Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Re: Superbilligt tv-kort slår ut alla konkurenter


Philip90

Rekommendera Poster

Programvaran som skickas med har även Miglia valt att skicka med istället för EyeTv.

Något som stör mig är att det ser ut som att det inte finns någon timerinpelning i programmet. Av alla bilder och texter finns det ingen EPG och då försvinner lite av nyttan, vill kunna programmera lite inspelningar, inte bara spela in det som visas nu. Även om EyeTv inte är världens bästa har den ändå lite mer finesser. Och fungerar nästan helt perfekt med RemoteBuddy.

 

MediaCentral är otroligt trevligt att använda, saknar dock ett tv-kort som programmet stöder som inte bara är DVB utan tar analogt så man kan se vanlig tv på ett comhem-nät. Så det lutar mer åt en Miglia TvMax+, dyrare men då får jag hela comhems analoga utbud.

 

Tänk på att priset är exklusive frakt. Om jag minns rätt så är frakten på 12 euro.

 

För de som vill ha Comhems digitala utbud i datorn så är nog det enda alternativet EyeTv 610, den har plats för ett digitalkort och anpassad för DVB-C.

 

Och till sist, när ska det komma en riktigt bra mediacenter programvara som fungerar på macen. Och ja, jag har provat alla som finns idag och ingen ger allt som man önskar som tex möjligheten att använda undertexter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Hrml... till och med jag har slängt in en förhandsbeställning. Fast först tänkte jag låta bli eftersom kravet var inbyggt USB 2.0 och G4-an har bara 1.0 Å andra sidan blir det nog glada miner i familjen när iMacen blir TV...... :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

För de som vill ha Comhems digitala utbud i datorn så är nog det enda alternativet EyeTv 610, den har plats för ett digitalkort och anpassad för DVB-C.

 

...

 

Och vad gäller om man vill ta in ComHems analoga utbud, vilken lösning gäller då?

 

/Måns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en superprodukt!

USB-2 krävs, innebär det att det är kört med bara USB??

 

:totaltgalen: /jerfre

 

ingen elförsörjning med usb1 väl ?! antagligen därför, kanske för långsamt för att kunna skicka in tv-signalen i datorn me

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-2 krävs, innebär det att det är kört med bara USB??

 

Jo. USB 1 går i 12Mbps, USB 2 i 480 Mpbs. Behövs en del bandbredd för att hantera en DVB-ström. Både USB 1 och 2 kan strömförsörja externa enheter, så det hänger inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det är möjligt att även få in radio via denna? Dvs vanlig analog radio. (Jag vet att många även sänder webbradio men det blir alltid fördröjning och ibland hänger inte webbsändningen med alls)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad gäller om man vill ta in ComHems analoga utbud, vilken lösning gäller då?

 

/Måns

 

 

 

För ComHems analoga nät finns bland annat Miglia TvMax, Elgato EyeTV 250 eller EyeTV Hybrid.

Eller en gammal EyeTV 200, som fungerar riktigt bra. Fördelen med EyeTV 200 och TvMax är att hårdvaran tar hand om kodningen och på det sättet avlastar man datorns processor och kan använda sig av en äldre dator med G4-processor. TvMax har samma format som MacMini vilket gör att man kan ha den under datorn och bygga ett snyggt torn med dator, mottagare och externa hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan välja antingen koppla till tjock-tv analogt eller till digitalbox/DVB-kort i datorn, båda direkt från vägguttaget med antennkabel. Därför har jag med spänning förhandsbokat ett exemplar av tv-kortet jag med :)

Nu är det bara att vänta tålmodigt på att de får in korten i lager :chockadskeptisk:

 

Lite detaljer om hur jag tänker använda kortet, i kursiv stil för att det är lite "who cares":

Själv bor jag i ett Öppet Kabelnät, i Umeå. I det öppna kabelnätet har man fritt val, och ja, det fungerar - kör så just nu med min digitalbox, på samma vis som ComHem digitalkabelkunder gör, different but same:

 

1) Koppla antennkabeln från vägguttaget till gammal "tjock-tv" för analog-till-digitalkonverterad kabeltv vilket ger grundutbud (det innebär att man inte får Kanal9 men istället får man Discovery, dvs vanliga Discovery inte Comhem's Discovery Mix - i övrigt detsamma utbud som Comhem analog).

 

2) Koppla digitalbox eller DVB-kort från datorn till vägguttag med antennkabeln "som vanligt", det fungerar magiskt enligt Just Works-principen. Det är kristallklar bild från kabelnätet, eftersom signalen går via extern antenn med rejäl mottagning istället för inomhusantenn. Jag har siffror på över 93 % respektive > 80 % när det gäller signalstyrka och signalkvalitet. Ironiskt nog lika bra signalsiffror som den parabol jag körde Canal Digital satellit-tv med tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krilu_kelin
det enkla svaret är för att få in signalen i datorn + det faktum att jag inte har marksänd digital-TV. Kör fn digital-TV via ADSL (Telia).

 

ahh,, i så fall skulle jag köpa en usb pinne som klarar både analogt och digitalt, då får du in många kanaler via comhems analoga utbud, alternativt om du har bra täckning använda den medföljande antennpinnen och ta in det fria digitala utbudet, digital bild, stereoljud och 16:9 format kan ibland vara roligare än fler kanaler via analogt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu finns Tubestick i lager ! Lägger en beställning nu !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va nice! ska så jävla lätt ha! Beställer nu jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RobinHellström

Nu har man ju dåligt med pengar så man får hoppas att den kommer att finnas kvar i någon vecka till :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena, en sista fråga innan ja beställer: kvittar det vad/om man har (för) digitaltv? så den alltså tar upp signalerna helt själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrml... till och med jag har slängt in en förhandsbeställning. Fast först tänkte jag låta bli eftersom kravet var inbyggt USB 2.0 och G4-an har bara 1.0 Å andra sidan blir det nog glada miner i familjen när iMacen blir TV...... :galetglad:

Men du kan väl iaf prova den i g4:an (om du satt i usb2 kort) och berätta hur det gick :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har köpt en jag med nu, bara undrar om nån har nån aning om hur lång tid det tar att frakta den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns den inte att köpa någon annanstans än?

 

Känner mig nästan tjatig men kolla ishop.nu, dom säljer miglias.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De närmaste dagarna kommer att gå långsamt: jag vill så gärna ha kortet skickat nuuu! :)

Jag vet inte ens hur stort trycket är på skeppningen, men några ytterligare förseningar vore trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krilu_kelin

i sådant fall skulle jag köpa en usb pinne som både klarar analogt och digitalt.

 

Ha en bordsantenn om du har bra täckning och kan tänka dig ett fåtal kanalar med digital inspelningkvalitet och stereoljud, 16/9 format och 5.1 ljud. samt möjlighet att skapa perfekta dvd skivor.

 

alternativt koppla in ditt kabelnät förmodligen comhems analoga utbud och få många kanaler att se och spela in, men med värdelös kvalitet....

 

har inte bestämt mig självt ännu för vad som är bäst, men det beror ju på vad det ska användas till. har nyss införskaffat en digitalbox med hårddisk så därför använder jag mest nu datorns analoga ingång för "slask" tittande och inspelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp då beställde man en från equinux. Orginalet är bäst inbillar jag mig och satsade inte på miglias.

490,05:- inkl frakt

Det är billigare än 479:- + frakt (99:-) hos iShop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RobinHellström

Jag hoppas någon lägger upp en recension när dem får hem sina stickor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...