller misslyckats att flytta filen, så den försvinner helt istället. Jätteroligt det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så är, enligt mitt tycke, "drag and drop" betydligt säkrare än "ctrl-x ctrl-v". Vet inte hur många gånger Windows låst sig, eller misslyckats att flytta filen, så den försvinner helt istället. Jätteroligt det där.

 

Har aldrig upplevt detta. Om man "klipper ur" en fil och sedan inte gör något, eller mot förmodan skulle råka ha en crash så ligger filen helt enkelt kvar - alltså ingen skada skedd. Drag and drop är bra, men Kräver ju som sagt mus/touchpad.. åter igen: tänk om man inte kan eller vill använda något annat än tangentbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...