Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iphone=besvikelse?


Closetland

Rekommendera Poster

Håller med Micke till viss del.

Påtvingade grejor är ett gissel.

Kan vara det iallafall.

 

Men jag är sju resor värre.

Jag har ett "behov" av att inte vara en i massan.

Jag håller hårt på att försöka vara annorlunda. :blushing:

Är förstås en liten yrkesskada och ett "måste" för att bli uppmärksammad och ihågkommen.

 

Sen är det ju kul att hitta varianter till det alldagliga och vedertagna

och roligt att kunna stuka till det som alla andra har eller använder

och göra det till sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Jag har inget korståg. Däremot är jag som jag skrev tidigare emot saker som inte ger mig varfrihet.

 

Ett exempel:

Köper jag en iPod Touch kan jag enligt vissa källor inte byta hörlurar. Det får mig att inte tycka om iPod. Apple ska inte bestämma vad jag individ ska ha för hörlurar, det sk ajag själv kunna bestämma. Det finns faktiskt hörlurar som är bättre än iPod orginal ;)

 

Sedan ska man komma ihåg att jag har nu ett perspektiv utifrån ett företags infrastruktur. Jag håller på o testar ut ett nytt system som ska utgå från mac. Vi var mycket inne på at kunna använda iPod som både "flashminne" och mp3-spelare för våra säljare. Nu gick inte det pga att man var alltid bunden till iTunes.

 

iPhonen kommer vara lika okompatibel som en iPod i detta fallet.

iPhone är en "touchpad" med ringfunktion, ingen smartphone.

 

Är det ett problem att använda iTunes? Programmet är gratis att tanka ner och använda. Om man aktiverar ipoden att även kunna användas som extern disk kan den användas som sådan utan itunes installerat.

Varför kan man inte använda valfria lurar med ipod touch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Är det så att Apple vill dra utvecklingen bakåt?

Hur resonerar du då? Deras mål är ju att stödja UMTS, hur blir det att gå baklänges bara för att man inte är lika snabb som andra?

Att kalla iPhone för smartphone är bara ett klart bevis på att man inte vet vad en smartphone verkligen är.

Finns ingen officiell definition på vad en smartphone är, så vill folk kalla den för det (jag gör det inte) tycker jag de har full rätt.

Men varför då lyfta en till höjder som knappt gud klarar själv?

Personen du svarade lyfte inte den till några höjder, varför ska han försvara att andra göra det?

Dessutom har jag läst att det ska vara specialuttag för hörlurar till iphone så det blir nog gaska svårt att byta ;)

Apple gav en anledning till varför de hade använt en speciell kontakt, sen om den är sann eller inte har jag ingen aning om. Däremot finns det en adapter som de själva tillhandahåller.

Apple gör en BO. Lägger i gammal teknik i ett designat skal och säljer den som det allra senaste. Vilket många som redan gillar Apple går på rakt av.
Det var inte så du skrev. du skrev att det var nytänkande. Vore det så skulle man ju ha teknik som liknar turbo-3g. För inte påstår du väl att edge är nytänkande?

 

Din personliga åsikt, ja. Den respekterar jag.

Att ha det senaste teknikmässigt är ju inte något nytänkande, det är ju standardtänkande. Nytänkadet gäller andra saker än teknikspecifikationen. Jag skulle inte köpa en iPhone, men jag respekterar att andra kan tycka om den. Och nej, du respekterar inte hans åsikt eftersom du är helt oförsående till att folk faktiskt kan tycka om den och kallar alla som gör det "lurade".

Upplevelsen = subjektivt

Ja, det var ju just det han sa, men ändå kan du inte förstå att andra lever efter andra preferenser, krav och behov och faktiskt kan tycka om mobilen?

Vad jag läst mig till så har Apple skippat att handikapp-anpassa iPhone. Hörselskadade kan inte använda den. Där rök den användarvänligheten...

Varje mobiltillverkare ska tillhandahålla minst 2 st mobiler som är anpassade på detta sätt, det är alltså speciella modeller och inget som finns i alla mobiler. Har tillverkaren färre än 2 st modeller behöver man inte ha någon anpassad modell. Om det inte medför några komplikationer och inte gör mobilen större är det ju ändå synd att de skippat att maximera denna första modells tillgänglighet.

Köper jag en iPod Touch kan jag enligt vissa källor inte byta hörlurar. Det får mig att inte tycka om iPod. Apple ska inte bestämma vad jag individ ska ha för hörlurar, det sk ajag själv kunna bestämma. Det finns faktiskt hörlurar som är bättre än iPod orginal ;)

Vilka källor då? Tror du inte det bästa hade varit om du läst de tekniska specifikationerna på Apples egen hemsida och då fått reda på att det är en standardkontakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Hur resonerar du då? Deras mål är ju att stödja UMTS, hur blir det att gå baklänges bara för att man inte är lika snabb som andra?
Hur stödjer man UMTS när man inte har det i telefonen? Kan man använda det iaf utan att det finns? Apple är inställda på att finnas på usa-marknanden och anpassa produkter efter den. Sedan släpper man samma produkter på europa-marknanden och hoppas dom köps. Lite så ser det ut.

 

dock ska vi veta att usa ligger mycket längre efter i tekniskutveckling än både Europa och asien. Så att påstå att prosukter som är gjorda för usa är i teknisk framkant är bara dumt.

 

Finns ingen officiell definition på vad en smartphone är, så vill folk kalla den för det (jag gör det inte) tycker jag de har full rätt.
Sphone eller smartphone är ett mellanting av handdator och mobiltelefon. Den är en "smart mobiltelefon". iPhone är en "smart" mp3spelare.

 

Apple gav en anledning till varför de hade använt en speciell kontakt, sen om den är sann eller inte har jag ingen aning om. Däremot finns det en adapter som de själva tillhandahåller.
Då förutsätter jag att den adaptern är gratis och förljer med i paketet redan från början. Annars vill man medvetet begränsa folk valfrihet ang. hörlurar. Allt det stpår Apple på är inte bäst...

 

 

ha det senaste teknikmässigt är ju inte något nytänkande, det är ju standardtänkande. Nytänkadet gäller andra saker än teknikspecifikationen. Jag skulle inte köpa en iPhone, men jag respekterar att andra kan tycka om den. Och nej, du respekterar inte hans åsikt eftersom du är helt oförsående till att folk faktiskt kan tycka om den och kallar alla som gör det "lurade".
Att respektera en persons åsikt och tycka han har fel är skilda saker. Att ha gammal beprövad teknik är inte nytänkande för 5öre. Det kallas konservativt tänkande.

 

Varje mobiltillverkare ska tillhandahålla minst 2 st mobiler som är anpassade på detta sätt, det är alltså speciella modeller och inget som finns i alla mobiler. Har tillverkaren färre än 2 st modeller behöver man inte ha någon anpassad modell. Om det inte medför några komplikationer och inte gör mobilen större är det ju ändå synd att de skippat att maximera denna första modells tillgänglighet.
Visst är det så.. men det gör den inte mera användarvänlig för denna gruppen. Som är ganska stor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Är det ett problem att använda iTunes? Programmet är gratis att tanka ner och använda. Om man aktiverar ipoden att även kunna användas som extern disk kan den användas som sådan utan itunes installerat.
Men du måste ha iTunes till detta. Alltså är du alltid på ett eller annat sätt bunden till iTunes.

 

Problemet heter Apple och att de hela tiden försäker att få folk bundna till sin minst sagt krävande spelare/handelsplats.

 

Skulle ni vara lika glada om M$ gjorde liknande med sin WMP? och gjorde att ni inte kunde använda iPods med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som du resonerar är ju ingenting bra. Vad spelar det för roll om Apple vill att man använder iTunes? Det är väl bara logiskt då dom vill tjäna pengar. Varför skulle man förvänta sig något annat? Det är ju inte precis svårt att gå in i iTunes och kryssa för "använd som extern disk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Hur stödjer man UMTS när man inte har det i telefonen? Kan man använda det iaf utan att det finns?

För att citera mig själv: "Deras mål är ju att stödja UMTS". Jag har inte sagt att de har stöd för det nu.

Apple är inställda på att finnas på usa-marknanden och anpassa produkter efter den. Sedan släpper man samma produkter på europa-marknanden och hoppas dom köps. Lite så ser det ut.

Jo, självklart. När de upptäckte att det fanns ett tryck efter den även i Europa trots avsaknaden av 3G fanns det väl ingen anledning att vänta tills 3G-modellen och inte släppa den första modellen här. De har väl troligen räknat på försäljning och volymer osv så att de gissar att de ska kunna tjäna en hacka. Men detta är fortfarande inte det jag kommenterade, det jag undrade var hur du kunde få ihop att detta var att gå baklänges i utvecklingen, och det undrar jag fortfarande.

dock ska vi veta att usa ligger mycket längre efter i tekniskutveckling än både Europa och asien. Så att påstå att prosukter som är gjorda för usa är i teknisk framkant är bara dumt.

Jag har inte påstått det, däremot behöver inte teknisk framkant innebära det senaste, utan en väl fungerande integration.

Sphone eller smartphone är ett mellanting av handdator och mobiltelefon. Den är en "smart mobiltelefon". iPhone är en "smart" mp3spelare.

Du behöver inte förklara för mig, för jag har redan sagt att det "Finns ingen officiell definition på vad en smartphone är". Jag kallar inte heller iPhone för smartphone, men tycker folk att en väl fungerande webbläsare och mp3-spelare utöver telefon gör den smart tycker jag de har all rätt att kalla den det.

Då förutsätter jag att den adaptern är gratis och förljer med i paketet redan från början. Annars vill man medvetet begränsa folk valfrihet ang. hörlurar.

Nej, den är inte gratis eller medföljer, och det är synd. Men du har ingen aning om det är ett medvetet val eller om det har tekniska eller designmässiga skäl, så det finns ingen anledning att säga att det är medvetet om du inte har bevis för detta. Apple är inte kända för att medvetet göra det svårt för användarna genom att använda speciella kontakter. Tidigare har de haft otur och valt det som de tyckte verkade bäst, eller öppnast, men som tyvärr inte blev vanligast. Det har även provat en egen skärmkontakt med inbyggd el för att slippa en extra kabel, men sedan gått ifrån den igen. Alla iPods kör med standardkontakt.

Allt det stpår Apple på är inte bäst...

Jag har uttryckligen sagt att jag INTE vill ha en iPhone, varför då lägga ord i min mun? Apple är inte bäst, självklart. Det är argumenten jag ifrågasätter, inte om produkten är superbäst eller asdålig.

Att respektera en persons åsikt och tycka han har fel är skilda saker. Att ha gammal beprövad teknik är inte nytänkande för 5öre. Det kallas konservativt tänkande.

Det är absolut skilda saker, men att påstå att han är "lurad" är inte att tycka att han har fel, det är att inte respektera hans åsikt. Sen får jag citera mig själv en gång till: "Nytänkadet gäller andra saker än teknikspecifikationen."

Visst är det så.. men det gör den inte mera användarvänlig för denna gruppen. Som är ganska stor.

Har jag inte sagt heller, bara att det är orimligt att kräva att ett företag som har en modell ska ha den specialanpassad, och som sagt så kräver inte FCC det här heller.

 

Jag skulle även tycka det var intressant om du berättade om de källor som påstår att det inte är standardkontakt på iPod Touch. Den sidan, eller källan, tappar isf trovärdighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Så som du resonerar är ju ingenting bra. Vad spelar det för roll om Apple vill att man använder iTunes? Det är väl bara logiskt då dom vill tjäna pengar. Varför skulle man förvänta sig något annat? Det är ju inte precis svårt att gå in i iTunes och kryssa för "använd som extern disk".
Det är heller inget svårt att kunna göra iPods till att inte behöva iTunes. Handlar bara om att utan iPod skulle inte iTunes vara det det är idag.

 

Valfrihet är inte Apples grej helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är heller inget svårt att kunna göra iPods till att inte behöva iTunes. Handlar bara om att utan iPod skulle inte iTunes vara det det är idag.

 

Valfrihet är inte Apples grej helt enkelt.

iTunes...bara det bästa är gott nog, så därför behöver iPod iTunes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Det är heller inget svårt att kunna göra iPods till att inte behöva iTunes. Handlar bara om att utan iPod skulle inte iTunes vara det det är idag.

 

Valfrihet är inte Apples grej helt enkelt.

Hur vet du att det inte är svårt? Hur vet du vilka krav film-/skivbolagen ställer på Apple? Uppfyller de inte några krav eller kompromissar på något sätt blir det heller ingen film-/musikförsäljning.

 

Steve Jobs har i ett öppet brev här försökt ge svar på tal på den kritik de fått och försökt visa var Apple står. Är ju inte säkert att det är sant, han kanske är ond och egoistisk egentligen, det säger jag inget om, men några av de krav NBC ställde har läckt ut iallafall. Bland annat ville de att Apple skulle göra något åt att det fanns en stor mängd piratkopierat material på iPoddarna, att de borde låsa så att det enbart går att köra DRM-skyddad material på iPod, att de borde göra ett starkare DRM-skydd och att det skulle kunna vara möjligt att höja priserna mer på tv-avsnitt.

 

Mer läsning här, här och här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt ljud beror på de medföljande hörlurarna, byt så ska du se att det låter bättre. Vad gäller kvalitén så är du ute och cyklar

Skojar du nu? Självklart har jag bytt hörlurar. Ljudet är likväl inget att ha. Det duger fint om man inte bryr sig så mycket om ljud men mina spelare från Cowon låter 10 resor bättre minst.

Vad gäller kvalitén så är jag nog INTE ute och cyklar...dom stämdes pga batterierna, även pga nanon som gick sönder om man tittar på den snett, nu med den nya nanon rapporteras det om ett helt gäng som har snett monterade skärmar, iPod Touch har grova problem med färgåtergivningen(som Apple dessutom bekräftat). Många av dom första vita iPod shuffles självdog och gick inte att starta upp. Jag kan nog hitta mer...men du fattar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du nu? Självklart har jag bytt hörlurar. Ljudet är likväl inget att ha. Det duger fint om man inte bryr sig så mycket om ljud men mina spelare från Cowon låter 10 resor bättre minst.

Vad gäller kvalitén så är jag nog INTE ute och cyklar...dom stämdes pga batterierna, även pga nanon som gick sönder om man tittar på den snett, nu med den nya nanon rapporteras det om ett helt gäng som har snett monterade skärmar, iPod Touch har grova problem med färgåtergivningen(som Apple dessutom bekräftat). Många av dom första vita iPod shuffles självdog och gick inte att starta upp. Jag kan nog hitta mer...men du fattar.

jaja barnsjukdomar har de flesta apparater, överlag har Apples produkter strålande kvalité.

Det där med ljudkvalité får nog klassas som subjektivt, har inte hört något bättre än iPod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaja barnsjukdomar har de flesta apparater, överlag har Apples produkter strålande kvalité.

Det där med ljudkvalité får nog klassas som subjektivt, har inte hört något bättre än iPod

 

Hahaha, då har du inte hört mycket och ang. barnsjukdomarna...JA DE FLESTA AV APPLES APPARATER.

 

Konstigt det där, jag har köpt mängder av första ex från andra tillverkare...inget problem. Men med Apple...oj oj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha, då har du inte hört mycket och ang. barnsjukdomarna...JA DE FLESTA AV APPLES APPARATER.

 

Konstigt det där, jag har köpt mängder av första ex från andra tillverkare...inget problem. Men med Apple...oj oj.

jaså det säger du clownen Bobo. Var har du hört det? Jag har då aldrig haft strul med någon Apple-produkt, tvärtom har funkat alldeles utmärkt, och i å med Apples fantstiska service och garantier så kan man känna sig trygg :)

 

Ps, det där med ljud är som sagt subjektivt, inget att diskutera. Ungefär som om någon skulle försöka övertyga en annan att en bil är snygg fastän den andre inte tycker det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaså det säger du clownen Bobo. Var har du hört det? Jag har då aldrig haft strul med någon Apple-produkt, tvärtom har funkat alldeles utmärkt, och i å med Apples fantstiska service och garantier så kan man känna sig trygg :)

 

Hah..du är hysterisk. "Clownen Bobo" haha. "Service" hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har ju honom som avatar. Du har väl läst boken och sett filmen "Det"?

 

Jo jag har sett den, det börjar bli ganska OT nu..men men

 

:travolta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du nu? Självklart har jag bytt hörlurar. Ljudet är likväl inget att ha. Det duger fint om man inte bryr sig så mycket om ljud men mina spelare från Cowon låter 10 resor bättre minst.

Jag bryr mig verkligen om ljud, och jag tycker iPod är bra! Mycket möjligt att jag skulle tycka din spelare från Cowon lät som skit! För ljud är en så individuell upplevelse att det är tämligen lönlöst att diskutera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack...

 

För det första så var jag tydlig med att "i mitt tycke".

 

iPod har dålig kvalite, mediokert ljud med få möjligheter till att ställa in själv, skeppas med marknadens sämsta hörlurar och är FULLKOMLIGT låst till iTunes som till Mac är ett bra program men till Windows outhärdligt segt och krävande.

Ännu mer skitsnack

 

Jag har varit och är EXTREMT negativ till Apples hårdvara för att den helt enkelt varit skit. Jag vet inte hur många timmar jag spenderat i telefon med customer care och deras "support". Jag snackade länge om mycket om mina iMacs och blev behandlad som skit, sen var det fyra turer med mina MBPs och fyfan vad mycket skit jag fick på detta forum för att jag ens vågade antyda att de hade problem med sin kvalitetskontroll därborta, nu börjar det bli vanligare och man ser att varannan tråd handlar om skitdatorn MacBook och Apples totala oförmåga att ta sitt ansvar.

Vad har detta med saken att göra? Om man ger sig in på en marknad full av kompetenta aktörer så får man väl räkna med att folk som är teknikintresserade synar produkten i sömmarna? Eller?

Bara Apple-fanboys kan slänga ur sig ngt som "Ge dom lite tid, det blir bättre", "Det är ju trots allt deras första" Vem fan bryr sig? Den kostar ju inte som ett experiment, den kostar som en färdig produkt. .

Hmmm,

 

Jag tycker synd om dig Ardri, :pusspadig:

 

Jag har läst en del av dina inlägg, både här och på andra ställen i forumet, och du upprepar alltid samma saker. Ok, så du har haft lite otur med lite hårdvara... Inget som också andra råkat ut för men inte tusan ägnar man sig åt en tusenårig hämnd för det. Skaffa dig ett liv! :galetglad:

 

Gå in på vilket PC-forum som helst och fördriv tiden med att berömma allt som har med Windows och MS och alla PC-tillverkare och deras fantastiska hård och mjukvaror att göra. :tarskratt:

 

Det är bra att vara kritisk till en produkt men att såga allt bara för att det står Apple på hårdvaran.... det blir liksom bara smått och tråkigt. :nattinatti:

 

Du för liksom ingenting framåt. Dina kommentarer är endast små fula påhopp, endera på Apples produkter eller på de personer som gillar dessa produkter.

 

Stackars dig! :nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm,

 

Jag tycker synd om dig Ardri, :pusspadig:

 

Jag har läst en del av dina inlägg, både här och på andra ställen i forumet, och du upprepar alltid samma saker. Ok, så du har haft lite otur med lite hårdvara... Inget som också andra råkat ut för men inte tusan ägnar man sig åt en tusenårig hämnd för det. Skaffa dig ett liv! :galetglad:

 

Gå in på vilket PC-forum som helst och fördriv tiden med att berömma allt som har med Windows och MS och alla PC-tillverkare och deras fantastiska hård och mjukvaror att göra. :tarskratt:

 

Det är bra att vara kritisk till en produkt men att såga allt bara för att det står Apple på hårdvaran.... det blir liksom bara smått och tråkigt. :nattinatti:

 

Du för liksom ingenting framåt. Dina kommentarer är endast små fula påhopp, endera på Apples produkter eller på de personer som gillar dessa produkter.

 

Stackars dig! :nanakudde:

 

Du är uppenbarligen dum i huvudet, du FRÅGADE mig, kommer du ihåg det? Att DISKUTERA kring iPhone är inte att såga allt som har med Apple att göra. Sen har jag INTE EN ENDA GÅNG på detta forum "BERÖMT" MS produkter, bara undrat varför det alltid snackas så mycket skit kring MS.

 

Och Magnus "Word" Uggla Jr(med kolik)....ärligt..? Word? Ok...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är uppenbarligen dum i huvudet, du FRÅGADE mig, kommer du ihåg det? Att DISKUTERA kring iPhone är inte att såga allt som har med Apple att göra. Sen har jag INTE EN ENDA GÅNG på detta forum "BERÖMT" MS produkter, bara undrat varför det alltid snackas så mycket skit kring MS.

 

Och Magnus "Word" Uggla Jr(med kolik)....ärligt..? Word? Ok...

Lägg av nu Bobo, nu är du snart värre än.......med dina påhopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är uppenbarligen dum i huvudet, du FRÅGADE mig, kommer du ihåg det? Att DISKUTERA kring iPhone är inte att såga allt som har med Apple att göra. Sen har jag INTE EN ENDA GÅNG på detta forum "BERÖMT" MS produkter, bara undrat varför det alltid snackas så mycket skit kring MS.

 

Och Magnus "Word" Uggla Jr(med kolik)....ärligt..? Word? Ok...

Har inte du varit avstängd en gång redan??? Hade du bara skippat inledningen på detta inlägg så hade du hållit dig inom gränsen, nu klev du över ganska ordentligt. Antar/hoppas att dumkopf anmäler dig så det sjunger om det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är uppenbarligen dum i huvudet, du FRÅGADE mig, kommer du ihåg det? Att DISKUTERA kring iPhone är inte att såga allt som har med Apple att göra. Sen har jag INTE EN ENDA GÅNG på detta forum "BERÖMT" MS produkter, bara undrat varför det alltid snackas så mycket skit kring MS.

 

Och Magnus "Word" Uggla Jr(med kolik)....ärligt..? Word? Ok...

 

Ardrí, jag brukar inte debattera så mycket med dig, men jag brukar läsa din inlägg, ofta med stor behållning. Dina inlägg fungerar som perfekt motvikt här, där många av oss (inkluderat undertecknad) ofta köper argument och apparater från Apple, utan att tänka först.

 

Dina åsikter och kritiken du ibland framlägger, är nyttiga för detta forum och det blåser liv i debatten. Du kan (till skillnad från vissa med rena principiella anti-Apple-åsikter) oftast skilja på sak och person, samt besvara frågor och konstruktivt diskutera en fråga. Hatten av för det! :)

 

Däremot blir jag lite förbryllad över inlägg i stil med ovanstående. Jag blir själv ofta frustrerad när jag läser inlägg på forumet, men jag försöker undvika rena förolämpningar som anspelar på någons utseende.

 

Hoppas detta är en engångsföretelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är uppenbarligen dum i huvudet, du FRÅGADE mig, kommer du ihåg det? Att DISKUTERA kring iPhone är inte att såga allt som har med Apple att göra. Sen har jag INTE EN ENDA GÅNG på detta forum "BERÖMT" MS produkter, bara undrat varför det alltid snackas så mycket skit kring MS.

 

Och Magnus "Word" Uggla Jr(med kolik)....ärligt..? Word? Ok...

 

 

 

:borstatanderna: Påhopp så det sjunger om det. *klappahänderna* bra jobbat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...