Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför förkortas pounds som lbs?


Scratchen

Rekommendera Poster

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Joakim Ågren

1 pound förkortas ib och kommer från latinets libra vilket betyder våg eller balans. ibs är plural och avser då flera vågar eller skålar. 1 skål på balansen som väger jämt med vikten på andra sidan balansvågen= 1 ib

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logiskt? Från ett land som har obegripliga längdmått? Du måste skämta!  ;)

 

Det går 12 tum på en fot

Det går 3 fot på en yard

Det går 22 yards på en chain.

Det går 10 chains på en furlong.

Det går 8 furlongs på en mile.

 

Enkelt, eller hur? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, volymmåtten verkar betydligt enklare

Jaha, du menar alltså fl. oz, pint, quart och gallon?

Och menar du då US gallon eller UK gallon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ändå har ni inte räknat upp enheter som fallit ur bruk. Ni minns väl Abe Simpson som stolt deklarerar att hans bil ger "40 rods to the hogshead" (knappt 12 000 l/mil!). :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Jaha, du menar alltså fl. oz, pint, quart och gallon?

Och menar du då US gallon eller UK gallon?

 

 

 

Det är väl inget svårt...

 

1 pint läskar strupen

1 gallon våldstömmer strupen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logiskt? Från ett land som har obegripliga längdmått? Du måste skämta!  ;)

 

Det går 12 tum på en fot

Det går 3 fot på en yard

Det går 22 yards på en chain.

Det går 10 chains på en furlong.

Det går 8 furlongs på en mile.

 

Enkelt, eller hur? :huh:

 

 

Det är nog väldigt logiskt för jänkarna och de tycker förmodligen likadant om Metric-systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mej att vi hade rätt underliga måttenheter här ock. Skålpund, skäppa, osmund och allt vad det hette. Och vi mätte vissa vikter mot en besman! Vi ska inte klaga på de engelsktalande. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mej att vi hade rätt underliga måttenheter här ock. Skålpund, skäppa, osmund och allt vad det hette. Och vi mätte vissa vikter mot en besman! Vi ska inte klaga på de engelsktalande. :wacko:

HADE är ordet. Vi har gått framåt sedan dess...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Det amerikanska systemet är precis lika logiskt för de som det metriska är för oss. Låter kanske knäppt men så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det amerikanska systemet är precis lika logiskt för de som det metriska är för oss. Låter kanske knäppt men så är det.
Jo eftersom de är vana vid det. Men lika logiskt är det egentligen inte eftersom det inte bygger på potenser av samma tal (som 10 i meter och kilo osv). Det är enklare och mer logiskt att räkna med ett måttsystem där enheterna är uppdelade i lika många delar även om det kan kännas enklare att föreställa sig en armlängd, tummer eller sten i längd eller tyngd.

 

Fördelen är ju förstås att vi har samma system i alla socknar i hela Sverige nu för tiden, det underlättar en del…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logiskt? Från ett land som har obegripliga längdmått? Du måste skämta! ;)

 

Det går 12 tum på en fot

Det går 3 fot på en yard

Det går 22 yards på en chain.

Det går 10 chains på en furlong.

Det går 8 furlongs på en mile.

 

Enkelt, eller hur? :huh:

 

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det amerikanska systemet är precis lika logiskt för de som det metriska är för oss. Låter kanske knäppt men så är det.

 

Nja, det är inte helt sant. Folk i gemen tänker naturligtvis inte mycket på det. Dagens system är ganska enkelt, trots allt. Många (alla?) av deras enheter är dessutom omdefinierade i SI-enheter numera. 1 fot är till exempel exakt 0.3048 m. Inte bara ungefär, utan exakt.

 

Inom den tekniska världen, och bland forskare inom naturvetenskap och teknik, är det dock en annan sak. Där vill många byta för gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En svensk mil är egentligen 10688m. En nymil som vi använder nu är dock 10000m...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En svensk mil är egentligen 10688m. En nymil som vi använder nu är dock 10000m...B)

 

Den gamla var 36 000 fot (en enhet vi också använde förr), och hur lång en fot var vet jag inte. 297 mm om man utgår från att 10 688 m är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En svensk mil är egentligen 10688m. En nymil som vi använder nu är dock 10000m...B)

 

1 svensk mil = 3 600 stänger = 6 000 famnar = 18 000 alnar = 36 000 fot ≈ 10 688,54 meter...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du menar alltså fl. oz, pint, quart och gallon?

Och menar du då US gallon eller UK gallon?

Jag menar US.

 

1 Gallon (ungefär 3,7 liter) = 4 quart = 8 pint = 128 fluid ounces = 1024 dram.

 

UK enheterna vet jag bara att en pint är ca 56 cl och tror att en gallon är ca 4,5 liter. De har ju vett att sälja öl i "meterflaskor", till skillnad från vissa på andra sidan Atlanten...

 

Har för mig jag hört ordet "dram" användas i betydelsen "en sup", även på svenska. (Drambuie???)

 

Fast det här var väldigt OT, tråden handlar ju om vikten av att våga väga viktiga saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag hört ordet "dram" användas i betydelsen "en sup", även på svenska. (Drambuie???)
En dram ska vara en "slurk", ganska bra mått egentligen, eller?

Från nätet:

The technical term of 'a dram' applies only to a measure of Scotch Whisky - the size of which is determined by the pourer

Dessutom apropå ursprunget:

…which became known locally on Skye as "dram buidhe", the yellow drink, or "an Dram Buidheach", meaning the drink that satisfies. This is the origin of the Drambuie Liqueur we know across the world today.
på skotsk galliska som fortfarande talas i de allra mest aavlägsna öarna i Skottland.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla var 36 000 fot (en enhet vi också använde förr), och hur lång en fot var vet jag inte. 297 mm om man utgår från att 10 688 m är rätt.

Det stämmer nog bra det. Det fanns järnvägar i Sverige som hade spårvidden 3 Svenska fot. Idag säger vi 891 mm. 891/3=297mm.

 

Förutom en del museijärnvägar så har Roslagsbanan norr om Stockholm fortfarande 891mm spårvidd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...