Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Diskutrymme i menylisten?


Pantern

Rekommendera Poster

Spunk, är alla minor fel fixade? :)

466759[/snapback]

 

Nej, tyvärr inte. Jag snubblade till det lite när jag lade till möjligheten att låta systemet välja typsnitt. Dessutom har jag stött på patrull när det gäller att välja färg på typsnitten. Får nog hitta på nån nödlösning där...

Ska ta en titt på det, men haft lite tjockt de senaste dagarna.

 

Jag tror att jag har hittat ett passande namn, som dessutom är lite fyndigt: SpaceControl :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 143
  • Created
  • Senaste svar
Nej, tyvärr inte. Jag snubblade till det lite när jag lade till möjligheten att låta systemet välja typsnitt.  Dessutom har jag stött på patrull när det gäller att välja färg på typsnitten. Får nog hitta på nån nödlösning där...

Ska ta en titt på det, men haft lite tjockt de senaste dagarna.

 

Jag tror att jag har hittat ett passande namn, som dessutom är lite fyndigt: SpaceControl  :pompoms:

466794[/snapback]

Hehe kalas! Så ska det heta självklart :)

Jag tycker det fungerar ypperligt som det gör nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, tackar. Jag är imponerad över hur snabbt du lyckades fixa till ett sådant smart litet program. Ser fram emot fortsättningen.

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara säga att när jag nu loggade ut/in så får jag tre terminalfönster, och progget visas inte i menyn. Stänger dom, startar om så funkar det. En liten bugg där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara säga att när jag nu loggade ut/in så får jag tre terminalfönster, och progget visas inte i menyn. Stänger dom, startar om så funkar det. En liten bugg där.

468144[/snapback]

 

Hmm...knepigt. :huh:

Stod det något i Terminalfönstren? Något annat du kommer att tänka på som var speciellt eller annorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har jag med råkat ut för. Fast jag fick 6-7 terminalfönster ;) En gång endast dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har jag med råkat ut för. Fast jag fick 6-7 terminalfönster ;) En gång endast dock.

468313[/snapback]

 

För mig händer det varje gång.. . :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som upplevt problemet med att Terminalfönster dyker upp och att FreeSpace kraschar i samband med inloggning: Gå in i "Systeminställningar --> Konton --> Ditt konto --> Startobjekt" och kolla hur många FreeSpace du har där. Om du har mer än en rad med FreeSpace, markera dem och klicka på minustecknet.

Jag är nästan säker på att det finns ett samband mellan krascherna och denna "massfabrikation" av startobjekt, men varför det skapas fler än ett startobjekt har jag ännu inte löst. :fundersam::blushing:

 

Berätta gärna här hur det såg ut och om det hjälpte temporärt att ta bort dubletterna.

 

(Man inser nu vilken viktig roll beta-testarna har i utvecklingen av programvara och vilket jobb det är att testa programmet i olka miljöer och i olika situationer... :geros: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som upplevt problemet med att Terminalfönster dyker upp och att FreeSpace kraschar i samband med inloggning: Gå in i "Systeminställningar --> Konton --> Ditt konto --> Startobjekt" och kolla hur många FreeSpace du har där. Om du har mer än en rad med FreeSpace, markera dem och klicka på minustecknet.

Jag är nästan säker på att det finns ett samband mellan krascherna och denna "massfabrikation" av startobjekt, men varför det skapas fler än ett startobjekt har jag ännu inte löst.  :fundersam:  :blushing:

 

Berätta gärna här hur det såg ut och om det hjälpte temporärt att ta bort dubletterna.

 

(Man inser nu vilken viktig roll beta-testarna har i utvecklingen av programvara och vilket jobb det är att testa programmet i olka miljöer och i olika situationer...  :geros: )

468448[/snapback]

Jag hade 7 dubletter av freespace där. Återkommer med hur det gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på program som visar mig tillgängligt diskutrymme i menyraden? Menubar kan ju tyvärr inte det.

459086[/snapback]

Har du så ont om plats så är det väl en ny hårddisk som du EGENTLIGEN behöver? Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade 7 dubletter av freespace där. Återkommer med hur det gått.

468449[/snapback]

 

Och eftersom du fick 6-7 Terminalfönster är jag nog rätt ute att dessa saker hänger ihop...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du så ont om plats så är det väl en ny hårddisk som du EGENTLIGEN behöver? Eller har jag missat något?

468464[/snapback]

 

Vem har sagt att någon har ont om utrymme? Själv är jag mån om att ha minst 30GB ledigt utrymme på startdisken, för att ha gott om plats för Cache, swopfiler och för att minska risken för fragmenteringen av större filer. Men även 30 Gb är en gräns att hålla, och även om jag inte tänkte tanken innan Pantern tog upp det, så har jag upptäckt att det faktiskt är ganska praktiskt att ha koll på utrymmet i systemmenyn (om jag nu får berömma mina egna alster...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att någon har ont om utrymme? Själv är jag mån om att ha minst 30GB ledigt utrymme på startdisken, för att ha gott om plats för Cache, swopfiler och för att minska risken för fragmenteringen av större filer. Men även 30 Gb är en gräns att hålla, och även om jag inte tänkte tanken innan Pantern tog upp det, så har jag upptäckt att det faktiskt är ganska praktiskt att ha koll på utrymmet i systemmenyn (om jag nu får berömma mina egna alster...)

468517[/snapback]

När man som jag sitter med bärbar med begränsat utrymme och kanske inte vill köra firewiresladd mot extern HDD hela tiden (den är ju bärbar) och jag spelar in musik (blir snabbt stora filer) och håller på med DV redigering osv så kan minnet snabbt minskas och har man inte koll kan det snabbt bli soppa torsk. Jag känner att jag hellre har koll över utrymmet på min HDD än massa annat krams som väderwidgets osv. Men smaksak :)

Jag välkomnar varmt freespace i min samling "program jag inte klarar mig utan"! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man som jag sitter med bärbar med begränsat utrymme och kanske inte vill köra firewiresladd mot extern HDD hela tiden (den är ju bärbar) och jag spelar in musik (blir snabbt stora filer) och håller på med DV redigering osv så kan minnet snabbt minskas och har man inte koll kan det snabbt bli soppa torsk. Jag känner att jag hellre har koll över utrymmet på min HDD än massa annat krams som väderwidgets osv. Men smaksak :)

Jag välkomnar varmt freespace i min samling "program jag inte klarar mig utan"! :)

468527[/snapback]

OK, då har jag inte missat något.

 

TIPS: Det som tar mest plats av det du jobbar med är DV och iMovie har en egen mätare över diskutrymmet i sitt fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också probelemt med terminalfönster. Tog bort de överflödiga raderna (3st) i startobjekt, så att endast en rad återstod. Loggade av och på igen. Då fick jag ett terminalfönster ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade 8 (!) st i startobjekt.. Tog bort dom, la tlll freespace på nytt i startobjekt. Loggade in/ut, och än så länge verkar det funka som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag har fixat alla hittills upptäckta problem. För säkerhets skull kör jag ut en betaversion till, som jag uppskattar mycket om ni har ork att testa de kommande veckorna. Programmet har nu fått sitt slutliga namn; SpaceControl. Menyer och dialoger är skrivna på engelska ( :whistling: ) - låt även dem ingå i "betatestet". Hittar ni tokigheter i form av svengelska, åsanisse-grammatik eller annat dumt är jag mycket (!) tacksam för att uppmärksammas på detta. Alla buggar, underligheter och oklarheter vill jag gärna ha rapporterade.

 

Innan ni kör igång den nya versionen är det bäst att göra följande:

 

- Kasta den gamla versionen av programmet

 

- Gå in i "Systeminställningar --> Konton --> Startobjekt" och radera alla rader som har med

FreeSpace att göra.

 

- Kasta även för säkerhets skull alla preference-filer som har med FreeSpace eller SpaceControl att

göra (ligger i "din hemmamapp --> Bibliotek --> Preferences" och heter nåt i stil med

"FreeSpace.plist" eller "SpaceControl.plist" etc

 

 

Jag tackar för ert tålamod och vill samtidigt påpeka att alla som deltar, kollektivt får en not i About-fönstret.

 

edit: Om någon undrar varför i Jämmerdalen jag både dmg-at och zippat filen, beror det på att det tyligen inte går att posta dmg-filer på forumet. Zippningen har ingen komprimerande effekt, utan funkar bara som "tröja". Sorry!

SpaceControl_b1.1.dmg.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att installera "Freespace" men det fungerar inte-kanske för att jag kör franskt MacOS?

I alla fall vill jag ta bort det men se det går inte .Dialogruta med text om att objektet är öppet o inte går att slänga i papperskorgen!

Letar jag på Spotlight finns det bara ett objekt med det namnet och det är på skrivbordet.

Hur blir jag av med programmet?Provat omstarta men det ändrar inget.

post-617-1168844970.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att installera "Freespace" men det fungerar inte-kanske för att jag kör franskt MacOS?

I alla fall vill jag ta bort det men se det går inte .Dialogruta med text om att objektet är öppet o inte går att slänga i papperskorgen!

Letar jag på Spotlight finns det bara ett objekt med det namnet och det är på skrivbordet.

Hur blir jag av med programmet?Provat omstarta men det ändrar inget.

469177[/snapback]

 

Du har laddat ned en gammal och buggig version. Om du laddar ned den nyaste versionen (i inlägget ovanför ditt inlägg) så är jag säker på att det ska fungera. Om du behöver avsluta den versionen du kör nu, är det bara att tvångsavsluta via Aktivitetshanteraren (som ligger i mappen Verktygsprogram) eller att logga ut och logga in igen.

Dock finns inget stöd för franska i programmet, men om du orkar översätta alla dialogrutor, fönster och termer så kan jag lägga till franska språket. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att det verkar fungera nu. :yeahbaby:

 

Det slog mig att det kan vara skojigt att ha fler saker i systemmenyn (när man ändå håller på...) Visst vore det skoj? Självklart ska man kunna välja vilken/vilka man vill ha. Några fler grejor jag kommit att tänka på (några har jag redan testat att lägga till):

 

- Uptime (i dagar och timmar) Kaxigt för macägare med långt mellan omstarterna

- Processorutnyttjande (behöver man veta det?)

- Använt minne

- Att kunna starta program från meny-ikoner (vilka väljer man själv)

- Google-sökning (?)

 

 

Fler önskemål och idéer om hur man kan utnyttja systemmenyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av de helst google-sökning då

 

de andra finns det ju redan program för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...