Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Citroèn, Peugeot, Renault


Semmelman

Rekommendera Poster

Eller... Tycker det är dags att gradera de här franska bilarna kvalitetsmässigt.

(undrar om jag skrev citroèn rätt?)

Verkar som det är lite mer problem med Peugot men ändå så är det de som säljer mest, vad jag hört, men det kan va fel.

Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Men Jochum då...fy på dig att stava vår bil fel.. ;)

 

Vi är nöjda med vår 207 CC, än så länge :crossfingers:

 

Renualt hade jag för många herrans år sedan, och det var en skruttbil..

Citroén har jag aldrigt ägt, men är en jag tror håller hög kvalité..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Renault har gjort en makalös uppryckning på alla plan. Man har toppbetyg i krocksäkerhet, mycket bra rostskydd och bitvis läcker design. Jag anser helt ovetenskapligt att de ligger ett knäpp före Citroen/Peugeot. De sistnämda dras med en massa småstrul och delar grundkomponenter och elsystem. Det är mest kaross och interriör som är olika. Renault hämmas starkt av Volvohandlarna som hellre säljer Volvo, vilket har väckt Renaults irritation. Snart säljs nog de av egna handlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men själv köpte jag en Skoda Oktavia Kombi.... :borstatanderna: .. .prexist en slik....

 

xx050115-octavia3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog helst köpa en Citroen, sedan en Peugeot och sist en Renault om jag skulle välja. Renault känns osexigt och jag har fått för mig att de har kvalitetsproblem, men det var kanske förr det? Peugeot har väl fått kvalitetsproblem i takt med framgångarna har jag hört och deras design är väl iofs bra i mångt och mycket, men de är lite för vanliga och känns därför lite ospännande. Citroen känns däremot klart intressantare, de väsrta kvalitetsproblemen försvann väl också på 90-talet redan om inte jag fattat fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peugeot har ju haft en del problem sedan det stora "rycket" i försäljningen typ 2002 och framåt. Vi hade en 97:a 406 turbo sedan (bästa och snyggaste bilen jag haft), byte sen till en ny 307 kombi 2003. Den har haft sin beskärda del av strul, men inget som inte gått på garantin eller i någon servicekampanj (återkallande). Mao - ingen kostnad för mig. Var idag och provkörde en 407 kombi med dieselrova, och en sån blir det nog inom kort (även om inte travraderna går in;-).

 

:bultandehjarta: :bultandehjarta: :bultandehjarta:

post-8002-1192304088_thumb.png

:bultandehjarta: :bultandehjarta: :bultandehjarta:

 

Utseendemässigt tycker jag inte övriga fransmän kommer i närheten av Peugeot. Visst har dom några snygga modeller, men det håller ofta inte över hela linjen. Lite som Toyota, som alltid lyckas ha något riktigt stolpskott i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj nu ser jag felstavningen på Peugot, blev nog så när jag hade Renault i huvudet. Ser att axelman imiterar mig. :)

Fast nu blev jag tveksam, har poca rättat rubben?

Har just nu en Renault från 95 och även om jag lagat några saker runt i bilen och den håller på att falla ihop för övrigt så kan jag inte förvånas över hur bra och säkert motorn spinner, den bara går och går, kört både i Norge och Danmark till Tyskland nästan och jag litar fullständigt på den maskinellt, skulle köra till Kina med den om så vore, den lilla motorn spinner som en tiger. Det gör att jag känner visst förtroende för Renault. Haft Peugot oxå en kort tid men det var nåt mysko fel på den så jag skrota den, den ryckte liksom. Har dock aldrig ägt en Citroen men varit spekulant några ggr. Padda en gång faktiskt. Men det är en fantastbil.

Nyfiken på hur de står idag, de franska bilarna går att hitta begagnat, vilket nästan aldrig går med en Toyota t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på hur de står idag, de franska bilarna går att hitta begagnat, vilket nästan aldrig går med en Toyota t ex.

Det är just nu en enorm efterfrågan på åtminstone Peugeot dieslar, samma gäller säkert för Cittror. Bilarna är sålda av handlaren i samma stund som dom kommer in. Jag sökte på bytbil.com och 307 kombi diesel från 2004 och framåt fanns det bara 14 träffar i hela landet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peugeot har ju haft en del problem sedan det stora "rycket" i försäljningen typ 2002 och framåt. Vi hade en 97:a 406 turbo sedan (bästa och snyggaste bilen jag haft), byte sen till en ny 307 kombi 2003. Den har haft sin beskärda del av strul, men inget som inte gått på garantin eller i någon servicekampanj (återkallande). Mao - ingen kostnad för mig. Var idag och provkörde en 407 kombi med dieselrova, och en sån blir det nog inom kort (även om inte travraderna går in;-).

 

:bultandehjarta: :bultandehjarta: :bultandehjarta:

post-8002-1192304088_thumb.png

:bultandehjarta: :bultandehjarta: :bultandehjarta:

 

Utseendemässigt tycker jag inte övriga fransmän kommer i närheten av Peugeot. Visst har dom några snygga modeller, men det håller ofta inte över hela linjen. Lite som Toyota, som alltid lyckas ha något riktigt stolpskott i programmet.

 

407-designen är pinsam. Sedanmodellen är en riktig Ferrari-wannabee vilket skulle kunna gå med en italiensk bil men Peugeot...? Kombin ser ut som ett hopkok av allt och ingenting. Linjerna är oharmoniska och ologiska och bildar ett sammelsurium med någon sorts Ferrarimix. It makes me sick......

 

Fransmän och el vill inte lira riktigt fortfarande. Därför kör jag halvtyskt.... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Renault, Peugeot, Citroën är min rankning iaf... Fast framför de är ju het klart flera hundra andra bilmärken :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

407-designen är pinsam. Sedanmodellen är en riktig Ferrari-wannabee vilket skulle kunna gå med en italiensk bil men Peugeot...? Kombin ser ut som ett hopkok av allt och ingenting. Linjerna är oharmoniska och ologiska och bildar ett sammelsurium med någon sorts Ferrarimix. It makes me sick......

 

Fransmän och el vill inte lira riktigt fortfarande. Därför kör jag halvtyskt.... :crossfingers:

Ja, smaken är ju som bekant delad... :borstatanderna: Även om jag är förälskad i Peugeots design, så förstår jag att alla inte gillar den. Eftersom den sticker ut. Skoda däremot... inte mycket som sticker ut där... :borstatanderna: Å andra sidan känns det inte som om dom försöker heller?

 

Edit: Och varför skulle inte ett franskt märke kunna influeras av Ferrari? Peugeot har ju en lång tradition av samarbete med Bertone, exempelvis 406 Coupé är ritad där. Och det är en riktig goding om du frågar mig... :bultandehjarta:

post-8002-1192305967.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utseendemässigt tycker jag inte övriga fransmän kommer i närheten av Peugeot. Visst har dom några snygga modeller, men det håller ofta inte över hela linjen. Lite som Toyota, som alltid lyckas ha något riktigt stolpskott i programmet.

Ööööh, på tal om stolpskott...

 

peugeot-107.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Renault, Peugeot, Citroën är min rankning iaf... Fast framför de är ju het klart flera hundra andra bilmärken :P

 

 

Det behövs en fransman för att stava CITROËN rätt...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just nu en Renault från 95 och även om jag lagat några saker runt i bilen och den håller på att falla ihop för övrigt så kan jag inte förvånas över hur bra och säkert motorn spinner, den bara går och går,

Har nåt fel på stavningskontrollen i hjärnan ikväll, det fattas ett "nog" på andra raden för att det ska bli begripligare.

Tack för Citröen rättningen, hade jag nog inte kommit på själv utan att titta efter, skulle kanske gissat på Citrôen för den måsvingen el vad den nu kan heta är ju hälften av deras logga.

 

Design, tycker jag alla tre är rätt så lika bra på, men designen kommer långt ner på min lista, jag vill först ha en lagom liten och bra (praktiskt) modell som är billig att äga och köra och ska va så bra kvalitet på som möjligt (ja ja de flesta bilar har jag köpt bara för de råkat varit till salu men om jag fick önska liksom). Säkerhet och komfort kommer sen, sist kommer design tillsammans med prestanda.

 

Har ägt franska, en tysk, en italiensk och svenska bilar, engelska och amerikanska bilar går bort men ngt japanskt blir det nog nästa gång om det inte dyker upp nån liten bra prissatt Clio t ex, el kanske C1. Det är lite kul men jag har som ni kanske vet en liten - skitliten - Twingo nu, den är faktiskt större inuti än en modern Volvo, så kändes det alla fall. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Det behövs en fransman för att stava CITROËN rätt...B)

Fast en svensk för att stava Peugeot rätt, brukar alltid få det till "peugoet" :P

 

Har nåt fel på stavningskontrollen i hjärnan ikväll, det fattas ett "nog" på andra raden för att det ska bli begripligare.

Tack för Citröen rättningen, hade jag nog inte kommit på själv utan att titta efter, skulle kanske gissat på Citrôen för den måsvingen el vad den nu kan heta är ju hälften av deras logga.

Fast nu stavade du fel igen :P (fast kanske bara slarvfel :) ) De två prickarna ska vara över e:et.. .) Annars (utan prickarna över e:et) skulle det snarare uttalas sittroön...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikens Värld, eller likartad publikation, har någon gång runt millennieskiftet ett komforttest med bilar som Mercedes S, "siittroön" XM bland annat, tror någon Toyota/Lexus, Audi, BMW fanns med, men är osäker. Bilarna testades i olika grenar, exempelvis "Hur snabbt blir det 20° vid baksätets högersidas fotutrymme", "Hur mycket låter bilen" osv. Nu till det intressanta, det fanns med två Citroënmodeller, förutom XM så fanns en gammal DS med i startfältet. Denna gamla gudinna fick givetvis stryk på alla möjliga sätt, men i en gren vann hon över alla, inklusive nykomlingen XM. Det gällde fjädringen, där var gamla DS bäst.

 

Min uppfattning är väl annars att alla franska bilar idag är lika bra/kr. Ska jg bli imponerad av biltillverkning så blir det av Toyota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är väl annars att alla franska bilar idag är lika bra/kr. Ska jg bli imponerad av biltillverkning så blir det av Toyota.

Jo det stämmer nog. Men det är något med Toyota som känns... tråkigt på något vis. Svårt att sätta fingret på det, och det är såklart bara min åsikt... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tvätta våran lilla snygging idag... :P

post-113-1192350999_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(kossig humor) sittochträng (citroén)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tvätta våran lilla snygging idag... :P

post-113-1192350999_thumb.jpg

En sån som andrabil vore inte helt fel... :bultandehjarta:

 

måste nog få in en V75:a bara... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(undrar om jag skrev citroèn rätt?)

 

Citronen, ska det vara. :hihihi:

 

Jag är så nöjd så med vår Regnolt. :hihihi:

 

post-15957-1192352373_thumb.jpeg

 

(en dålig bild från nätet. Tror faktiskt att det är en leksaksbil)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

har en renault som fungerat bra i ur och skur.

 

Hugget som stucket mellan Renault och Peugot. En Cittra skulle jag inte välja då jag inte gillar designen. Säkerheten är ju toppklass i alla dessa märken, iaf enlit EuronCap, hur det är i verkliga livet är kanske en annan sak?

 

någon mer än jag som undrat varför volvo inte krocktestat storsäljaren V70?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citroën, Peugeot, så där, ville bara testa rätt stavat oxå. :)

 

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=287&a=682789

Fånigt, de provkör Honda hybrid på Autobahn och anser därefter att bensinförbrukningen inte är korrekt. Hur många svenskar kör så ofta på autobahn undrar jag??

 

 

Inte Volvo krocktestat Volvo? Det är vär INCAP el nåt liknande bokstavskombinations om gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, smaken är ju som bekant delad... :borstatanderna: Även om jag är förälskad i Peugeots design, så förstår jag att alla inte gillar den. Eftersom den sticker ut. Skoda däremot... inte mycket som sticker ut där... :borstatanderna: Å andra sidan känns det inte som om dom försöker heller?

 

Edit: Och varför skulle inte ett franskt märke kunna influeras av Ferrari? Peugeot har ju en lång tradition av samarbete med Bertone, exempelvis 406 Coupé är ritad där. Och det är en riktig goding om du frågar mig... :bultandehjarta:

post-8002-1192305967.jpg

 

Design kan ju sticka ut på olika sätt.... ATT det sticker ut är ju ingen anledning att hylla design.... Angående Skoda och design är Oktavian mera klassiskt designad. Tyvärr är grillen asful men ser man bilen från andra håll så har den en snygg linjeföring. Angående sticka ut så är väl nya Roomster ett riktgt utstick!

54960.jpg

 

Det är naturligtvis inget fel at bli inspirerad av andra. Tittar man snabbt på min Octavia bakifrån är den väldigt lik Mercedes C-klass kombi i vissa vinklar.... Problemet är den oblyga vulgo-plagieringen som Peugeot gör av Ferrari som känns oerhört krystad andående sedanen. Kombin krachar sedan all design till soppa.......

 

Bertone är ömson vatten ömsom vin..... vem glömmer inte Volvo 262.... som borde förpassas till bilarnas skräckkammare... men Peugeot-cupen är riktigt fin!

v262c_big.jpg

:fulfejs: :fulfejs: :fulfejs: :fulfejs: :fulfejs:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...