Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför förkortas pounds som lbs?


Scratchen

Rekommendera Poster

Lite kul vetande: Burma, Liberia och USA är de enda stater som ännu inte officiellt gått över till SI-systemet, USA är i gott sällskap med andra ord.

Skurkstater? Eller hur ska man se det hela?

 

Amerikanarna vägrar väl gå över till det metriska systemet för att det är franskt?

Det borde ju vara anledning nog för dem!

 

Det återstår fortfarande en del att ändra.

Något vi alla är vana vid...

 

1 år = 12 månader ? 52 veckor =365,25 dagar

1 vecka = 7 dagar

1 dag =24 timmar

1 timme = 60 minuter

1 minut = 60 sekunder

Det är väl bara omställningen som är jobbig (sen kommer vi skratt gott åt alltihop…)

 

Räknar de på byggnader och broars hållfastighet i tum oxå då?

Det har man ju svårt att tro, vore ju intessant att veta…

 

Man skulle få byta ut alla klockor och all programvara med klockfunktioner, i hela världen! :w00t:

Två miljarder medelålders och pensionärer skulle få spatt fullständigt över att "allt ska de ändra på - det var ju bra som det var"... :lol:

Datorvärldens "år 2000" blir en bagatell i sammanhanget! ;-)

 

Jag har för mej att linjalen i Photoshop, även den engelska versionen, är förinställd på cm, dvs det metriska systemet.

I Storbrittanien är metersystemet infört, även om medborgarna inte insett det, men i USA verkar det vara en helt annan historia…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Har även för mig att när Hubbles-teleskopet byggdes så begicks ett kostsamt fel när två mätkulturer krockade och millimeter förväxlades med inches, eller något liknande. Någon som bekräfta detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även för mig att när Hubbles-teleskopet byggdes så begicks ett kostsamt fel när två mätkulturer krockade och millimeter förväxlades med inches, eller något liknande. Någon som bekräfta detta?

 

Nej, det vet jag inget om. Däremot hade huvudspegeln i teleskopet en minimal defekt, men den orsakades av ett skadat mätinstrument vid tillverkningen.

 

Det du kanske tänker på är när Mars Climate Orbiter störtdök in i Mars på grund av att man blandat enheter.

http://edition.cnn.com/TECH/space/9909/30/mars.metric.02/

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det vet jag inget om. Däremot hade huvudspegeln i teleskopet en minimal defekt, men den orsakades av ett skadat mätinstrument vid tillverkningen.

 

Det du kanske tänker på är när Mars Climate Orbiter störtdök in i Mars på grund av att man blandat enheter.

http://edition.cnn.com/TECH/space/9909/30/mars.metric.02/

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter

Ah, stämmer. Pinsamt :)

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-If your partner wants you to, I don't think it's wrong to lose a couple of kilos.

-Kilos? Where are you from, mister?

-Sweden, you know the metric system?

 

Autentiskt dialog mellan en svensk man i publiken och Ricki Lake som jag snappade upp för några år sedan.

Vad svarade hon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanarna vägrar väl gå över till det metriska systemet för att det är franskt?

Njae, fransmännens hjälp bidrog starkt (kanske avgörande) till att amerikanerna kunde slänga ut britterna och bli en självständig nation, så man har inte alltid varit avogt inställda till Frankrike.

 

En annan förklaring är att traditioner blir kvar längre i f d kolonier än i de gamla moderländerna. Amerikansk engelska har inslag som försvunnit i brittisk engelska (t ex "gotten" i stället för "got").

Sydafrikanerna lär tala en äldre holländska. Nya Zeeland upplevs av en del som mera engelskt än England. Australien har dock konverterat till det metriska systemet.

 

Amerikanska politiker är möjligen mera lyhörda för vad väljarna tycker om reformer av detta slag. Det kan vara lättare att förlora en politisk post där p g a impopulära beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det vet jag inget om. Däremot hade huvudspegeln i teleskopet en minimal defekt, men den orsakades av ett skadat mätinstrument vid tillverkningen.

Den skadan uppstod när en färgflaga(!) lossnade och kom i kläm mellan två delar vid monteringen. Tala om snäva toleranser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan förklaring är att traditioner blir kvar längre i f d kolonier än i de gamla moderländerna. Amerikansk engelska har inslag som försvunnit i brittisk engelska (t ex "gotten" i stället för "got").

Sydafrikanerna lär tala en äldre holländska. Nya Zeeland upplevs av en del som mera engelskt än England. Australien har dock konverterat till det metriska systemet.

 

Generellt reflekterar uttal i kolonierna det uttal som dominerade i hemlandet då kolonierna upprättades. Det östamerikanska uttalet, generellt sett, är ungefär hur man talade även i England på 1600-talet. Samma sak hörs på Irland, där östkustens engelska uttal också låter så.

 

Kolonierna på södra halvklotet kom till senare, och har ett helt annat uttal, som går igen i alla. I dag är det väl främst tre man tänker på - Sydafrika, Australien och Nya Zeeland. De har en hel del gemensamma drag.

 

Även svenskan har bevarats i en äldre form i Finland. Där är de svensktalande fortfarande ganska formella, och äldre meningsbyggnad och äldre ord lever kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skadan uppstod när en färgflaga(!) lossnade och kom i kläm mellan två delar vid monteringen. Tala om snäva toleranser.

En färgflaga är ändå ganska tjock om man skulle mäta den och jämföra med de toleranser de troligen varit tvungna att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En färgflaga är ändå ganska tjock om man skulle mäta den och jämföra med de toleranser de troligen varit tvungna att använda.

 

Minns jag rätt var det inte färgflagan i sig som var problemet, utan att den lossnat från kanten av strålgången i mätinstrumentet, och därmed påverkade ljuset som man mätte spegelns form med. Färgen var en matt färg på blank metall, för att ta bort reflektioner. Med färgen loss, blev det galet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
1 pound förkortas ib och kommer från latinets libra vilket betyder våg eller balans. ibs är plural och avser då flera vågar eller skålar. 1 skål på balansen som väger jämt med vikten på andra sidan balansvågen= 1 ib

 

lb och lbs, inte ib och ibs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lb och lbs, inte ib och ibs.

 

Tänk att det tog endast 7 månader och 13 dagar att komma på det. :borstatanderna:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det amerikanska systemet är precis lika logiskt för de som det metriska är för oss. Låter kanske knäppt men så är det.

 

Vadå amerikanska systemet. Amerikanarna ärvde det av engelsmännen...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, det där har jag ofta tänkt på. Vad skulle hända rent praktiskt om man införde sådan "tidräkning"?

 

 

Mer eller mindre samtliga böcker mm skulle behövas redigeras om...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer eller mindre samtliga böcker mm skulle behövas redigeras om...B)

 

Fast min tidsberäkning skulle stämma bättre. :borstatanderna:

När jag säger om ett par minuter eller om en timme klagar folk att jag inte håller tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kul vetande: Burma, Liberia och USA är de enda stater som ännu inte officiellt gått över till SI-systemet, USA är i gott sällskap med andra ord.

 

 

Ett u-land med andra ord...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett u-land med andra ord...B)

 

Nä, land med ledare som håller medborgarna ovetande om världen utanför. :borstatanderna::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Den nautiska milen definierades ursprungligen som längden av en bågminut (1' = 1/60 grad) längs en godtycklig meridian. Avståndet mellan en pol och ekvatorn definierades vidare ursprungligen som exakt 10 000 000 meter; motsvarande vinkel är 90°. Enligt dessa definitioner blir en nautisk mil därmed

 

 

\frac{10000000}{90\cdot60} = \frac{10000000}{5400} = 1851,85 meter.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en liten nörd i mej som vill ut? :closedeyes:

Det kanske är dags att komma ut ur garderoben på 26,6978880252 kubikfot. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är det inte så tokigt med en ronnad tråd. Mycket intressant! :borstatanderna:

 

Kan tilläggas att inom trumvärlden så härskar fortfarande de engelska måtten. Trummors och cymbalers diameter uppges enbart så. En standardvirveltrumma är exempelvis 14 tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tilläggas att inom trumvärlden så härskar fortfarande de engelska måtten. Trummors och cymbalers diameter uppges enbart så. En standardvirveltrumma är exempelvis 14 tum.

Inte bara inär det gäller trummor. Det används på flera håll i musikvärlden, som t.ex högtalare, orgelpipor med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...