Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iphone=besvikelse?


Closetland

Rekommendera Poster

Men alltså, HTC åkte inte på europa-turné och visade upp den som ett under som skulle revolutionera mobilmarknaden inför tusentals zombies som inte brydde sig om vad dom tryckt in under pekskärmen.

 

 

 

Nej, men Apple råkar inte vara ett telefonföretag. De har gjort den bästa MP3-spelaren i världen, det är ju självklart att den _första telefonen de någonsin gjort_ förtjänar lite spotlight?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Nej, men Apple råkar inte vara ett telefonföretag. De har gjort den bästa MP3-spelaren i världen, det är ju självklart att den _första telefonen de någonsin gjort_ förtjänar lite spotlight?

 

Störst betyder inte bäst...tycker du att MS är bäst? I mitt tycke är iPod skit. Dåligt ljud, dålig byggkvalite och låst till mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du har nog rätt där. Jag tycker också att man bör sucka åt företag som marknadsför sina produkter. Apple borde naturligtvis berätta vilka tekniker de inte har jämfört med sina konkurrenter. Är det inte alla företags mål att vara så ärliga som möjligt? :totaltgalen:

 

Smart inlägg, det var EXAKT det jag menade...att företag inte ska marknadsföra sig. Precis vad jag ville ha sagt med mitt inlägg. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störst betyder inte bäst...tycker du att MS är bäst? I mitt tycke är iPod skit. Dåligt ljud, dålig byggkvalite och låst till mjukvara.

Jag skulle vilja veta vad du tycker är bra...

 

Det har inte som jag vet dykt upp ngn mp3-spelare som tillnärmelsevis kan mäta sig med iPod.

 

Undervisa mig Adrí i vad som utmärker en bra produkt som Apple faktiskt gör! Jag hitintills inte sett ett enda positivt inlägg från dig gällande någon produkt som Apple gör och ändå hänger du ofta på MacWorlds forum!

 

iPhone är en produkt som haft ett enormt mediagenomslag, men ni glömmer att även Ericsson och Nokia har haft liknande media-hyper angående sin produkter när en mobiltelefon fortfarande var yppersta högteknologi. T.ex. var en par av ericssons sista egna modeller på tidningarnas förstasidor när den släpptes och man jämförde och kritiserade mellan Nokia och Ericsson som vi jämförde och kritiserade Apple och MS.

 

iPhone är en produkt av ett datorföretag... som gjort en bi-produkt som heter iPod och som ...hoppsan, blev datorföretagets storsäljare.

iPhone är inte ett telefonföretags produkt, som har all sin fokus på telefoni med mängder av olika telefoni-patent liggandes omkring på mängder av telefoniteknik.

 

Min poäng med detta är att det inte är lika lätt för Apple att slänga in 3G i telefonen som för t.ex. SE eller Nokia utan det tar längre tid. Dom måste ansöka och få diverse tillstånd och sedan skall utvecklingsavdelningen implementera ny teknik i den enda telefonen företaget har och få det att fungera med batteri och annan knepig teknik som finn i luren nu.

 

Detta är en lur som ligger i framkant av tekniken på ett annat sätt än t.ex. en Nokia då man har gjort något helt annat vad gäller design och framförallt UI där OSX's enkelhet har implementerats. Man har 3 processorer i telefonen so skall göra att dessa finurliga saker fungerar enkelt för användaren...

 

Många är dom som dagligen recenserar och provar olika typer av telefoner och andra tekniska datorprodukter som har höjt denna telefon till skyarna och sagt att det är den bästa telefonen som dom har provat/haft.

 

Jag tycker också att det är synd att den inte har 3G, det är en besvikelse, och det finns säker annat som kommer att vara minus på skalan, men för tusan det är deras (Apples) första telefon!

 

Om dom lyckas så här bra på första försöket, vad kommer då inte att ske inom en relativt snar framtid!!!

 

Dom som klagar över låst programvara... vad säger ni om MS då? Anledningen till att MS är så stora är ju att dom lyckades låsa hela datorindustrin till att implementera MS's system på varje dator som såldes... där har vi ett extremt fall av låsning som handikappar hela datorindusitrin och kommer så att göra i många årtionden framöver MEN det är affärsteknik och en klar idé om vad som krävs för att lyckas sälja och få så mycket profit som möjligt på sina produkter.

 

Apple är ett företag som säljer för att göra vinst. Liksom MS, SE, Nokia, ja alla icke statliga eller ideella företag i världen.

 

Min kritik av iPhone är: För dyrt och inget 3G! Jag vill inte betala minst 500-700Kr i månaden och dessutom lägga ca 3500kr på telefonen. För dyrt.

Inget 3G, då kommer surfandet att gå väldigt långsamt... tror jag. Jag måste få se att den gör sådana saker bra först innan jag låter mig övertygas.

 

Mina argument för: Det verkar vara en designmässig fullträff och hela upplevelsen med UI och funktioner verkar också vara helt underbara plus det som för mig väger tungt. Jag är en Apple fan och jag vill ha en så att dess funktionalitet kommer att överträffa alla mina förväntningar.

 

Och tro mig, alla ni belackare, att om ni får en iPhone i handen och ngn som säger "vad skulle ni välja nu då" då tror jag ni skulle vilja ha en ni också!!! Fast jag har förmodligen fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja veta vad du tycker är bra...

 

Det har inte som jag vet dykt upp ngn mp3-spelare som tillnärmelsevis kan mäta sig med iPod.

 

Skitsnack...

 

För det första så var jag tydlig med att "i mitt tycke".

 

iPod har dålig kvalite, mediokert ljud med få möjligheter till att ställa in själv, skeppas med marknadens sämsta hörlurar och är FULLKOMLIGT låst till iTunes som till Mac är ett bra program men till Windows outhärdligt segt och krävande.

 

Undervisa mig Adrí i vad som utmärker en bra produkt som Apple faktiskt gör! Jag hitintills inte sett ett enda positivt inlägg från dig gällande någon produkt som Apple gör och ändå hänger du ofta på MacWorlds forum!

 

Ännu mer skitsnack

 

Jag har varit och är EXTREMT negativ till Apples hårdvara för att den helt enkelt varit skit. Jag vet inte hur många timmar jag spenderat i telefon med customer care och deras "support". Jag snackade länge om mycket om mina iMacs och blev behandlad som skit, sen var det fyra turer med mina MBPs och fyfan vad mycket skit jag fick på detta forum för att jag ens vågade antyda att de hade problem med sin kvalitetskontroll därborta, nu börjar det bli vanligare och man ser att varannan tråd handlar om skitdatorn MacBook och Apples totala oförmåga att ta sitt ansvar.

 

Min poäng med detta är att det inte är lika lätt för Apple att slänga in 3G i telefonen som för t.ex. SE eller Nokia utan det tar längre tid. Dom måste ansöka och få diverse tillstånd och sedan skall utvecklingsavdelningen implementera ny teknik i den enda telefonen företaget har och få det att fungera med batteri och annan knepig teknik som finn i luren nu.

 

Vad har detta med saken att göra? Om man ger sig in på en marknad full av kompetenta aktörer så får man väl räkna med att folk som är teknikintresserade synar produkten i sömmarna? Eller?

Bara Apple-fanboys kan slänga ur sig ngt som "Ge dom lite tid, det blir bättre", "Det är ju trots allt deras första" Vem fan bryr sig? Den kostar ju inte som ett experiment, den kostar som en färdig produkt.

 

Detta är en lur som ligger i framkant av tekniken på ett annat sätt än t.ex. en Nokia då man har gjort något helt annat vad gäller design och framförallt UI där OSX's enkelhet har implementerats. Man har 3 processorer i telefonen so skall göra att dessa finurliga saker fungerar enkelt för användaren...

 

Deras UI är skitsnyggt jag håller med...slår de flesta på fingrarna.

 

Många är dom som dagligen recenserar och provar olika typer av telefoner och andra tekniska datorprodukter som har höjt denna telefon till skyarna och sagt att det är den bästa telefonen som dom har provat/haft.

 

Och många har sågat den också.

 

 

Dom som klagar över låst programvara... vad säger ni om MS då? Anledningen till att MS är så stora är ju att dom lyckades låsa hela datorindustrin till att implementera MS's system på varje dator som såldes... där har vi ett extremt fall av låsning som handikappar hela datorindusitrin och kommer så att göra i många årtionden framöver MEN det är affärsteknik och en klar idé om vad som krävs för att lyckas sälja och få så mycket profit som möjligt på sina produkter.

 

WM6 är ALLT annat än låst programvara. Det borde du kollat upp innan du skrev detta. Att MS grisar sig på datormarknaden kan jag inte säga emot men samtidigt förstår jag inte vad det har med iPhone att göra?

 

Apple är ett företag som säljer för att göra vinst. Liksom MS, SE, Nokia, ja alla icke statliga eller ideella företag i världen.

 

Ja?

 

Min kritik av iPhone är: För dyrt och inget 3G! Jag vill inte betala minst 500-700Kr i månaden och dessutom lägga ca 3500kr på telefonen. För dyrt.

Inget 3G, då kommer surfandet att gå väldigt långsamt... tror jag. Jag måste få se att den gör sådana saker bra först innan jag låter mig övertygas.

 

Håller med fullständigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första tanke var att vänta på 3G innan jag skulle köpa en iPhone. Jag har egentligen ingen aning om vilka fördelar/nackdelar som finns kring 3G/EDGE/WiFi. Jag bor i Norrland och här är vi inte direkt bortskämda med dylika nymodigheter.

 

Jag kommer definitivt att köpa en iPhone, med eller utan 3G. Den fyller mina behov och önskningar. Enkelt att synka kalender, kontakter och musik. Jag HATAR att pilla med min Nokia. Besvärligt att lägga in spellistor, kalendrar/kontakter måsta dubbelpostas osv. Kort och gott längtar jag efter enkelhet. Min tekniska pryl ska jobba för mig, inte tvärtom. Här vet jag att jag oftast kan lite på Apple att fylla mina behov.

 

Men, min lojalitet mot Apple slutar efter att jag betalt min produkt och fått den levererat. Jag har svårt att förstå "Macibanerna". Varför agera lojalt mot ett vinstdrivande företag? Jag fattar det inte. Det kan jag lova, om Microsoft producerar en produkt, säg en Zune-phone :-) som överglänser Apples i design, användarvänlighet och pris, då köper jag den. För mig är prylen i centrum, inte loggan på ryggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störst betyder inte bäst...tycker du att MS är bäst? I mitt tycke är iPod skit. Dåligt ljud, dålig byggkvalite och låst till mjukvara.

Dåligt ljud beror på de medföljande hörlurarna, byt så ska du se att det låter bättre. Vad gäller kvalitén så är du ute och cyklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt ljud beror på de medföljande hörlurarna, byt så ska du se att det låter bättre. Vad gäller kvalitén så är du ute och cyklar

Och dessutom brukar de flesta tester framhäva iPods lurar som bättre än de som brukar skickas med spelare. Personligen (ljud är en mycket personlig upplevelse) så tycker jag lurarna är helt ok. Nu har jag dock bytt till Denon in-ear för drygt 400 spänn, och dom är verkligen kanon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Dåligt ljud beror på de medföljande hörlurarna, byt så ska du se att det låter bättre. Vad gäller kvalitén så är du ute och cyklar
Allt beror på vad du jämnför med ;)

Dessutom har jag läst att det ska vara specialuttag för hörlurar till iphone så det blir nog gaska svårt att byta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Man köper inte en Mac / iPod / iPhone för att den har den bästa specen, mest med funktioner och all den senaste tekniken. Man köper den för att den är nytänkande och helt enkelt funkar. Världens mest sålda MP3-spelare har inte någon inbyggd radio eller diktafon... Nuff said.
På vad sätt är det nytänkade att implentera gammal teknik?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter i om HTC så hade en inbyggd laserpistol, den kör Windows och det är segt och äckligt och fult. Min personliga åsikt - punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jag skiter i om HTC så hade en inbyggd laserpistol, den kör Windows och det är segt och äckligt och fult. Min personliga åsikt - punkt.
Det var inte så du skrev. du skrev att det var nytänkande. Vore det så skulle man ju ha teknik som liknar turbo-3g. För inte påstår du väl att edge är nytänkande?

 

Din personliga åsikt, ja. Den respekterar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så du skrev. du skrev att det var nytänkande. Vore det så skulle man ju ha teknik som liknar turbo-3g. För inte påstår du väl att edge är nytänkande?

 

Din personliga åsikt, ja. Den respekterar jag.

 

Apples nytänkande handlar om användarupplevelsen, UI, integration, enkelhet.

Att den tekniskt inte är sista skriket är väl alla överens om?

Man köper den om man vill när den kommer, eller så låter man bli.

Värdet på en produkt handlar om tekniska specifikationer, design, status, användarvänlighet, kvalitetskänsla och en massa andra subjektiva och svårbedömda aspekter.

Var och en gör bedömningen om telefonen har (tillräckligt) av vad man vill ha/behöver och skapar sig en åsikt utifrån detta.

Ingen kan objektivt säga att HTC gör sämre telefoner än Apple, eller tvärtom. Skillnaderna kan beskrivas och man kan ha en subjektiv åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Apples nytänkande handlar om användarupplevelsen, UI, integration, enkelhet.
Upplevelsen = subjektivt ;

UI ; vad jämnför du med om det skulle vara nytänkande?

Integration med vad? Enbart mac eller ska alla kunna använda den?

Enkelhet = att även en gammal tant på 85 ska kunna förstå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det mesta handlar ju om subjektivt tyckande. Många användare tycker att iPhone är lätt att förstå sig på och använda. Integrationen med iTunes gör det lätt att uppdatera och synka telefonen på mac eller pc, misstänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Vad jag läst mig till så har Apple skippat att handikapp-anpassa iPhone. Hörselskadade kan inte använda den. Där rök den användarvänligheten...

 

iTunes = virus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Varför gillar du inte iTunes?

Vad kör du istället? :fundersam:

Anapod/CopyGear och VLC.

 

Jag har aldrig gillat och kommer inte att gilla saker jag blir påtvinga att använda. iTunes är en sådan sak. Går på "rutin" då att leta upp alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag läst mig till så har Apple skippat att handikapp-anpassa iPhone. Hörselskadade kan inte använda den. Där rök den användarvänligheten...

 

iTunes = virus!

Att iTunes är ett virus var något nytt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att iTunes är ett virus var något nytt för mig.

 

Se! Det finns tydligen anledning ändå att skaffa antivirusprogram för oss mac-ägare :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anapod/CopyGear och VLC.

 

Jag har aldrig gillat och kommer inte att gilla saker jag blir påtvinga att använda. iTunes är en sådan sak. Går på "rutin" då att leta upp alternativ.

 

Kanske lite påtvingatpost-15957-1190572244_thumb.gif, men jag känner mig på samma sätt som med barnen.

 

Man låter dem vinna, fast man vet ju att man kan spöa skit..n ur dem om man ville. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anapod/CopyGear och VLC.

 

Jag har aldrig gillat och kommer inte att gilla saker jag blir påtvinga att använda. iTunes är en sådan sak. Går på "rutin" då att leta upp alternativ.

 

Hehe säger du inte emot dig själv nu? Du är PÅTVINGAD att använda iTunes, men du kör "Anapod/CopyGear och VLC."? Låter inte som du är så "tvingad", om du kan använda andra alternativ. :borstatanderna:

 

Jag kan till viss del förstå dig; jag hade samma inställning när jag gick i högstadiet! Skulle köra ALLT som inte var standard/bundled/praxis. Netscape istället för Explorer, QuickTime istället för Mediaplayer, bizarra Office-rip offs istället för "äkta" Office osv.

 

Jag antar att det är ett individuellt ställningstagande som är högst subjektivt, men för mig (med tiden) blev det svårare att "låsa mig" till vissa programvaror (eller snarare låsa mig ute från de andra!) vilket bidrog till att jag idag kör de program som är mest lämpade för mina behov.

 

iTunes tycker jag är ett av Apples bästa program (Mac-versionen då, iTunes för Windows är inget vidare). Smaken är som baken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes = virus!

Det känns som du dissar Apple mest av princip. Och det är ju helt OK förstås...

 

Jag kan känna lite grann att det skulle vara trevligare om du förklarade mer konkret varför du dissar iTunes. Jag skrev tidigare att jag totalt saknar lojalitet mot Apple utan köper deras produkter för att de motsvarar mina krav. Kanske kan du tipsa om ett program som löser musik-hanteringen på bättre sätt. Kanske kan jag gå med i ditt "korståg" mot Apple... :ThumbsUp:

 

Själv har jag alltid gillat iTunes (skaffade programmet när det släpptes till PC första gången). I själva verket skulle man kunna säga att iTunes fick mig att "switcha".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det känns som du dissar Apple mest av princip. Och det är ju helt OK förstås...

 

Jag kan känna lite grann att det skulle vara trevligare om du förklarade mer konkret varför du dissar iTunes. Jag skrev tidigare att jag totalt saknar lojalitet mot Apple utan köper deras produkter för att de motsvarar mina krav. Kanske kan du tipsa om ett program som löser musik-hanteringen på bättre sätt. Kanske kan jag gå med i ditt "korståg" mot Apple... :ThumbsUp:

 

Själv har jag alltid gillat iTunes (skaffade programmet när det släpptes till PC första gången). I själva verket skulle man kunna säga att iTunes fick mig att "switcha".

Jag har inget korståg. Däremot är jag som jag skrev tidigare emot saker som inte ger mig varfrihet.

 

Ett exempel:

Köper jag en iPod Touch kan jag enligt vissa källor inte byta hörlurar. Det får mig att inte tycka om iPod. Apple ska inte bestämma vad jag individ ska ha för hörlurar, det sk ajag själv kunna bestämma. Det finns faktiskt hörlurar som är bättre än iPod orginal ;)

 

Sedan ska man komma ihåg att jag har nu ett perspektiv utifrån ett företags infrastruktur. Jag håller på o testar ut ett nytt system som ska utgå från mac. Vi var mycket inne på at kunna använda iPod som både "flashminne" och mp3-spelare för våra säljare. Nu gick inte det pga att man var alltid bunden till iTunes.

 

iPhonen kommer vara lika okompatibel som en iPod i detta fallet.

iPhone är en "touchpad" med ringfunktion, ingen smartphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...