Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Symantec: "OS X är lika sårbart som Windows"


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Du som ska vara nyhetsskribent, som borde veta saker.

 

Vad är det då för argument som är gångbart?

Hur många Mac-användrae finns det i relativitet till Windows-användare?

 

Hållbara argument hade kunnat vara om Symantec-snubben kunnat beskriva de TEKNISKA orsakerna till att OS X skulle vara lika sårbart som Windows.

 

Han hade kunnat hänvisa till alla säkerhetshål och liknande som faktiskt HAR hittats till Mac OS X och sedan gjort gällande att det är troligt att det kommer något virus så småningom.

 

Istället lägger han krokben för sig själv genom att först påstå att OS X ÄR lika sårbart som Windows för att i nästa andetag säga att det KOMMER bli lika sårbart under förutsättning att fler byter till Mac.

 

Antalet användare av Mac OS X i världen uppges till 22 miljoner. Några av dem borde ha hacker-kunskaper, särskilt som Symantec-killen själv säger att Mac-användare är SMARTARE än Windows-användare.

 

Sedan är det mycket riktigt som någon påpekade tidigare att det fanns virus till gamla Mac OS och det systemet kom aldrig upp i 22 miljoner användare världen över.

 

De som stör sig på att jag säger att Symantec-snubben har "dåligt underbyggda argument" får gärna hänvisa till studier som visar exakt hur många användare en plattform ska ha för att vara intressant för virusskapare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar
Tänk om det redan finns ett virus som vi inte vet om eftersom ingen av oss använder antivirus. Tänk er också den dagen då det kommer ett virus då vi alla kommer bli f*ckade pga att vi tror att vi är säkra :s

(Nu blev jag själv rädd, stänger av Internet ;))

 

Med tanke på att OS X har fyllt 6 år (?) och är fortfarande befriad från program av virustyp känns positivt. Att det skulle fortsätta så för alltid är det ingen som tror, eftersom inget som människor gör är perfekt. Men om det dyker upp nåt så gör det inte det i din och min dator först. Genom att hålla sig på ett dataforum tex detta kommer du att vara informerad i god tid.....i_am_so_happy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att MS Windows är helt unikt med den autostrada den förser med för allsköns mjukvara, inte bara virus & spyware, att knalla rakt in.

 

ActiveX om nu någon hört talas om det, Microsofts svar på Java som ju till och med tillåter systemuppdateringar, man kan alltså uppdatera Windows via en hemsida. Hur idiotiskt är inte det på en skala?

 

Sedan har ju även XP ett behörighetssystem men som nyttjats väldigt dåligt då användare har i princip tvingats till att hela tiden köra som administratör = root i Unix-världen, med total makt. Hur idiotiskt är även inte det?

 

Microsoft och deras blåögda kunder får skylla sig själva alltså med andra ord.

 

Att sedan försöka likställa Mac OS X eller något annat Unix eller Unix-likt system med detta kaotiskt urusla s.k. operativsystem från Microsoft genom att komma med påståenden om Mac OS X skulle vara lika sårbart är att utnyttja folks okunnighet och LJUGA rent ut sagt.

 

Sedan om antalet Mac användare som finns där ute, om det finns en miljard datorer globalt och 16% är Macintosh PCs så får åtminstone jag med min matematik detta till 160 miljoner Macintosh datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Sedan har ju även XP ett behörighetssystem men som nyttjats väldigt dåligt då användare har i princip tvingats till att hela tiden köra som administratör = root i Unix-världen, med total makt. Hur idiotiskt är även inte det?
Mycket idiotiskt, men har inte det minsta med användaren att göra. Det har med de som tillverkat produkten att göra.

 

Microsoft och deras blåögda kunder får skylla sig själva alltså med andra ord.
Tror du du får flera kunder till Apple genom at smutskasta M$?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du du får flera kunder till Apple genom at smutskasta M$?

Tvärtom vad du tror, så syftar inte alla våra inlägg till att locka fler kunder till Apple. Att Windows har/haft stora säkerhetsbrister är väl ingen hemlighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Att Windows har/haft stora säkerhetsbrister är väl ingen hemlighet?
Absolut inte. Alla OS har säkerhetsbrister, varför skulle dom annars släppa säkerhetsuppdateringar ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Tror du du får flera kunder till Apple genom at smutskasta M$?

 

 

 

Är vi här för att ragga kunder till Apple? Det visste jag inte faktiskt, Själv är jag här för att jag är intresserad av Apple produkter och skiter fullständigt i andra datorer eller OS men framför allt skiter jag i om nån inte väljer att köpa en Mac pga. vad jag har skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Är vi här för att ragga kunder till Apple? Det visste jag inte faktiskt, Själv är jag här för att jag är intresserad av Apple produkter och skiter fullständigt i andra datorer eller OS men framför allt skiter jag i om nån inte väljer att köpa en Mac pga. vad jag har skrivit.
Nej, men detta forum är öppet så alla kan läsa utan att vara medlemmar. Folk läser, drar sina slutsater hur "mac-folk" är... och så var det kört. *get my point*

 

Ju flera som inte ser "sekt-liknande beteende" ju flera kommer vilja ta steget till mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men detta forum är öppet så alla kan läsa utan att vara medlemmar. Folk läser, drar sina slutsater hur "mac-folk" är... och så var det kört. *get my point*

 

Ju flera som inte ser "sekt-liknande beteende" ju flera kommer vilja ta steget till mac.

Alltså... de som gör sitt produktval baserat på hur användare av en viss produkt beter sig på ett produktspecifikt forum - dom kanske inte full koll på beslutsprocessen, om man säger så...

 

Om jag går in på ett forum om Volvo, Linux eller kylskåp från Electrolux - då förväntar jag mig ett visst mått av partiskhet mot den produkten. Att jag då skulle välja bort Linux för att några tomtar på forumet är lite väl entusiastiska, det känns mycket främmande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det finns dom som säger att om man spelar Windows Installationsskiva baklänges så hör man meddelanden från djävulen. Vad värre är, är att om man spelar den framåt så installeras Windows!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Nej, men detta forum är öppet så alla kan läsa utan att vara medlemmar. Folk läser, drar sina slutsater hur "mac-folk" är... och så var det kört. *get my point*

 

Ju flera som inte ser "sekt-liknande beteende" ju flera kommer vilja ta steget till mac.

 

Dom människorna som gör bedömningar efter det, kan man både ha och mista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju flera som inte ser "sekt-liknande beteende" ju flera kommer vilja ta steget till mac.

 

Frågan är bara vad som är sektliknande beteende....? Får man uttrycka att man gillar Apple då? Eller deras produkter? Får man berätta om sin genomgående negativa upplevelse av Windows och MS? Får man skojja om MS eller windows? Ska det bli slipstvång nu? Eller blir vi tvungna att använda en adekvat vokabulär? Eller ska vi steriliseras verbalt? Detta uttryck är ogenomtänkt... vi sticker inte under stol med vad vi gillar eller inte gillar. Vad som däremot ska upphöra omedelbart är alla personliga påhopp och dumheter. Mitt inläggsantal vittnar om att jag har varit minst sakt aktiv här och det är framförallt den sista tiden som detta har blivit ett problem. Det verkar ochså som om åldern har sjunkit på forumet och det kan finnas ett samband. Att jag är här och inget annat Macforum är just den glada otvungna stämningen som oftast råder här. Det är förhållandevis fritt från nördar och andelen vanliga människor är god. Så ska det fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket idiotiskt, men har inte det minsta med användaren att göra. Det har med de som tillverkat produkten att göra.

Var det inte det jag sa?

 

Tror du du får flera kunder till Apple genom at smutskasta M$?

Du skriver "M$", inte jag.

Hjälper det någon att hålla tyst om sanningen?

 

Microsoft borde hålla sig till speltillverkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn

Vad jag har hört i varje fall är att det finns virus till Mac, då i form av ental. Samt att man själv måste godkänna och installera dessa.

 

Men en sak borde väl vara självklart, att det är lättare att göra virus till windows och därmed är det mer osäkert. Dessutom så är det nog många som börjar med windows från barnsben men sedan byter till Mac vilket gör det mer förståeligt att virus är skadligt och får större konsekvenser än vad man kanske tror då man skapat ett.

 

Men det som jag tror att alla håller med om (åtminstone vi mac-användare) är att Mac OS X är säkrare i grunden!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla unix-baserade system är säkrare i grunden än windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört i varje fall är att det finns virus till Mac, då i form av ental. Samt att man själv måste godkänna och installera dessa.

 

Som sagts tidigare: till gamla Mac OS finns något tiotal virus, till Mac OS X noll. Däremot finns det några få maskar och trojaner, men samtliga dessa kräver att du är inloggad som administratör och själv klickar igång dem.

 

Med andra ord lär du vara ganska säker så länge du har ett uppdaterat Mac OS X och vet vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn
Som sagts tidigare: till gamla Mac OS finns något tiotal virus, till Mac OS X noll. Däremot finns det några få maskar och trojaner, men samtliga dessa kräver att du är inloggad som administratör och själv klickar igång dem.

 

Med andra ord lär du vara ganska säker så länge du har ett uppdaterat Mac OS X och vet vad du gör.

 

ok, det låter därmed som om man inte behöver oroa sig :skondans: inte för att jag någonsin har gjort det sen jag fick macen så :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
alla unix-baserade system är säkrare i grunden än windows...

 

 

i princip allt är säkrare än Windows :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus idag skapas för att på något sätt tjäna pengar på det som mottar det. För att plocka ut information osv.

Så det går att ta sig in i min burk-förbi "PasswordPlus"`s lösen-leta på just det man vill ha (kontonr etc) ..hm ...avancerat :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Så det går att ta sig in i min burk-förbi "PasswordPlus"`s lösen-leta på just det man vill ha (kontonr etc) ..hm ...avancerat :chock:

 

 

tror han syftade på spywarens främsta vana, nämligen att kartlägga surfvanor och sedan skicka infon vidare, så att mer reklam etc. kan läggas på dessa sidor och få oss att i slutändan köpa något

 

när det handlar om att komma över kontonummer är det framförallt genom Phising, man skickar ut ett mejl med en falsk länk, använder klickar på denna och kommer till en sida som ser nästan likadan ut som orginalsidan. Exempel är EBay osv. Eftersom detta går genom mejl och en godtrogen användare så funkar det på både PC&Mac

 

Det finns dock spyware och trojaner som kan läsa av vilka tangenter som trycks ned på tangentbordet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare: till gamla Mac OS finns något tiotal virus, till Mac OS X noll. Däremot finns det några få maskar och trojaner, men samtliga dessa kräver att du är inloggad som administratör och själv klickar igång dem.

 

Med andra ord lär du vara ganska säker så länge du har ett uppdaterat Mac OS X och vet vad du gör.

 

Det gäller ju exakt samma för Windows, jag har kört Windows i drygt 10 år, utan virusprogram, utan brandvägg, och aldrig haft några problem.

Sen att alla vill få det till att vara en så enkel relation som att antalet virus står i direkt samband med antalet användare, riktigt så enkelt är det ju såklart inte, men självklart kommer antalet "virus" (skadliga program) att öka med antalet användare, historien är ju full av "idiotsäkra" system som visat sig vara inte riktigt så säkra, sen om dom heter Windows, Franz Jäger, NASA, Moderna Museet eller vad det nu kan vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare: till gamla Mac OS finns något tiotal virus, till Mac OS X noll. Däremot finns det några få maskar och trojaner, men samtliga dessa kräver att du är inloggad som administratör och själv klickar igång dem.

 

Med andra ord lär du vara ganska säker så länge du har ett uppdaterat Mac OS X och vet vad du gör.

 

Det FINNS virus till MacOS X,

http://www.symantec.com/security_response/...-110217-1331-99

är ett exempel, och att tro det inte finns flera är ganska naivt. Bara för dom inte spridit sig så mycket innebär inte dom inte existerar.

Att virus sprider sig exceptionellt bra på Windows har mycket med att göra att det kopieras hejvilt på windows sidan med program osv. Virus är sällan några program som sprider sig över nätverk osv som man läser om i aftonbladet och andra kvällstidningar- dom kallar allt virus oavsett om det är en mask, en trojan eller vad det nu är. Samtliga finns till MacOS X i mindre omfattning.

 

Att sedan MacOS X "klarat sig så länge" som någon skrev beror nog tillstörsta del på att OS X tidigare använde PowerPC som har några egenskaper som gör det svårare att göra vissa saker men inte omöjligt, och bara som ett exempel på Amigan fanns det tusentals virus- hur många av dessa var PowerPC virus? ett ytterst fåtal. Jag kan inte ens komma på något på rak arm just nu, jag är säker på att det fanns men inte alls i den omfattning det fanns 68k virus.

 

Det fanns aldrig några större mängder virus på gamla MacOS heller ändå fanns det inget säkert med systemet som förhindrade virus, det har absolut till största del att göra med den begränsade marknad och dom vanor macanvändare har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det FINNS virus till MacOS X,

http://www.symantec.com/security_response/...-110217-1331-99

är ett exempel, och att tro det inte finns flera är ganska naivt. Bara för dom inte spridit sig så mycket innebär inte dom inte existerar.

 

Threat Assessment

Wild

Wild Level: Low

Number of Infections: 0 - 49

Number of Sites: 0 - 2

Geographical Distribution: Low

Threat Containment: Easy

Removal: Easy

Damage

Damage Level: Low

Distribution

Distribution Level: Low

 

Okej, det finns proof-of-concept-virus. Men hittills har INGET "virus" någonsin spritts utanför labbmiljö. Alltså finns det exakt NOLL Macvirus att vara rädd för i dagsläget.

 

POC-virusens enda syfte är ju att visa att vi Macanvändare VISST behöver köpa dyra antivirusprogram. Därav namnet "proof of concept".

 

Här är förresten lite intressant läsning om just "viruset" Macarena och "masken" Leap:

 

http://www.viruslist.com/en/analysis?pubid=204791948

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...