Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför förkortas pounds som lbs?


Scratchen

Rekommendera Poster

Behöver du det? Används inte metersystemet på college? Eller om inte, de lär sig väl det oxå? Eller har amrisarna ingen susning alls om metersystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Behöver du det? Används inte metersystemet på college? Eller om inte, de lär sig väl det oxå? Eller har amrisarna ingen susning alls om metersystemet?

 

 

Jag vet inte faktiskt vad som används, men skulle gissa att det inte är metersystemet. Bara en gissning.

 

Om man lär sig det eller inte beror nog mycket på vad man läser, vilka classes etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som är lite vetenskapligt borde ju va i meter som är exakt och går att räkna med. Men jag har ingen aning, jag undrade genuint hur det är där. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen måste jag lära mig skiten när jag åker över till USA för att plugga på college :(

Många skolor undervisar (bara) i SI-systemet. Välj rätt skola.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många skolor undervisar (bara) i SI-systemet. Välj rätt skola.  ;)

 

 

Njaa, jag kommer nog inte väja bort en skolan bara för att de kör SI-systemet.

 

Måste nog lära mig det för jag funderar på att bli läkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog mig friheten att citera Wikipedia. Det var inte så kul på den gamla goda tiden....

 

 

 

Gamla svenska viktenheter

 

Grundenheten var 1 skålpund = 425,1 g

1 skålpund = 32 lod = 128 qvintin = 100 ort = 10 000 korn = 425,1 g

1 lod = 4 qvintin = 13,28 g

1 qvintin = 3,321 g

1 lispund = 20 skålpund = 8,515 kg

1 centner = 5 lispund = 100 skålpund = 42,51 kg

1 skeppund = 4 centner = 20 lispund = 170,0 kg

1 nyläst = 25 skeppund = 100 centner = 4251 kg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog mig friheten att citera Wikipedia. Det var inte så kul på den gamla goda tiden....

Gamla svenska viktenheter

 

Grundenheten var 1 skålpund = 425,1 g

1 skålpund = 32 lod = 128 qvintin = 100 ort = 10 000 korn = 425,1 g

1 lod = 4 qvintin = 13,28 g

1 qvintin = 3,321 g

1 lispund = 20 skålpund = 8,515 kg

1 centner = 5 lispund = 100 skålpund = 42,51 kg

1 skeppund = 4 centner = 20 lispund = 170,0 kg

1 nyläst = 25 skeppund = 100 centner = 4251 kg

På torget i Gävle skulle en släkting till mig köpa strömming på 1970-talet.

"Hur många kast ska du ha?" frågade handlaren.

"Vad är ett kast?"

"En strömming mellan varje par fingrar, alltså 4 stycken"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du det? Används inte metersystemet på college? Eller om inte, de lär sig väl det oxå? Eller har amrisarna ingen susning alls om metersystemet?
I england är det i alla fall så att de flesta inte har någon intuitiv känsla för hur lång en kilometer eller hur mycket en liter är. Däremot har eu sett till att det även står i liter och gram etc på förpackningar.

 

I undervisning och vetenskap använder man nog huvudsakligen metriska mått etc däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Star Trek - The motion picture, där Kirk och hans kompisar ska stoppa en stor varelse från att nå Jorden, kommenderar just Kirk Sulu att lägga sej på en parallell kurs av 500 meter ovanför varelsen, varvid Sulu förvånat utropar: 500 meter!?

 

Det säjer allt om anglosaxiska områden och det ska ju utspela sej i framtiden. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Star Trek - The motion picture, där Kirk och hans kompisar ska stoppa en stor varelse från att nå Jorden, kommenderar just Kirk Sulu att lägga sej på en parallell kurs av 500 meter ovanför varelsen, varvid Sulu förvånat utropar: 500 meter!?

 

Det säjer allt om anglosaxiska områden och det ska ju utspela sej i framtiden. :whistling:

 

 

 

Ursäkta.. men det var verkligen nördighet på hög nivå att kunna det :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta.. men det var verkligen nördighet på hög nivå att kunna det :tarskratt:

 

Det kanske är en liten nörd i mej som vill ut? :closedeyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kul vetande: Burma, Liberia och USA är de enda stater som ännu inte officiellt gått över till SI-systemet, USA är i gott sällskap med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-If your partner wants you to, I don't think it's wrong to lose a couple of kilos.

-Kilos? Where are you from, mister?

-Sweden, you know the metric system?

 

Autentiskt dialog mellan en svensk man i publiken och Ricki Lake som jag snappade upp för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenjörer i USA lär sig förmodligen inte SI mer än som en liten tilläggsinformation.

 

Biljoner skruvar, muttrar, rör, stänger och andra föremål som används vid konstruktion, är nästan uteslutande i "engelska" enheter, normalt i "fraktionella" tum. Därför är det ganska meningslöst för en amerikansk ingenjör att lära sig annat. Det skulle bara hindra dem i sitt jobb, eftersom verkligheten de ska ut i inte använder SI alls, eller i ytterst begränsad omfattning.

 

Vi har lite såna saker även här i Sverige. Pedalskruven (den som fäster pedalen i vevarmen) på cyklar har måttet 9/16 tum. Alltså, nio sextondels tum. I vårt enhetssystem blir det ~14.3 mm. Barncykelpedaler har 1/2 tum, vilket blir 12.7 mm.

 

Cykelkedjor har länkar som är 1/2 tum långa (12.7 mm igen).

 

Militärens skjutvapen AK-4 och AK-5 har 7.62 respektive 5.56 mm kaliber. 7.62 = 0.30 tum, och 5.56 = 0.22 tum. De kallas också .22 och .30 i vissa kretsar. Inte "fraktionella", men likväl från tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det återstår fortfarande en del att ändra.

Något vi alla är vana vid...

 

1 år = 12 månader ≈ 52 veckor =365,25 dagar

1 vecka = 7 dagar

1 dag =24 timmar

1 timme = 60 minuter

1 minut = 60 sekunder

 

m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla skruvar till fotoutrustning verkar va tum oxå, och det var väl mycket tum på bilar förr, även svenska, men nu är det väl mm alltid på Volvo gissar jag (?).

 

 

Den gamla teatern i vår lilla stad är rätt så liten och det sägs, och det är faktiskt helt sant, att de misstog sig på nåt äldre el nyare svensk tum el fot el jag vet inte men det upptäcktes alla fall först när teatern stod färdig. Den blev inte så storvulen de hade tänkt sig utan liten och mysig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenjörer i USA lär sig förmodligen inte SI mer än som en liten tilläggsinformation.

 

Biljoner skruvar, muttrar, rör, stänger och andra föremål som används vid konstruktion, är nästan uteslutande i "engelska" enheter, normalt i "fraktionella" tum. Därför är det ganska meningslöst för en amerikansk ingenjör att lära sig annat. Det skulle bara hindra dem i sitt jobb, eftersom verkligheten de ska ut i inte använder SI alls, eller i ytterst begränsad omfattning.

Räknar de på byggnader och broars hållfastighet i tum oxå då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det återstår fortfarande en del att ändra.

Något vi alla är vana vid...

 

1 år = 12 månader ≈ 52 veckor =365,25 dagar

1 vecka = 7 dagar

1 dag =24 timmar

1 timme = 60 minuter

1 minut = 60 sekunder

 

m.m.

 

År och dag är saker som bestäms av astronomiska faktorer. Där finns ingen anledning att peta.

 

Däremot kan man dela upp året i helt andra delar än månader och veckor.

 

Tiden är en annan sak man bör göra om. 10 timmar per dygn, 100 minuter per timme och 100 sekunder per minut, vore lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År och dag är saker som bestäms av astronomiska faktorer. Där finns ingen anledning att peta.

 

Däremot kan man dela upp året i helt andra delar än månader och veckor.

 

Tiden är en annan sak man bör göra om. 10 timmar per dygn, 100 minuter per timme och 100 sekunder per minut, vore lämpligt.

Intressant, det där har jag ofta tänkt på. Vad skulle hända rent praktiskt om man införde sådan "tidräkning"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, det där har jag ofta tänkt på. Vad skulle hända rent praktiskt om man införde sådan "tidräkning"?

 

Man skulle få byta ut alla klockor och all programvara med klockfunktioner, i hela världen! :w00t:

Två miljarder medelålders och pensionärer skulle få spatt fullständigt över att "allt ska de ändra på - det var ju bra som det var"... :lol:

 

I övrigt skulle det inte bli nån egentlig skillnad. Sekunder blir ungefär lika långa som dagens (ca 80 %), och minuter blir lite längre. Timmar blir 2.4 gånger längre, men en nyhalvtimme blir ungefär som en gammal timme (1.2).

 

Enheter och konstanter som är beroende av sekunder måste räknas om och få nya värden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mej att linjalen i Photoshop, även den engelska versionen, är förinställd på cm, dvs det metriska systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...